Täplämonnisten munat

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Täplämonnisten munat

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Minulla on ollut vilkas kutu päällä jo monta viikkoa akvaariossa jossa on 6 täplämonnista. Olen nähnyt videoita, joissa monnisen naaraalla saattaa olla vatsaevien välissä iso kasakin munia, mutta jostain syystä näitä näkyy aina vain 1 kerrallaan ja naaras käy piilottamassa munan kasviakvaariossa niin hyvin, etten ole löytänyt kuin yhden lasiseen co2 mittariin kiinnittyneenä. Onko tämä normaalia juuri tälle lajille, miksi munia on vain yksi kerrallaan?
TaijaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 14:02, 17.11.2022
Sukupuoli: Nainen

Re: Täplämonnisten munat

Viesti Kirjoittaja TaijaT »

Vastaampa itse tähän kun ei ole tullut vastauksia. En tiedä täsmällisiä syitä, miksi täplämonniset alkoi kutea vasta nyt hullun lailla, tänäänkin löytyi 14 munaa lasista, mutta olen kerännyt niitä pikkuhiljaa jo viitisenkymmentä tähän mennessä erilliseen ilmastettun munasankkoon, josta vaihdan vettä kahdesti päivässä. Ensimmäisen päälle 20 on kuoriutuneetkin. Luulempa että täplämonniset oli niin nuoria. Naaraat ovat vasta viime viikkoina vasta kasvaneet todella pulleaksi. Alussa en edes erottanut uroksia naaraista. Huomasin myös, että antamani 1 pohjatabletti ei ole riittänyt pohjakaloille pitkään aikaan, olenkin ruokkinut 2 päivässä. Mutta viime viikkoina olen nähnyt leväbarbien tappelevan ruoasta, jotenka olen antanut 3 pohjatablettia päivässä, murskattuna puolikkaiksi. Tämä on ollut riittävää 5:lle leväbarbille sekä 6:lle täplämonniselle. Samantien seuraavana päivänä kun olin antanut 3 pohjatablettia, alkoi naaraat munia ihan älyttömästi, eivätkä lakkaa. Nyt on melkein ongelma millä ne saisi lopettamaan sen. Täplämonninen munii silti kerralla vain 1-3 munaa, mutta tekee sitä todella tiheästi. Ehkäpä jopa 5 koska löytyi 5 munaa rykelmänä.

Toinen mahdollinen syy monnisten kutuintoon oli akvaariosuolan käytön lopetus, käytin sitä minimiannoksena estämään mahdollisia loisia annostusohjeen mukaan, jopa siis makeanveden kaloille. Pakkauksessa oli erikseen annostusohjeet makeanveden kaloille joka oli 2 tl /100 l viikossa. Mutta jostain luin että se voi estää varsinkin monnisten munien hedelmöittymistä ja jopa kuivattaa munia. Joten en pariin viikkoon ole sitä enää lisännyt akvaarioon. Suolaa on kuitenkin varmaan vielä jämiä vedessä. Ensimäisistä harvoista keräämistäni munista yksikään ei kuoriutunut. Nyt jokainen keräämäni muna on kuoriutunut, joista homehtunut on vain 3, jotka keräsin heti pois.

En tiedä kuinka vanhoja monniset on, akvaario on aika uusi, vain pari kolme kuukautta vanha. Mutta monniset alkoi kutukäyttäytymisen jo samalla viikolla kun pistin ne altaaseen. Ja siitä se on vain kiihtynyt. Nyt se on non stop eikä ne malta syödäkään enää niin innokkaasti kuin ennen, niitä ei juuri aterialla näy, kun ne on jossain kutemassa. Toivon mukaan monniset joskus rauhoittuukin jos liika kuteminen alkaa rasittaa niitä. Ehkäpä 2:n suodattimen virtaus saa ne luulemaan koko ajan että on sadekausi. Muutoin pidän siitä, että vesi virtaa, koska heti kun se seisoo, pinnalle kertyy ruma öljyinen kalvo. 2 suodatinta lisäksi puhdistaa tankin tehokkaasti ilman että tarvii koko ajan murehtia suodattimen tukkeutumisesta sekä vesikin on nyt viimein täysin kirkasta vaikkei tekisi mitään tankille. Minulla on lisäksi hieman liikaa kaloja tankin kokoon nähden sekä monniset melttaa koko ajan multapohjaa sekoittaen siitä multia veteen. Siksi 2 suodatinta.

Juuri täplämonnisista (muista monnisista kyllä) löytyy heikosti tietoa edes netistä, täplämonninen onneksi hyvin pian kuoriutuessaan tumma sekä osaa uida hyvin tarvittaessa pakoon, vaikka mieluiten jököttää paikallaan. Tämä ei ole tosin varmaa tietoa kuinka pian, koska ensin kuoriutuneet poikaset ovat täysin näkymättömiä ja liikkumattomia, kiinni paksussa munasäkissä, jolloin niitä ei edes juuri huomaa. Ne voivat olla päivänkin täysin liikkumattomia. Hedelmöittyneet munat ei edes tummu heti vaan vasta muutamassa päivässä jolloin niistä tulee melkein mustia, luulinkin jo niiden homehtuneen kun erottanut oliko mustuus munan sisällä vaiko pinnalla, se näytti jopa täplikkäältä. Mutta osa on ollut kyllä erilaisia ruskeankin eri sävyjä mutta en tiedä missä vaiheessa munan kehittymistä ne ovat. Homehtuneet tai kuolleet munat kyllä erottaa kyllä heti. Home on valkoista paksua rihmastoa munan pinnalla ja kehittyy erittäin nopeasti. Kuolleet hedelmöittymättömät munat taas on vitivalkoisia ja kovia ja ei yhtään läpikuultavia. Niitä on löytynyt aina silloin tällöin pari lasista eikä ne tunnu kelpaavan edes kaloille.

Lisäksi olen lukenut että munien kuoriutumisnopeus riippuu hyvin paljon lämpötilasta, olen pitänyt lämpötilan munasankossa 24 asteessa. Tässä lämpötilassa munat kuoriutuivat aika täsmälleen 5:ssä päivässä. 3:een päivää poikaset ei syöneet mitään, mutustelivat ehkä toisena päivänä catappan lehteä. Nyt ne jo syö antamaani poikasruokaa, joka on pohjalle vajoavaa mallia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”