105litraisen kalastoon apuja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

Moi!

105litrainen akvaario aloittelijan olohuoneessa. Vesi on akvaarioliikkeen avulla tehty sopivaksi (arvoja en itse osaa ulkoa) ja lämpötila nyt 23.

Akvaariossa nyt:
-12 neonteraa
-1 partamonni uros
-8 pandamonnista

Mitä lajeja suosittelisitte ja minkäverran kaloja edes mahtuu 105litraiseen? En halua tunkea liikaa porukkaa mutta jotain kuitenkin.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ihan hyvä kalasto enkä ainakaan aluksi ottaisi mitään lisää. Myöhemmin voit ottaa lisää neontetroja tai yhen uuden lajin.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

Mitä lajeja näihin voisi yhdistää? Mitään terroristeja en halua ottaa jotka lähtöjään kiusaa muita.

Ja joo, ei ole tarkoituskaan viikossa täyttää allasta vaan haluan rauhassa pohtia mahdollisia uusia.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Lajeja on niin paljon, että vaikea ehdottaa mitään. Onko sulla jotain lajia tai lajiryhmää mielessä? Heitä jotain, niin mietitään, toimisiko!
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

Rihmakalat ei.
Ravut ei.
Pohjaporukkaa ei enempää.
Taistelukalat tai muut liiotellut hulmuhelma kummajaiset ei.

Mustatetrat ulkonäöllisesti miellyttää mutta lukemani mukaan juurikin terroristeja ja repimässä herkästi muita.

Puna-aavetetra ja intiaaninsulka myös silmäämiellyttäviä mutta mahtuuko niitä enää vai tuleeko tungos?

Punapäätetra myös kivannäkönen mutta se tarvinnee erilaisen veden ku nää mitä jo on.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Mulla itellä sattuu olemaan myös 105 litrainen ja mulla on siellä 6 täplämonnista, 5 leväbarbia (myöhemmin sain tietää, että nämä on liian suuria tähän, mutta olen tullut onneksi toimeen tämän kanssa lisäämällä toisen suodattimen ja pitämällä kannen kiinni etteivät hyppää), sekä 6 kirsikkabarbia. Alussa oli 11 neontetraakin mutta tilanahtauden takia siirsin toiseen pienempään akvaarioon. Minulla on myös apuna paljon kasveja kaloille piilopaikoiksi sekä suodattamaan vettä puhtaaksi.

Useimmat sopivat kalavaihtoehdot on joko liian aggressiivisia tai liian tylsiä jotka vain kelluu paikoillaan. Kirsikkabarbit ovat kyllä kivan aktiivisia, vaikka urokset ovat aika reviiritietoisia ja ajavat esim monniset takanurkasta pois kun niillä on kutuinto päällä. Kutua en kuitenkaan ole löytänyt jostain kumman syystä, vain täplämonnisten kutua. Pidän kirsikkabarbisten kivasta punaisesta väristä ja vilkkaudesta ja ovat aika kestäviäkin ja helppoja minun mielestäni. Kaupassa kannattaa käydä ja katsella mikä miellyttää silmää väriltä ja käytökseltään ja kysellä käypiko 105 litraiseen.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

Toki oon käynyt liikkeessä kattelemassa ja kyselemässä.
Noista barbeista olikin puhetta että saattavat olla ärhäköitä ja siksi en niitä alalajeja ole sen kummemmin tutkinut.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Punapäätetra tarvii tosiaan mielummin lämpimämpää vettä kuin neontetra. Mustatetraa, aavetetroja, intiaaninsulkaa ja muita korkearuumiisia tetroja en suosittele noin pieneen akvaarioon. Ne ovat akvaario-oloissa puoliksi reviirikaloja. Ehdotan, että et vielä suunnittele minkään uuden kalan ostamista vaan keskityt olemassa olevien kalojen ihailuun. Ostat hyvän akvaariokirjan, tutkit siitä vaihtoehtoja ja mahdollisesti myöhemmin hankit vielä uuden lajin lisää.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

