Paras valo kasveille?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MiaRahunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:26, 13.04.2023

Paras valo kasveille?

Viesti Kirjoittaja MiaRahunen »

Harrastuksen aloittelija täällä pohtii valaistusta. Ostin juwel rio 240l käytettynä ja mukana tuli alkuperäinen valaisin kansi jossa 2x 38W T8 loisteputket. tarkempia tietoja sävyistä yms ei tähän hätään muistissa, toinen kuitenkin joku kasveille tarkoitettu putki. Tällä ollaan päästy hyvin alkuun, mutta nyt olen ruvennut miettimään mikä olisi ns paras vaihtoehto tukemaan akvaariokasvien kasvua? Ei ole käsitystä onko olemassa oleva valaistus riittävä vai olisiko jokin muu ratkaisu parempi? Kasveina tällä hetkellä miekkakasveja, vedensuosikkia, vallisneriaa, jättivesitähdikki.. jotkut haasteellisemmatkin punasävyinen kasvit voisi myöhemmin kiinnostaa jahka tässä opettelen näiden helpompien hoitoa alkuun :D Akvaariossa myös kaloja (tetroja ja monnisia). Minulla ei ole ainakaan toistaiseksi käytössä mitään CO2-systeemiä.
MyllyviitaT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 16:20, 15.05.2019
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Paras valo kasveille?

Viesti Kirjoittaja MyllyviitaT »

En ole erityinen lamppu-ekspertti mutta minulla oli täsmälleen samoja ajatuksia joitakin vuosia sitten. Ja siitä viisastuneena sanoisin että lisävaloa ei kannata hankkia jos kasvit nyt kasvavat hyvin. Lisävalo aiheuttaa yleensä vain lisää leväkasvua. Hiilidioksidin lisäys on kyllä aika ehdoton jos haluaa kunnolla kasveja kasvattaa, ero on huima. Kasvien kasvunopeus on varmaan tuplaten ellei enemmän ja levänkasvukin hidastuu. Punaisista kasveista tiikerilumme, rusolehti ja hentorotala kasvavat kohtuullisesti ilman hiilidioksidia mutta monet punaiset kasvit eivät oikein kasva ilman hiilidioksidia tai värit jäävät valjuiksi. Lisäksi kasvu on niin hidasta että levät ehtivät kasvaa vanhempiin lehtiin ja kohta koko kasvi on täynnä levää. Itse hommasin tilanteessasi hiilarilevittimen ja ostin vain 1-2 halpaa led-putkea (punaisia ja sinisiä sävyjä) valaisimen lisäksi. Jokin kallis kasvivalaisin olisi tietenkin paras vaihtoehto mutta itse en ole (vielä) raaskinut sellaista hankkia.
300 litraa rihmakaloille, 300 litraa tanganjikoille, 50 litraa taistelukaloille + kavereille, 40 litraa pikkusinteille... ja kaksi Devon rex kissaa
MiaRahunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:26, 13.04.2023

Re: Paras valo kasveille?

Viesti Kirjoittaja MiaRahunen »

Niinhän se varmaan on, että hiilarisysteemit olis melkeinpä ”must” -kamaa :D olen juurikin yrittänyt vähän rahoja säästellä enkä sen takia ole vielä niitä ruvennut hommaamaan.. ajattelin, että jos valitsisin kasveja jotka ei sitä vaatisi, mutta ei nuo mitenkään liian villinä tunnu näin nykyisellään kasvavan. Vedensuosikki ainut joka huomattavasti kasvaa. Eli ehkä pitää laittaa sen hankinta myös pohdintaan tai sitten tosiaan tyytyä melalehtiin ym helppoihin kasveihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”