Uudet kiekot ja kardinaalit

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Uudet kiekot ja kardinaalit

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Sain ensimmäiset kiekkokalani, 3 punaturkoosia n. 7 cm poikasta, vajaa viikko sitten. Kalat ovat vielä aika arkoja ja säikkyjä, nyhjöttävät suurimman osan ajasta jossain nurkassa, mutta välillä varsinkin ruokaaikaan innostuvat uiskentelemaankin.

Ruoka ei vaan tunnu oikein maistuvan, olen syöttänyt sydänmössöä, surviaisia ja tetrabitsiä, kaikki nämä kiinnostaa kyllä kiekkoja, mutta ruokaa vaan otetaan suuhun ja sylkäistään pois ja taas otetaan suuhun jne. Ajattelin että ainakin tuo arkuus johtuisi siitä, että kaloilla ei ole enää muutamankymmenen muun lajikumppanin tarjoamaa turvaa ympärillä, kuten niitten entisessä kodissa..

Eilen illalla huomasin että parilla kardinaalitetralla oli valkoinen pilkku pyrstössä, mutta tänä aamuna pilkut olivat osittain hävinneet, aivan kuin sulaneet suttuiseksi. Joillain muillakin kardinaaleilla on ollut evien etureunat vähän vaalean näköisinä pitemmän aikaa. Nämä vaivat kuitenkin ovat olleet pelkästään kardinaaleilla. Pilkkutautia tuo ei mielestäni ole..
Mitähän tuo voisi olla ja mitä pitäisi tehdä?

Edit: Kielipoliisi iski jälleen... Helpompi lukea, kun ei ole yhdessä pötkössä koko teksti...

Muokattu - Pehis on 16/10/2001 15:50:51
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Sain ensimmäiset kiekkokalani, 3 punaturkoosia n. 7 cm poikasta, vajaa viikko sitten. Kalat ovat vielä aika arkoja ja säikkyjä, nyhjöttävät suurimman osan ajasta jossain nurkassa, mutta välillä varsinkin ruokaaikaan innostuvat uiskentelemaankin. Ruoka ei vaan tunnu oikein maistuvan, olen syöttänyt sydänmössöä, surviaisia ja tetrabitsiä, kaikki nämä kiinnostaa kyllä kiekkoja, mutta ruokaa vaan otetaan suuhun ja sylkäistään pois ja taas otetaan suuhun jne. Ajattelin että ainakin tuo arkuus johtuisi siitä, että kaloilla ei ole enää muutamankymmenen muun lajikumppanin tarjoamaa turvaa ympärillä, kuten niitten entisessä kodissa..
Eilen illalla huomasin että parilla kardinaalitetralla oli valkoinen pilkku pyrstössä, mutta tänä aamuna pilkut olivat osittain hävinneet, aivan kuin sulaneet suttuiseksi, joillain muillakin kardinaaleilla on ollut evien etureunat vähän vaalean näköisinä pitemmän aikaa. Nämä vaivat kuitenkin ovat olleet pelkästään kardinaaleilla. Pilkkutautia tuo ei mielestäni ole.. Mitähän tuo voisi olla ja mitä pitäisi tehdä?
Vastasit itse ensimmäiseen kysymykseesi. Eli todennäköisesti ne ovat hiukan hämillään jouduttuaan erilleen suuren parven tuomasta turvallisuudesta.

En nyt muista altaasikokoa ulkoa mutta suosittelenkin kiekkokalojen poikasia otettavaksi vähintäin 4-6 kappaleen parven varallisuudesta ja altaankoosta riippuen. Kiekkokala viihtyy poikasena paremmin suuremmissa parvissa. Yksi yksinäinen kiekkokala akvaariossa voi kulolla kun ei uskaltaudu syömään ja liikkumaan. Sinuna en vielä olisi huollissani mutta ei parveen paripoikasta lisää pahaakan tekisi.

Noihin kardinaalitetrojesi vaurioihin/tautiin en pysty kuin arvailemaan. Voisi olla erillaisen bakteerikannan aiheutamaa normaalia siirtovauriota ennemin kuin jokin tauti. Mutta seuraa tilannetta.

Kyllä ne kiekkokalasikin vielä sieltä esille tulee, voisit kokeilla pariksi päiväksi akvaariosi valojen himmentämistä osittain josko auttaisi kiekkoja uskaltamaan paremmin tutustumaan uuteen akvaarioonsa..