kr70 kirjoitti: 12:03, 08.03.2023 Punapäätetra tarvii tosiaan mielummin lämpimämpää vettä kuin neontetra. Mustatetraa, aavetetroja, intiaaninsulkaa ja muita korkearuumiisia tetroja en suosittele noin pieneen akvaarioon. Ne ovat akvaario-oloissa puoliksi reviirikaloja. Ehdotan, että et vielä suunnittele minkään uuden kalan ostamista vaan keskityt olemassa olevien kalojen ihailuun. Ostat hyvän akvaariokirjan, tutkit siitä vaihtoehtoja ja mahdollisesti myöhemmin hankit vielä uuden lajin lisää.
En edelleenkään ole vielä ottamassa mitään. Ja siksi yritän täällä kysellä ehdotuksia että ehtisi rauhassa miettiä ja tutkia.
Jos kaikki korkearunkoiset tetrat on poissuljettuja niin ei niitä samaan veteen sopivia nyt niin hirveesti taidakaan olla ettetkö jotain voisi ehdottaa. Et vaan halua 😄
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Mitä pienempi akvaario sitä vähemmän lajeja sopii, niin se vaan valitettavasti on. Itsellä kokemus oli 105 litraisen kalahankinnoista , että se just on kipuraja, että useimmat kalalajit on poissuljettuja, paitsi taistelukala ja ehkä jotkut pienempikokoiset/keskikokoiset tetrat. Pienempiinkin altaisiin saa sukarapuja sentään, miksei sit myös 105 litraiseen. Ne on tosi värikkäitä, vaikka ei ehkä niin älykkäitä kuin kalat, voihan nekin olla hauskoja en ole kokeillut. Ei akvaarion tarvi edes olla mikään seura-akvaario, voi keskittyä vain johonkin lajiin. Minulla on toiminut 60 litrainen että on vain monnisia ja neontetroja, ei se siitä rumene.

Tuntuu ehkä itselle ahneudelta yrittää tunkea sinne enää mitään, taistelukala olisi mahtunut mutta oli niin heikkovoimainen että kuoli jo 2:n viikon kuluttua johonkin näkymättömään tautiin joka sillä oli jo ostettaessa. Vesiarvoissa ei ollut mitään vikaa, vähensin jopa virtausta kalaparalle, ettei sinkoudu niin helposti toiselle puolen tankkia sekä tarjosin herkkuruokia joita se suostui vähän edes nappailemaan, kun normiruoka ei enää kelvannut. Toinen vaihtoehto pieniin akvaarioihin on pienemmät rihmakalat mutta minua ei ne kamalasti toistaiseksi kiinnosta. Hunajarihmakala ilmeisesti sopii pienempiinkin altaisiin, mutta itsellä esim. 60 litraiseen sopisi vain korurihmakala joka on melko väritön. Mutta ääntelee ilmeisesti hassusti ihmisellekin kuuluvasti, eli ei mikään makuuhuoneen hankinta.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

TaijaT kirjoitti: 12:57, 09.03.2023 Itsellä kokemus oli 105 litraisen kalahankinnoista , että se just on kipuraja, että useimmat kalalajit on poissuljettuja, paitsi taistelukala ja ehkä jotkut pienempikokoiset/keskikokoiset tetrat.
Siis mitä, 105litraiseen useimmat kalalajit on poissuljettuja? Miten niin?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Osta nyt se kirja. Tai lainaa edes kirjastosta. Siinä on lämpötilojen lisäksi myös lajien vähimmäislitrat ja paljon muuta hyödyllystä tietoa aloittelijalle.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Itse laittaisin varmaan jonkun lajin yläkerrokseen. Tai sitten kääpiöahvenia haaremin, mutta niiden käytöksestä ei voi mennä takuuseen. Kutuaikana voivat olla ärhäköitä, tai sitten eivät.

Katselin ulkomaisilta sivustoilta mitä neontetrojen kanssa yleisesti pidetään (meillä on ollut vain kardinaalitetroja ja niiden kanssa menee vähän lämpimämmässä viihtyvät lajit): kiilakylkiä, seeprakaloja, tapparakaloja, toisia tetroja, rihmakaloja, monnisia, plekoja, hehkurasboroita ja jopa miljoonakalat mainittiin, mutta ne vaativat kovetettua vettä. Ehkä hohtomiljoonakalat?

