Oikean ahvenen pohdintaa

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Oikean ahvenen pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Pitäisi löytää "sopiva" ahvenlaji akvaarioon. Lajeja olen käynyt läpi ja ehdokkaitakin on jo muutamia valittu. Altaan koko n. 240 litraa (P 121, K 50, L 41) , josta tausta vie uimatilaa 20-30 litraa. Vesi asettuu hieman happaman puolelle ja lämpötila jää alle hieman 25 asteen. Muuksi kalastoksi tulee safiiritetroja, kaarimonnisia, nuolimonneja ja puropleko. Alunperin kalaston piti jäädä tähän, mutta nyt olen ruvennut himoitsemaan sekaan jotain 10-15 cm kokoista kirjoahvenpariskuntaa. Kävisikö mikään seuraavista lajeista:

Sinileukakirjoahven, Archocentrus sajica:
Fishbasen mukaan jää 10 senttiin, mutta aquawebin keskustelujen mukaan kasvaa hieman isommaksi. Olisi kauniin värinen ja ukolle kasvaa komea kyhmy. Pitäisi olla suht rauhallinen?

Tulisuu, Thorichthys meeki:
Fishbasen mukaan 17 cm, joidenkin muiden lähteiden mukaan jää pienemmäksi. Tämä ehkä miellyttää ulkomuodoltaan eniten minua. Taitaa kuitenkin kasvaa liian isoksi ja olla muutenkin aika ärhäkkä?

Sateenkaarikirjoahven, Herotilapia multispinosa:
Olisi kanssa oikein värikäs kala ja jäisi fishbasen mukaan sopivan kokoiseksikin. Kuitenkin tuhoaa kasvit ja on todella kiukkuinen kutiessaan? Ei hyvää seuraa siis monnisille?

Tonkijalaji, Guianacara sp "red cheek":
Koon pitäisi jäädä alle 15 sentin ja muutamasta viestistä bongasin että olisi rauhallinen asukki. En löytänyt vaan sitä, että viihtyykö kuinka viileässä vedessä, vai tarvitseeko lämmintä vettä.

Avainkirjoahven, Cleithracara maronii:
Sopisi ainakin koon ja luonteen puolesta akvaarioon oikein passelisti. On kuitenkin hieman väritön omasta mielestäni.

Kertokaa omat kokemuksenne kyseisitä kaloista, muitakin lajeja saa tietenkin ehdottaa perustelujen kanssa :mrgreen:. Niin ja teilatkaa ihmeessä sopimattomat lajit, niin ei tule hommattua mitään hölmöä.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Suosittelisin avainkirjoahventa. Ja eihän se nyt niin väritön ole. Tottakai tulisuu on värikkäämpi, mutta se kasvaa kyllä aika isoksi.

Tuli vaan tuossa mieleen että ainakin tulisuu saattaa syödä nuo nuolimonnisi. Samoin jos otat jonkun ison tonkijan. Muista lajeista en ole ihan varma.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Avovaimo rajasi tulisuut pois, ei kuulemma ulkonäkö miellytä. Ehkä parempi niin, ei tule niitä sitten vahingossakaan otettua :)
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Safiiritetrathan ovat aika vilkkaita kaloja? Avaimet saattavat rauhallisina säikkyä safiirien vilkkautta, mikäli onnistut saamaan Avaimet sieltä nössöimmästä päästä... Altaan koko tietenkin vaikuttaa kalojen reagointiin.
Fishy fella.
Kuningascobra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kuningascobra »

Mulla on noita Guiniksia (Red cheek) pariskunta ja lämpötilana olen pitänyt n.+27,mutta olen kuullut,että kala viihtysi jopa +25.Elikkä ei ilmeisesti ole kovin tarkka lämmön suhteen,kunhan ei mene alle tuon +25.
Mukava kala,eikä hätyyttele pienempiään(monnisia,tetroja)sekä kaikenlisäksi kasviystävällinen.
P.S:nyt ois poikasiakin tarjoilla [;)]
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tulisuut ja sateenkaarikirjoahvenet rajattu pois suunnitelmista. Sinileuat kiinnostaisi minua kovasti, mutta avovaimo ei halua "pattipääkaloja". Enkä ainakaan aquawebin haulla löytynyt keltään kokemuksia näistä kaloista näin pienessä altaassa, joten jäljelle jäänee kaksi vaihtoehtoa. Avainkirjoahvenen pitäisi ainakin tuonne mahtua, ja red cheekitkin taitaa kokonsa ja käyttäytymisensä puolesta mahtua?
arr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja arr »

