190 litraiseen aasialaista sisältöä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

190 litraiseen aasialaista sisältöä

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kun sain kiekoille hankittua kunnon akvaarion jäi 190 litraiseni "ylimääräiseksi", siihen olen nyt alkanut pohtia aasialaista kalastoa.

Nyt altaassa uiskentelee:
5 keskenkasvuista huulirihmaa
"muutama" partiksen penikka
1 korupleko

Isommasta altaasta ajattelin siirtää 10 lasimonnin parven tuonne, mutta kyllä ne saavat sielläkin olla kunhan kukaan ei vedä herneitä nenään siitä etteivät ne ole Amerikan mantereelta (rasismia hyi) ;)

Mitähän muuta tuonne voisi vielä laittaa, itse ajattelin suklaarihmoja, murisijarihmoja ehkä hunajarihmoja ja jotain Bettaa (imbellis/pugnax). Ja kunhan nuo partikset saan jollain keinoin poistettua, niin pohjalle piikkisilmiä.

Olisikohan kellään jotain rakentavaa kommenttia mitä noiden lasimonnien kanssa menetellä ja mitä lajeja tuonne kannattaisi yhdistellä.

Edit: Kääpiörihmojen sijaan siis hunajarihmoja :)
Viimeksi muokannut Kaizu, 15:36, 24.06.2002. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ehkei niitä suklaarihmoja kuitenkaan. Minä laittaisin heidät ihan keskenään lajiakvaarioon.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Mari kirjoitti:Ehkei niitä suklaarihmoja kuitenkaan. Minä laittaisin heidät ihan keskenään lajiakvaarioon.
No tuota, miksi?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: 190 litraiseen aasialaista sisältöä

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kaizu kirjoitti:Isommasta altaasta ajattelin siirtää 10 lasimonnin parven tuonne, mutta kyllä ne saavat sielläkin olla kunhan kukaan ei vedä herneitä nenään siitä etteivät ne ole Amerikan mantereelta.
Olisikohan kellään jotain rakentavaa kommenttia mitä noiden lasimonnien kanssa menetellä ja mitä lajeja tuonne kannattaisi yhdistellä.
Mannertyylirikkoon en jaksa nyt aivastaa, mutta olen joistakin lähteistä antanut itseni muutenkin ymmärtää, että lasimonni ei olisi aivan sovelias kaipaamiensa vesiarvojen puolesta kiekkoaltaaseen.
Kaizu kirjoitti:itse ajattelin suklaarihmoja
Suklaat enemmän lajiakvaarioporukkaa, hapanta pehmeää vettä. Eikä oikein yhdy lasimonneihin mielestäni nämäkään.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Holzig kirjoitti:Mannertyylirikkoon en jaksa nyt aivastaa, mutta olen joistakin lähteistä antanut itseni muutenkin ymmärtää, että lasimonni ei olisi aivan sovelias kaipaamiensa vesiarvojen puolesta kiekkoaltaaseen.
Eli vaatii millä tavoin erilaiset vesiarvot? Viileämmässä käsittääkseni viihtyisi, itse olen laskenut altaani lämmöt n. 28 asteeseen.
Holzig kirjoitti:Suklaat enemmän lajiakvaarioporukkaa, hapanta pehmeää vettä.
En nyt valitettavasti ymmärrä mikä tekee jostakin kalasta lajiakvaariokalan. Agressiivisuus muita kohtaan tietenkin, mutta tästä ei varmaankaan ole kyse suklaarihmojen kohdalla? Herkkyys kenties, mutta jos vesiolot eivät ole kohdallaan, niin tuskin siinä lajiakvaario auttaa, vai?
Holzig kirjoitti:Eikä oikein yhdy lasimonneihin mielestäni nämäkään.
Jostain olin katsovinani, että lasimonnit saattaisivat pitää virtauksesta, tätäkö tarkoitit, vai jotain muuta?