Entäs sitten juovaperhosjuovanuoliaiset, jotka ovat supersuosittuja nykyään? Niitä haluaisin itse kokeilla, mutta meillä on yhä liian lämmin vesi niiden viihtymiseen.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

No eiköhän tuo akvaarion minimikoko ole itsestäänselvää. Mitä laajempi allas, sen parempi kalojen viihtyvyys sekä ei sotkeudu vesi pilalle niin äkkiä, että joutuu vaihtamaan monta kertaa viikossa vettä. Kaupassa hämää sillä monet tuodaan sinne poikasina, niin näyttää helposti että tuo ja tuo kalalaji voisi mahtua omaan altaaseen. Ne kasvaa vielä kokoa moninkertaisesti ja voi lisäksi kuvitella että mahtuu enemmän kuin todellisuudessa on. Se on yleisin aloittelijan moka lisäksi ylitäyttää allas, itsellekin kävi niin. Onhan sitä toki muutamia valittuja pienikokoisempia lajeja jotka käy myös pienempään altaaseen mutta suurin osa ainakin täällä kaupassa myytävistä on tarkoitettu isommille altaille.

Jossain internetin syvyyksissä oli jopa neuvo, kuinka monta senttimetriä kalaa aikuisena mahtuu akvaarioon per litrat. En kyllä muista mikä se neuvo oli, koska siitä tuntuu olevan paljon mielipiteitä. Itse laskin kuitenkin jossain vaiheessa että 55 cm kalaa mahtuisi per 100 litraa. Joka tapauksessa suositus on erittäin niukasti. Mitä paksumpi kala myös, sen enemmän se syö ja siis likaa vettä. Jos haluaa säästyä vaivalta niin mitä vähemmän kaloja sotkee allasta vähemmän ja sinne tulee helpommin biologinen tasapaino eli kypsyy nopeammin, täyteen kypsymiseen voi mennä jopa puoli vuotta. Sitä likaantumista voi kompensoida hankkimalla paremman suodattimen tai toisen lisäksi, kuten itse tein. Laskujeni mukaan minulla yhä on 1,5 kertaisesti yli suositusten kalaa 105 litraisessa altaassani. Näyttävät kuitenkin nyt viihtyvän hyvin ja vesiarvotkin on pysyneet kunnossa kun vaihdan kerran viikossa vettä ja syötän kahdesti päivässä. Riippuu paljolti myös siitä kuinka runsaasti syöttää kaloja, kuinka nopeasti allas likaantuu.

Toinen hankaluus on tuo ph, minkä jo unohdin mutta Neomarica painotti. Helpompaa on ottaa pehmeän veden kaloja, kun hanavesi yleensä suomessa on pehmeää. Ph:n kanssa pitää olla tosi tarkkana, sillä kalat ei kestä nopeita ph:n vaihteluita ja jos sitä pitää mennä itse säätämään voi mennä helposti metsään. Itse olisin halunnut esim miljoonakaloja myös, mutta ne vaatii kovetetun veden kuten monet elävänä synnyttävät kalat. Vettä voi parhaiten kovettaa erikseen myytävillä suodatusmateriaaleilla tosin mutta siinä voi kestää ennenkuin alkaa vaikuttaa ja yhtäkkiä ph onkin todella korkea.
Viimeksi muokannut TaijaT, 10:12, 10.03.2023. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

TaijaT kirjoitti: 10:01, 10.03.2023 No eiköhän tuo akvaarion minimikoko ole itsestäänselvää. Mitä laajempi allas, sen parempi kalojen viihtyvyys sekä ei sotkeudu vesi pilalle niin äkkiä, että joutuu vaihtamaan monta kertaa viikossa vettä. Kaupassa hämää sillä monet tuodaan sinne poikasina, niin näyttää helposti että tuo ja tuo kalalaji voisi mahtua omaan altaaseen. Ne kasvaa vielä kokoa moninkertaisesti ja voi lisäksi kuvitella että mahtuu enemmän kuin todellisuudessa on. Se on yleisin aloittelijan moka lisäksi ylitäyttää allas, itsellekin kävi niin. Onhan sitä toki muutamia valittuja pienikokoisempia lajeja jotka käy myös pienempään altaaseen mutta suurin osa ainakin täällä kaupassa myytävistä on tarkoitettu isommille altaille.