En tiedä auttaako mutta kokeilla voi.

-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Akvaario on vajaat 300 litrainen, eli sinne kyllä mahtuisi toisetkin kolme kiekkoa, mutta ajattelin varmaan vähän tyhmästi että jos nyt kokeilisi ensin kolmella vähän aikaa ja sitten lisäisi.. Ihan vaan siltä varalta että jos joku nyt kaikesta huolimatta olisikin pielessä niin ei tarvitsisi kerätä pohjalta "kuin" kolme kalaa.. En tiedä kannattaisiko sitten hankkia nyt suosiolla pari kaveria lisää Alunperin ajatuksena oli että voisi myöhemmin hankkia joitain muita kuin punaturkooseja sen pari-kolme kappaletta, mutta täällä kuopiossa ei kai hirveästi ole nyt tarjontaa...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Minä kyllä tiedän missä on kiekkokalojen kotimaisia poikasia. Onko sinulla asiaa espooseen päin lähiaikoina ?.

Soita numeroon 040-7346632 Juha Tuukkanen. Kerro terveisiä.

jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Minä kyllä tiedän missä on kiekkokalojen kotimaisia poikasia. Onko sinulla asiaa espooseen päin lähiaikoina ?.
Onko Juha myymässä kiekkojaan
Eipä ole vastaillut sähköposteihin tai tekstiviesteihin. Pitää varmaan soittaa sille tänään ja kysäistä uudelleen.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Ei kyllä taida olla asiaa Espooseen, ellei sitten nyt tullut Pitää soitella ja kysellä.. onhan nyt loma ja kaikkea niin voisi kai sitä ajellakin..
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

En ole itse soitellut vähäänaikaan. Kannattaa kysyä. Juhalle kannattaa soittaa vasta kello 19.00 jälkeen. Saa parhaiten kiinni.

Joonas
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Joonas »

Jos joku etsii kiekkoja kysykää Akvaario Kurelta Vantaalta, siellä oli ainakin kuukausi sitten tarjolla noin kymmentä eri väriä. Hinta tietysti oli aika korkea, mutta kalat kuitenkin noin 10 senttisiä.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Jos joku etsii kiekkoja kysykää Akvaario Kurelta Vantaalta, siellä oli ainakin kuukausi sitten tarjolla noin kymmentä eri väriä. Hinta tietysti oli aika korkea, mutta kalat kuitenkin noin 10 senttisiä.
Nii-in jos hinta ei olisi este niin varmasti ostaisin kiekot kauppiaalta. Terollakin on leppävaariossa lähemmäs 30 aikuista kiekkoa 500 mk/kpl, suurin osa timpan ex-kiekkoja+poikasiakin on muutama kymmenen, muissakin pk-seudun liikkeissä nyt tuuppaa niitä ainakin jossain määrin olemaan.
Köyhänä nyt jätän yhden välikäden pois ja ostan suoraan kasvattajalta. Jos vain kärsivällisyyttä löytyy niin näyttää toikin reitti toimivan.

Muokattu - jusa on 16/10/2001 22:06:34
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Tänä aamuna oli ilmestynyt noita samannäköisiä pilkkuja red malboroihin , kaikilla on ainakin yksi pilkku jossain kohti eviä tai pyrstöä. Kardinaalit on ollut ihan terveen näköisiä viikon verran, mutta luulisin että tuo on kuitenkin sama loinen tai mikä nyt onkaan.

Pitäisiköhän nyt ruveta joihinkin lääkintä toimenpiteisiin vai kannattaisiko odottaa jos tilanne rauhoittuisi niinkuin kardinaaleilla? Muilla kiekoilla ei kuitenkaan ole noita pilkkuja.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Tänä aamuna oli ilmestynyt noita samannäköisiä pilkkuja red malboroihin , kaikilla on ainakin yksi pilkku jossain kohti eviä tai pyrstöä. Kardinaalit on ollut ihan terveen näköisiä viikon verran, mutta luulisin että tuo on kuitenkin sama loinen tai mikä nyt onkaan.

