Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
HellBoy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:19, 03.06.2023

Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja HellBoy »

Mulla on neljä miljoonakala koirasta. Vain yksi niistä (sininen) on säästynyt evärutolta. Yhden (cobra) hoidin viime viikolla karvassuolakylvyllä, koska sen maha oli melko pyöreä, vaikka ruoka ei ollut maistunut pariin päivään. Yksi kylpy riitti, ja kala on taas oma itsensä. Aktiivinen ja syö hyvällä ruokahalulla. Pyrstö on hieman repaleinen, mutta selvästi on herra paranemaan päin.

Muutaman päivän ajan olen nyt katsellut keltaista ja mustaa, joiden pyrstöt ovat olleet "supussa" ja ovat olleet vaisuja. Tänä aamuna keltainen möllötti pohjassa ja pyrstön reuna näytti siltä että on alkanut sulamaan, se on alusta asti ollut myös melko laihan puoleinen
Syönyt yleensä joka päivä, mutta vain vähän.

Laitoin ne karanteenialtaaseen ja lääkkeen (Sera omnipur A) veteen. Nyt mietityttää, että olisko kuitenkin pitänyt koettaa sitä karvassuolakylpyä kun näkyi tepsivän siihen edellisenkin...

Akvaario on 30 litrainen, kypsytetty nano allas. Tiedän että olen kalaston kanssa äärirajoilla, varsinkin kun kavereina on myös neljä sukarapua. Ruokin maltillisesti kerran päivässä. Ne muutamat ruuan hituset mitkä pohjalle menee, ravut syövät suihinsa. Ph 7,4, kh 4, gh 4, nh4 0, no2 0 ja no3 5-10. Lämpötila n. 26.

Nostan hanaveden arvoja ripsauttamalla veteen hieman kananmunankuorijauhetta (pölyksi melkein menee morttelilla) ja karvassuolaa. Varmaankin olisi parempi ostaa sitä aquaduria? Vai mitä olette mieltä? Hanaveden ph on 7-7,2, kh 2 ja gh 2. Vedenparannusaineen mulla on tällä hetkellä easy-life filter medium (ennen oli easy-life aquamaker, mutta eläinkaupassa suositteli tätä toista, sisältää vain luonnollisia ainesosia tjtn.)

Rapujen takia olen pyrkinyt pitämään veden vaihdot minimissä. Noin 5 litraa vaihdan vettä 5-7 päivän välein. Akvaariossa on todella paljon kasveja, minkä takia soran imuroiminen on käytännössä mahdotonta. Kerran kuussa imuroin poistamalla ainoan koristeen ja muutamat isommat kivet, ja imuroin sieltä mistä pystyn, varoen kasvien juuria.

Ravut voivat loistavasti, tulivat vähän reilu kuukausi sitten. Millikset tuli noin 3vk sitten. Kypsytin altaan kalattomalla menetelmällä.

Miten voisin parantaa hoitotapojani, ettei tuo eväruton kans tarvitsisi kärsiä? Vai onko kyse miljoonakalojen heikosta laadusta (jalostus)?

Kiitos jo etukäteen!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Veikkaan että kyseessä ennen kaikkea huono laatu, olet varmaan ostanut kaupasta, mahdollisesti kaukoidän kasvattamia. Miljoonakalat kannattaa ostaa suoraan kotimaisilta akvaristeilta. Koska ne lisääntyvät yleensä liikaakin, niitä pitäisi olla aina saatavilla, ja ne ovat tottuneet suomalaisiin vesijohtovesiin. Kannattaa myös kysyä, millaisessa vedessä ovat kasvaneet.

Voisit kokeilla kovettaa vettä vähän enemmän. Kaukoidässä (jos ne nyt ovat sieltä) niitä saatetaan kasvattaa jopa murtovedessä. Ehkä parempi käyttää aquaduria, siinä on suoloja monipuolisemmin. Sun yhdistelmässä on lähinnä vain kalsiumia, magnesiumia, karbonaattia ja sulfaattia.

Filtermedium vaikuttaa hyvin kyseenalaiselta tuotteelta: ratkaisee jokseenkin kaikki akvaarionhoidossa esiintyvät ongelmat ilman kemikaaleja. Vedenparannusaineen tehtävä poistaa kloori (pelkistää se kloridiksi) ja sitoa raskasmetallit. Kyllä siihen kemikaaleja tarvitaan. Tämä tuskin on vesiruton syy, mutta suosittelen oikeaa vedenparannusainetta, jos siihen on tarvetta.
HellBoy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:19, 03.06.2023

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja HellBoy »

Juuri huomasin ensimmäisen "kantavan" sukaravun. Eli he ainakin tykkäävät olosuhteistaan. Luulisi, että jos vesiarvot heittelisi tai olisi pielessä, niin ravut varmaan ensiksi oirehtisivat?
HellBoy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:19, 03.06.2023

