Mitä lannotteita suosittelisitte?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä lannotteita suosittelisitte?
Olen oikomuksissa vaihtaa 70 litraiseen akvaan hienomman hiekkapohjan ja pohja pitäisi lannottaa vahvasti, koska aion tehdä akvasta kasvi/kudetus altaan.
Eli mitä lannotteita suosittelisitte?
Kiitoksia jo etukäteen
Eli mitä lannotteita suosittelisitte?
Kiitoksia jo etukäteen
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
No, minä laittaisin ihan vain turve/savikerroksen (ohuen) hiekan alle. Jos kasvattalet enemmänkin kasveja, jotka ei vedestä hirveästi ravinteita nappaa, niin voi sinne savipohjaan sotkea jotain mikro/makroravinnetta vielä sekaankin. Erityisesti melalehdet tykkää savi/turvepohjasta.
En sitten tiedä, miten hyvin kasviallas, jossa on kunnon pohja toimii kudetusaltaana - tuskin siitä haittaa on etenkään, jos kasvatat pehmeä/happaman veden kaloja.
En sitten tiedä, miten hyvin kasviallas, jossa on kunnon pohja toimii kudetusaltaana - tuskin siitä haittaa on etenkään, jos kasvatat pehmeä/happaman veden kaloja.
Tarkotus oli kudettaa siel inkkareita, ja mahdollisesti muitakin tetroja.
Ajatus oli, että kasvillisuutta saisin laittaa aika paljon, kovin noloa sanoa, mutta en ole koskaan lannottanut akvaarioitani mitenkään...
Joten mitä semmosia lannotteita suosittelitte, että käyttäisin?
Savea täytyy kaivella mökiltä, joku 1 sentin kerros riittää?
Ajatus oli, että kasvillisuutta saisin laittaa aika paljon, kovin noloa sanoa, mutta en ole koskaan lannottanut akvaarioitani mitenkään...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Joten mitä semmosia lannotteita suosittelitte, että käyttäisin?
Savea täytyy kaivella mökiltä, joku 1 sentin kerros riittää?
Kyllä nuo saviturvepallerot on melkein parhaita ja niihinhän voi sekoittaa vaikka kanankakkaa, jos haluaa. Lisäksi jos haluaa niin silloin tällöin voi laittaa kaupan valmistabuja kuten Tetran Cryptoja. Lisäksi tietenkin PMDD:tä, siis nestemäistä lannoitetta. Käyttämäsi lannoitteet riippuu tietenkin ko. kasveista.
Nuorimmaisemme Annika: "Iskä, jos lohikäärmeet syöksevät tulta, niin miksi ne eivät pala?"
JBL:n seven Ball:it olen myös todennut hyviksi pohjalannoitteiksi. Saksasta niitä saa myös 7+13 kuulan pakkauksissa ja hinta on sama kuin suomessa seitsemän kuulan paketissa.
Kalliimpiahan nuo tietysti aina ovat kuin itse leivotut savipallerot
Seralla on myös isossa saavissa myynnissä pohjalannoitetta, joka siis levitetään hiekan alle jo akvaarion perustamisvaiheessa. Itse en ole sitä käyttänyt, mutta kehuja kyllä kuullut.
Kalliimpiahan nuo tietysti aina ovat kuin itse leivotut savipallerot

Seralla on myös isossa saavissa myynnissä pohjalannoitetta, joka siis levitetään hiekan alle jo akvaarion perustamisvaiheessa. Itse en ole sitä käyttänyt, mutta kehuja kyllä kuullut.
Ööh, no nyt mulla on savea melkeen ämpärillinen. Jos laittaisin hiekan alle n.sentin kerroksen sitä?
PMDD:tä olen hankkimassa, joku henkilö myi sitä tuolla myydään osastolla, tosin en ole saanut häntä ainakaan vielä kiinni...
Elikkä siis 1cm olisi sopiva määrä savea?
PMDD:tä olen hankkimassa, joku henkilö myi sitä tuolla myydään osastolla, tosin en ole saanut häntä ainakaan vielä kiinni...
Elikkä siis 1cm olisi sopiva määrä savea?
Mm. Tasin kauppasivulta löytyypi PMDD-komponenttejaKorva kirjoitti:
http://tas.aqua-web.org/kauppa.php
Laittaisin ehkä jonkun sentin kerroksen ja siihen vähintään 5-6 senttiä hiekkaa päälle. Mutta mieti nyt ensin, mitä kasveja aiot ja mihin kohtaan. Ehkä koko pohjan savettamista ei tarvitsekaan. Ja jos et tunne itseäsi sinuiksi savipohja-ajatuksen kanssa, niin leivo siitä savista kuulia ja annan kuivua. voit sitten jälkikäteen laittaa niitä savikuulia sinne hiekan sekaan kasvien lähettyville.
Toi helpotti...
Vaihan ton pohjan silleen puolet kerrallaa. Kasvaja en nyt jaksais ruveta luettelee, mut semmosii suht koht tuuheita.
Voisin laittaa just sen 0,5 - 1 cm kerroksen sitä, toivottavasti siitä on hyötyä, ainakin miekkalehdelle
Ja kun nyt kerran toin tota savea niin täytyyhän se laittaa/käyttää... 
Vaihan ton pohjan silleen puolet kerrallaa. Kasvaja en nyt jaksais ruveta luettelee, mut semmosii suht koht tuuheita.
Voisin laittaa just sen 0,5 - 1 cm kerroksen sitä, toivottavasti siitä on hyötyä, ainakin miekkalehdelle