Pitäisiköhän nyt ruveta joihinkin lääkintä toimenpiteisiin vai kannattaisiko odottaa jos tilanne rauhoittuisi niinkuin kardinaaleilla? Muilla kiekoilla ei kuitenkaan ole noita pilkkuja.
Ethän sotke pilkkutautia kiekoilla esiintyvään paljosta vedenvaihdosta joskus esiintyviin pilkkuihin evissä ?.

Tässä vedevaihdoissa johtuvissa pilkuissa erotuksena pilkkutautiin ovat erona pilkkujen koko ja lukumäärä. Pilkkutaudin pilkut ovat pienenpieniä ja lisääntyvät nopeasti = pilkkujen tulosta pilkkutaudissa vuorokauden perästä pilkkuja on jo tuhottomasti.

Kun taas kiekkokaloilla joskus esiityvässä vedeenvaihdoista johtuvia pilkkuja on yksi siellätäällä ja ovat huomattavan paljon suurempia kooltaan.

Pilkkutauti esiintyy erittäin harvoin kiekkokala altaissa johtuen että pilkkutaudin itiöt kuolevat korkeissa lämpötiloissa + 32c mutta ei ole mahdotonta että muiden kalojen mukana sen saisi.

Itselläni on ollut kiekkokaloja monia vuosia, pilkkutautia omissa kiekkokaloissani en ole nähnyt koskaan. Mutta kuullut olen että sekin on saatu. Ja nimenomaan akvaarioliikeestä ostettujen tetrojen mukana...*)

Sinullahan KalupsoMaikkeli viisaana miehenä on lääkkeitä varattu kaiken varalle ?. Yleensä taudin huomaa sunnuntaina kun lääkettä ei ole ja akvaarioliikkeet ovat kiinni.

Etsippäs se minun lääkeohje tältäpalstalta ja käytä apteekissa teettämässä sellainen paukku. Varmuuden vuoksi kuin nunnan nännit ja paavin pal...

Mutta paremman tiedon puutteessa taas odotellaan.

Jos pilkut leviävät tuhottoman nopeasti eli niitä on huomenna tuhoton määrä pieniä pisteitä niin silloin pilkkutautilääkettä pyttyyn, jos taas pilkut ovat samanlaisia huomennakin niin sitten vain katellaan ja ruokitaan kaloja, välillä voi käyvä vetämässä savut jos hermostuttaa !.

Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Pilkut on kyllä juuri samanlaisia kuin niillä tetroilla oli, mutta mielestäni kyse ei ole pilkkutaudista. Markku Varjon kirjaa hätäpäissäni selatessa löysin itiöpilkkutaudin, johon oireet täsmäävät, mutta lääkettä ei ole. Pilkut häviää ajan kanssa kun vesiolot paranevat.. Vesioloissa ei kyllä pitäisi vikaa olla, mutta mene ja tiedä...

Vettä en ole vaihtanut eilen enkä tänään joten ei varmaan johdu liiasta vedenvaihdostakaan, tai mistäs sitä tietää. Vaihdan vettä n. joka kolmas päivä n. 1/4 vedestä.

Käyn kuitenkin apteekissa varmuuden vuoksi, vaikka en usko että pilkut lisääntyy.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Kaikenvaralta. Minulla on lääkettä jos sattuisit sitä pikaisesti tarvitsemaan.

Epäilen että apteekissa ei ole tilamatta tarpeita lääkkeentekoon.

Käytä yliopiston apteekkia = paras saatavuus.

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Epäilen että apteekissa ei ole tilamatta tarpeita lääkkeentekoon.

Käytä yliopiston apteekkia = paras saatavuus.
Kävin äsken kysymässä apteekeista, myös yliopiston apteekista ja jo apteekin tätien ilme kertoi kaiken kun annoin lapun kouraan. Näytti siltä että tädit ei oikein tiennyt että itkeäkkö vaiko nauraa, "Mihin ihmeeseen sinä tämmöistä tarvitset?". Joopajoo...

Et oikeessa olit, ei taida tästä kaupungista löytyä malakiittivihreäoksalaatteja eikä muita salaatteja...
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kävin äsken kysymässä apteekeista, myös yliopiston apteekista ja jo apteekin tätien ilme kertoi kaiken kun annoin lapun kouraan. Näytti siltä että tädit ei oikein tiennyt että itkeäkkö vaiko nauraa, "Mihin ihmeeseen sinä tämmöistä tarvitset?". Joopajoo...

