Apuja käytetyn akvaariopaketin ostaneelle

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pallokala06
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:18, 17.03.2022

Apuja käytetyn akvaariopaketin ostaneelle

Viesti Kirjoittaja Pallokala06 »

Ostin käytetyn Juwel Rion? 250l. Paketissa Juwelin oma suodatin ja peruslediputket. Ulkoista suodatinta ei paketissa ollut.

Onko tuossa Juwelin omassa suodattimessa ja valoissa joki vika, kun niitä näytetään myytävän paljon eteenpäin käyttämättöminä uusista paketeista? Pärjääkö noiden kanssa ihan perushelppojen kasvien, telttojen yms harrastaja?

Entäs pohjamateriaali valinta, jostain olen kuullut, että Sansibarin oranssi tai valkoinen hiekka olisi tosi ongelmallista. Onko jokin muu ongelma kuin että kaikki ***" näkyy? Tiivistyykö jotenkin, pitääkö "pöyhiä"?

Tällä hetkellä itselläni pieni 70l aquascape, jossa rusokiilakylkiä ja rapuja. Isommasta altaasta ei kokemusta. Onko jotain erityistä tuon ison altaan kanssa verrattuna pieneen?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apuja käytetyn akvaariopaketin ostaneelle

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ei kai noissa suodattimissa mitään vikaa ole. Usein niistä luovutaan kun kuullaan että moni muukin on näin tehnyt. Varmasti oikein käytettynä/huollettuna riittävät vallan mainiosti tuohon akvaarioon. Mikäli tehoa halutaan/tarvitaan enemmän niin mikäänhän ei estä lisäämästä toista suodatinta tuon kaveriksi. Joko sisäisen tai ulkoisen. Valaisimen tehokkuuteen taas vaikuttaa valittavat kasvilajit. Usein suht normaalilla valoteholla voidaan kasvattaa jopa vaativampiakin lajeja, jos muut asiat ovat kohdillaan. Pelkkä valaistushan itsessään ei ole kasvien kasvun tae. Oikeanlaisella lannoituksella, hiilidioksidilla, taataan kasveilla hyvät kasvuolosuhteet, muiden vesiarvojen, lämpötilan ja valaistuksen lisäksi.

Mitä olen tutustunut noihin Sansibar hiekkoihin, ovat ne melko pölymäisiä, joten mahdollinen ongelma voi olla pohjan tukkeutuminen, jos sitä ei möyhitä. Kierteiset ja käsin tehtävä pohjan läpikäyminen lienee syytä tehdä säännöllisesti tuon hiekan kanssa. Valkoisen ja mustan hiekan suhteen oon kuullut että vaikuttaisivat veden kovuuteen.
Pallokala06
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:18, 17.03.2022

Re: Apuja käytetyn akvaariopaketin ostaneelle

Viesti Kirjoittaja Pallokala06 »

Kiitos vastauksesta.
Kauppa peruuntuikin myyjän puolelta, mutta samat pähkäilyt jatkuvat. Olen tilaamassa uutta Juwel Rio 350l mittaisena.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”