Miten määritellään hyvä akvaarioliike?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

avain
Senior Member
Senior Member

Miten määritellään hyvä akvaarioliike?

Viesti Kirjoittaja avain »

Eli miten määritellään hyvä akvaarioliike tai akvaariokauppias? Mitä kriteereitä kauppiaan tai liikkeen tulee täyttää. :roll:

Asioin tässä jokia aika sitten liikkeessä jota on suuresti kehuttu ja ylistetty arvosteluissa ja tälläkin palstalla muistaakseni. Oli tietysti kovat ennakko-odotukset tuon perusteella kun en ollut siellä ennen käynyt. :mrgreen:

Liikkeessä omistaja vaikutti hieman tympeältä (voi johtua omastakin päättelykyvystäni). Altaissa oli suuria kaloja suhteellisen pienessä tilassa. Tiedän, ne ovat siellä vain väliaikaisesti, mutta silti. Yhdessä altaassa oli kuollut kala. "Täytyy ottaa se pois" sanoi myyjä, mutta ei puolen tunnin oleskeluni aikana kuitenkaan sitä tehnyt. "Altaasta ei voi myydä kaloja koska siellä on JOKIN TAUTI" sanoi myyjä. 8O

Toisessa altaassa oli joku puraissut pieneltä kirjoaffenen poikaselta pyrstön kokonaan pois. Kala yritti nytkyttää itseään eteenpäin muiden suurempien seassa. Pyrstö oli puraistu juuriaan myöten eikä vain vähän näykkäisty. Toisella kalalla oli jokin vamma alaleuassa ja näytti siltä kuin sen suu olisi auki kokoajan. " Täytyy pelastaa nuo raukat tuolta pois" sanoi myyjä, mutta mitään ei tapahtunut. 8O Kyllä minulla olisi ollut aikaa odotella, että myyjä olisi "pelastanut" nuo vammautuneet ensin. [;)]

Mukaani liikkestä tuli ihana kala joka ainakin vielä' näyttää terveeltä ja toivottavasti onkin. :?

Yleensä asioin liikkeessä joka on hyvällä paikalla minun suunnastani katsottuna. Ko.liikettä on täällä ja muualla arvosteluissa parjattu. Palvelu on hidasta, kala-altaat likaisia ja muutenkin huonosti hoidettuja, kaloista ei oikein tiedetä mitään. :roll:

No palvelua saa joskus odottaa, se on totta, kun liikkeessä myydään kaikenlaisia muitakin elukoita ja tarvikkeita. Henkilökuntaa ei ole riittävästi kävijämäärään verrattuna.

Altaiden kunnossapidossa en ole nähnyt mitään huomautettavaa. Ehkä ne onkin aina juuri putsattu ennen käyntiäni? :mrgreen:
Kuolleita kaloja olen nähnyt kaksi kertaa yhden kalan.

Kaloista tietää hyvin "omistaja" Anne. Tytöt eivät välttämättä tiedä, mutta silloin he ovat sanoneet, että kysytäänpäs Annelta. Tytöt varmaankin tietävät sitten enemmän muista myytävistä jutuista. :) Annen kanssa olen jutellut puhelimessa useat kerrat jos olen ollut huolissani jostain kalastani. Ei koskaan ole lyönyt luuria korvaan, vaan aina on yrittänyt auttaa ja antaa vinkkejä. Ja vielä ihan ilmaiseksi. :mrgreen:

Nyt kun nämä kaksi juttua menee näin ristiin, niin kysyisinkin, että miten sitten määritellään hyvä akvaarioliike?
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Miten määritellään hyvä akvaarioliike?

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

avain kirjoitti:Eli miten määritellään hyvä akvaarioliike tai akvaariokauppias? Mitä kriteereitä kauppiaan tai liikkeen tulee täyttää. :roll:
Heh tähän on varmaan vaikeaa vastata, koska jokaisella on varmasti omanlaisensa kokemukset/vaatimukset eri akvaarioliikkeistä..

Vastauksin vaikuttaa myös varmasti se tilanne mikä liikkeessä juuri sillä hetkellä on kuin asiakas on siellä käymässä. esim. Jos liikkeessä on juuri vaihtunut uusi työntekijä, joka on vielä pihalla asioista, niin kyllä siitä asiakas voi äkkiä saada negatiivisen-mielikuvan liikkeeseen. Toinen on juuri se, että akvaarioliikkeessä sattuu juuri olemaan joku tauti akvaariossa ja siellä on pohjalla kuollut kala, jolloin taas asiakas saa negatiivisen-mielikuvan liikkeestä.