Mutta siis jos lasimonnit eivät sovellu kumpaankaan altaistani, niin olen varmaankin saanut virheellisen tuotteen, koska olin kaupassa ostamassa kiekkoaltaaseeni sopivaa parvikalaa. Eli palautusoikeus selvästikin voimassa ;)

Lisätäänpä tähän vielä vesiarvoja tuosta 190 litraisesta, eli pH 6.5, KH <1, gH 4, lämpö 27-28 astetta.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:Eli vaatii millä tavoin erilaiset vesiarvot? Viileämmässä käsittääkseni viihtyisi, itse olen laskenut altaani lämmöt n. 28 asteeseen.
Muistaakseni viileämpää ja kovempaa vettä kuin kiekot. Alle 25 saattaisi olla sopivampi asteluku ja kovuuttakin voisi olla vaikkapa reilut 10. Itseasiassa huhuja suolalisän piristävästä vaikutuksestakin on aina silloin tällöin kuulunut. Saattaapi tuo laittaa haukkomaan henkeä.
Kaizu kirjoitti:En nyt valitettavasti ymmärrä mikä tekee jostakin kalasta lajiakvaariokalan. Agressiivisuus muita kohtaan tietenkin, mutta tästä ei varmaankaan ole kyse suklaarihmojen kohdalla? Herkkyys kenties, mutta jos vesiolot eivät ole kohdallaan, niin tuskin siinä lajiakvaario auttaa, vai?
Valitettavaa tai ei, en ota kantaa, mutta onhan noita kaikenlaisia perusteita lajiakvaariolajiksi suositteluun vaikkapa ruokintateknisiä juttuja, vesiteknisiä juttuja, luonneteknisiä tai mitä nyt milloinkin vähän lajista riippuen. Ihan aloittelijallekaan en suklaarihmakalaa suosittele edes lajialtaaseen.
Kaizu kirjoitti: Mutta siis jos lasimonnit eivät sovellu kumpaankaan altaistani, niin olen varmaankin saanut virheellisen tuotteen, koska olin kaupassa ostamassa kiekkoaltaaseeni sopivaa parvikalaa. Eli palautusoikeus selvästikin voimassa ;)
Minun mielestäni eivät sovellu, mutta toki varmaan jostain eriäviäkin mielipiteitä löytyy ja voi esittää.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kaizu kirjoitti:
Holzig kirjoitti:Suklaat enemmän lajiakvaarioporukkaa, hapanta pehmeää vettä.
En nyt valitettavasti ymmärrä mikä tekee jostakin kalasta lajiakvaariokalan. Agressiivisuus muita kohtaan tietenkin, mutta tästä ei varmaankaan ole kyse suklaarihmojen kohdalla? Herkkyys kenties, mutta jos vesiolot eivät ole kohdallaan, niin tuskin siinä lajiakvaario auttaa, vai?
Suklaarihmakala kaipaisi todella hapanta ja pehmeää vettä, jossa harva muu kala viihtyy. Toki jotkut betat yms. Jouni Jaakkola, joka onnistui viljelemään suklaarihmakaloja kertoi pitäneensä parvekkeellaan turvesaavia likoamassa pelkästään näiden kalojen takia (turpeesta liotetun veden pH oli jopa alle 4). Jos haluat pitää sukliksia, niin hommaa
niiden kavereiksi jotain todella happamista vesistä kotoisin olevia, erittäin rauhallisia bettoja (ööh, albimarginata kenties?) tai sitten ne tosiaan ihan lajiakvaan.
Kaizu kirjoitti:
Holzig kirjoitti:Eikä oikein yhdy lasimonneihin mielestäni nämäkään.
Jostain olin katsovinani, että lasimonnit saattaisivat pitää virtauksesta, tätäkö tarkoitit, vai jotain muuta?
Eivät viihtyneet minulla lasimonnit kiekkojen kanssa, ja uskoisin, että vielä vähemmän suklaarihmojen kanssa sopivat yhteen.
Kaizu kirjoitti:Mutta siis jos lasimonnit eivät sovellu kumpaankaan altaistani, niin olen varmaankin saanut virheellisen tuotteen, koska olin kaupassa ostamassa kiekkoaltaaseeni sopivaa parvikalaa. Eli palautusoikeus selvästikin voimassa ;)
Tiedän kyllä, että eräässä Helsinkiläisessä liikkeessä lasimonneja pidetään kiekkoaltaassa, joten kaiketi niitä sieltä myös asiakkaille samoihin oloihin myydään. Pertti Rassi kuitenkin kirjoitteli AM: n numerossa 6 / 98 seuraavaa:
"Useimmille lajeille 25 asteen tienoilla oleva veden lämpötila on sopivin. Näiden monnien akvaariossa tulisi olla myös suhteellisen kova virtaus..."
Ei oikein kuulosta minusta kiekkoaltaalta, suklaarihma - altaasta puhumattakaan.
Viimeksi muokannut Mari Kurki, 15:53, 24.06.2002. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Olen ihan toisella korvalla joskus kuullut sanottavan että juurikin nuo lasimonnit menevät kiekkojen kanssa. Ainakin ovat saman tyylisiä, rauhallisia ym. Sekin vielä muistui mieleen että niitä lasimonneja pitääpi olla suuri parvi, kuolevat kuulemma muuten. Ja luultavasti niin että kiekot ovat ns.minimi lämpötilassa..tahi mikä nyt sitten ikinä onkaan lasimonneille sopiva. Itse laittaisin/pitäisin kiekot ja lasimonnit samassa altaassa, jos vain vesiarvot täsmäävät.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

