250-300 akvaariosuunnitelma...

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rapula
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 13:22, 04.06.2009
Sukupuoli: Nainen

250-300 akvaariosuunnitelma...

Viesti Kirjoittaja rapula »

Hei.

Minulla on suunnitelmissa hankkia n.250-300l akvaario kahden pienemmän lisäksi.
Tahtoisin siihen kalastoksi aika perinteisiä, joita minulla ei nuissa kahdessa pienemmässä ole. Eli seeprakaloja, kirsikkabarbeja, leväbarbeja ja jotain monnisia, ehkä täplämonnisia.
Minkäkokoiset parvet olisi tuohon litramäärään hyvät ja mahtuisiko/soveltuisiko altaaseen lisäksi vielä jokin esim. kääpiöahven pari tai jotain muuta? Ehkä pohjalle vielä jotain?
Ehdotuksia otetaan vastaan kalaston suhteen.

Lisäksi ehdotuksia sopivaksi suodatukseksi. Jos olisi sopivia sisäsuodattimia tuolle litramäärälle ehdottaa?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 250-300 akvaariosuunnitelma...

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kalastoon en ota kantaa.

Tuon kokoista kannattaa suodattaa ulkosuodattimella. Pääsee itse pirun paljon helpommalla ja sillä saa vähän lisää vesitilaakin. JBL ja Aquael myy erittäin laadukkaita vehkeitä.

Sisäsuodattimillakin teoriassa pärjää, mutta niitä melkein saisi olla useampi esim aquael turbo sarjasta.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 250-300 akvaariosuunnitelma...

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ehdotus: 20 seepraa, 10 kirsikkaa, 10 monnista, muutama kääpiöahven. Jos on pakko, niin muutama leväbarbi, mutta suosittelen jättämään ne mielummin kokonaan pois, ne kasvavat isoksi, tulevat vanhempana aggressiivisiksi ja huonommiksi levänsyöjiksi ja ovat varsin tylsiä akvaariohoidokkeja. Punalevänkasvun saa pidettyä kurissa vesiarvoilla ja kasvien kasvulla. Tarvittaessa viherlevänsyöntiin esim. ottoja. Rihmaleville leväsukarapu on paras, mutta kääpiöahventen kanssa voi niille tulla vaikeuksia.
rapula
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 13:22, 04.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: 250-300 akvaariosuunnitelma...

Viesti Kirjoittaja rapula »

Leväbarbit eivät ole tokikaan pakollisia. Ottoja minulla on nyt pienemmässä altaassa ja ovat kyllä kivoja. Montako Ottoa tuommoseen 250-300l tuolla kalastolla mitä suosittelit niin voisi laittaa? Ja mitä kääpiöahvenia suosittelisit nuiden muiden kalojen seuraan?
Minulle on lähiaikoina tulossa ensimmäiset kääpiöahvenet ja päädyin keltakääpiöahveniin niiden ollessa ilmeisesti sopuisimpia pikkuahvenista.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 250-300 akvaariosuunnitelma...

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Otothan ovat parvikaloja. Vaikka 10. Suosituista kääpiöahvenista käy varmaan laji kuin laji.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”