Jossain internetin syvyyksissä oli jopa neuvo, kuinka monta senttimetriä kalaa aikuisena mahtuu akvaarioon per litrat. En kyllä muista mikä se neuvo oli, koska siitä tuntuu olevan paljon mielipiteitä. Itse laskin kuitenkin jossain vaiheessa että 55 cm kalaa mahtuisi per 100 litraa. Joka tapauksessa suositus on erittäin niukasti. Mitä paksumpi kala myös, sen enemmän se syö ja siis likaa vettä. Jos haluaa säästyä vaivalta niin mitä vähemmän kaloja sotkee allasta vähemmän ja sinne tulee helpommin biologinen tasapaino eli kypsyy nopeammin, täyteen kypsymiseen voi mennä jopa puoli vuotta. Sitä likaantumista voi kompensoida hankkimalla paremman suodattimen tai toisen lisäksi, kuten itse tein. Riippuu paljolti myös siitä kuinka runsaasti syöttää kaloja, kuinka nopeasti allas likaantuu.

Toinen hankaluus on tuo ph, minkä jo unohdin mutta Neomarica painotti. Helpompaa on ottaa pehmeän veden kaloja, kun hanavesi yleensä suomessa on pehmeää. Ph:n kanssa pitää olla tosi tarkkana, sillä kalat ei kestä nopeita ph:n vaihteluita ja jos sitä pitää mennä itse säätämään voi mennä helposti metsään. Itse olisin halunnut esim miljoonakaloja myös, mutta ne vaatii kovetetun veden kuten monet elävänä synnyttävät kalat. Vettä voi parhaiten kovettaa erikseen myytävillä suodatusmateriaaleilla tosin mutta siinä voi kestää ennenkuin alkaa vaikuttaa ja yhtäkkiä ph onkin todella korkea.
Joo muistan 90luvulta kun laskettiin kalojen pituuksista paljonko altaaseen mahtuu. Sillon ohje oli että 1cm aikuispituutta tarttee litran vettä, eli mun nykyiseen altaaseen voisi tällä kaavalla laittaa 105cm kalaa. Ihan hölmö tapa, onneksi on viisastuttu tässäkin.

En halua isoja kaloja, siksi valitsin monnisistakin pienen pandan.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Kyllä sitä suositusta käytetään yhä ainakin amerikoissa harrastajien keskuudessa, mutta se on keskiarvo, riippuu paljolti altaasta ja omista ruokintatavoista ja kaikki vaatii tietenkin myös jatkuvaa veden ja kalojen hyvinvoinnin tarkkailua ja toimia sen mukaan. 1cm per litra on kyllä vanha arvo, nykyisin ohjeet on tiukemmat. 105 senttimetriä kalaa per 105 litraa kuulostaa kyllä tosi ahtaalta kaloille. Ja lisäksi pitää ottaa huomioon pohjamateriaalit pois altaan koosta sekä eihän allasta täytä piripintaan asti useimmiten jotenka altaan todellinen koko itsellä ainakin on ehkä n. 80 litraa. Lisäksi sotkeentuminen riippuu paljon myös pohjamateriaalista sekä kasvien määrästä ja hyvinvoinnista. Kasvit on parhaita luonnon suodattimia, pohjalla minulla on paksu kerros akvaariomultaa, mikä tarjoaa hyvän kasvualustan hyötybakteereille vaikka sotkeekin suodattimia kun tuosta ostamastani materiaalista irtoaa mutaa kun en älynnyt sitä pestä alussa.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

Ai sitä edelleen käytetään jossain.
Mun kaloista tulis wikipedian antamien aikuismittojen perusteella 91cm ja sun 152cm.
Wikipedia ei varmaan anna sitä ihan täysin oikeaa mittaa mutta otin ne sieltä kun helpoimmin saatavissa. Silti ihan kummallinen tapa laskea.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Voipi olla että esim. leväbarbit jää normaalia lyhyemmäksi, ne on nyt n.7-10 cm, eikä ne näytä kasvavan enää pituutta. Se ei ole terveellistä kaloille pitemmän päälle, ainakin esim kultakalat jää kitukasvuisiksi pienessä altaassa. Mutta muistan että lapsena oli meillä leväbarbeja pienemmässäkin altaassa ja ei ne juuri siitä kasvaneet, kun suosituksista ei tiedetty mitään ja ne eli yli 10 vuotta. Monnisista vain naaraat on 6 cm pitkiä ja nyt täysikasvuisia, urokset ovat 3 cm.