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja HellBoy »

kr70 kirjoitti: 13:20, 10.08.2023 Veikkaan että kyseessä ennen kaikkea huono laatu, olet varmaan ostanut kaupasta, mahdollisesti kaukoidän kasvattamia. Miljoonakalat kannattaa ostaa suoraan kotimaisilta akvaristeilta. Koska ne lisääntyvät yleensä liikaakin, niitä pitäisi olla aina saatavilla, ja ne ovat tottuneet suomalaisiin vesijohtovesiin. Kannattaa myös kysyä, millaisessa vedessä ovat kasvaneet.

Voisit kokeilla kovettaa vettä vähän enemmän. Kaukoidässä (jos ne nyt ovat sieltä) niitä saatetaan kasvattaa jopa murtovedessä. Ehkä parempi käyttää aquaduria, siinä on suoloja monipuolisemmin. Sun yhdistelmässä on lähinnä vain kalsiumia, magnesiumia, karbonaattia ja sulfaattia.

Filtermedium vaikuttaa hyvin kyseenalaiselta tuotteelta: ratkaisee jokseenkin kaikki akvaarionhoidossa esiintyvät ongelmat ilman kemikaaleja. Vedenparannusaineen tehtävä poistaa kloori (pelkistää se kloridiksi) ja sitoa raskasmetallit. Kyllä siihen kemikaaleja tarvitaan. Tämä tuskin on vesiruton syy, mutta suosittelen oikeaa vedenparannusainetta, jos siihen on tarvetta.
Mä kysyin siltä kaupan myyjältä, että poistaako tää tuote kloorin ja muut ikävät aineet? Ja vastaukseksi sain, että poistaa, ja ei tarvitse odottaa sen vaikutusta, vaan heti vaan uusi vesi tankkiin kun on lisätty tää aine. Minä kans epäilin, kun ei ole kemikaaleja, mutta kyllä hän painotti, että vesi on turvallista. Sukaravut kina viihtyvät tosi hyvin. Olen nyt kolme kertaa vaihtanut vettä ja käyttänyt tätä. Käytän tämän purkin loppuun ja ostan sit seuraavaksi jotain toista (ellei tässä välissä tapahdu jotain ikävää vielä).

Karanteenialtaassa oleva keltainen näytti ensin voivan ihan hyvin, uiskenteli normaalisti. Mutta nyt makaa siellä pohjalla ja näyttää että sen silmät on alkanu pullistumaan 😳

Mä asun Kajaanissa, enkä tiedä miten mä saisin yhteyden kotimaisiin kasvattajiin. Ja tahtoisin värikkäitä kaloja, joista jokainen olisi eri värinen 😄 eli en mitään sekarotuisia.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kokeile tori.fi ja tämän forumin myyntipalsta.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Evärutto ei ole mikään varsinainen sairaus vaan oire. Eli pahat bakteerit iskee kun olosuhteet ovat oikeat eli vääränlaiset. Oletan että olet mitannut vesiarvot kunnollisilla tippatesteillä (JBL). Niiden perusteella vedessä ei ole muuta vikaa kuin alhainen kovuus. Alhainen kovuus voi tehdä sen, että pH heittelee vuorokauden mittaan laidasta laitaan ja aiheuttaa näin ollen kalojen huonon olon.

Aquadur on ehdottomasti paras aine kovuuden nostamiseen. Se on halpaa ja todella riittoisaa. Ja kuten aiemmin todettiin, se sisältää paljon muitakin suoloja kuin nyt käyttämäsi.

Suomeen ei enää nykyisin tietääkseni tuoda kaukoidästä lainkaan miljoonakaloja vaan kaikki kalat on tuotettu euroopassa. Tsekki ja puola ovat isoja maita nykyisin synnyttävien tuotannossa. Nämä talot ovat turvallisia. Siellä pidetään vesiarvoista huolta ja tautikontrolli on hanskassa.

