Oliko se katinkultamonni?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
menninkäinen
Junior Member
Junior Member

Oliko se katinkultamonni?

Viesti Kirjoittaja menninkäinen »

Kävin myllyn (Raision) Faunattaressa, siellä oli myynnissä katinkultamonneja ja kun olen niitä jossain vaiheessa akvaariooni hommaamassa, niin kattelin tarkasti ja siellä parven (n. 10 kpl) joukossa touhuili yksi monni, joka kyllä näytti katinkultamonnilta muuten, mutta oli väriltään musta. Sillä oli vähän samaan tyyliin vaaleita pikku pikku laikkuja mustalla pohjalla kuin katinkultamonnilla. Kokoa sillä oli noin 3 cm ja ihan parven mukana se kulki. Pisti vaan silmään kun oon luullut, että katinkulta on aina saman värinen. Kun yritin asiaa myyjältä kysyä, niin sain vastaukseksi että "pelkkiä katinkultamonneja siinä akvaariossa on". Pystyykö kukaan tämän huonon kuvauksen perusteella kertomaan mikä se oli?

Kuinka monta niitä voisi ottaa 80 litraseen akvaan? Kolme? Vai onko se liikaa?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Meillä on nyt varttumassa poikue katinkultamonneja ja ovat kyllä kaikki katinkultamonneja vaikka erivärisiä vähän ovat. Niiden äiti ja isi olivat katkinkultamonneja molemmat, niin ei ole mitään epäselvyyttä lajista. Osa poikasista on aika tummia. Valkealla pohjalla melkein mustia kuvioita. Sitten osa on sellaisia missä kerman vaalealla pohjalla on ruskeahkoja kuvioita. Riippuu ihan mielialasta ja asemasta parvessa millaisen värin pistävät päälle.
Jos meinasit että se yksi erilainen on "recife", niin sen pitäis olla sitten aika erinäköinen. Niillä ei ole sellainen pallopää kuin katinkultamonneilla ja kuviointi on säännöllistä. Tummalla pohjalla on vaaleita pilkkuja.

Mun mielestä 80-litraiseen voi ottaa kolme, vaikka ovatkin aika säheltäjiä ja meuhkaajia.
Puhvi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Puhvi »

Meidänkin vadista löytyy 5 katinkultaa, kaikki ihan erilaisia väreiltään, isoimmassa ei ole juuri ollenkaan tummaa pilkutusta, vaan on ihan vaalea ja pienin onkin sitten melkein kokonaan tumma eli en usko että syytä on huoleen, varsinkin jos liikkeessä sanovat ettei akvaariossa muita ole
okanderi1
Starting Member
Starting Member

katinkultamonni

Viesti Kirjoittaja okanderi1 »

Mikä toi "recife" sitten on mulle meinaan myytiin tommonen?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Eipä sillä taida olla vielä suomenkielistä nimeä. Valekatinkultamonniksi sitä ollaan kutsuttu tai sitten vasamamonnilajiksi. Kalan on tietellisesti Parotocinclus sp. Recife, eli Parotocinclus laji Recifen tienoilta. LDA-24.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”