oppo kirjoitti:Olen ihan toisella korvalla joskus kuullut sanottavan että juurikin nuo lasimonnit menevät kiekkojen kanssa. Ainakin ovat saman tyylisiä, rauhallisia ym. Sekin vielä muistui mieleen että niitä lasimonneja pitääpi olla suuri parvi, kuolevat kuulemma muuten. Ja luultavasti niin että kiekot ovat ns.minimi lämpötilassa..tahi mikä nyt sitten ikinä onkaan lasimonneille sopiva. Itse laittaisin/pitäisin kiekot ja lasimonnit samassa altaassa, jos vain vesiarvot täsmäävät.

8O
No mitenkäpäs saat vesiarvot täsmäämään, jos toinen ei viihdy yli 25 asteisessa vedessä ja toinen alle 27 asteisessa (mikä mielestäni on kiekoille ehdoton minimi)? :o
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Huomasitko Mari sanan jos?!? EN ole tutkinut näiden kalojen vesiarvoja ja en myöskään aijo tutkia. Kerroin vain korvanlotkautuksia en faktoja.. Tampereella taitaapi olla ainakin kaksi liikettä missä on kiekkoja ja lasimonneja samassa pöntössä. Ja tuo tuli minulle aivan uutena asiana että lasimonneille pitäisi olla virtausta, näyttävät reppanat niin heiveröisiltä.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Holzig kirjoitti:Muistaakseni viileämpää ja kovempaa vettä kuin kiekot. Alle 25 saattaisi olla sopivampi asteluku ja kovuuttakin voisi olla vaikkapa reilut 10. Itseasiassa huhuja suolalisän piristävästä vaikutuksestakin on aina silloin tällöin kuulunut. Saattaapi tuo laittaa haukkomaan henkeä.
No tuo suola ei sinällään hämmästytä - vieläkö löytyy jotain kalalajia jonka "piristämiseen" ei jotain suolakäsittelyä olisi ehdotettu.

Itse katselin myös noita lasimonnien vaatimuksia ennenkuin niitä ostin, ja ostinkin ne lähinnä tuota aasialaista paljua ajatellen, joka siis muuten samankaltainen vedeltään kuin tuo isompikin altaani, paitsi lämpö hieman viileämpi.

