Olen käyttänyt merivesiakvaarioihin tarkoitettua suolaa artemian toukkien kasvattamiseen. Aiemmat kokemukset tälläisen suolan käytöstä ovat olleet hyviä mutta muutama päivä sitten kun tarvitsin taas toukkia niin yksikään ei kuoriutunut. Hommasin toisia artemian munia mutta nekään ei kuoriutunut. Tämän jälkeen kokeilin tavallista karkeaa merisuolaa ja molemmista purkeista kuoriutui hyvin. Olen avannut akvaariosuolapaketin jo muutamia vuosia sitten, kun tuosta 4 kilon pakkauksesta riittää tässä käytössä aika kauan. Eli onko suola voinut pilaantua kun on ollut kauan avattuna. Mitään näkyvää vikaa/likaa siinä ei ole. Suola on Tropic Marin merkkistä (kai... niin siinä paketissa lukee).
Voisiko pakkauksessa (jos se on tallessa) olla Best Before päiväys? Ehkä asian voisi varmistaa valmistajan sivuilta, siellä lienee myös yhteystiedot, että voisi kysyä meilitse? Asiantunteva akvaariokauppakin saattaisi voida olla avuksi. Kysymys kiinnostaa myös minua, kerrothan jos jotain selviää.
Ajattele pieniä ja yksinkertaisia unelmia ja toteuta niistä joka päivä yksi.
Pakkauksessa ei ole minkään naköistä valmistus/parasta ennen päivää. Olen hankkinut tuon suolan jo useita vuosia sitten (esim. 4 vuotta sitten tai jtn) joten ei se nähdäkseni ole myyjän ongelma. Tuote kuitenkin toimi erinomaisesti hankinnan jälkeen. Pakkauksessa ei ole mitään netti osoitetta josko se tuohon aikaan ei ollut niin välttämätön kuin nykyään. Tälläiset yhteystiedot siinä on mikäli jotain kiinnostaa. Itse en viitsi nähdä vaivaa tuon takia. Manufacturer: Dr. Biener GmbH, D-36367 Wartenberg. Germany, Tel: +49 6641 96860.
Eiköhän tuo suola säily siinä mielessä melkolailla muuttumattomana että kokonaan veteen liuotettuna seurauksena on samat ionikonsentraatiot. Eihän ne ionit voi muiksi muuttua. Liukoisuus saattaa kärsiä pahemman kerran jos suolaseos on päässyt kostumaan ja eri suolat reagoimaan keskenään, mutta jos sen saa kokonaan liukenemaan niin ei tämäkään haittaa.
Kyllä suola liukenee veteen ihan hyvin, mutta artemiat eivät vain kuoriudu. Sellainen mahdollisuus on tullut mieleen että kun paketti on vuosia ollut avattuna (tosin sillain tietty kiinni ettei pölyä pääse sisään) niin olisiko suola voinut kerätä ilmasta jotain epäpuhtauksia jotka myrkyttävät artemian.
Meillä oli juuri edellisen artemia satsin kanssa samanlaisia ongelmia. Lisäsin suolaa sitten tuplasti ja jo alkoi kuoriutumaan .
Suola ei taatusti ollut vanhaksi mennyt ainakaan meidän tapauksessa, en vain sitten tiedä mikä oli vikana. Nyt kun olen lisännyt reippaasti suolaa, mikä tarkoittaa yli annettujen ohjeiden, artemiaa tulee paremmin, kun valmistajan ohjeiden mukaan ilmoitetulla määrällä.
Olisiko vastaus siinä että akvaariosuola on huomattavasti vähemmän suolaista kuin esim. ruokakaupan merisuola? Sehän sisältää paljon vettä, eli monet suolat seoksessa ovat hydraatteina, joten että saisi saman suolapitoisuuden akvaariosuolaa pitää laittaa huomattavasti enemmän.