uudet kasvit, kotilot

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
NiPy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 10:49, 02.06.2004
Paikkakunta: Nastola

uudet kasvit, kotilot

Viesti Kirjoittaja NiPy »

Vihdoin olen päässyt kotiloistani eroon tosin käytin Limnacid:ä ja hyvät oli tulokset. Mutta nyt pitäisi hankkia uusia kasveja kun kotilot söivät entiset. Olen kysellyt apteekeista Alunaa, jota jarvi neuvoo sivuillaan käyttämään mutta täällä meillä Lahdessa kuulemma ei sitä ole ja eikä ole 10 vuoteen saanut enää tilattua eli mitkä olisi vaihtoehto numero 2.
Miten käsittelen uudet kasvit ennenkuin laitan ne akvaarioon? Kaliumpergamaatti (?) tiedän että se värjää mutta onko muuten haitallinen ja hyödyttääkö pelkkien juurien käsittely jos lehdet huuhtelee huolellisesti??
Neuvoja vastaanottaen.
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja avain »

Ehkäpä Järvi neuvoo mistä saa jos neuvoo sitä käyttämäänkin? :roll:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
minä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 18:34, 25.07.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja minä »

Kyllä täältä Tampereen apteekista sitä saa. Kuulostaa omituiselta ettei saa edes tilattua... Miksei saa tilattua?
Olisikohan millään seuralla myytävänä tai kenelläkään ylimääräisenä?
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
Minzi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 10:31, 02.07.2004
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Minzi »

NiPy kirjoitti:Olen kysellyt apteekeista Alunaa, jota jarvi neuvoo sivuillaan käyttämään mutta täällä meillä Lahdessa kuulemma ei sitä ole ja eikä ole 10 vuoteen saanut enää tilattua
Tiedän 100 %:lla varmuudella, että apteekit saa tilattua sitä tukkuliikkeistään (olen itse apteekkilainen). Tosin jos varastossa ei sitä ole, voi olla että joudut ostamaan sitä koko purkin = 1 kg, mikä on pienin tukkupakkaus. Hinta on tuolloin apteekista riippuen reilu 15 euroa. Yritä vaan sinnikkäästi, kyllä tuollainen tilaaminen kuuluu asiakaspalveluun !

Niin ja yritä kysyä myös nimella "alumen", jossa sillä vaikka löytyisi :roll: .
Viimeksi muokannut Minzi, 11:37, 21.09.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa !
Tepa Kalifi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 15:31, 17.02.2004
Paikkakunta: Pori

Alunan saatavuus

Viesti Kirjoittaja Tepa Kalifi »

Itse juuri kypsyttelyä aloittaneena... Eilen hankimme uudet kasvit akvaarioliikkeestä ja pari päivää aikaisemmin paikallisesta Yliopiston Apteekista pienen purkillisen alunaa, 12 grammaa kaliumpermanganaattia (toivottavasti kirjoitin oikein, oli muuten puolen gramman jalkakylpyyn tarkoitetuissa annospusseissa...), 10-prosenttista ammoniakkiliuosta, lääkeruiskun ja ohjeita mihin mahdolliset ylijäämäaineet voi käyttää (esim. ammoniakkiliuoksella voi lannoittaa huonekasveja, laimennettuna edelleen tietysti).

Kannattaa käydä useammissa paikoissa kysymässä (tuskin kaupungissanne on yhtä ainoaa apteekkia?), itse olen törmännyt kotipaikkakunnallani sellaiseen keskiaikaiseen käytökseen, että jos ko. kaupasta jokin tuote puuttuu, valehdellaan sumeilematta asiakkaalle ettei kyseistä tuotetta saa enää mistään. Olisi aika kummallista, että jokin apteekki Suomessa ei saisi tilattua alunaa, jos kerran muut sitä saavat ja myyvät.

Onnea etsintään!
T:epa_K
* * * * *
Joskus on vaikeampaa kuin yleensä
NiPy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 10:49, 02.06.2004
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja NiPy »

kiitos kaikille tosi pikaisista vastauksista täytyy olla vain kovana ja laittaa tilaukseen :) ja kysellä kaikki apteekit läpi ...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

minä kirjoitti:Kyllä täältä Tampereen apteekista sitä saa. Kuulostaa omituiselta ettei saa edes tilattua... Miksei saa tilattua?
Olisikohan millään seuralla myytävänä tai kenelläkään ylimääräisenä?
Tampereen Akvaarioseuralla näin pari pussia Alunaa huutokauppaSunnuntaina pari viikkoa sitten. Kannattanee ainakin kysäistä, voivat varmaan postittaakkin, jos ei pääse hakemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”