Itse lähdin keräämään altaani kalastoa oheisen sivuston innoittamana ja tuolta lähinnä tuo Swamps osasto: http://www.biotopeaquariums.co.uk/asia/malaya.htm

Vaikka linkit eivät kaikissa toimikaan, niin en mielestäni löytänyt kovin harhaanjohtavaa tietoa noilta sivuilta muihin verrattuna.

Mutta jos tosiaan vaativat noinkin paljon viileämpää (vaikka tuossa Marin lainauksessakin puhutaan 25 asteen tienoilla olevasta vedestä) ja kovempaa vettä ja tykkäävät vieläpä suhteellisen kovasta virtauksesta. Niin eipä tuossa varmaan auta muu kuin palauttaa/myydä pois moiset lasimonnit. Vaikka ne kuinka hienoilta näyttäisivätkin :?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Omien kokemuksieni mukaan huulirihmat ovat melkoisen rauhallisia, vähäiset agressiot kohdistuvat lähinnä oman lajin edustajiin. Itselläni on murisijoita väliaikaisesti huulien seassa ja ne tuntuvat pärjäävän erinomaisesti.

Tunnustan, myös suklaita on samassa altaassa. Suklaarihmojen menestymisellä en tosin voi kehuskella, luultavasti ongelmana on ollut lähinnä vesiarvojen pitäminen tarpeeksi hyvänä. Tällä viikolla onneksi väliaikaismajoitus loppuu, ja suklaat jäävät asustelemaan murisijoiden kanssa.

En siis pidä suklaarihmojen laittamista huulien sekaan täysin mahdottomana ajatuksena. Suositeltavampana ehkä kuitenkin pidän noita mainitsemiasi bettoja ja murisijoita. Kuutamorihmat ovat mielestäni mielenkiintoisen näköisiä, mutta omaa kokemusta niistä ei ole.

Pohjalle laittaisin parven piikkisilmiä kiemurtelemaan :P

Jos luovut suklaarihma-ajatuksesta, ehkäpä ne lasimonnit menisivät muiden rihmojen kanssa?
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Kaizu kirjoitti:Nyt altaassa uiskentelee:
5 keskenkasvuista huulirihmaa
"muutama" partiksen penikka
1 korupleko
Eh... näinhän se homma taas etenee, eli nyt altaassa onkin eilisen jälkeen lisäksi 3 purppurataistelukalaa (Betta imbellis) ja 2 murisijarihmakalaa (Trichopsis vittata). Kaikki yksilöt todella pieniä, eli varsinainen poikasallas toistaiseksi :D

Noilla ajattelin nyt kituutella eteenpäin hetken aikaa, mutta edelleen muutkin sopivat kalat kiinnostaisi. Eli altaan koko 190 litraa, lämmön ajattelin stabiloida johonkin 26 asteen kieppeille, pH nykyisin 6,5 (yritän tiputtaa turpeella kuuteen, mutta onnistumisestahan ei ole takeita). KH <1 ja gH 4.

Happamuuden lisääminen siksi että edelleenkin niitä suklaarihmoja himoitsen - täytyyhän sitä ihmisellä jotain haasteita olla 8)

Mutta ne muut ehdotukset [?] Piikkisilmät ilmeisesti sopivat pohjalle loistavasti ja hunajarihmoistakaan kukaan ei vielä ole huomannut mitään ihmeellistä ja huomioonotettavaa. Mitenkäs helmirihmakala tai tuo iekun ehdottama kuutamorihmakala; ovatko jo liian isoja tuollaiseen altaaseen?

