Letkut vedenvaihtoon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ryukin
Member
Member

Letkut vedenvaihtoon

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Taas kerran en oikein tiennyt, onko tämä alkeita vai tekniikkaa...

Eli hankin eilen viimein 25 metrin kiepin puutarhaletkua vedenvaihtoa varten. Rautakaupan myyjä sanoi, että hänellä on erikseen veden poistoletku ja puhdasvesiletku. Minä taas olin ajatellut käyttäväni tuota yhtä letkua molempiin. Mitä sanotte? Suositteletteko erillisiä letkuja? Itse ajattelin, että samaa letkua voi hyvin käyttää, koska sitä samaa vettähän on jo siellä akvaariossa, mitä ehkä sitten puhtaan veden mukana huuhtoutuu vähän takaisin päin.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

yhtä ja samaa meinaan ainakin itse käyttää. Eihän tällä juomavedesitarkoitukseen vettä juoksuteta. Ostin itse eilen ekan 15 metrin letkuni. Kirkasta, läpinäkyvää 16mm:stä muoviputkea. Kuulapikaliitinpesä ja -nippa + kiristin tuolle letkulle. Pystyy nopeasti vaihtamaan letkun ja suihkuletkun välillä, eikä aina tarvi kiristää ja löysätä. Loppujen lopuksi ainainen irrottelu ja vääntäminen pistää mutterit sileiksi ja pilalle. siksi tuo pikaliitin on oiva vehje.
Ajattele pieniä ja yksinkertaisia unelmia ja toteuta niistä joka päivä yksi.
ryukin
Member
Member

Jep, pikaliitin on minullakin. Hanaan kiinni tuleva puolikas vain tuli näköjään väärän kokoinen - täytyy käydä maanantaina vaihtamassa (tai ostamassa uusi, jos eivät suostu avatussa paketissa olevaa vaihtamaan). Minulla tuo putki on vain 12-millistä, koska siihen saan lapon tiiviisti kiinni.

Mistä muuten ostit/löysit kirkasta letkua ja paljonko maksoit?
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Itselläni oli 1/2 tuuman paksuinen tuo suihkuletku eli suihkuhanan mutteriin tuli kiinni Kromattu kuulapikaliitinnippa sisäkiertein 1/2" (Malk 46052), ja suihkun letkuun tuli kromattu kuulapikaliitinpesä ulkokiertein 1/2" (Malk 46030), itse akvaletku taas oli tuo 16mm ja siihen tuli Kromattu kuulapikaliitinpesä 16mm letkulle (Malk 46006) sekä 15-24mm letkunkiristin ympärille, jotta saa ulkopuolelta kiristettyä letkun kiinni siihen pikaliittimenpäälle. Tuohon suihkuhanaan jäävä pikaliitinnippan ja hahamutterin välille piti hommata yksi 1/2"sille letkuille takoitettu tiivistinrengas, koska se pruutasi vettä siitä kohti ulos. Tänään ostettiin semmoinen LVI-liikkeestä, kuten tuo muukin roju, letkua lukuunottamatta, eikä vuoda enää! Siulla kuitenkin taitaa olla eri vaiva.

Edit: kirkasta letkua ostin Pohjolan Kumi Oy:n myymälästä Oulusta. 15e maksoin 15 metrisestä pätkästä. Halusin tuota 16mm:stä, koska vaihtuu vedet nopeemmin, kun on isompi halkaisija. rautakaupastakin lie saisi. 12 millinen taisi olla tuo suihkun oma letku, mutta minusta se on turhan laihaa kiireiselle immeeselle. :mrgreen:
FishFisu
Senior Member
Senior Member

160 litraiseen ja 120 litraiseen vaihdoin juuri vedet tuolla sydeemillä. Aivan liian helpoksihan tämä harrastaminen nyt menee. Senkun seisoo ja katsoo. Tuo napakka imaisu alussa toimi todella hyvin, vesi alkoi akvan päästä juosta kovalla vauhdilla kohti kylppäriä letkua pitkin, yhdellä lyhyellä imaisulla. Eikämitään vaaraa että omaan suuhun imaisisi! Mies ei meinannut uskoa, että ilman täyttämistä letku alkaisi toimia vaan niinpä vaan kävi, kjäh! Elämäni ensimmäiset kaksi akvan vaihtoa, citytyyliin suoritettu, onnistuneesti :mrgreen:

Edit: puutarhaletkuun tulee varmaan joku standardi pikaliitin ostopakkauksen mukana (?), jotain standardikokoista ulkohanaa ajatellen, mutta mie kävin ostamassa nuo nippelit niillä tiedoilla, että tässä ollos hyvä suihkuletkuineen, siihen pikaliitin ja kun se homma oli ohi, niin että siihen samaan pikaliittimeen sopiva pikaliitinosa 16mm letkulle. Ja hyvin meni. Meinasin itsekkin sortua rautakaupassa ensin vihreään puutarhaletkuun, mutten onneksi ostanut. Tuo kirkas on sen verta nätti ja kivempi säilyttääkin. Akvaseuranjäsenet evästi tuonne Kumi-liikkeeseen ja mies tiesi että LVI-liikkeestä saa nuo muut nippelit.
Rihmakala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rihmakala »

Rautakaupasta saa kyllä myös kirkasta letkua. Ainakin täällä meillä oli k-raudassa sitä. (Taitaa olla noin 12 mm sen halkaisija.) 25 m letkua maksoi noin 11,5 euroa. Ja kun pulet meni kaverille, niin ei sotkeudu itse niin kovin tuohon letkuun. :D
"Mikään ongelma ei ole niin suuri ja monimutkainen, ettei sitä voi juosta karkuun."
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Jep. siellä Pohjolan kumissa tuo 12mm:nen oli sikahalpaa. Jos en ihan väärin muista niin noin 0.20 senttiä metriltä. sitä en kuitenkaan halunnut, vaan tuota kalliinpaa. 15 metristä menee 7-8 metriä äireen akvaariopuuhiin (on jo leikattu erilleen), ajattelimme antaa lahjaksi kun äidillä on huono selkä ja ämpäritouhu käy rasitteeksi. Heillä akva on huomattavasti lähempänä kylppäriä, kuin meillä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Minulla on ollut useimpien letkujen kanssa ongelmana se, että ne painuvat jostain kohtaa linttaan. Puutarhaletkut toimivat aikansa hyvin, mutta aina jossain vaiheessa ne lässähtävät. Samoin on käynyt pehmeiden läpinäkyvien letkujen kanssa.

Muistan nähneeni jollakulla kotona "puutarhaletkumaista" kudosvahvistettua, mutta väritöntä letkua joka ainakin päällisin puolin näytti hyvin jäykältä. Onko moisesta kokemusta? Tai jostain muusta järkevän hintaisesta letkusta joka kestäisi taivuttelua ilman että painuisi lyttyyn. Vesi kyllä virtaa lässähtäneessäkin letkussa, mutta kyllä se nopeuteen vaikuttaa.

Mika
FishFisu
Senior Member
Senior Member

LVI-kaupassa näkyi olevan, kudosvahvistettua letkua, läpinäkyvää sorttinkia. Oli vain melkoisen kallista. Tarkkaa hintaa en muista. Jätin kudosvahvistetun ostamatta, kun ei minusta ollut kauhian nätin näköistä. Mutta kaikki kestää aikansa. Samoilla kierteillä kun pitää ja päästää letkun käytön jälkeen siitä pyykinpesukoneenletkun kaaririvasta irti, niin ainakin toistaiseksi on mennyt ihan jees.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on ollut vuosikaudet Etolan kirkas letku käytössä ja on ollut erinomainen. Muuton yhteydessä piti ostaa pidennys siihen ja ostin Biltemasta kirkasta letkua. Ja sepäs oli ihan p***aa. Etolan letku on jämäkkää tavaraa siinä missä tämä Bilteman tekele menee littaan vaikka sitä koittaa kuinka huolella rullata kasaan [}:)] Suosittelen siis Etolan letkua. Nykyään minulla on täyttö- ja tyhjennysletkut erikseen, useamman altaan kanssa se on kätevää ja näin sain täyttöletkuun laitettua ulkosuodattimen imuputken siivilällä joka tasoittaa suihkun veden tullessa altaaseen (kiitos vinkistä, Mari).
ryukin
Member
Member

Alix, tuohan oli hyvä vinkki :)
Kunhan nyt saan tuon yhdenkin letkuni toimimaan (vieläkin tuo oikean kokoinen osa hankkimatta - LVI-liike menee kiinni lähes samaan aikaan kuin olen töistä kotona...), niin tuotahan pitää ruveta miettimään.
Kiitos!
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

ilman pikaliitintä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Huomasin pari viikkoa sitten, että Etolan läpinäkyvä muoviletku pysyy suihkuhanan pikaliittimessä kiinni ilman letkunpuoleista vastakappaletta! Siis tökkään vain pelkän letkun suihkun pikaliittimeen.