Mainitsemasi evien rispaantuminen ei välttämättä ole eväruttoa. Esim kobra muunnoksilla evät näyttävät rispaantuneilta ihan luonnostaan. Eväruton varmimpia tuntomerkkejä on (kaikkien) evien reunaan kasvava suhteessa paksu valkoinen bakteerikerros. Jos tätä kerrosta ei ole, ei kyseessä ole evärutto, eikä kaloja myöskään tulisi sen takia lääkitä. Jokainen annosteltu turha lääkityskerta heikentää kalojen omaa vastustuskykyä ja näin ollen lyhentää kalan odotettua elinikää roimasti.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Muuten samaa mieltä Teemun kanssa mutta KH4:ssä pH ei kyllä heittele juuri lainkaan. Noita jalostettuja millikantoja on kuitenkin mahdollisesti kasvatettu kovemmassa vedessä ja siksi voisi kokeilla kovempaa vettä. Hyvä jos noita ei enää tuoda Kaakkois-Aasiasta. Keski-Euroopassakin on monessa paikassa kovahkot vedet.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kuulostaa tyypillisiltä synnyttäviltä hammaskarpeilta, ainakin platyilla ja molleilla on tosi herkästi erilaisia pieniä iho- ja eväongelmia. Maltillinen suolalisöys suoraan akvaarioonkin saattaisi kuurina auttaa, mutta sukaravut ei siitä ehkä tykkäisi?

Silloin kun mulla vielä oli platyja + millisallas, niin kaikissa häiriltilanteissa niiden terveyttä piti tukea esim Vooglekuurilla. Sairaat lopetin nopeasti, mutta mulla tosin platyt myös lisääntyivät ja se seuraava sukupolvi oli aina kestävämpi. Sulla on altaan pienen koon takia niin vähän kaloja, että ei varmasti ole järkevää kovin herkästi alkaa lopettamaan yksilöitä.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

kerttu kirjoitti: 22:34, 10.08.2023 Kuulostaa tyypillisiltä synnyttäviltä hammaskarpeilta, ainakin platyilla ja molleilla on tosi herkästi erilaisia pieniä iho- ja eväongelmia. Maltillinen suolalisöys suoraan akvaarioonkin saattaisi kuurina auttaa, mutta sukaravut ei siitä ehkä tykkäisi?
Mulla on nyt jokusen vuoden taas pyöriny altaita pienen tauon jälkeen. Sitä ennen altaita on ollut kotona vaihteleva määrä ja jossain vaiheessa akvaariohommat toi mulle jopa leivän suuhun työskennellässäni paikallisessa akvaarioliikkeessä. Mulla on siis suhteellisen kattava läpileikkaus synnyttävien pitämisestä 80-luvun lopusta lähtien.

Niiden kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa kunhan vaan vesiarvot ovat olleet kunnossa. Joskus silloin kasarilla tuotiin vielä kaloja paljonkin kaukoidästä mutta silloinkin käyttämämme tukkuliike vierotti kalat suolasta ja totutti ne makeaan ja kovaan veteen. Suolan lisäys makeavesiakvaarioon on täysin tarpeetonta jos missään ei ole mitään vikaa. Tämänkään ketjun aloittaja ei ole missään vaiheessa vahvistanut eväruttoa vaan vain tehnyt siitä jonkunlaisen päätelmän.

Mulla on nytkin synnyttäviä kolmessa eri altaassa ilman minkäänlaista ongelmaa. Pl. viime kesän helteillä kuolleet aikuiset miljoonakalat. Poikaset säilyivät hengissä.
HellBoy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:19, 03.06.2023

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja HellBoy »

Teemu Salonen kirjoitti: 18:35, 10.08.2023 Evärutto ei ole mikään varsinainen sairaus vaan oire. Eli pahat bakteerit iskee kun olosuhteet ovat oikeat eli vääränlaiset. Oletan että olet mitannut vesiarvot kunnollisilla tippatesteillä (JBL). Niiden perusteella vedessä ei ole muuta vikaa kuin alhainen kovuus. Alhainen kovuus voi tehdä sen, että pH heittelee vuorokauden mittaan laidasta laitaan ja aiheuttaa näin ollen kalojen huonon olon.

Aquadur on ehdottomasti paras aine kovuuden nostamiseen. Se on halpaa ja todella riittoisaa. Ja kuten aiemmin todettiin, se sisältää paljon muitakin suoloja kuin nyt käyttämäsi.

Suomeen ei enää nykyisin tietääkseni tuoda kaukoidästä lainkaan miljoonakaloja vaan kaikki kalat on tuotettu euroopassa. Tsekki ja puola ovat isoja maita nykyisin synnyttävien tuotannossa. Nämä talot ovat turvallisia. Siellä pidetään vesiarvoista huolta ja tautikontrolli on hanskassa.

Mainitsemasi evien rispaantuminen ei välttämättä ole eväruttoa. Esim kobra muunnoksilla evät näyttävät rispaantuneilta ihan luonnostaan. Eväruton varmimpia tuntomerkkejä on (kaikkien) evien reunaan kasvava suhteessa paksu valkoinen bakteerikerros. Jos tätä kerrosta ei ole, ei kyseessä ole evärutto, eikä kaloja myöskään tulisi sen takia lääkitä. Jokainen annosteltu turha lääkityskerta heikentää kalojen omaa vastustuskykyä ja näin ollen lyhentää kalan odotettua elinikää roimasti.
Kyllä, juuri tuollainen vaalea vähän kuin biofilmikerros tulee pyrstöevän reunaan. Tuolla cobra lla oli tullessaan ihan tasainen reuna pyrstössä. Uskoakseni kalakaverit söivät sitä bakteerimössöä pyrstöstä ja se meni rispaantuneen näköiseksi.