Mun laskujen mukaan kalaa on nyt mulla 95 cm, mikä voi olla mitattu tosin väärinkin kun ei niitä pääse mittaamaan. 50 cm leväbarbia (5x10cm) ja 27 cm monnisia (3x3cm ja 3x6cm) ja 18 cm kirsikkabarbeja (6 kplx 3 cm), jos leväbarbit kasvaa 15 cm pitkiksi, niin mittaa lisää tulisi 15 cm cm mutta luultavasti näin ei käy pienessä akvaariossa. En kyllä itse noista leväbarbeista enää luovu kun tulin vahingossa hankkineeksi ne liian pieneen altaaseen, näyttävät viihtyvän kuitenkin ja luulen että pitävät tätä allasta kuitenkin kotinaan, mistä sen tietää millaiseen kotiin seuraavaksi joutuisivat. Mutta jos tietäisin jonkun hyvän kodin, saattaisin luopuakin, mutta pitäisi tällöin joku muu levänsyöjä saada altaaseen.
Viimeksi muokannut TaijaT, 11:09, 10.03.2023. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

En oo ikinä osannut noita sentti/litra ajatuksia sisäistää, kun kaloja ja altaita on niin monenlaisia ettei ne mee yks yhteen. Joskus on isoja kaloja jotka vaan olla möllöttää ja joskus pieniä super aktiivisia suhaajia jotka tarvii hirveesti tilaa. Jotkut syöksähtelee ja tarvii tilaa sen takia, joillain on korkea rakenne ja tarvii tilaa sen takia, vaikkei ne muuten aktiivisia oliskaan. Parvikalat tykkää olla sumpussa ja jotkut reviirikalat vaatii ympärilleen tilaa, vaikka eivät olis isoja kooltaan. Joskus sisustus tosiaan on niin täynnä että se syö kaiken tilan, vaikka laskennallisesti kaikki kalojen vinkkelistä olis kunnossa. Kalojen vaatimukset ja käyttäytyminen on mielestäni se joka ratkaisee kuka tarvii minkäkinlaisen altaan. Ja pitkälle oma silmä on se joka viime kädessä tietää onko altaassa ahdasta vai ei.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Neomarica kirjoitti: 11:01, 10.03.2023 En oo ikinä osannut noita sentti/litra ajatuksia sisäistää, kun kaloja ja altaita on niin monenlaisia ettei ne mee yks yhteen. Joskus on isoja kaloja jotka vaan olla möllöttää ja joskus pieniä super aktiivisia suhaajia jotka tarvii hirveesti tilaa. Jotkut syöksähtelee ja tarvii tilaa sen takia, joillain on korkea rakenne ja tarvii tilaa sen takia, vaikkei ne muuten aktiivisia oliskaan. Parvikalat tykkää olla sumpussa ja jotkut reviirikalat vaatii ympärilleen tilaa, vaikka eivät olis isoja kooltaan. Joskus sisustus tosiaan on niin täynnä että se syö kaiken tilan, vaikka laskennallisesti kaikki kalojen vinkkelistä olis kunnossa. Kalojen vaatimukset ja käyttäytyminen on mielestäni se joka ratkaisee kuka tarvii minkäkinlaisen altaan. Ja pitkälle oma silmä on se joka viime kädessä tietää onko altaassa ahdasta vai ei.
Joo samaa mieltä pitkälti olen.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

Neomarica kirjoitti: 11:01, 10.03.2023 En oo ikinä osannut noita sentti/litra ajatuksia sisäistää, kun kaloja ja altaita on niin monenlaisia ettei ne mee yks yhteen. Joskus on isoja kaloja jotka vaan olla möllöttää ja joskus pieniä super aktiivisia suhaajia jotka tarvii hirveesti tilaa. Jotkut syöksähtelee ja tarvii tilaa sen takia, joillain on korkea rakenne ja tarvii tilaa sen takia, vaikkei ne muuten aktiivisia oliskaan. Parvikalat tykkää olla sumpussa ja jotkut reviirikalat vaatii ympärilleen tilaa, vaikka eivät olis isoja kooltaan. Joskus sisustus tosiaan on niin täynnä että se syö kaiken tilan, vaikka laskennallisesti kaikki kalojen vinkkelistä olis kunnossa. Kalojen vaatimukset ja käyttäytyminen on mielestäni se joka ratkaisee kuka tarvii minkäkinlaisen altaan. Ja pitkälle oma silmä on se joka viime kädessä tietää onko altaassa ahdasta vai ei.
Ja jos jotaki piikkisilmiä miettii niin niiden senteillä allas "täyttyisi" vaikka kaverit melkosia matoja.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