Sanotaanko, että pitkäaikainen kokemus liikkeestä voi vasta antaa sen oikean ja varman kuvan liikkeestä..

Itse kävin kerran kiertämässä oulun akvaarioliikkeet läpi ja menin kiertelyn jälkeen täysin ristiin Itse kokeneempien oululaisten kanssa. :mrgreen:

Omaan mielipiteeseeni vaikuttavia kriteerejä ovat:

-Asiantuntemus
-Valikoima
-Hintataso
-Altaiden tilanne
-Palvelualttius

Ennenkaikkea minusta parasta on se, että kauppias osaa kertoa sinulle oikein kalojen vaatimuksista, vesiarvoista, akvaarionhoidosta ym. Minä en kumoaisi akvaarioliikettä sen takia, että jossain altaassa on tauti tai että jossain on välillä kala kuolleena pohjalla. Olen 100% varma että joka akvaarioliikkeessä kuolee kaloja, mutta eriasia on se että kuinka tarkasti ne on huomattu aamulla kerätä pois..
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Hyvä akvaarioliike täyttää ainakin seuraavat kriteerit:
  • * Henkilökunta neuvoo kysyjää asiallisesti ja oikein.
    * Kaloja myydään oikeisiin olosuhteisiin, ei siis esim. tiikerinuoliaisia 100 litraiseen purkkiin.
    * Kalat ovat terveitä
    * Altaissa ei ole kuolleita tai vammautuneita kaloja.
    * "Sairastuneet" altaat ovat myyntikiellossa.
    * Lääkityksiä ei tarjoilla joka ongelmaan, vaan myyjä ottaa ensin selvää ongelmien laadusta. Ja neuvoo tarvittaessa lääkkeettömiin hoitokeinoihin.
    * Omistaja kantaa kuluttajansuojan mukaisen vastuunsa esim. jos uudet kalat kuolevat heti kotiutuksen jälkeen.
    * Liike karanteeraa uudet kalat ennen niiden myyntiin laittamista.
Listaa voisi vielä jatkaa, mutta nuo tulivat nyt ensimmäisenä mieleen.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mun mielestäni hyvän akvaariokaupan tunnusmerkkejä ovat ainakin seuraavat ominaisuudet (eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä):
- hyvät valikoimat
- myyjien asiantuntemus
- palvelualttius
- aito kiinnostus asiaa kohtaan
- rehellisyys (ts. kallein tuote ei välttämättä ole aina se paras, eikä kaikkia myytäviä tuotteita todellisuudessa asiakas tarvitse)
- vastuuntuntoisuus
- eettisyys
- terveet kalat (pakko huomauttaa, että niitä sairastumisia tulee väkisinkin ja kuolleita kalojakin löytyy varmasti joka liikkeestä joskus)
Toki asiakkaan kannalta bonusta ovat myös edulliset hinnat, mutta sitä en siltikään laittaisi välttämättä hyvän akvaariokaupan perusominaisuudeksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Kaikilla on omat kriteerinsä. Itse lähinnä vilkuilen ja tarkkailen seuraavia:

- Asiantuntemus
- Valikoimassa ei ole kaloja jotka esim. kokonsa puolesta ovat lähes mahdottomia saada kunnollisiin koteihin. (Seepratetra, haibarbi..)
- Palvelualttius
- Altaiden siisteys ja kalojen hyvinvointi
- Hyvä kasvivalikoima ja iso plussa tulee jos vielä osaa kertoa kasveista muutakin kuin tieteellisen nimen
- Monipuolinen valikoima ruuissa, hoitotuotteissa jne.

Kaikkea ei voi kuitenkaan aina saada joten tärkein ominaisuus on se, että myytävien eläimien tulevista oloista ollaan kiinnostuneita. Harva myyjä kysyy mitään vaikka minkälaista kalasoppaa ollaan ostamassa.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Aika vaikea...

Ensimmäisenä tulee mieleen, hyvässä akvaariokaupassa saat katsella altaita rauhassa, ilman että yli-innokas myyjä roikkuu kokoajan p*rseeessä kyselemässä jotain... :roll:

Asiakas, ainakin tämä osaa pyytää myyjän luokseen, kun sitä tarvitsee [;)]

Niin ja tietysti hyvä liike tulee vastaan noissa "kaikki putos vuorokaudessa"-tapauksiin.