Lasimonnien kanssa en nyt tee vielä mitään, eli saavat oleilla kiekkojen kanssa toistaiseksi. Minua kiinnostaisi kyllä tietää miten Marilla ilmeni tuo lasimonnien viihtymättömyys kiekkojen kanssa, koska itse en ole huomannut mitään erikoista ainakaan vielä, tosin eihän tuo kymmenpäinen joukkio vielä kauaa ole itselläni majoituksessa ollutkaan (vasta 4.6. hankittu).
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kaizu kirjoitti: Mutta ne muut ehdotukset [?] Piikkisilmät ilmeisesti sopivat pohjalle loistavasti ja hunajarihmoistakaan kukaan ei vielä ole huomannut mitään ihmeellistä ja huomioonotettavaa. Mitenkäs helmirihmakala tai tuo iekun ehdottama kuutamorihmakala; ovatko jo liian isoja tuollaiseen altaaseen?
Minähän tunnetusti olen hyvin nihkeä noitten kalojen allaskokojen suosituksissa, mutta annan sinulle luvan ottaa yhden helmirihmapojan altaasi koristeeksi... :mrgreen:
Naaraita en ottaisi, ettei vaan tule tilanpuutteen takia ruumiita.
Kaizu kirjoitti:Lasimonnien kanssa en nyt tee vielä mitään, eli saavat oleilla kiekkojen kanssa toistaiseksi. Minua kiinnostaisi kyllä tietää miten Marilla ilmeni tuo lasimonnien viihtymättömyys kiekkojen kanssa, koska itse en ole huomannut mitään erikoista ainakaan vielä, tosin eihän tuo kymmenpäinen joukkio vielä kauaa ole itselläni majoituksessa ollutkaan (vasta 4.6. hankittu).
Lasimonnien viihtymättömyys ilmeni siten, että ovat tipahdelleet hissuksiin yksitellen pois. Oireita on ollut moninaisia ja nyt alkuperäisestä 9 lasimonnin parvesta on jäljellä enää 3 kpl. Heidät pitänee siirtää johonkin toiseen altaaseen hieman viileämpään.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Mari kirjoitti:
Kaizu kirjoitti:Lasimonnien kanssa en nyt tee vielä mitään, eli saavat oleilla kiekkojen kanssa toistaiseksi.
Lasimonnien viihtymättömyys ilmeni siten, että ovat tipahdelleet hissuksiin yksitellen pois. Oireita on ollut moninaisia ja nyt alkuperäisestä 9 lasimonnin parvesta on jäljellä enää 3 kpl.
Huih, eli siis odoteltava ilmeisesti pahinta :? Kauankohan sulla Mari ehti nuo kalat oleilla ennenkuin noita oireita alkoi esiintymään, jos täytyy alkaa noita lasimonneja tarkkailemaan hieman tarkemmin ja laskemaan montako niitä on jäljellä vaikka päivittäin. 8O
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Eivät todellakaan ole kauaa olleet. 6 kpl ostin HAS:n kevään viimeisestä huutokaupasta (huhtikuussa muistaakseni) ja loput 3 kpl kipaisin Faumannista, kun olivat jääneet sinne pyörimään.
Totuuden nimessä on mainittava, että lasimonnieni surkean nopeaan tipahteluun on voinut vaikuttaa ratkaisevasti sekin, että ne oli pakattu huutokauppaa varten varsin kehnosti, mikä tuskin on helpottanut elämän alkua täällä meillä.
vicky
Junior Member
Junior Member

lasimonnit ja kiekot

Viesti Kirjoittaja vicky »

Mulla on lasimonnit ja kiekot (+ kardinaalitetrat ja helmipartikset) samassa altaassa 29° ja risat ja hyvin polskii.
be reasonable, do it my way.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Re: lasimonnit ja kiekot

vicky kirjoitti:Mulla on lasimonnit ja kiekot (+ kardinaalitetrat ja helmipartikset) samassa altaassa 29° ja risat ja hyvin polskii.
Jep. Kyllähän sitä kaloja voi tietysti pitää ohi ns. ihanneolojenkin. Itse asiassa aika sitkeitä ovat useimmat akvaariokalamme kun ajattelee millaista kohtelua noin keskimäärin mahtavat saada.