TaijaT kirjoitti: 10:58, 10.03.2023 Voipi olla että esim. leväbarbit jää normaalia lyhyemmäksi, ne on nyt n.7-10 cm, eikä ne näytä kasvavan enää pituutta. Se ei ole terveellistä kaloille pitemmän päälle, ainakin esim kultakalat jää kitukasvuisiksi pienessä altaassa. Mutta muistan että lapsena oli meillä leväbarbeja pienemmässäkin altaassa ja ei ne juuri siitä kasvaneet, kun suosituksista ei tiedetty mitään ja ne eli yli 10 vuotta. Monnisista vain naaraat on 6 cm pitkiä ja nyt täysikasvuisia, urokset ovat 3 cm.

Mun laskujen mukaan kalaa on nyt mulla 95 cm, mikä voi olla mitattu tosin väärinkin kun ei niitä pääse mittaamaan. 50 cm leväbarbia (5x10cm) ja 27 cm monnisia (3x3cm ja 3x6cm) ja 18 cm kirsikkabarbeja (6 kplx 3 cm), jos leväbarbit kasvaa 15 cm pitkiksi, niin mittaa lisää tulisi 15 cm cm mutta luultavasti näin ei käy pienessä akvaariossa. En kyllä itse noista leväbarbeista enää luovu kun tulin vahingossa hankkineeksi ne liian pieneen altaaseen, näyttävät viihtyvän kuitenkin ja luulen että pitävät tätä allasta kuitenkin kotinaan, mistä sen tietää millaiseen kotiin seuraavaksi joutuisivat. Mutta jos tietäisin jonkun hyvän kodin, saattaisin luopuakin, mutta pitäisi tällöin joku muu levänsyöjä saada altaaseen.
Laskin siis ilmoitettujen aikuispituuksien mukaan nuo. Ei mulla monni ole varmaan ku 5cm nyt

Muoks; sattu partamonni olemaan just lasissa niin on se karvaa vaille 7cm nyt. Kasvanu kyllä nopeaa 😁
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Ai niin joo, pirhana tosiaan.. Kirsikkabarbitkin voi kasvaa 5 cm pituisiksi, vaikka yhdessä artikkelissa tosin sanottiin että käytännössä akvaario-oloissa monesti jäävät 2,5 cm pituisiksi. Liikkeessä sanoivat etteivät siitä paljoa kasva, 3-4 cm pituisiksi kasvavat ja sopivat hyvin vielä 105 litraiseen akvaarioon. Ja näyttäähän nuo jo täysikasvuisilta, on lähinnä tullut paksuutta naaraille, josta ensin olin huolissani että ovatko liikalihavia. Naaraat ovat todella pulleita, vaikkei ruokkisikaan niitä. Sitten sain tietää, että se on vain kudun merkki, kutu onkin niillä lähes jatkuvasti käynnissä. Ne syö mitä tahansa ja koko ajan, jopa kaivelee juuria pohjalta ja monesti juurenpätkä jää roikkumaan niiden suusta pitkäksikin aikaa, että näyttää että ne tukehtuu siihen. Silti ei ne minusta ole onnistuneet tuhoamaan kasveja yhtään, kasvit kukoistaa niin että pitää trimmata niitä melkein joka viikko. Jotkut ei pidä että urokset on niin aggressiivisia, mutta se on ihan normaalia, että ne tykkää jahdata naaraita lähes non stop.

Täplämonnisistakin näemmä sanotaan että voivat kasvaa jopa 7 cm pitkiksi mutta akvaariossa jäävät käytännössä 5 cm pituisiksi, no höh. Olisihan se kiva, jos voisi tarjota vieläkin isomman altaan niille, vähän kirpaisee tuo että tulin hankkineeksi leväbarbeja.

