Iso akvaario pelottaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Hyde79
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Iso akvaario pelottaa

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

Eilen sitten saapui taloon tuo odotettu iso akvaario...
ja hui, kun se onkin niin ison näköinen,
tuli siis pienoinen pelko.

Mitä jos tuo hajoaa,
mitä jos ei lattia kestä,
miten osaan hoitaa noin isoa allasta?

Onko muilla tullut allasta vaihtaessaan tälläisiä ylimääräisiä ei-odotettuja sydämentykytyksiä?
Meneekö se ohi?

Ja alkaakohan tuokin näyttämään pieneltä? 8O
Perhe on kaikista suurin voima.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Minkäs kokoinen ..?Onnittelut uuden akvaarion johdosta. Jos olet ostanut akvaarion uutena niin tuskimpa se hajoaa ja yleensä uudessa on takuu ja kun vakuutukset ovat kunnossa niin ei hätäpäivää. Sydämentykytykset loppuu ensimmäisen kuukauden aikana, kun olet kuunnellut kaikenlaisia niksahduksia ja naksahduksia, totut siihenkin.
Kun olet saanut sen sisustettua allas alkaa näyttää liian pienelle. :)
henene
Member
Member
Viesti:

.

Viesti Kirjoittaja henene »

mitenkäs iso allas on??
Suomalainen sotilas ei peräänny, kääntyy vain 180 astetta ja jatkaa matkaansa!
Hyde79
Junior Member
Junior Member

Allas on 380l...
on niitä hurjasti isompiakin, tiedän...
mutta edelliseen 200litraseen tuo on valtava 8O

Uutena tuota en ostanut, mutta uudenveroinen se on...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Täältä löytyy 560 litrainen. Ei sulla ole vielä mitään pelättävää. :D
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Re: Iso akvaario pelottaa

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Hyde79 kirjoitti: Ja alkaakohan tuokin näyttämään pieneltä?
Tästä voit olla varma. Oma isoin, 960 litrainenkin, näyttää pieneltä. Pienuuden huomaat ensimmäisen kerran sisustamisvaiheessa, kun altaastasi puuttuu ne tarvittavat viisi senttiä, jotta saisit esim. jonkun juurakon sinne haluamallasi tavalla. Sitten joskus huomaat, että olisihan siihen altaan viemään tilaan mahtunut vielä puoli metriä pidempi allas, jos olisit siirtänyt viereiset huonekalut johonkin uuteen järjestykseen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kovin pienihän tuo vielä on (omani 550 litrainenkin on.) Liikkeissä yleensä annetaan jonkun vuoden takuu, ja kummasti rauhoittaa myös asiallinen kotivakuutus.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Suuruus on niin suhteellista. Minulle tuommoinen 380 litrainen on aikamoinen lippulaiva jo :) On ihana katsella isoja, hyvinhoidettuja tankkeja, mutta itselleni tuntuu sopivan paremmin piskuisemmat pytyt. Ehkä olen hullu, ehkä en ole true, mutta tällainen olen. Tai ehkä olen poksahtamassa muiden lailla, mutta olen sitkeämpi tapaus :mrgreen:

Omilla mitoilla teetettyä n. 400 litraista olen pohtinut jo pidempään, mutta vielä puuttuu rahoitus (osittain) sekä lopullinen sijoituspaikka.

Onnittelut sinulle uudesta altaasta :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

minulle tuli kaksi päivää sitten tuollainen 780 litrainen ja se näyttää nyt jo liian pieneltä :|
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
majis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majis »

Joo, niinhän se on... isokin allas näyttää pieneltä kun sitä hetken katselee... (reilu 1500 litranen tuossa vieressä ja näyttää pieneltä...)
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Meidän 450-litrainen näytti valtavalta, kun lojui ensimmäiset pari päivää eteisessä. Äitini melkein jäi jumiin sen ja seinän väliin, kun tuli kyläilemään :D
Mutta kyllä tuo nyt jo näyttää aika kohtuullisen kokoiselta, kun on omalla paikallaan. Vuoden päästä viimeistään on aika vaihtaa isompaan...
tilluska
Junior Member
Junior Member

Re: Iso akvaario pelottaa

Viesti Kirjoittaja tilluska »