Sinulla ilmeisesti kuitenkin aika happipitoista vettä noin kiekkoaltaaksi jos elostelevat ongelmitta ns. pidennetyillä ylikierroksillakin?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari kirjoitti:Jos haluat pitää sukliksia, niin hommaa
niiden kavereiksi jotain todella happamista vesistä kotoisin olevia, erittäin rauhallisia bettoja (ööh, albimarginata kenties?) tai sitten ne tosiaan ihan lajiakvaan.
Molempia lajeja pitäneenä en kyllä missään mielenhäiriössä menisi laittamaan suklaarihmakaloja ja Betta albimarginatoja samaan akvaarioon. Mistä albeja muuten saa tällä hetkellä?

-maisu-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Mikset laittaisi? Tuskin B. albimarginataa mistään varsinaisesti saa, jollei jollakulla harrastajalla sattuisi olemaan poikasia. Noitahan tuli silloin jokunen vuosi sitten Klausin mukana erä Suomeen ja niitä huutokaupasta ostaneilla on tänä aikana ollut tilaisuus kasvattaa kotimaahankin kanta näistä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:
Mari kirjoitti:Jos haluat pitää sukliksia, niin hommaa
Molempia lajeja pitäneenä en kyllä missään mielenhäiriössä menisi laittamaan suklaarihmakaloja ja Betta albimarginatoja samaan akvaarioon. Mistä albeja muuten saa tällä hetkellä?

-maisu-
En minäkään muista nähneeni Betta albimarginatoja viime aikoina juurikaan missään myynnissä, mutten sillä silmällä tosin ole etsinytkään.

Edit: Poistettu ylimääräiset. Pehis
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari kirjoitti:Mikset laittaisi? Tuskin B. albimarginataa mistään varsinaisesti saa, jollei jollakulla harrastajalla sattuisi olemaan poikasia. Noitahan tuli silloin jokunen vuosi sitten Klausin mukana erä Suomeen ja niitä huutokaupasta ostaneilla on tänä aikana ollut tilaisuus kasvattaa kotimaahankin kanta näistä.
Suklaarihmakala on sen verran häijympi laji. Klausin tuomat B. albimarginata -yksilöthän eivät huutokaupassa oikein menneet kaupaksi, joten niistä ei kummoista kantaa liene kukaan kasvatellut. Myymättä jääneet yksilöt päätyivät muistaakseni puoliksi minulle ja Jounille.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti: Suklaarihmakala on sen verran häijympi laji.
Onko nuo Suklaarihmikset tosiaan niin häijyjä, että sen vuoksi tulisi yhdistämisongelmia? Minä olen antanut ymmärtää niiden seura-akvaariobannin liittyvän muuhun kuin hurjaan luonteeseen. Ne yksilöt joita olen nähnyt ovat itseasiassa olleet aika onnettoman nösväkkeen oloisia vaappujia, mutta kun en niitä ole tosiaan itse kumpaakaan koskaan pitänyt niin kai se sitten on uskominen.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Juu, tämän valossa ymmärtää hyvin senkin, miten raitakirjoahvenista saatiin terroristin oloisia... :mrgreen: :roll:
*Hah*
Junior Member
Junior Member

Pieni ehdotus vain...

Viesti Kirjoittaja *Hah* »

Kröhöm. Tuota noin. Satuin tässä selailemaan ohi ja hokasin tuon keskustelunne aasialaisista kaloista 190-seen. Mites ois semmonen upea parvi aasialaisia vaihtoehtoja neontetralle, kiilakylkiä? Meikälikka on ainaski tykännyt tosi paljon, eivät ole ranttuja vaan kukoistavat yhä kaikki 15kpl komeissa punaruskean-mustassa värissään rihmiksien keskellä! Hetken seurattuaan huomaa myös pientä "yksilökäyttäytymistä" jokaisessa kalassa... Uivat välillä tiukkana parvena tehden sitten omia tilojaan ympärille ja pörhistelevät ja keikistelevät toisilleen. Suosittelen lämpimästi :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”