Kalat on melkoisia selviytyjiä kun osaavat "älykkäästi" kasvaa pienemmäksi pienemmässä altaassa mutta esim kultakaloilla sisäelinten kehitys jää silloin vajaaksi ja niitä ei saa pitää pienessä altaassa.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sentti/litra -tyyliset kaavat on tarkoitettu aloittelijoille antamaan jonkunlaista viitettä, kuinka paljon kaloja voi ottaa, mutta on selvä, ettei kalojen enimmäismäärää voi laittaa mihinkään yksinkertaiseen kaavaan. Ensinnäkin on kaksi eri asiaa, 1) paljonko kaloja voi saada elämään tietyn kokoisessa akvaariossa, ja 2) kuinka paljon kaloja voi elää jotakuinkin lajityypillistä ja onnellista elämää tietyn kokoisessa akvaariossa. 1) riippuu pitkälti suodatuksesta, ilmastuksesta ja vedenvaihdoista. Jos on kunnolla ylimitoitettu suodatus kypsillä suodatinmateriaaleilla, tehokas ilmastus ja paljon vedenvaihtoja, voi akvaariossa olla aivan hillitön kalamäärä, kuten akvaariokauppojen akvaariot osoittavat. 2) riippuu taas hirveästi kunkin kalalajin luonteesta. Jotain pientäkin reviirikalaa voi ottaa 100 l akvaarioon vain yhden kun taas todellisia parvikaloja menee iso lauma. Jos on kaloja kaikissa vesikerroksissa, voi niitä olla enemmän kuin jos kaikki ovat yhdessä kerroksessa (mutta ruokinta on vaikeampaa, jos kaloilla on erilaiset syöntitavat). Kokemuksen myötä oppii itsekseen, milloin akvaario on ylikansoitettu. Kuitenkin ei ole mitään väärää siinä, jos akvaario on "alikansoitettu". Toki makuasia, mutta minusta akvaario näyttää myös luonnollisemmalta, jos kaloja ei ole liian paljon. Toinen usein toistettu juttu on, että yksi iso parvi on tyylikkäämpi kuin kaksi pientä. Parvi pysyy yhdessä heti ostamisen jälkeen ja aina häiriön sattuessa kuten siivouksen aikana. Muuten kalat hajaantuvat ympäri akvaariota eikä näytä niin hyvältä, jos akvaariossa on sikin sokin kahta lajia. (Toki jälleen makuasia.) Siksi minä Hannan tapauksessa ottaisin mielummin lisää neontetroja kuin uuden parven. Parvikalat viihtyvät myös paremmin isommassa parvessa. Jos otat uuden parven, niin suosittelisin, että ne olisivat sellaista lajia, joka pysyy paremmin parvessa tai että olisivat enimmäkseen eri vesikerroksessa (eli ylhäällä). Neomarican listasta valitsisin ehkä seeprakalat, jotka ovat edelleen vilkkaita todellisia parvikaloja ja paljon ylemmässä kerroksessa, vaikka eivät enää niin eloisia kuin 20 v sitten (omalla tavallaan sopeutuneet akvaario-oloihin). Kääpiöahven olisi mahdollinen, mutta voivat kutuaikana tyrannisoida pientä akvaariota. Useat näistä tarvii lämpimämpää vettä, mutta ainakin keltakääpiöahven pärjää viileämmässä. Kiilakylki ja hehkurasbora mielummin lämpimämmässä, tapparakalat ovat voivat olla herkkiä koska tulevat yleensä luonnosta, rihmakaloja Hanna ei halunnut, eikä myöskään pohjakaloja (aivan oikein, koska siellä jo monnisia ja partis), joten monniset, plekot ja nuoliaiset pois laskuista. Miljoonakalan villimuoto elää myös pehmeässä vedessä (hohtomillis kovemmassa), mutta en suosittele miljoonakaloja, koska sinulla on sitten muutaman kuukauden kuluttua raskas ylikansoitus, jos et ole valmis tappamaan poikasia.
HannaA
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 15:21, 05.03.2023
Sukupuoli: Nainen

Re: 105litraisen kalastoon apuja?

Viesti Kirjoittaja HannaA »

Kr70 Kiitti, tämmösiä vastauksia yritinkin aloituksellani hakea 👍
Nuo ahvenet on jääny mulla kokonaan tutkimatta kun sain yhden aktiiviharrastajan puheista käsityksen ettäovat alalajista riippumatta terroristeja ja napsivat kaikki pienemmät suihinsa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”