Mitä lannotteita suosittelisitte?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Mitä lannotteita suosittelisitte?

Viesti Kirjoittaja Korva »

Olen oikomuksissa vaihtaa 70 litraiseen akvaan hienomman hiekkapohjan ja pohja pitäisi lannottaa vahvasti, koska aion tehdä akvasta kasvi/kudetus altaan.
Eli mitä lannotteita suosittelisitte?

Kiitoksia jo etukäteen
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, minä laittaisin ihan vain turve/savikerroksen (ohuen) hiekan alle. Jos kasvattalet enemmänkin kasveja, jotka ei vedestä hirveästi ravinteita nappaa, niin voi sinne savipohjaan sotkea jotain mikro/makroravinnetta vielä sekaankin. Erityisesti melalehdet tykkää savi/turvepohjasta.

En sitten tiedä, miten hyvin kasviallas, jossa on kunnon pohja toimii kudetusaltaana - tuskin siitä haittaa on etenkään, jos kasvatat pehmeä/happaman veden kaloja.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Tarkotus oli kudettaa siel inkkareita, ja mahdollisesti muitakin tetroja.
Ajatus oli, että kasvillisuutta saisin laittaa aika paljon, kovin noloa sanoa, mutta en ole koskaan lannottanut akvaarioitani mitenkään... [:I]
Joten mitä semmosia lannotteita suosittelitte, että käyttäisin?

Savea täytyy kaivella mökiltä, joku 1 sentin kerros riittää?
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kyllä nuo saviturvepallerot on melkein parhaita ja niihinhän voi sekoittaa vaikka kanankakkaa, jos haluaa. Lisäksi jos haluaa niin silloin tällöin voi laittaa kaupan valmistabuja kuten Tetran Cryptoja. Lisäksi tietenkin PMDD:tä, siis nestemäistä lannoitetta. Käyttämäsi lannoitteet riippuu tietenkin ko. kasveista.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

JBL:n seven Ball:it olen myös todennut hyviksi pohjalannoitteiksi. Saksasta niitä saa myös 7+13 kuulan pakkauksissa ja hinta on sama kuin suomessa seitsemän kuulan paketissa.

Kalliimpiahan nuo tietysti aina ovat kuin itse leivotut savipallerot :)

Seralla on myös isossa saavissa myynnissä pohjalannoitetta, joka siis levitetään hiekan alle jo akvaarion perustamisvaiheessa. Itse en ole sitä käyttänyt, mutta kehuja kyllä kuullut.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Ööh, no nyt mulla on savea melkeen ämpärillinen. Jos laittaisin hiekan alle n.sentin kerroksen sitä?

PMDD:tä olen hankkimassa, joku henkilö myi sitä tuolla myydään osastolla, tosin en ole saanut häntä ainakaan vielä kiinni...

Elikkä siis 1cm olisi sopiva määrä savea?
Elmiira
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

Korva kirjoitti:
PMDD:tä olen hankkimassa, joku henkilö myi sitä tuolla myydään osastolla, tosin en ole saanut häntä ainakaan vielä kiinni...
Mm. Tasin kauppasivulta löytyypi PMDD-komponentteja
http://tas.aqua-web.org/kauppa.php
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Ohhoijaa, täytyy alkaa pesemään noita hiekkoja, mitä olen aikonut laittaa tonne...
Mutta edelleen se saven määrä?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Laittaisin ehkä jonkun sentin kerroksen ja siihen vähintään 5-6 senttiä hiekkaa päälle. Mutta mieti nyt ensin, mitä kasveja aiot ja mihin kohtaan. Ehkä koko pohjan savettamista ei tarvitsekaan. Ja jos et tunne itseäsi sinuiksi savipohja-ajatuksen kanssa, niin leivo siitä savista kuulia ja annan kuivua. voit sitten jälkikäteen laittaa niitä savikuulia sinne hiekan sekaan kasvien lähettyville.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Toi helpotti...

Vaihan ton pohjan silleen puolet kerrallaa. Kasvaja en nyt jaksais ruveta luettelee, mut semmosii suht koht tuuheita.

Voisin laittaa just sen 0,5 - 1 cm kerroksen sitä, toivottavasti siitä on hyötyä, ainakin miekkalehdelle :P Ja kun nyt kerran toin tota savea niin täytyyhän se laittaa/käyttää... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”