Se on myös huomattavasti helpompi kiinnittää ja irrottaa kuin pikaliittimellä, jonka toleranssit eivät ole kunnossa.
ryukin
Member
Member

Jihuu, eilen pääsin sitten ensimmäisen kerran testaamaan tuon letkuni käytössä (LVI-liike vaihtoi muuten ilmaiseksi hanaan tulevan pikaliittimen osan oikean kokoiseksi, vaikka olin pakkauksen jo ehtinyt avata ja hävittää), ja täytyy ihmetellä, miksi olen näinkin pitkään (9 kk) kärvistellyt noiden ämpärien kanssa!
Homma sujui todella helposti, en niellyt vettä lappoa imiessäni, ja akvaarion hiljaa täyttyessä seurustelin vieraan kanssa kahvin ääressä. Kyllä akvaarionhoito on helppoa. [;)]
Marianne
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marianne »

Hei!

[:I] Nolona tunnustan, että olen ämpäreiden kanssa vedenvaihdot tehnyt yli 14 vuotta... Kyllä tuo letku on sitten mahtava keksintö!

Eli eihän tuo 9 kk ämpäreiden kanssa ole aika eikä mikään! :mrgreen: :mrgreen:
kb1148
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kb1148 »

Ostin myös hetken tätä aihetta seurattuani letkun. tyhjennykseen ja täyttöön.
mjalava kirjoitti:Minulla on ollut useimpien letkujen kanssa ongelmana se, että ne painuvat jostain kohtaa linttaan. Puutarhaletkut toimivat aikansa hyvin, mutta aina jossain vaiheessa ne lässähtävät.
Ainakin Gardianin letku on hyvän tuntuista tavaraa. Sitä ei pystynyt pikasulkemaan puristamalla letkun kaksinkerroin linttaan -> jäykkää tavaraa. Hanan päädyssä on letkuklemmarilla kiinni letkunippa, jossa on 1/2 tuuman kierre. Tämä sopii suoraan suihkuletkun jatkoksi itse suihkukahvan tilalle.
Akvaarion päädyssä on puutarha pikaliitin ja puutarharuiskun suulake, jossa on myös hana. Täyttäessä tämä on käytännöllinen, tosin puutarhahanan aiheuttaman paineen takia joutuu altaaseen laittamaan kipon johon suihkun suuntaa. Tyhjentäessä vain letkun molemmat päät vapaaksi ja vedet suoraan viemäriin.

Mikko
marimalla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marimalla »

Tämä akvaristi aloittelijakin miettii letkuihin siirtymistä. Voiko siis akvaan laittaa suoraan vettä kraanasta ilman vedenparannusainetta? riittääkö, jos sitä laittaa heti vedenvaihdon jälkeen vai käytättekö sitä ollenkaan?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

En ole varma tarvitseeko Hgin vedessä välttämättä käyttää vedenparannusainetta ollenkaan, mutta jos näin on, niin vastaus kysymyseesi on kyllä. Voit laittaa veden valumaan letkulla altaaseen ja lisäillä siinä veden valuessa tarvittavan määrän vedenparannusainetta. Itse olin pitkän aikaa käyttämättä aquasafea, mutta nyt käyttövedessä tapahtuneen muutoksen jälkeen joudun sitä taas käyttämään.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

marimalla kirjoitti:Tämä akvaristi aloittelijakin miettii letkuihin siirtymistä. Voiko siis akvaan laittaa suoraan vettä kraanasta ilman vedenparannusainetta? riittääkö, jos sitä laittaa heti vedenvaihdon jälkeen vai käytättekö sitä ollenkaan?
Meillä kun on tuota klooria aika paljon, nii olen kuitenkin vaan suoraan päästänyt vettä altaaseen ja lisännyt samalla vedenparannusaineen.

Kaikkialla ei tarvitse vedenparannusainetta käyttää ollenkaan, mutta minä en näe paljon syitä olla käyttämättä, kun se on kuitenkin niin edullista. Esim haloex muistaakseni riittää 9000l ja maksaa semmoiset 18e. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”