Et oikeessa olit, ei taida tästä kaupungista löytyä malakiittivihreäoksalaatteja eikä muita salaatteja...
Luulenpa, että ne olisivat tilanneet kyllä tarvitsemasi aineet. Oisit sanonut, että sulla on vähintään tonnin edestä kaloja akvaariossa ja niiltä on henki pois jos et saa näitä aineita. Meinaan apteekeissa ovat kyllä tarkkoja mitä myydään ja kenelle myydään...eli hirveässä krapulassa ei kannata mennä pyytelemään mitään ihmeaineita
Asut ilmeisesti Kuopiossa?
Helsingissä asuville jos tulee tarvetta hankkia kaloille mitä erilaisimpia aineita niin kannattanee käydä eläinlääketieteellisen vieressä olevassa YA:n apteekissa. Ovat erikoistuneet eläinten lääkintään. Toki nekään eivät ole erikoistuneet kalojen sairauksiin, mutta jos siellä selittää asiansa niin varmasti tilaavat.

" One should always be in love.
That is the reason one should never marry "

--- Oscar Wilde ---

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Luulenpa, että ne olisivat tilanneet kyllä tarvitsemasi aineet. Oisit sanonut, että sulla on vähintään tonnin edestä kaloja akvaariossa ja niiltä on henki pois jos et saa näitä aineita. Meinaan apteekeissa ovat kyllä tarkkoja mitä myydään ja kenelle myydään...eli hirveässä krapulassa ei kannata mennä pyytelemään mitään ihmeaineita
No niinpä tietysti, siitähän se oli kiinni, oon kai sen verran hämärä kaveri.. No ei tosissaan, ois ne tilannu ne aineet, mut olis menny jonnekin ens viikkoon ja mun kalat on kyllä siihen mennessä delannu jos sitä ainetta oikeesti tarvitaan..

Eli ei auta muu kuin turvautua muihin Kuopion poikiin (tai Timppa-setään), jos tarve vaatii..
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Olisit pyytänyt yliopiston apteekkia tilaamaan aineet.

Jotta viikonlopusta saadaan täydellinen niin meneppä huomenna huoltoasemalta ostamaan vasemmankäden trasseilia sanoen että vahaan auton ja oiken käden trasselia myytiin edellisellä, eikä se minulle vasenkätisenä sovi.

Ja urheiluvälinekaupasta käy kyselemässä bingispallon pumppua..

Trv. Timppa setä...

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Jotta viikonlopusta saadaan täydellinen niin meneppä huomenna huoltoasemalta ostamaan vasemmankäden trasseilia sanoen että vahaan auton ja oiken käden trasselia myytiin edellisellä, eikä se minulle vasenkätisenä sovi.

Ja urheiluvälinekaupasta käy kyselemässä bingispallon pumppua..
Noniin heti ruvettiin vi**uilemaan, mua vaan kyrsi siellä apteekissa jo sen tätin asenne että en jaksanu enää vääntää. "Pitäskö sinun nyt kuitenkin mennä akvaariokaupasta kysymään..."

Minäpä menen ensi viikolla ja tilaan sitä ainetta litran.

Vasemmankäden trasseliki oli loppunu huoltoasemalta, enkä löytäny pingispallostakaan millään sitä venttiiliä. Täydellinen viikonloppu tosissaan...

Mutta jos nyt vielä pystysin tässä mielentilassa asialliseen tekstiin niin mainittakoon, että malboroitten pilkut olivat hävinneet yön aikana, tai tarkemman tarkastelun yhteydessä havaitsin että olivat levahtaneet samalla tavalla kuin kardinaalienkin pilkut silloin joku aika sitten.

Eli tuskinpa rupean lääkitsemään noita millään tavalla, kun huomiseen mennessä pilkut on hävinneet kokonaan.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Älä nyt leikistä suutu.

Jos ne sieltä apteekista eivät sitä lääkettä pysty sinulle toimittamaan niin Timppa setä auttaa ja hommaa sinulle sen, "vippaskonsteilla" ja suhteilla tietenkin.

Turhaa on litraa hommata kun 50 millilitrallakin kotiakvaristi pärjää pitkää. Eikä sitä ole syytä pitää kymmenenvuoden varastoa.

Mutta lääkeitä on hyvä olla äkkitilanteiden varalta hiukan.

