180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MiaRahunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:26, 13.04.2023

180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Viesti Kirjoittaja MiaRahunen »

Olen ostamassa ensimmäistä omaa akvaariotani ja melkein jo päätynyt 180 litraiseen Juwel Rioon. Meillä oli kaksikin akvaariota lapsuudessani, mutta silloin(kaan) en tiennyt eri kalalajien yhdistämisestä mitään. Nyt olen kuitenkin kolunnut netin syövereitä ja pohdiskellut minkälaisen kalaston haluaisin ja olen päätynyt perustamaan aasialaisen akvaarion. Ei nyt ehkä ihan biotooppiakvaario, mutta jos nyt edes Aasian rajojen sisäpuolella pysyttäisiin kalaston kanssa. Olen yrittänyt tehdä tutkimustyötä siitä, mitkä kalat voisivat sopia yhteen. Haluaisin rakentaa akvaarioni helmirihmakalojen ympärille. Tutkiskelin, että näiden kaveriksi voisi laittaa myös mahdollisesti kääpiörihmakaloja ja ainakin yksi parvi jotain rasboroita? Barbeista ilmeisesti ainakin kirsikkabarbit voisivat sopia helmirihmakalojen kanssa.. Pohjalle olin ajatellut pandamonnisia, kunnes minulle selvisi, että ne eivät olekaan Aasiasta :D sopivista pohjakaloista voisi joku viisaampi antaa vinkkiä! Kuten varmaan moni muukin aloittelija, valitsen kaloja lähinnä ulkonäön perusteella.. Minulla ei myöskään ole mitään käsitystä kuinka monta lajia / yksilöä tuon kokoiseen akvaarioon voi laittaa niin olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi ehdottaa minulle jotain määriä. Kaikki vinkit kalastoon, tekniikkaan, sisustukseen jne tervetulleita! Saa myös mielellään kyseenalaistaa ja korjata :D Toivoisin pohjalle vaaleaa hiekkaa, mikäli saan kasaan siihen sopivan kalaston.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1934
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Nykyään ei kannata ostaa kaupasta kääpiörihmakaloja. Suuri osa niistä on erään lajispesifisen virustaudin saastuttamia eivätkä elä kauan. Etsi netistä 'dwarf gourami iridovirus'. Jos löydät suoraan joltain viljelijältä niin sitten kyllä.

Kirsikkabarbi käy rihmakalojen kanssa, mutta monet muut rihmakalat näykkivät rihmakalojen rihmoja. Tiikeribarbi lienee pahin. Rasborat käy myös. Pohjalle vaikka piikkisilmiä. Esim:
- helmirihmakaloja 2
- kirsikkabarbeja 8
- kiilakylkiä 20
- piikkisilmiä 5

Helmirihmakalalle akvaarion tilavuus on kyllä siinä alarajoilla. Kiilakylki nyt ei ole ihan Rasbora-sukua, mutta sukulainen kuitenkin. Piikkisilmille mieluiten hienoa hiekkaa, niin ne voivat kaivautua sinne sisään. Kalat vähän kerrassaan, niin bakteerikanta ehtii sopeutua lisääntyvään kalamäärään.
MiaRahunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:26, 13.04.2023

Re: 180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Viesti Kirjoittaja MiaRahunen »

Kiitos! Enpä tosiaan ollutkaan tietoinen tämmöisestä kääpiörihmakaloja vaivaavasta viruksesta.. Tuota piikkisilmää en ollutkaan edes harkinnut, mutta sehän voisi olla myös hyvä vaihtoehto! Vaihtoehtona sille olin miettinyt kääpiönuoliaista, mutta sopiikohan se noiden muiden lajien kanssa alkuunkaan?

Tämä voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta onko väliä millä kalalajilla (tai minkä kerroksen lajilla?) aloittaa akvaarion asuttamisen?
Aquamies

Re: 180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Viesti Kirjoittaja Aquamies »

Mulla on reilut kolme kertaa pienemmässä samanteemaisessa
-ruskohara x 4
-loistogurami x 2
-helmiseeprakala x 7
-smaragdirasbora x 10
-leväsukarapu x 3

Näitä kaikkia voin suositella pikkukalojen suurena ystävänä isompina määrinä myös tuohon. Sitä upeampia, mitä enemmän ja nuo levikset on ihan must talkkareita.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1934
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Viesti Kirjoittaja kr70 »

En oikein tunne kääpiönuoliaista mutta eiköhän sekin sovi.

Eka kalalaji olisi hyvä olla kestävää sorttia, niin pärjää alussa mahdollisesti esiintyvistä vesiarvojen muutoksista ja aloittelijan mahdollisista virheistä. Helmirihmakala on kyllä yksi kestävimpiä akvaariokaloja joten sillä voi hyvin aloittaa.
Lode
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 23:03, 14.09.2020
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Viesti Kirjoittaja Lode »

Piikkisilmiä suosittelisin pohjalle, ja tuonne mahtuisi varmaan ainakin 10 yksilöä. Viihtyvät paremmin mitä isompi porukka on, ja useimmiten on saatavilla sekä raidallisia että ruskeita piikkisilmiä, joista voit valita kumpi miellyttää silmää enemmän, tai ottaa reilun porukan molempia. Perustan itse kesällä pienen piikkisilmät + taistelukala -akvaarion, joten ei ole vielä henkilökohtaista kokemusta, mutta ilmeisen kestävää sorttia ovat jos perusasiat on hallussa ja sitä hienoa hiekkaa pohjalla ja paljon piilopaikkoja :)
MiaRahunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:26, 13.04.2023

Re: 180L Aasialainen ensiakvaario, lajipohdinnat yms.

Viesti Kirjoittaja MiaRahunen »

Kiitos kaikille vinkeistä! Luulen, että nuo piikkisilmät olisi ainakin lasten mieleen😁 tässähän iskee ihan valinnan vaikeus ja heti rupesi vielä isompi akvaario houkuttelemaan.. täytynee selailla vielä toria ennenkun tekee lopullisia päätöksiä, on muutenkin uutena melko hintavia nuo juwelit..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”