Leväongelma

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
halluri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 16:47, 11.12.2022

Leväongelma

Viesti Kirjoittaja halluri »

Mulla on tosiaan alkanut kasvamaan ympäri akvaariota tällästä tosi rumaa hiuksennäköistä vihreää levää (muistuttaa hieman luonnossa kasvavaa ahdinparta levää). Levää esiintyy mm.kasveissa, laseissa, suodattimessa ja puupinnoilla. Omaan silmään toi on ruman näköistä ja olen sitä nyt aina muutaman päivän välein joutunut rapsutella irti. Mutta levä luultavasti enteilee jostain ongelmasta akvaarion tasapainossa? Varsinkin kun kasvaa aivan hiivatin nopeasti takasin, olin esimerkiks kotoa pois 1 päivän (ennen lähtöä ehdin rapsuttaa pois lähes kokonaan) ja kun tulin, niin ainakin 4cm pitkät kasvustot olivat päässeet jo villiintymään. Eli hyvin nopeakasvuista.

Yritin googlettaa eri nimillä että mitä mahtaa olla, mutta jäin tuloksetta,vaikka varmaan aika yleinen levä kun on muistikuva että aijemmin olen muutamia kertoja nähnyt ihan akvaarioliikkeissäkin tälläistä samantapaista levää.

En tiedä toimiiko tuo kuva mutta toivotaan niin jotta näkisitte tarkemmin millainen kasvusto on kyseessä.


A802B4F4-F924-4A59-BFEA-B2A0A46E890A.jpeg
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Olisiko rihmalevää?

Joskus muistan nähneeni meilläkin tuollaista ja se oli leväbarbien herkkua.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Joo, rihmaleväks noita sanotaan. Jos akvaariossa on kasveja, niin noista saattaa päästä eroon saattamalla olosuhteet kasveille optimaalisiksi. Silloin kasvit voittaa levät kilpailussa ja levät häviää. Mittaa ravinteet. Jos jostakin on puutetta, niin sitä lisää. Huom! Myös nitraatti ja fosfaatti! Jos kasveja on paljon ja kaloja vähän, tulee niistä puute. Ravinteita ei saa olla liikaa eikä liian vähän. Mukaanlukien CO2.

Paras noiden levien syöjä lienee leväsukarapu. Jos kalasto sallii, niin niitä voi ostaa, mutta kannattaa yrittää saada ne kuriin kasvien olosuhteita parantamalla.
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: Leväongelma

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Tää leväopas ihan paras ja tiivistetty, tosin enkuksi. MJ Aquascapingilla on loistava youtube -kanava. Pitäs näkyä liitteenä.
Liitteet
Algae Guide.pdf
(1.02 MiB) Tiedosto ladattu 46 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”