70l noviisin akvaario

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
HellBoy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:19, 03.06.2023

70l noviisin akvaario

Viesti Kirjoittaja HellBoy »

Moi.

Minulla oli akvaario viimeksi joskus n. 13 vuotiaana. Siitä on siis 30 vuotta aikaa, joten olen jo järkipelillä lähtenyt touhuun ajatuksella, ettei minulla ole aiempaa kokemusta 😂 silloin mulla oli 65litrainen,missä oli neontetroja, milliksiä ja kaksi kultakalaa. Tämä kertoo jo varmaan kaiken.

Tosiaan mun harrastuksena on ollut jo parikymmentä vuotta puutarha-ja huonekasvit. Olen aina ollut myös eläimistä kiinnostunut ja kun koiramme kuoli 2v sitten, alkoi ajatus akvaariosta kypsyä. Siinä yhdistyy kivasti kasvit ja eläimet

Vanhempani hankkivat minulle pyynnöstäni ekan akvaarion keväällä synttärilahjaksi. Rupesin etsimään tietoa ja kovana googlettelijana muka tiesin miten homma pitää aloittaa? Miten sitä luulee muka tajuavansa asioista jotain ja sit vaan yhtäkkiä hoksaa ettei ymmärtänyt mitään 🤣

Polleana mittailin akvaarion vesi arvoja ensimmäisten viikkojen ajan ja aattelin että kylläpä sujuu hyvin.
Paikallinen eläinkauppa siis möi mulle vedenparannusaineen ja bakteerit sen jälkeen kun suunniteltiin etukäteen jo kalasto. Ostin heiltä valmiin paketin: 70litraisen,mihin tuli suodatin ja lämmitin ja tietty valaisin mukana (Juwel primo all inclusive 70 set). Hankin heti pohjasoran ja runsaasti kasveja.

Mä siinä asiantuntevana kerroin et odotan pari viikkoa ennen kuin haen kalat. Mikäs siinä, myyjät sanoi et you do you. (yhtään en siis eläinkauppaa tässä asiassa lyttää. He olivat selkeesti kalallisen kypsytyksen ihmisiä. Mä luulin lähteväni liikkeelle kalattomalla kypsytyksellä mutta tajusin että oon ihan uuno ja lopulta kypsytys tapahtui kuitenki kalojen kera)

Ainut vaan, etten mä ollut lukenut tarpeeksi (oikeesti luin aivan vääriä asioita) kalattomasta kypsytyksestä, enkä siis ruokkinut niitä bakteereja millään 😂 lisäsin niitä bakuja veteen ja mittailn vesi arvoja liuskatesteillä. Erinomaisiahan ne oli.

Noh... Hain ekat 10 kpl hehkutetroja ja pian alkoi valkenemaan että tosiaan, tää nitriittikiertohan alkaa nyg vasta oikeesti pöhisemään. Ei muuta kuin kovaa opiskelua (ja veden vaihtoja). Liuskatesti vaihtui nopeesti tippatesteihin ja aloin päivittäin mittaamaan nitriittejä ja nitraatteja. Muitakin arvoja ryhdyin pohdiskelemaan.

Myöhemmin hain hehkutetroja 5kpl lisää ja albiino partamonnin. Yksi hehkutetra löytyi kuolleena pari päivää tän jälkeen, mikä lie sille tullut.

Toissapäivänä hain taistelukalakoiraan, minkä tulo oli alusta pitäen jo tiedossa. Taiston nimi on Hellboy ja hän on oikein hieno.

Jospa tämä akvaarioharrastus lähtisi tästä lutviutumaan alkuyskähtelyistä huolimatta 😁
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: 70l noviisin akvaario

Viesti Kirjoittaja kerttu »

No mutta lähteehän se! Heti haluis tietää, että millainen kasviajatus sulla on? Jos kasvihommat kiinnostaa muutenkin :) . Partikselle allas on kyllä aika nafti, etenkin jos on suuri yksilö kyseessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”