Hyde79 kirjoitti:Onko muilla tullut allasta vaihtaessaan tälläisiä ylimääräisiä ei-odotettuja sydämentykytyksiä?
Kyllä. Käytettynä ostetun 350 litrasen kanssa. Piti ripsetta ja rapsetta vettä vaihtaessa. 8O
Hyde79 kirjoitti:Meneekö se ohi?
Ei kokonaan mutta jonkun verran väheni tykytykset kun ostin kaupasta ihka uuden altaan. (ja tietysti vähän suuremman... :mrgreen: ) (sen ripsavan rapsavan möin terraarioksi)
Hyde79 kirjoitti:Ja alkaakohan tuokin näyttämään pieneltä? 8O
Takuuvarmasti.
Kas nälkä kasvaa syödessä. [;)]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

majis kirjoitti:Joo, niinhän se on... isokin allas näyttää pieneltä kun sitä hetken katselee... (reilu 1500 litranen tuossa vieressä ja näyttää pieneltä...)
Hehheh..
mirkka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkka »

Mulla "uusi" käytetty 385 l akvaario nitisi ja natisi tosi pelottavasti täytön jälkeen, ja kun on sellainen leveä malli jossa on pohjapinta-alaa paljon niin paniikkihan siinä iski. Yhdessä vaiheessa kuulin sellaisen napsahduksen että olin jo varma että nyt viimeistään pohja halkesi, ja aloin tyhjentämään allasta jossa oli jo hiekatkin pohjalla. Mutta eipä mitään halkeamia löytynyt vaan pohjasta vahvistelasien välistä näkyvät silikoonien reunat jotka ensin säikäyttivät meikäläisen ihan puolikuoliaaksi. Koko allas on 10-12 mm paksua lasia ja pohja vielä erikseen vahvistettu mahdollisia kilppariasukkaita ajatellen. Ostaessa tarkastin saumat huolella ja katsoin ettei laseissa ole pahoja naarmuja. Lopulta tajusin että se natina lähti varmastikin stryroksista joka painui kasaan kun allas täytettiin ja paino alkoi tasaantua alustan mukaan. Muutaman päivän jälkeen ääniä ei enää kuulunutkaan. Eilen akvaarioon muutti sitten haaveilemani uudet (ja vanhat) kiekot. Näyttää hyvältä ja kokokin saa luvan riittää nyt aika pitkäksi aikaa :D
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

minua ei paljon haitannut mikään pelko vaikka tuo 1000kg systeemi puutalon yläkertaan kuulostikin monien mielestä aivan mahdottomalta [;)]

Uskaltaudun jopa hyppimään vieressä :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Hyde79
Junior Member
Junior Member

Anteeksi yleistys,
mutta tuntuu,
että miehet ottavat tälläiset asiat paljon iisimmin...

Oma ukkonikin sanoi,että jos pamahtaa niin eihän sille enää sitten mitään voi :mrgreen:

Nyt on oloni hieman helpottunut, kun ei tarvitse miettiä niitä ulkosuodattimen letkuja altaan ulkona...
sisällä sen veden pitää pyöriä 8-)
Haisu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Haisu »

Ymmärrän Hyden tunteen hyvin :)
Itse viikonloppuna hommasin 310 litrasen purkin ja 128 litraseen verrattuna se on valtava! Mutta ehkä sekin aikaa myöten näyttää pieneltä..näin veikkaisin.. Vielä kun saisi neuvoja miten tuon pystytän järkevästi niin ehkä se vuoden vaihteessa olisi valmis.. :mrgreen:
*mine mittään tiedä...*
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kyllä se pelko siitä ohitse menee kun huomaa että kaikki menee hyvin [;)] . Kotivakuutus kannattaa toki pitää ajan tasalla... Ja ei kauan mene kun tankki alkaa näyttää pikkuiselta. Oma 461-litrainen näyttää tosi pieneltä jo, haluaisin kovasti isomman...

