Punarotala kavereineen pulassa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
depeche
Member
Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Punarotala kavereineen pulassa

Viesti Kirjoittaja depeche »

Mitähän tässä vois vielä tehdä, kun pari viikkoa sitten ostamani punarotala voi erittäin huonosti. Uusia lehtiä on muutama tullut, mutta ne ovat väriltään vaaleanhailakanvihreitä, vanhemmat lehdet ovat jotenkin kärsivän oloisia, ja varret ovat alkaneet alaosastaan muuttua tummanruskeaksi -näyttää siis siltä että viimeiset päivät on noilla lähellä. :?

Taustatietoa: Korkeutta altaassa hiekanpinnasta valaisinputkiin 33 cm, putkina Arcadian Original Tropical + Philips Aquarelle, ikää noilla vajaa puoli vuotta. Allas 80 l ja putket teholtaan 18 w ja 15 w. Veden lämpötila 25 astetta. Lannoitteina PMDD, JBL:n 7 ballsit sekä Tetran Cryptot.

Kasveja on altaassa kohtuullisesti, ja kalaston puolesta on hieman ylikansoitusta tällä hetkellä, joten en ole käyttänyt hiilidioksidilisäystä.

Muu kasvillisuus lähinnä konnanputkea, argentiinanvesiruttoa, intianvesitähdikkiä, rusolehteä, liuskavesitähdikkiä, aaltomiekkakasvia, ruskomelalehteä ja suippomiekkakasvia. Ja itse asiassa, taitaa olla konnanputki, vesirutto ja vesitähdikit ne ainoat kasvit joiden voisi sanoa voivan tuolla hyvin.

Apua. :|
Viimeksi muokannut depeche, 01:12, 26.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla meni punarotalalla puoli vuotta, ennen kuin voi sanoa että se kasvaa yhtään. Alku oli tosi hankala, vaikka valoa oli, ravinteita oli ja hiilidioksidiakin pulputti.
Kirjoituksesi perusteella kaikki on kunnossa, joten ei kai tuossa muuta voi kuin odottaa ja toivoa parasta. Tai, voit karsia muita kasveja, jos ne varjostaa punarotalaa. Rehu vaatii tosi paljon valoa.
depeche
Member
Member

Mikään ei varjosta noita n. viittä punarotalan vartta, ja ovat suoraan valaisimen alla. Olen kuullut että punarotala saattaa liikkeistä ostaessa olla niin huonossa jamassa että eivät aina selviä kotiakvaariossa, joten se voisi olla tässä yksi vaihtoehto. Mutta sitten sekin vaivaa että ei tuolla muutkaan (paitsi mainitsemani pari helpointa lajia) lajit oikein tunnu viihtyvän.

Jotain on siis pielessä mutta mikä ihme se sitten on. Muutama muu kasvi on kyllä alkanut voimaan ihan kivasti kun aloin lisäämään viime viikolla noita Cryptoja 7-ballsien lisäksi.

Nyt kun katselin noita tuossa juuri taas tarkemmin, huomasin että joidenkin varret ovat jo lähes mädäntyneet, samoin kuin alimmat lehdet. Vanhemmat, vielä punaiset lehdet ovat täynnä tummia paksuja viivoja, kuin "viiltoja". En usko että odottelu auttaa enää, näyttävät niin pahoilta että veikkaan niiden olevan roskiskamaa muutaman päivän sisällä. :?

Unohdin mainita että punalevä tuota allasta kansoittaa kasvien lisäksi, etenkin virtauskohdissa. Ei kuitenkaan ole ehtinyt vielä tuohon rotalaan tarttua.

Voisiko sitä kokeilla että katkaisisi noista huonoimmat alimmat varret pois ja istuttaisi sitten uudestaan ne yläosat? Mutta eipä sekään itse ongelmaan taida sinänsä auttaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Punarotalalla tosiaan menee hetki, ennen kuin se asettuu altaaseen. Usein kuitenkin kasvit ovat niin kurjassa kunnossa, etteivät ne ehdi voimistua, ja homma päättyy, ennen kuin alkaakaan :?

Altaassasi on kasveja, jotka imevät lannoitteita todella paljon (esim. argentiinanvesirutto, vesitähdikit ja konnanputki). Saavatko kaikki tarpeeksi tököttejä? Entäpä muuten rauta, onko sitä tarpeeksi?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
depeche
Member
Member

PMDD on muualta saatua, mutta siinä on se yleisin sekoitussuhde mitä täälläkin on neuvottu. Mutta nyt kun raudasta puhelit, on ainakin aaltomiekassa tosiaankin raudanpuutosoireita (läpikuultavat lehdet mutta vihreät lehtisuonet).

Uusin lehti on tosin jo paremman näköinen, ja se on sellainen joka on kasvanut sen jälkeen kun lisäsin juurten alle tuota Cryptoa. Seiskapallosista taitaa liueta ravinteet hiukan turhankin hitaasti, tai sitten niissä ei sitä rautaa vain ole tarpeeksi.