Niin avaimet kuin red cheek:itkin ovat mielestäni oikein mukavia ja hauskannäköisiä kaloja. Avaimia löytyy omista altaistani tälläkin hetkellä yksi kappale, ja red cheek:it oli jälleen erittäin vaikea jättää kauppaan, kun niitä torstaina Akvaariokeskuksessa ihailin.. Itse asiassa kalat ovat aika lailla samankaltaisia, mutta avainkirjoahventa yleisesti pidetään astetta kestävämpänä otuksena. Molemmat ovat sieltä kiltimmästä päästä affenia, ja nuo kaikella todennäköisyydellä pärjäävät hyvin altaan muiden asukkien kanssa. Lopullinen päätös riippunee pitkälle omista mieltymyksistä, sillä itse uskaltaisin suositella lajeista kumpaa hyvänsä.
"It's an addiction and it can't be fixed"
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Red cheekit ovat persoonallisimpia ja hassuimpia kaloja mitä minulla on ikinä ollut. Minulla on kuusi nuorukaista, viime syksyn lapsosia, joten aikuisten käyttäytymisestä minulla ei ole kokemuksia. Nuoriso antaa ainakin muiden lajien olla rauhassa, keskenään vähän jo kisailevat ja valitsevat pareja, teinit!

Avainkirjoahveneni eivät minusta piittaa, eivät edes ruoka-aikaan, mutta red cheekit ovat heti rivissä naamat lasissa minua tuijottaen kun vaan lähestynkin akvaariota. Muutenkin niiden puuhia on hauska seurata ja monet naurut olen niiden kustannuksella nauranut :mrgreen

Tämä ei siis ole suositus, vaan kertomus omista kokemuksista. Ei tosiaan kokemusta aikuisista Red cheekeistä ja niiden tilatarpeesta, mutta minulle myytiin 200l sopivaksi.

Muokattu
Viimeksi muokannut Susamka, 18:28, 15.05.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mä olen kai taas vähän nipo, mutta mun mielestä "Red cheekeille" saisi olla vähän isompi allas, varsinkin kun tässä tapauksessa tuo taustakin vielä vähentää tilaa.
Minä suosittelisin tuonne listalta puuttuvaa rusokirjoahventa. Kaunis ja kiltti.
Ja muuten, sajicat ovat vaihtaneet sukua ja kuuluvat nykyisinn sukuun Cryptoheros. Samaan sukuun kuuluvat spirulum ja septemfasciatum
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mari kirjoitti:Mä olen kai taas vähän nipo, mutta mun mielestä "Red cheekeille" saisi olla vähän isompi allas, varsinkin kun tässä tapauksessa tuo taustakin vielä vähentää tilaa.
Minä suosittelisin tuonne listalta puuttuvaa rusokirjoahventa. Kaunis ja kiltti.
Ja muuten, sajicat ovat vaihtaneet sukua ja kuuluvat nykyisinn sukuun Cryptoheros. Samaan sukuun kuuluvat spirulum ja septemfasciatum
Juu, "red cheekeistä" en ollut täysin varma riittääkö litrat. Juuri ja juuri saattaisivat riittää, mutta onko se sitten niin kivaa jos kalat asuvat "minimiyksiössä" kaksistaan ja muita "vieraita" pörrää ympäri kämppää. Joten jätetäänpä "red cheekit" vaikka seuraavaan altaaseen, jossa on enemmän litroja.

Rusokirjoahven on kovasti lähellä sydäntäni ja on ollut mukana kalastosuunnitelmissa ja irkissä siitä on paljon tullut keskusteltua (eihän kukaan voi olla vastustamatta näin lutuista veijaria :mrgreen:). En sitä tähän samaan joukkoon ottanut, kun on hieman pienenpi. Itselleni on tullut se fiilis, että jäisi isommaksi kasvavien safiiritetrojen "jalkoihin". Saa vakuutella tietysti, että näin ei ole :mrgreen:.
arr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja arr »

Omien kokemusteni mukaan rusot eivät suinkaan ole muiden jalkoihin jäävää tyyppiä. Omani ovat aina pitäneet puolensa reviireillään ja ruokapaikalla, vaikka samoissa altaissa on ollut huomattavasti isompiakin kaloja.

Tällä hetkellä yksinäinen rusoni asustelee avainkirjoahyvenen ja ripsimonnien kanssa ollen selkeästi pienin porukasta, mutta yhteiselo näyttää sujuvan ongelmitta. Ruoka-aikoina saa aina silloin tällöin seurata melkoisen humoristiselta näyttävää showta, jossa pieni mutta pippurinen ruso pörhistelee ja uhittelee noin kolme kertaa itsensä kokoiselle avaimelle, näykkäisee sitä nopeasti kylkeen ja pakenee paikalta ennen kuin avain edes huomaa..
"It's an addiction and it can't be fixed"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”