Pleko_88: Taisinkin nähdä tuon sinun altaan jos oli keskiviikkona Treen Transpointilla..? Haettiin sieltä 500-litraista samaan aikaan, ja kovin näytti pikkuiselta sen rinnalla. Kivoilla mitoilla se tankkisi, olen suunnitellut itselle vähän samansuuntaista sitten joskus [;)] .
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Anza kirjoitti:Pleko_88: Taisinkin nähdä tuon sinun altaan jos oli keskiviikkona Treen Transpointilla..? Haettiin sieltä 500-litraista samaan aikaan, ja kovin näytti pikkuiselta sen rinnalla. Kivoilla mitoilla se tankkisi, olen suunnitellut itselle vähän samansuuntaista sitten joskus [;)] .
Se se siellä oli. Transportin henkilökunta poltteli siinä ympärillä ja vitsaili että kuka menee ensimmäisenä uimaan :mrgreen: Ei se minusta nyt niin hirmuisen suuri kyllä ole, mutta olisittepa nähneet esimerkiksi mun kaverin ilmettä kun se näki sen :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
Eenokki-setä
Junior Member
Junior Member

No minulla ainakin...

Viesti Kirjoittaja Eenokki-setä »

Kun minä ostin nykyisen käytössä olevan akvaarioni, joka on 250 litraa, niin alussa se näytti VALTAVALTA, mutta nyt, reilun 2 vuoden jälkeen tuntuu, ettei se lopulta niin iso allas ole. Eihän sinne kuitenkaan mahdu esim. kultakalat, kiekkokalat, riikinkukkoahvenet, isot plekot jne. Mutta toisaalta, kun katsoo kaupassa esim. jotain 500-litraista akvaariota, niin se näyttää valtavalta. Mutta eri asia varmaan olisi, jos saisi sellaisen ja olisi ylläpitänyt sitä muutaman kuukauden.
Hetki tulee ja nyt jo on että kuolleet saavat kuulla Jumalan Pojan äänen ja jotka sen kuulevat ne saavat elää
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

majis,
Millaisella alustalla sinulla on tuo 1500 litrainen? Mistä sen hankit, lasitusliikkeestä vai tilaamalla akvaariokaupasta?
majis
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majis »

minelan kirjoitti:majis,
Millaisella alustalla sinulla on tuo 1500 litrainen? Mistä sen hankit, lasitusliikkeestä vai tilaamalla akvaariokaupasta?
Tein itse. Muurasin harkoista ja laatoitin pinnat. Jalusta on siis kiinteästi rakennettu taloon. Jalustan sisällä on vesipiste, viemäri, sähköt, atk ja vesi-anturi hälytysjärjestelmään. Myös osa tekniikasta on jalustan sisällä.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Alkoi jännittää veden laittaminen isompaan akvaarioon, varmaan vahtaan koko yön kaikkia mahdollisia naksahduksia. Montakohan senttiä tännekin tulisi vettä jos tuo hajoaisi.. 30 neliön kämppä ja yli 300 litraa vettä :roll: Kalat varmaan jatkaisi uiskenteluaan pitkin huonetta [;)] Nojoo, ehkei sentään.

Eilisestä saakka on akva jalustallaan nököttänyt, alkaa jo hieman silmä tottua. Vaikka on se aika valtavan näköinen kun vieressä on 54 litrainen.

Vaikka vähän jännittää, olen haljeta innostuksesta :mrgreen:
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Olen vähän samoilla linjoilla kuin Lisa. Tykkään pienemmästä, ja kun ostin aikoinaan käytetyn 250 litraisen, SE näytti valtavalta vanhan 60 litraisen rinnalla. 60 litrainen oli pitkään suosikkiakvaarioni, kunnes se oli pakko myydä terraarioeläinten tieltä.

250 litraakaan ei ole vieläkään muuttunut silmissäni pieneksi, on ihan sopiva ja aika iso.
Kun kämpässä on yhteensä 4 vähintään 200 litraista, joista vain yhdessä on vettä, niin kyllä näiden kolhojen kuutioiden keskellä tulee välillä ikävä pieniä sieviä tavallisia akvaarioita [;)]
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Voi kun tuo meidän 600L näytti oikein valtavalta verrattuna tuohon 60L silloin kun se ostettiin. Ei näytä enää, tahtoo suuremman :mrgreen: .

Hyde79 ei muuta kun kotivakuutuksen viimosen päälle kuntoon niin alkaa huoli vähentyä. Jokaisen akvaristin painajainenhan on se että allas alkaa vuotaa tai jotain muuta vastaava mutta vakuutuksilla sitäkin taakkaa saa kummasti kevennettyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”