Pulloharja ja muut heinät akvaariossa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jokeri
Member
Member

Pulloharja ja muut heinät akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Olen niitä akvaarioiden harrastajia, joiden päähän eivät kasvien tieteellisen nimet jää. Kalojen kohdalla tilanne on hieman parempi :) , mutta haluankin tietää... Meneekö muilla aivot solmuun, jos akvaarion omistaja puhuu kasveistaan Pulloharjana (Terveisiä Marille :mrgreen: ) tai vehkana, kuten parempi puoliskoni? Ja millä ihmeen ilveellä opin tuntemaan altaani yrtit oikeilla nimillä?
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Noh! Pulloharjahan on mainio kuvaus....ainakin heti minulle tulee mieleen muutama Vedensuosikin tyylinen kasvi [;)]
Tuohon kuinka opit tuntemaan kasvisi niin eipä kait voi muuta sanoa kuin että opit varmasti kunhan vain halua ja intoa riittää..
Itselläni on opintojen puolesta yli 700 kasvia opittava tuntemaan ja nimeämään sekä soumeksi että tieteelliseltä nimeltään että ihan sillä pohjalla olen minä sanomassa että vielä riittää intoa tietää mitä ovat tieteellisiltä nimiltään myös akvaarioni kasvit ja ne kasvit jotka kasvavat siinä vierustalla :P
Vinkkinä voisin antaa sellaisen että ota yksi kasvi vaikka ns. käsittelyyn kerrallaan. tutki kasvia miltä se näyttää akvaariossasi, sen kasvutapa, lehdenmuoto, väri, juuret yms ja katsoppa vaikka haulla muutamia muidenkin altaassa olevia yksilöitä ja paina nimi mieleen ja aina kun menet akvasi luo katso kasvia ja muistele sen nimeä ja kun muistat tuon kasvin jo hyvin joka kerralla niin siirry seuraavaan jne...
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ja kukaan älköön tulko sanomaan etten ole yrittänyt! Ei se opi... Pulloharjan ja heinät vielä ymmärtää, mutta sitten kun aletaan puhua "siitä salaattikasvista" (vesisaniainen), "hörsylästä" (jaavansaniainen windelöv) jne. alkaa todellista kasviharrastajaa kylmäämään selkäpiistä ja itkettää. Kerro sille hoito-ohjeita siinä sit :roll: *lyö päätään seinään*
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Voi voi. Se on sun osa elämää. Mitäs tyrkytit seuraasi :mrgreen:
Ehkä minä vielä joskus opin, jos oikein kovasti yrität. Kyllä minäkin yritän, vaikka ei aina siltä vaikutakaan.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
avain
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja avain »

Eipä jää minullekkaan nuo tieteelliset nimet päähän *lohduttaa* :D
Ei sitten millään vaikka kuikan yrittää. Joku on jotain saniaista ja joku miekkalehteä...joku on samannäköinen kuin lehtikuusen oksat, saattaisi olla juuri tuo pulloharja...mutta se kasvi kyllä heitti henkensä ja ei ole sitä tullut sittemmin hankittua.. :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kylläpä sitä itsekkin pyöritteli noita kasvien nimiä, suomalaisia ja tieteellisiä silloin koulussa. Pakko oli oppia/osata kun niistä oli sitten tentti.. :mrgreen: Ei vaan, olihan se mielenkiintoista puuhaa. Ja nuo pirun nimet kyllä unohtaa ellei niille löydä käyttöä.

Itse opin nimet niin, että otin kasvin kuvan tai kasvinlehden kouraani ja jankkasin ensin suomalaista ja sitten tieteellistä nimeä, NIIN pitkään kunnes muistin sen oikein. Piti toistaa useampana päivänä peräkkäin. Kasville ja tieteelliselle nimelle keksittiin joku tunnusmerkki tai mielikuva mikä muodostuu kun katsot kasvia tai luet nimen. Esim. Aaroninparta (paljon rönsyilevä karvalehtinen huonekasvi) Saxifraga stolonifera; Aaroninparran tunnistaa karvaisista lehdistä, tulee mieleen miehen parta. Antaa parrakkaalle miehelle nimen Aaron, Aaroninparta. Tieteellinen nimi on Saxifraga, Aaroninparta rönsyilee valtavasti, miehen parta kasvaa ja sitä pitää olla jatkuvasti leikkaamassa, leikkaus tapahtuu saksilla. Aaroninpartaa Saxitaan, helppo yhtälö vai mitä? :mrgreen:

Ja jos tarvitsee opetella oikein monta nimeä niin kirjoittamalla ne aakkosjärjestykseen paperille(samalla kun lukee ja kirjottaa nimiä paperiin, tuijotat hypnoosissa kasvia).. Voi onnistua muistamaan.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Itse pidän akvaariopäiväkirjaa. Siihen on helppo liittää myös kasviosio: nimi, tieteellinen nimi ja kuvaus, miltä kasvi näyttää. Vaikka pulloharjalta tai trasselilta. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”