Nuoliaiset kotiloiden syöjinä
Valvoja: Moderaattorit
Nuoliaiset kotiloiden syöjinä
Mitkä nuoliaiset syövät kotiloita ja millaiset vesiarvot ne vaativat? 200 litraisessa altaassani on tapahtunut kotiloräjähdys ja haluaisin sen kuriin.
Arvot: ph 7 kovuus n.8
Kalasto: platyjä, mustamolleja, 2 parttista
Arvot: ph 7 kovuus n.8
Kalasto: platyjä, mustamolleja, 2 parttista
Voin julistaa suurta yhdenmielisyytä edellisen kirjoittajan kanssa. Oman kokemukseni perusteella suosittaisin noin viittä botia rostrataa. Touhojen touhuja on kiva seurata.
Hups, mutta tarkistahan ensin kaikkien kalojesi vesiarvovaatimukset, että varmasti käyvät yksiin.
Hups, mutta tarkistahan ensin kaikkien kalojesi vesiarvovaatimukset, että varmasti käyvät yksiin.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Pienen tikrun ei kuulu jäädä tilaan sopivaksi vaan kasvaa suureksi tikruksi.
Kääpiöityminen lyhentää myös elin-ikää eli kyse ei ole vain ulkonaisista seikoista miksi kalan "kasvattaminen" pienemmäksi ei ole oikein.
Eettisesti yhtä arveluttavaa kuin kesäkissan ottaminen.jaska74 kirjoitti:pieni tikru kasvaa juuri sen kokoiseksi kun tila antaa myöden.
Kääpiöityminen lyhentää myös elin-ikää eli kyse ei ole vain ulkonaisista seikoista miksi kalan "kasvattaminen" pienemmäksi ei ole oikein.
YÄK! siinä on myös osa tottakin että ne eivät enempää kasva mutta mä ainakin pidän sitä jo rääkkäyksenä kun laitetaan isoksi kasvava kala liian pieneen akvaarioonjaska74 kirjoitti:kuka käski ostamaan täysikasvuisia?
pieni tikru kasvaa juuri sen kokoiseksi kun tila antaa myöden.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Itse neuvoisin taas tekemään ihan päinvastoin. Jaska74 laittaisitko sä esim: kaikkien tunteman oskarin 40L akvaan poikasena (n.5cm)ajatellen että ei se kasva enempää kuin tila antaa myöten?

No sanotaanko sitten että "kehotat" rääkkäämään kaloja? huomio ":steet
No VAU ihanko kolmen eri akvaario liikkeen myyjät sanovat kenties tähän malliin "ei ne kasva kuin sen verran kuin tila antaa myöten" joka muuten on rääkkäystä
taitaa lukea eläinsuojelu laissakin (tai mikä laki nyt olikaan)
Et muuten vastannut tuohon mun oskari kysymykseen
Kun täälä hetken "pyörii" (älä nyt sitten taas rupea sanomaan että eihän täälä kukaan pyöri huomioi edelleen ":steet) niin oppii olemaan luottamatta akvaario kauppiaisiin...
Ja laitetaan nyt vielä toinenkin kysymys että onko sun mielestä oikein kalaa kohtaan jos se jää kitukasvuiseksi?
No VAU ihanko kolmen eri akvaario liikkeen myyjät sanovat kenties tähän malliin "ei ne kasva kuin sen verran kuin tila antaa myöten" joka muuten on rääkkäystä
Et muuten vastannut tuohon mun oskari kysymykseen

Kun täälä hetken "pyörii" (älä nyt sitten taas rupea sanomaan että eihän täälä kukaan pyöri huomioi edelleen ":steet) niin oppii olemaan luottamatta akvaario kauppiaisiin...
Ja laitetaan nyt vielä toinenkin kysymys että onko sun mielestä oikein kalaa kohtaan jos se jää kitukasvuiseksi?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
hyvä, hyvä
Hyvä hyvä haxa87 kiva nähdä, että joku on näin syvällä ajamassa akvaariokalojen etuja 
Juu ikävä kyllä osa liikkeistä ei yhtään tiedä mitään.
Mutta sellaistakaan liikettä ei varmaan ole jossa kaikki olisi aina täysin kohdalaan, ettei kaloja kuolisi koskaan ja vielä sellaista myyjää joka tietäisi akvaarioon liittyvästä KAIKEN![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Juu ikävä kyllä osa liikkeistä ei yhtään tiedä mitään.
Mutta sellaistakaan liikettä ei varmaan ole jossa kaikki olisi aina täysin kohdalaan, ettei kaloja kuolisi koskaan ja vielä sellaista myyjää joka tietäisi akvaarioon liittyvästä KAIKEN
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Noh noh jos mun pitää opetella lukemaan niin sun pitää oppia tulkitsemaanjaska74 kirjoitti:Minä en neuvonut, opettelehan lukemaan.

Juu niinhän se valitettavasti onpleko_88 kirjoitti:Juu ikävä kyllä osa liikkeistä ei yhtään tiedä mitään.
Mutta sellaistakaan liikettä ei varmaan ole jossa kaikki olisi aina täysin kohdalaan, ettei kaloja kuolisi koskaan ja vielä sellaista myyjää joka tietäisi akvaarioon liittyvästä KAIKEN

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mutta valitettavasti tälläistäkin vielä kuulee "kala kasvaa vain sen kokoiseksi kuin tila antaa myöten"
Anteeksi nyt vain mutta mun oli ihan pakko puuttua tähän, eihän nyt tälläistä saa mennä kenellekkään sanomaan, mutta luulisin että petriL ei nyt ainakaan osta tiikerinuoliaisia tai mitään muutakaan kalaa liian pieneen akvaarioon