Ulkoisille puitteille en jaksa panna arvoa juuri ollenkaan, hyvä kauppa ei välttämättä ole iso ja komea :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
lh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lh »

Asiantuntevuus on varmasti ykkössijalla. Olen aina epäillyt noita tavaratalojen lemikkiosastoja ja yksi pohjanoteeraus saavutettiin ihan lähiaikoina. Neilikkaöljyn hakumatkalla eksyin tällaiselle osastolle ja myyjä tietysti hyökkäsi heti kyselemään, mitä saisi olla. Kerroin asiani, johon myyjä totesi "Paiskaisit vaan seinään, niin me täällä tehdään!". Toivottavasti asiakaspalautteeseeni saamani vastauksen mukaisesti henkilökuntaa opastetaan tulevaisuudessa paremmin kalojen lopettamisessa!

Asiantuntevuuden lisäksi tulee kiinitettyä huomiota akvaarioiden siistiyteen ja kalojen kuntoon. Näissä asioissa muutamat Helsingin erikoisliikkeet, joissa olen asioinut, eivät ole tuottaneet pettymystä.

-Liisa
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Huh. No hyvä jos palautetta laitoit tuosta seinäänpaiskomisesta! Jyrsijöiden kohdalla ja pienten lintujen kohdalla se on käsittääkseni ihan hyväksyttävä toimintatapa lopettaa eläin laittamalla muovipussiin ja voimalla seinään. Näin olen kuullut yleisesti tehtävän. Siis hyvin pienille eläimille!!
Terveisin minä.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Mistäköhän moinen "hyväksyntä" olla peräisin? Ei ainakaan eläinsuojelulaista.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
avain
Senior Member
Senior Member

jarppa82 kirjoitti:Huh. No hyvä jos palautetta laitoit tuosta seinäänpaiskomisesta! Jyrsijöiden kohdalla ja pienten lintujen kohdalla se on käsittääkseni ihan hyväksyttävä toimintatapa lopettaa eläin laittamalla muovipussiin ja voimalla seinään. Näin olen kuullut yleisesti tehtävän. Siis hyvin pienille eläimille!!
no huh..toivottavasti tuo oli vitsi. Mielestäni tuo lopetustapa ei sovi sen enempää kaloille kuin linnuillekkaan puhumattakaan pienistäkään jyrsijöistä. Ainakaan en voisi kenenkään kuvitella tekevän lemmikilleen niin.

Ymmärrän, että jos perheen kellarista löytyy rotta, hiiri tai päästäinen niin se päästetään päiviltä mitä erikoisemmalla tavalla. Meillä laitettaisiin hiirelle tai päästäiselle hiirenloukku tai se pyydystettäisiin johonkin kippoon ja vietäisiin ulos. Mutta että joku lopettaisi vaikka lemmikki marsunsa paiskaamalla seinään niin minusta se on sairasta.

Suurin elukka mitä olen joutunut itse lopettamaan on pelastettu lehtikalaparkamme Osku. Se laitettiin muovipussiin ja nuijastiin suttunuijalla päähän. Sen jälkeen kun oli varmistettu että kala on kanttuvei leikattiin pää poikki ja haudattiin lasten toimesta.

Kyllä linnut ja jyrsijätkin pitäisi viedä eläinlääkäriin lopetettavaksi jos sitä ei itse pysty inhimillisesti ja eläimen liikaa kärsimättä tekemään. Seinään paiskaaminen ei takaa kuolemaa eikä välttämättä edes tajuttomuutta jos pää ei kolahda kunnolla oikeasta kohdasta.

Ikäviä juttuja, mutta jatketaan aiheesta miten määritellään hyvä akvaarioliike. :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
lh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lh »

Sorry kun vein asian väärille raiteille... Olin vaan niin tuohduksissa vieläkin asiasta, joten oli pakko avautua.

Koitin kuitenkin kirjoittaa viestiin myös jotain otsikon mukaista ;)

-Liisa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tuota... eläinsuojelulakihan velvoittaa lopettamaan eläimen nopeasti ja kärsimystä tuottamatta. Kalan lopettaminen esim. lattiaan paiskaamalla (taju pois) ja sen jälkeen niskat saksilla katkaisemalla (jos enää tarpeen) on mielestäni nopea ja kivuton tapa.
Samoin pienjyrsijöiden kohdalla nopein ja tuskattomin tapa lienee juuri tuo perinteinen hännästä kiinni ja napakka heilautus pöydän reunaa vasten niin, että niska katkeaa, on tuskaton ja nopea.
Ei toki näytä kivalta, mutta sehän ei kai enää ollutkaan se, mitä laki vaatii.
Toinen tapa pienten jyrsijöiden lopettamiseksi on sellainen, että eläin asetetaan mahalleen pöydälle, sen niskaan painetaan viivoitin heti kallon taakse ja sitten nykäistään terävästi takajaloista, tai hännästä. Niska katkeaa ja jälleen toimitus on nopea ja kivuton.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jarppa82
Member
Member

No menee off topic, mutta menköön. Lopettamisista vielä..