Nyt kun olen uutta PMDD-satsia ostamassa, kannattaakohan siihen laittaa suuempi suhde rautakelaattia -vai olisiko sitä järkevämpää lisätä tuonne jollain muulla keinolla?

Annostus on ollut se 10 ml/100 l -eli n. 8 ml per viikko (jaan annoksen päivittäisiin pieniin annoksiin). Kai sitä sitten uskaltaisi vaikka lisätäkin.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Minä huomasin punarotalalla oudon ilmiön, ostin kyseistä kasvia pari-kolme viikkoa sitten. Varjoisaan paikkaan, muiden kasvien katveeseen istuttamani varret lähtivät mukavasti kasvamaan, mutta suoraan ns"optimiolosuhteisiin" valoisaan paikkaan laittamani varret mätänivät kuvailemallasi tavalla.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

depeche kirjoitti:Annostus on ollut se 10 ml/100 l -eli n. 8 ml per viikko (jaan annoksen päivittäisiin pieniin annoksiin). Kai sitä sitten uskaltaisi vaikka lisätäkin.
Annostuksesta on vaikea antaa sen kummempia ohjeita, sillä sopiva määrä löytyy vain kokeilemalla. Faktaa kuitenkin on, että pytyssäsi on todella kovia ravinnesyöppöjä, josta voi olettaa, että lannoitusta täytyy varmaankin lisätä. Omassa pytyssä kasvit reagoivat sangen nopeasti, jos tiettyjen rehujen määrää lisätään/vähennetään reippaasti, mutta lannoitus pysyy kuitenkin samana. Suuri määrä köynnöstäviä pitää levät näpsäkästi poissa, mutta jatkuva karsinta ottaa jossakin määrin kupoliin :roll:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
lasasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lasasu »

depeche kirjoitti:Allas 80 l ja putket teholtaan 18 w ja 15 w.
Yksi syy voisi olla sekin, ettei tuossa ole edes sitä 0,5 W / l, puhumattakaan 1,0 W / litra, jonka olen joskus kuullut mainittavan eräiden runsaasti valoa vaativien kasvien sähkönkulutustarpeeksi... sulla pitäsi siis olla esimerkiksi 80 W elohopeapolttimo roikkumassa pikku akvasi yläpuolella... :roll:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla on ihan hyvin kasvavaa punarotalaa kahdessa altaassa. Toisessa valoa 0,33 W/l ja toisessa 0,31 W/l.
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Itselläni punarotala viihtyy erinomaisesti kiekkoaltaassa, jossa lämmöt ovat 28 astetta. Kun taas toisessa pytyssä se on ihan vihreää kärsivää..siinä lämmöt ovat 24 astetta. En sitten tiedä johtuuko lämpötilasta. Voi ihan hyvin olla ettei sillä en lannoita mitenkään pientä purkkia. Isoa akvaa lannoitan PMDD:llä ja siinä on saviturvepohja tetran initial stickseillä höystettynä (niin ja rautanaulojen myös).

http://personal.inet.fi/surf/in/kiekot.jpg

http://personal.inet.fi/surf/in/punarotala.jpg
Pikkeliini
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkeliini »

Mulle kävi punarotalan kanssa aiemmin niin, että se oli vihreä ja kuolonkielissä. Katkoin sen hyvät osat ja annoin niiden paistatella päivää muutaman päivän pinnalla. Kasvi voimistui, sai takaisin värinsä ja sitten istutin sen uusiksi.
Nyt se kyllä kuoli jokin aika sitten hiivatin rihman [}:)] takia, mutta nyt kun olen saanut sen kuriin, voisi ostaa jo uuden.

Rihma muuten häippäsi, kun pidin muutaman viikon vain yhtä lamppua päällä.Pimennyskin oli välissä, mutta ei se siitä kuukahtanut, varmaankin edesauttoi asiaa :roll:
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!
depeche
Member
Member

Kiitos kaikille vinkeistä. Tässä täytyy nyt vain tehdä se että kokeilen jokaista em. osatekjiää muutella varovasti. Pari vartta jo menetin, mutta viimeisissä on nuo uusimmat, pienen pienet lehdet jo selvästi punaisia. Lisäsin lannoitusta ja nakkasin puolet nopeakasvuisista rehuista veks.

Tuli mieleen muuten tuosta pmdd:n annostelusta että olenkohan mä laittanut muutoinkin sitä jo tuplamäärän -meinaan jos se annostussuositus 10 ml/100 l tarkoittaa annettavaksi siitä yhdestä pullosta jossa kaikki ainekset sekaisin.

Kun itselläni ne on jaettu kahteen erilliseen pulloon, joista laitan _molemmista_ sen 10 ml. En kyllä ole itse noita pulloja "pakannut", joten en mene takuuseen siitä onko niissä mikä osuus sitten mitäkin ainesta.

Noh, ja kun on muutenkin epäilys siitä ettei noissa oikein ole teho enää entisellään, kun pullot ovat olleet välillä auringossa, välillä patterin edessä jne (ei minun toimestani), joten uusi satsi on kuitenkin tulossa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”