Otin eilen mustan pois karanteenialtaasta koska se hyökki heikomman keltaisen kimppuun. Sillä ei oireet ollutkaan niin pahat.

Tänä aamuna keltainen möllötti pohjassa, möllöttää edelleen. Pyrstön reuna on muuttunut valkoisesta tummaksi, punertavaksi. Aamuruoka ei maittanut. Eilen illalla söi yllättävän kivasti. Imuroin karanteenialtaan pohjan ja lisäsin raikasta vettä ja lääkettä. Ilmastin ja lämmitin on koko ajan. Pitäisikö mun vaihtaa sinne säädettävä lämmitin ja nostaa veden lämpötilaa? Se on nyt 25 noin.

Edit. Joo, JBL tippatestisalkku käytössä. Ja olen testaillut ph:ta aamulla ja päivällä ja illalla. Ei heittele. Illalla laitan valojen sammutuksen jälkeen ilmastimen yöksi päälle.

P. S. Tässä tankissa on partalevää ja sellaista ohuen rihmamaista levää. Voiko se olla indikaattori veden laadun ongelmista? Olen pyrkinyt viikoittain poistamaan saastuneet kasvinosat. Partalevää näyttää tykkäävän jättivesitähdikistä ja se ohut rihmamainen (syanobakteeri vai levä?) tykkää riccia fluitans kasvista.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Teemu Salonen kirjoitti: 23:56, 10.08.2023
kerttu kirjoitti: 22:34, 10.08.2023 Kuulostaa tyypillisiltä synnyttäviltä hammaskarpeilta, ainakin platyilla ja molleilla on tosi herkästi erilaisia pieniä iho- ja eväongelmia. Maltillinen suolalisöys suoraan akvaarioonkin saattaisi kuurina auttaa, mutta sukaravut ei siitä ehkä tykkäisi?
Mulla on nyt jokusen vuoden taas pyöriny altaita pienen tauon jälkeen. Sitä ennen altaita on ollut kotona vaihteleva määrä ja jossain vaiheessa akvaariohommat toi mulle jopa leivän suuhun työskennellässäni paikallisessa akvaarioliikkeessä. Mulla on siis suhteellisen kattava läpileikkaus synnyttävien pitämisestä 80-luvun lopusta lähtien.

Niiden kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa kunhan vaan vesiarvot ovat olleet kunnossa. Joskus silloin kasarilla tuotiin vielä kaloja paljonkin kaukoidästä mutta silloinkin käyttämämme tukkuliike vierotti kalat suolasta ja totutti ne makeaan ja kovaan veteen. Suolan lisäys makeavesiakvaarioon on täysin tarpeetonta jos missään ei ole mitään vikaa. Tämänkään ketjun aloittaja ei ole missään vaiheessa vahvistanut eväruttoa vaan vain tehnyt siitä jonkunlaisen päätelmän.

Mulla on nytkin synnyttäviä kolmessa eri altaassa ilman minkäänlaista ongelmaa. Pl. viime kesän helteillä kuolleet aikuiset miljoonakalat. Poikaset säilyivät hengissä.
Ei siis missään nimessä kokoaikaista suolailua, mutta suolan käyttö näiden iho- ja eväongelmiin on kuitenkin mielestäni ihan ok. Eli lääkkeenä, ja jos kalastona pelkkiä näitä niin hoitaisin kyllä koko altaan kerralla stressaamatta yksittäistä kalaa kylvyillä ka siirroilla. Mutta ehkä mulla oli sitten vesiarvo-ongelma silloin taannoin (GH muistaakseni 8-10, pH 7-7,2 , nitriittiä ei, nitraattia kyllä kertyi).
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakaloille eväruttoa koko ajan

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Jos ne nyt on eväruttoa, niin hoidon tueksi suositellaan tosiaan myös lämpötilan nostoa parilla asteella.

Se rihmamainen levä on varmaan viherleviin kuuluvaa "rihmalevää". Eti netistä kuvia filamentous algae tai Fadenalgen (saksaksi). Jos niitä, niin ei ole merkki huonosta vedestä. Ravinnetasapainoa tai valaistusta korjaamalla niistä voi mahdollisesti silti päästä eroon.

Kertulla GH 8-10, pH 7-7,2 riittää varmasti myös herkille jalostetuille miljoonakaloille. Ei ongelmat pitäisi siitä olla kiinni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”