Esimerkiksi tuolla maaseudulla missä on talleja ja talleilla on sitten yleensä esimerkiksi kaneja.. Kanit pääsevät joskus karkuun, ja kun ne pääsee viideksi minuutiksi vastakkaista sukupuolta olevan kanin kanssa tekemisiin niin tuloksena on pikkukaneja... paljon. Veisitkö sinä ne kaikki eläinlääkärille lopetettaviksi?!
Terveisin minä.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Yäk, 57 parasta ja nopeinta keinoa teilata elävä otus.

Ihan kauheeta, mä en kyllä kykenis tollaseen touhuun, olen mä sen verta hellämielinen. Kerran piti lopettaa kala ja se oli kyllä ihan kamalaa 8O , ohjeita tuli kyllä pilvin pimein. Mikä nyt sitten on se paras ja armeliain...pussiin ja vasaralla tai lihanuijalla päähän, ainakin mun mielestä. Mä en ainakaan minkään karvasen otuksen jaloista pystyis kiskomaan sitten millään joku viivotin tai vastaava niskassa. Onneks ei ole tarvinnut tollaista miettiä kun ei ole noita karvaisia pikkulemmikkejä.

Mutta silti suunnattoman huvittava ajatus, sulla on ollu 5 vuotta oma lemmikkimarsu nimeltään vaikkapa Turre. Se on tulossa elämänsä päähän ja soitat sitten lemmikkieläinkauppaan, mitä teen kun Turre pitäisi lopettaa, se kärsii. Terhakka kauppias sanoo, heitä Turre parin metrin päästä seinään, kyllä se yleensä sillä kuolee. Miten niin taas ihan levottomia ajatuksia... [;)]
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
avain
Senior Member
Senior Member

jarppa82 kirjoitti:No menee off topic, mutta menköön. Lopettamisista vielä..

Esimerkiksi tuolla maaseudulla missä on talleja ja talleilla on sitten yleensä esimerkiksi kaneja.. Kanit pääsevät joskus karkuun, ja kun ne pääsee viideksi minuutiksi vastakkaista sukupuolta olevan kanin kanssa tekemisiin niin tuloksena on pikkukaneja... paljon. Veisitkö sinä ne kaikki eläinlääkärille lopetettaviksi?!
[}:)]

Veisin. Tosin niillä talleilla joilla nuorempana "asuin" ei kanit päässeet karkuun. Ko. tallissa oli paikka 8 hevoselle ja muutama varakarsina. Kaneja oli kolmen hevosen seurana. Muut hevoset eivät kaneista pitäneetkään. :roll:

Jos tallilla on vaara että kanit lisääntyvät holtittomasti on kanin / kanien omistajan / omistajien velvollisuus mielestäni käyttää kanit eläinlääkärillä sterilisaatiossa jottei syrjähyppypoikasia pääse syntymään. On vastuutonta ja idioottimaista ottaa kaneja miettimättä seurauksia ja sitten heittää poikaset seinään kun niitä on liikaa. [}:)]

Nyt menee kyllä jo niin ohi aiheen että huh... karkaa mopo käsistä. :mrgreen:
jarppa82
Member
Member

No se talli millä minä olen käynyt... Ei siellä niitä ole seinään viskottu. Emäntä käytti lapiota.
Terveisin minä.
MIA-77
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MIA-77 »

Hyvässä lemmikkikaupassa:
*myyjät tuntevat lajit joita on myynnissä,tai tarkastavat
kirjasta tai toiselta myyjältä jos eivät itse tiedä.
*osaavat kertoa lajien vaatimukset,ja hoitavat myynnissä olevat eläimet
lajin vaatimalla tavalla.
*ovat valmiita tilaamaan "erikoisuuksia"jos asiakas haluaa.
noista kuolleista tai sairaista kaloista:
joissakin liikkeissä on eri tilat karanteenille ja myyntikaloille,
toisissa liikkeissä kalat laitetaan suoraan myyntialtaisiin ja päälle lappu"ei myynnissä"
kyllä molemmissa tapauksissa kaloja kuolee,toisilla vaan piilossa asiakkailta.
Viimeksi muokannut MIA-77, 14:31, 07.09.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
avain
Senior Member
Senior Member

Huvinsa kullakin. 8O *viittaa Jarpan vastaukseen*
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

-hinta
-palvelu
-hyväkuntoiset kalat
-tuote valikoima
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Hyvä akvakauppa;

-Valikoima; Runsas kasvivalikoima, minun tarpeitani silmälläpitäen. Ehdottomasti kotilottomat kasvit. Runsas kalavalikoima, erikoisiakin lajeja, ehdottomasti terveitä ja karanteenattuja. Tilataan, ellei altaasta löydy.

