Ala-allas?
Valvoja: Moderaattorit
Ala-allas?
Voisiko joku kertoa jotain ala-altaasta? Mitä sinne kuuluu laittaa?
Olethan lukenut tämän:
http://elpuri.aqua-web.org/faq/
Sieltä selviää useimmat aloittajan mieltä vaivaavat kysymykset.
http://elpuri.aqua-web.org/faq/
Sieltä selviää useimmat aloittajan mieltä vaivaavat kysymykset.
-
- Junior Member
itse asiassa ala-allas on itsekin hemmetin rumajanneko kirjoitti:Ennenkaikkea sinne voi laittaa kaikkea rumaa piiloon.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mä kyllästyin sen ulkonäköön ja siihen, että se pilasi muuten hyvännäköisen altaan kun sitä ei saanut kaappiin piiloon (akvaarion pöytä on kokonaan lasia) ja päätin luopua siitä kokonaan. Nyt allas näyttää siltä kuin pitääkin ja ne muutamat tekniset härvelit olen saanut roikkumaan altaan taakse, jonne pääsen hoitamaan. Samalla lähti kaikki rumat putket pois ala-altaan ja tankin välistä.
Ala-allas EI siis ole pakollinen vaan sinne laitetaan rumat laitteet piiloon (ja yleensä tuloksena on ruma ala-allas ja mun tapauksessani ruma koko akva). Taidan olla näine mielipiteineni erittäin alakynnessä tällä foorumilla

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Aika vaikeaa akvaarion ja seinän väliin on kyllä laittaa tekniikkaa. Miten sinne mahtuu esimerkiksi vaahdottaja? Ala-altaan ja pääaltaan välissä ei ole yhtään putkea näkyvissä jos kierto toteutetaan pääaltaan sisälle rakennetun ylivuotolaatikon kautta (niinkuin järkevää on).Nyt allas näyttää siltä kuin pitääkin ja ne muutamat tekniset härvelit olen saanut roikkumaan altaan taakse, jonne pääsen hoitamaan. Samalla lähti kaikki rumat putket pois ala-altaan ja tankin välistä.
Ala-allas ja putket voivat olla näkyvissä jos homman tekee harkiten.Fennorama kirjoitti:Ala-allas EI siis ole pakollinen vaan sinne laitetaan rumat laitteet piiloon (ja yleensä tuloksena on ruma ala-allas ja mun tapauksessani ruma koko akva). Taidan olla näine mielipiteineni erittäin alakynnessä tällä foorumilla
http://haaga.aqua-web.org/hardware/p2150365.htm
Hämmästelin paikan päällä, että ei ne todellakaan hypi silmille.
joo, se on nimenomaan entinen pankin konttoritiloissa ollut akva. Ihastuin sen ulkonäköön heti. Se oli kuulemma joskus ollut "tosi kallis" mutta sain sen käytettynä. Uusittiin silikonitkin varmuuden vuoksi. Tuo lasinen jalusta on PAINAJAINEN kantaa. Se piti irrottaa saumoistaan kahteen osaan koska sitä ei pirukaan jaksanut kantaa ja lisäksi se heilui puolelta toiselle. Mutta eipä näitä meriakvoja olekaan muuttoihin suunniteltu
Lamput ei - outoa kyllä - lämmitä juuri ollenkaan. Ehkä siksi, että pidän asunnon lämpötilaa vähän tavallista viileämpänä. Lamput on 250W keskellä ja 150W sivuilla ja päällä noin kello 11-22. Kesällä jouduin kyllä vähän pähkäilemään lämpöjen kanssa ja koska aurinko paistaa muutaman tunnin suoraan tankkiin ne oli pois päältä välillä.

Lamput ei - outoa kyllä - lämmitä juuri ollenkaan. Ehkä siksi, että pidän asunnon lämpötilaa vähän tavallista viileämpänä. Lamput on 250W keskellä ja 150W sivuilla ja päällä noin kello 11-22. Kesällä jouduin kyllä vähän pähkäilemään lämpöjen kanssa ja koska aurinko paistaa muutaman tunnin suoraan tankkiin ne oli pois päältä välillä.
-
- Senior Member
- Viesti:
Kieltämättä akvan näkymiä vähän vääristää erikoinen muoto muttei mua häiritsevällä tavalla. Se on hieno sisustuselementti, joka näkyy heti kun asuntoon astuu. Myös elukat näyttää siinä viihtyvän ja siihen muodostuu hieman erillisiä osastoja ja reviirejä. Ehkä siksi, että se on entinen julkistilan akva se on sopivalla katselukorkeudella.
Hauskaa on se jos tulee vieraita, jotka eivät koskaan ole nähneet akvaa. Niitä ei saa sen äärestä mihinkään ainakaan tuntiin
tällaisia kokemuksia on varmaan monella meistä.
Mun haaveissa ja tarkoituksena on rakentaa seinään upotettu tai huoneen jakava valtava systeemi...sitä tuijotellessa ei taitais enää tunti riittää. Mulle akvan on aina oltava myös sisustukseen ja ympäristöönsä sopiva osa.
Hauskaa on se jos tulee vieraita, jotka eivät koskaan ole nähneet akvaa. Niitä ei saa sen äärestä mihinkään ainakaan tuntiin

Mun haaveissa ja tarkoituksena on rakentaa seinään upotettu tai huoneen jakava valtava systeemi...sitä tuijotellessa ei taitais enää tunti riittää. Mulle akvan on aina oltava myös sisustukseen ja ympäristöönsä sopiva osa.
-
- Senior Member
- Viesti:
No mä haen vähän samaa, miksi sitä ei tekisi kokonaisuutena komeeta ja "olohuone kelpoista" kun se on sisältäkin mahtava.Fennorama kirjoitti: Mun haaveissa ja tarkoituksena on rakentaa seinään upotettu tai huoneen jakava valtava systeemi...sitä tuijotellessa ei taitais enää tunti riittää. Mulle akvan on aina oltava myös sisustukseen ja ympäristöönsä sopiva osa.
Sisus on tärkein mutta pienellä vaivalla siitä tekee joko yhden huonekalun joka sulautuu muuhun kalustoon tai jos mahdollista niin upottaa tauluksi seinään ja saa samalla akvaariohuoneen jossa on hyvä tehdä huolto toimenpiteet ja ei ole niin väliä onko kaikki purnukat piilossa ja järjestyksessä. Valitettavasti tämä ei ole nykyisessä asunnossa mitenkään mahdollista.