Minkä ikäisinä ja kokoisina akvaariossa esiintyvät sarvi- (ja muut) kotilot voivat lisääntyä? Jos yritän pitää huolen siitä, että altaassani ei ole liian suuria (sanotaan vaikka yli 5mm) kotiloita, niin voinko olla varma, että uusia kotilon munia ei altaaseen synny?
Biologian kirjaa ei ole hyllyssä, eikä Googlekaan osannut auttaa. Jospa joku kotiloita tarkemmin tunteva tietäisi.
Kotiloiden sukukypsyys?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Minulla on kahta lajia kotiloita: kierteis- ja postitorvikotiloita (jos nyt nimet vaan menivät oikein). Ne postitorvet eivät näytä missään vaiheessa kasvavan kovin isoiksi, kaikki ovat suunnilleen semmoisia kolmimillisiä. Jossain vaiheessa yritin nyppiä niitä apinan raivolla pois, mutta olen joutunut luopumaan ajatuksesta. Harmittaa vaan, kun kasvit kärsii.
Kierteiskotilot eivät ole läheskään yhtä suuri riesa. Olenkin niistä poiminut pois vain semmoiset isot, pikkurillinpään kokoiset yksilöt.
Kierteiskotilot eivät ole läheskään yhtä suuri riesa. Olenkin niistä poiminut pois vain semmoiset isot, pikkurillinpään kokoiset yksilöt.
Mulla on jotain ihmekotiloita, tai ei ne ehkä ihmeellisiä ole, kotiloita kumminkin. Nimeä en tiedä. Kierteissarvia ne eivät ole. Eikä niitä postiauton kyljessä olevan soittimen näköisiä ainakaan.
Mikäli ymmärrän kotiloiden pariutumisrituaalin oikein, altaassani pariutumista tapahtuu päivittäin noin herneen kokoisilla yksilöillä.
Kotilot roikkuvat kiinni toisissaan, joskus olen nähnyt jopa kolmen
ryhmäorgiat
huih.
Kotilot taitavat olla kaksineuvoisia, eli molemmat yksilöt tuottavat
munia onnistuneen hedelmöityksen jälkeen.
Mikäli ymmärrän kotiloiden pariutumisrituaalin oikein, altaassani pariutumista tapahtuu päivittäin noin herneen kokoisilla yksilöillä.
Kotilot roikkuvat kiinni toisissaan, joskus olen nähnyt jopa kolmen
ryhmäorgiat

Kotilot taitavat olla kaksineuvoisia, eli molemmat yksilöt tuottavat
munia onnistuneen hedelmöityksen jälkeen.