Kiekkokaloista tietoja vasta alkajalle?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Discus
Starting Member
Starting Member

Kiekkokaloista tietoja vasta alkajalle?

Viesti Kirjoittaja Discus »

Olen siis uusi porukassa, että hei vaan kaikille. :mrgreen: On haaveena saada joskus kiekkokala-akvaario, varmaan on monella. Haaveilen että joskus saisin käyttööni tuon 1000L tankin, kunhan meidän konnista aika jättää, eli ei välttämättä ihan heti [;)] Mut nyt mulla on tulossa palautuksena, lainassa ollut akvaario ja en oikeesti nyt tarkkaan muista että minkä kokoinen se on, mut jos en ihan muistele väärin on se jota kuinkin 250L. Joten nyt mulle on jäänyt vähän harmaan peittoon se, kun olen lueskellut netistä kiekkokaloista väähän tietoa, että onko minimi 250L akvaario 5 aikuiselle kiekolle? Niin ja sit ihmetyttää kun joissain paikoissa on että kiekko kasvaa 13cm tai 20cm tai jotain siltäväliltä. Okei eli onko kiekkoja erikokoisia lajikkeita. Ja jos on niin, mitkä lajit on pienimpiä ja paljon niitä voisi sitten hankkia 250 litraiseen akvaarioon. Tämä kysymykseni voi olla hiukan epä selvä, mutta eiköhän tää asian esittäminen tässä parane kun vähän tutustuu tähän saittiin. :D
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

250l.:n menee aikuinen kutupari, ei parvea. Vähintään 6 olisi suositeltava määrä parvelle koska kiekot 'sorsivat' alempiaan ja liian pienessä parvessa saa yksi kokoajan turpiinsa. Mieluiten semmoinen 10 kappaletta olisi sopiva parvi. Jotkut värimuodot, varsinkin jalostetut kasvavat toisia suuremmiksi, mutta kyllä kaikki kiekot melkoisiksi lätyiksi hyvällä hoidolla.

Suosittelen lukemaan lisäksi vanhoja juttuja, joita on paljon. Käytä vaikka hakutoimintoa jos et jaksa otsikoita selata läpi.
Discus
Starting Member
Starting Member

Kiitti vinkistä

Täytyy ruveta kattelemaan viestejä läpi. Niin ja tietysti heti alkuunsa ottaa selvää tosta akvaarion koosta. Voi olla että siirtyy kiekkojen hankinta haaveet jokseenkin myöhäsemmälle tulevaisuuteen. :) Mut kiinnostaa sen verran kiekot että täytyy ruveta keräämään rutkasti tietoa.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kyllä sellainen 400l. --> täytyisi viidelle kiekolle olla mielestäni. [;)]
Discus
Starting Member
Starting Member

Eli ei kiekkoja ilmeisesti tähän perheeseen vielä=) Ehkä hama tulevaisuus antaa mulle vielä 1000litrasen käyttöön ja mää saan ne kiekot tai kämppä antaa tilaa vielä yhdelle tankille=)
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Hei,

Hyvällä hoidolla tuohon voisi ehkä laittaa kuusi kasvuikäistä ja katsoa, miten ne menestyvät.

Minulla on 325-litraisessa 3 aikuista ja 5 junioria, koska parvikaloina kiekot vaativat populaa ympärilleen. Suodatus on runsas ja vedenvaihtona teen kerran viikossa n. puolet kokonaistilavuudesta.

Kiekot ovat kuitenkin aika rauhallisia ja niille muutamaa litraa tärkeämpi mitta on akvaarion korkeus, jonka olisi oltava vähintään 50 cm.

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Discus
Starting Member
Starting Member

voi voi

voi voi sentään. Nyt pääsit rohkasemaan mua :D Korkeus olisi just ton 50cm. Suodattimiakin olisi kohta mahdollisesti se kaksi ulkosuodatinta. Hmm pistää miettimään.
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Minäkin olen kiekkojen kanssa alkutaipaleella. Niitä on 8 kpl ja 5 lippulehtikalaa, sekä 6 plekoa. Allas on 600 litrainen ja sanoisin sen kyllä olevan minimikokoinen kiekoille. Määrä ei mielestäni se ainut kriteeri, vaan se, kuinka paljon kala liikuu. Minulla ainakin kiekot uivat ja käyttävät koko akvaariota hyväkseen. Välillä tuntuu, että 600 litrainenkin on liian pieni.

Keväällä, tai alkutalvesta haaveenani on hankkia 1500 litrainen allas, mutta silloin lattiakin pitää valaa uudestaan. Ja sinne siirrän sitten kiekkoni ja lippikseni.

Vaikka minulla on sisäsuodatin (Eheimin suurin+ lisäpatruuna) ja isoin Eheimin ulkosuodatin, niin oman kokemukseni mukaan kiekot, tosin eivät lippiksetkään, kaihda näin voimakasta vedenkietoa. Kyllä ne käyttävät koko akvaariotani uimiseen. Uivat pintaveden alla, joten niille sopii, ainakin minun kiekoilleni ja lippiksilleni voimakas pintaveden kierrätys, tai miten sen nyt sanoisi, voimakas virta.

Sen olen huomannut, että kiekko on selvästi parvikala ja uskon, että niitä täytyy olla vähintään 6, mieluummin 10 kpl.

Itse aion myydä 300 litraisesta altaastani kaikki malawini pois ja otan tilalle miljoonakaloja.

Kuulin juuri, että moni kyllästyy malaweihin niiden jatkuvan lisääntymisen, mutta myös ainaisen tappelun kautta naaraasta.

Tiedän, että miljoonakalatkin lisääntyvät runsaasti ja voi olla, etä otan pelkkiä koiraita. Tosin 300 litraiseen mahtuu jo muutama miljoonakalakin.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
Discus
Starting Member
Starting Member

minelan

Juu. Kyllä itsekin tässä pohtiessani olen tullut siihen päätökseen että ei kiekkoja vielä. Ennen kuin saan kunnon akvan niille. Jos joskus meiltä konnista aika jättää niin ehkä sitten. Sit voikin jo satsata isoon parveen. 1000 litrainen kun laari on. Mut voi olla että minä olen vanha mummo ennenkuin yksikään meidän konnista on lähtenyt paremmille konnavesille. [;)] Nyt olen tullut siihen tulokseen. Että hankin toisen kiinnostuksen kohteeni. Eli noita perhoskirjoahvenia. Kuhan pääsen palautuvan akvaarion muusta kala kannasta eroon.

:mrgreen: saat varmasti laittaa muutaman milliksen 300L:n Ne on kyllä kauniita otuksia jos löytää oikein värikkäitä uroksia ja vielä iso parvi niin on varmasti aika kauniin näköisiä. Itselläni oli milliksiä joskus aikonaan. 100 litraisessa ja siihenkin mahtui jo jokunen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”