Hyvä että pikkuhiljaa tulet ajatuksiin "että kaloja ei kannata lääkitä turhaan."

Mutta jos aihetta on lääkitä niin silloin lääkitään.

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Älä nyt leikistä suutu.

Suutunpas. Enkä sitä paitsi vieläkään tajua miten sitä ilmaa pumpataan sinne pingispalloon. Meni viikonloppu ihan pilalle.
Turhaa on litraa hommata kun 50 millilitrallakin kotiakvaristi pärjää pitkää. Eikä sitä ole syytä pitää kymmenenvuoden varastoa.
Mutta lääkeitä on hyvä olla äkkitilanteiden varalta hiukan.

Joo joo minä menen sinne apteekkiin kunhan kerään ensin vähän rohkeutta, se apteekin täti syö minut ihan varmasti.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Suutunpas. Enkä sitä paitsi vieläkään tajua miten sitä ilmaa pumpataan sinne pingispalloon. Meni viikonloppu ihan pilalle.
Joo joo minä menen sinne apteekkiin kunhan kerään ensin vähän rohkeutta, se apteekin täti syö minut ihan varmasti.
Etkö ole siitä pingispallosta ventiiliä löytänyt ?. Ja kumminkin kaloissasi kuvittelet näkeväsi kaikenlaisia "pöppösiä."...

Jos apteekin täti vielä katsoo sinua kieroon kun menet sinne tilaamaan lääkettä ja kysyy mihin sitä tarvitset, anna kuitti.

Sano että mummo hourahti vanhoillapäivillään, on miehiin menossa ja siellä sillä kasvaa jo hometta, laittoi minut hakemaan siihentautiin vanhanajan lääkettä...*)

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Etkö ole siitä pingispallosta ventiiliä löytänyt ?. Ja kumminkin kaloissasi kuvittelet näkeväsi kaikenlaisia "pöppösiä."...
Keksinkin huippuidean - tämmöisenä tee se itse miehenä porasin pingispalloon reiän ja asensin siihen vanhasta polkupyörästä lainatun venttiilin. Nyt voin pumpata ilmaa tavallisella polkupyörän pumpulla! Kaikkea sitä käsistään kätevä kaveri voikin saada aikaan...
Sano että mummo hourahti vanhoillapäivillään, on miehiin menossa ja siellä sillä kasvaa jo hometta, laittoi minut hakemaan siihentautiin vanhanajan lääkettä...*)
Voiko sitä käyttää siihenkin?! Entä jos kasvaa napanöyhtää?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Keksinkin huippuidean - tämmöisenä tee se itse miehenä porasin pingispalloon reiän ja asensin siihen vanhasta polkupyörästä lainatun venttiilin. Nyt voin pumpata ilmaa tavallisella polkupyörän pumpulla! Kaikkea sitä käsistään kätevä kaveri voikin saada aikaan...
Voiko sitä käyttää siihenkin?! Entä jos kasvaa napanöyhtää?
Voi olla että pallossa on tasapaino pois ventiilinasennuksen johdosta ja kierre hiukan kärsii mutta muuten näppärä keksintö...

Napanöyhtä on ensin kaivettava sormella tai topspuikolla mekanisesti pois, on varottava kuitenkin ettei sormissa ole teräviä kynsiä jos sormella kaivaa ja tee haavaa, formaliini voi muuten kirvellä hiukan.

CalypsoMike
Junior Member
Junior Member

Voi olla että pallossa on tasapaino pois ventiilinasennuksen johdosta ja kierre hiukan kärsii mutta muuten näppärä keksintö...
Noniin, taas onnistuit lannistamaan minut.. Minusta se oli huippuhyvä idea, tuohan se ainakin peliin vähän jännitystä jos ei muuta...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Noniin, taas onnistuit lannistamaan minut.. Minusta se oli huippuhyvä idea, tuohan se ainakin peliin vähän jännitystä jos ei muuta...
Älä lannistu vaan myy patentti Japanilaisille, kun niiden pingpong peli näyttää niin helpolta TV:stä katsottuna ja minusta se on itsestäni aika vaikea peli.

Saisipahan Nipponin poikakin uutta sisältöä peleihinsä kun ei osaisi etukäteen aavistaa minnesuuntaan kaverin "alakierre" pöydästä lähtee...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”