-Hinta; Hinta- laatusuhde balansissa. Mieluusti halvalla ja paljon, varsinkin kasvien kohdalla.. Näytillä olevat kalat ehdottomasti terveitä ja hyväkuntoisia. (Yleensäkkin nämä suuremmaksi kasvavat kalat voisivat olla kalliimpia, niin aloittelijoitakaan ei houkuttaisi lähteä ostamaan isoa kalaa liian pieneen altaaseen)

-Asiantuntemus; Kysyttäessä tulee Oikeaa tietoa. Nettiyhteys kaupassa, niin voisi tarkastaa mikäli myyjällä ei ole tietoa.

-Asiakaspalvelu; Positiivisuus, rehellisyys, palvelualttius haluttaessa. Itse tykkään katsella tuotteita(kaloja ja kasveja) rauhassa, ilman että ostankaan mitään tai että myyjä on utsimassa. Mukava tulla uudelleen.
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

Minun mielestäni hyvä akvaariokauppa täyttää seuraavanlaiset kriteerit:

- Erinomainen asiakaspalvelu. Aina hymyillään, kun tavataan.
- Erinomainen asiantuntemus ja jos jotain ei tiedetä se selvitetään.
- Erinomainen asenne. Myydäänhän siellä eläviä olentoja eikä esimerkiksi irtokarkkia.
- Kyky ja resurssit hoitaa liikettä ja myyntiartikkeleitaan oikein. Altaat kunnossa ja "myyntiartikkelit" voivat hyvin.

Näitä liikkeitä tuntuu vain olevan kirotun harvassa. Itse tiedän vain kaksi liikettä, joihin luotan.

Onkohan täällä koskaan tehty äänestystä esim. Helsingin parhaasta akvaariokaupasta? (Olisikohan moinen edes sallittu?)
Kyllä kait tuo selviäisi noista vanhoista topiceista aiheesta, mutta äänestystulos olisi selkeämpi...
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
Santra
Sisuakvaristi
Sisuakvaristi

det and det

Viesti Kirjoittaja Santra »

kalan lopettamisesta viellä kyseessä oli siis sairas kala
saako ja voiko sen tehdä niin kuin myyjä käski minun tehdä pieneen kippoon vettä (kuumaa) n.2dl ja sitten ihan mitä tahansa saippuaa/yleispuhdistus ainetta 3rkl.
sitten viellä 2rkl. suolaa tämä sekotettiin ja laitetaan kala sinne velliin kuoli muutamassa sekunnissa
teinkö väärin omantunnon päälle ottaa vielläkin
en halua rääkätä viattomia jos olen tehnyt niin pyydän antteeksi
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Taitaa olla varsin erikoinen ohje.
Jospa kuitenkin käyttäisit jatkossa neilikkaöljyä. Muutama tippa sitä veteen ja kala nukkuu nopeasti. Nukkeneen kalan voit sitten lopettaa vaikka tuolla kauppiaan tavalla, koska se ei enää kärsi.
Täällä on hyviä lopetusohjeita:
http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/hyvia.php

Tosin minä lopetan kalat leikkaamalla pään nopeaasti irti.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Hyvä kauppa:

Asiakaspalveluhalukkuus:
Opastaa asiat oikein ja auttaa. Mikäli ei tiedä, tunnustaa tämän ja ottaa asiasta selvää.

Hinta:
Ei liian kalliit hinnat, hinta-laatusuhde kunnossa.

Valikoima:
Laaja valikoima, josta vara valikoida.

Tuossa nyt jokunen mikä tuli minullekin mieleen.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Santra
Sisuakvaristi
Sisuakvaristi

Viesti Kirjoittaja Santra »

yäk
en halua nähdä verta missään muodossa oli se ihmisen tai pienen pienen kalan ei mulla lähtee taju ja tuo neilikka öljy on ja ois varmaan ihan ok. mut mä saan siitä astmakohtauksen+muut allergia oireet joten mikä on sitten se paras konsti tai keino
kyseinen kala oli 3cm. ja isommat kalat jos ne joskus tarvii lopettaa niin isäntä on sitä varten talossa :twisted:
isäntä oli töissä ja kala sairastu kun olin yksin kotona katselin sitä 10minuuttia ja samalla otin yhteyttä eläinkauppaan josta ostin kyseisen kalan hän antoi kyseisen neuvon
olenko siis rääkkääjä lopetetaan kaloja n. 1kpl 2vuoden välein
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”