Neontetrat + Platyt apua

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Matonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:36, 03.08.2022

Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Matonen »

Moi! Vaikka oon 3 vuotta akvaarion omistanu nii silti oon aika ankanpoikanen näissä asioissa. Tän huomaa siitä, että vaikka yritin uuteen akvaani selvitellä kalastoa tarkasti, niin silti onnistuin hankkimaan itelleni parven platyjä ja neontetroja. Alussa sitten tottakai kuoli muutama platy, mutta nyt akvaariokaupan antamien ohjeiden jälkeen näyttäisi että molemmat parvet voi hyvin eikä kuolemia oo enää tullu. Nyt sitten itse kysymykseen; Voinko nyt pitää molemmat parvet samassa altaassa vai pitääkö toinen siirtää pois vaikka voivat hyvin tällähetkellä?
Löytyy siis 5 platya + 5 niiden poikasta ja 6 neoa. Akvaariokaupasta sain ohjeeksi vaihtaa vettä enempi ja neuvoi laittamaan vedenvaihdon jälkeen jotain sellasta bakteeriainetta, ja ne autto eli kuolemat loppu uusien ohjeiden jälkeen.
Kysykää lisää, oon uus täällä enkä tiiä mitä kaikkee tietoa ois hyvä kertoo :D
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja mhm »

Ei ne kyllä valitettavasti kuulu samaan altaaseen. Toiselle pitäis olla kovaa ja toiselle pehmeää, hapanta vettä. Sinuna valitsisin kumman valitsen ja hommaisin lajitovereita. Helpoin toki mennä sen kalan mukaan, mitä lähinnä sulla hanasta tulee vesi.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Lähtökohtaisesti neontetrat ja platyt eivät sovi samaan altaaseen erilaisten vesiarvovaatimusten takia. Tietämättä akvaariosta oikeastaan yhtään mitään, on vaikea mennä sanomaan kummalle kalalle nykyinen vesi on suotuisaa vai onko ollenkaan.
Vettä akvaariosta tulisi vaihtaa vähintään kerran viikossa kuormituksesta riippuen 25-75%. Samalla tulisi lisätä vedenparannusainetta. Muiden valmisteiden lisääminen ei kalojen kannalta ole välttämätöntä riippuen tietysti vähän siitä, millaista kalaa altaassa on ja millaista vettä sinne halutaan.
Kerrotko tähän vähän lisää akvaariosta: Koko, tekniikka, sisustus, pohja, kalasto ja kasvisto kokonaisuudessaan, mieluiten tippatesteillä mitatut vesiarvot jos mahdollista, ennen ja jälkeen vedenvaihdon. Lisäksi kerro, miten kaloja ruokit ja mitä aineita altaaseen lisäät. Siitä pääsee jo vähän jyvälle siitä, missä mennään.
Matonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:36, 03.08.2022

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Matonen »

Kaippa se pittää toisesta luopua, harmi kun uuet nuoret parvet mutta ei voi mittää D:
Viimeksi muokannut Matonen, 20:50, 03.08.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:36, 03.08.2022

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Matonen »

Koko 180l, suodattimena toimii trixie m-1000 (on vanha ja vaihtoon menossa), pohjana hienoa hiekkaa ja toisessa päässä pikkusen pienirakeista soraa, löytyy piilopaikkoja, kiviä ja kolmea kasvia joista kaks nousee pintaan asti ja yks laji kasvaa pohjan tuntumassa ( ei mitään muistikuvaa nimistä). Kaloina nuo mitä jo mainitsin ja lisäksi 3 piikkisilmää ja 2 partaimumonnia. Ei oo antaa vesiarvoja vedenvaihon jälkeen, mutta ennen Cl 0, pH n. 6.5, KH 7-10 paikkeilla, GH 4 ja NO 0. Mulla on joku tommonen liuska joka mittaa noi kaikki vesiarvot. Aina vedenvaihdon jälkeen laitan aquasafea ja sitä bakteeriainetta. Ruokana Tetrapro ja Nevopleco. Niitä annan 6pv/vk 1 tabun ja hiutaleita vähän, vaikee sanoo sen kummemmin määrää.
Matonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:36, 03.08.2022

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Matonen »

Noni nyt vaan jännitän mitä kaikkee muuta menny pieleen tässä akvaariossa. Hankin siis uuen isomman tossa lopputalvesta ja vähän se alku oli hankala mutta nyt vaikuttaa kaikki hyvinvoivilta.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuosta suodattimesta en oikein löytänyt mitään tarkempaa infoa muuta kuin sen että sähköä syö ja paljon :) Sulla on varmaan harkinnassa ulkopuolinen suodatin vai mitä olet katsellut?

Onko sulla tietoa, mistä kalat ovat peräisin? Jos platyt ovat ulkomailla viljeltyä kantaa ne mitä todennäköisemmin vaativat kovan ja emäksisen veden kun taas akvaariosi vesi on pehmää ja lievästi hapanta. Platyt eivät siis todennäköisesti voi hyvin. Muille kaloille vesiarvot ovat oikein hyvät. Tosin noihin tikkuihin en niin hirveästi luota. Suosin tippatestejä koska niillä saa mitattua tarkemman arvon ja ne ovat vielä tikkuihin verrattuna halvempiakin.

Se bakteeriaine, mitä sitten ikinä onkaan on todennäköisesti turha. Vedenparannusaineen vaihtamista harkitsisisin myös koska tuo aquasafe on markkinoiden ylivoimaisesti kallein aine sekä ostaa että kayttää mutta sitä hintaa vastaan et kuitenkaan saa sitä, mitä muut valmistajat tarjoavat halvemmalla. Itse olen tykästynyt JBL:n tuotteisiin.

Ruokinta voisi myös olla monipuolisempaa. Ite ruokin kymmenellä eri purkkiruualla ja parilla eri pakasteella vuoropäivin. Ihan kymmentä purkkia nyt ei perusharrastajan tarvitse varastoonsa hankkia mutta kolmekin purkkia ja ehkä jotain pakastetta tai jopa elävää siihen lisäksi niin kalat kiittää :)
Matonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:36, 03.08.2022

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Matonen »

Sisäsuodatinta oon katellu vuotoriskien takia. Ei oo tietoo alkuperästä, mutta ilmeisesti platyt siis muualle elämään. Bakteeriainetta käytin kun perustin tän akvan ja sitte suositeltiin käyttämään noiden platyjen kuolemien takia. Aattelin purkin käyttää loppuun, tuskin siitä haittaakaa oo. Kiitos vinkistä, nyt on varastossa tota aquasafea muutama purkki mutta pittääpä katella jatkoon jotain halvempaa! Muropurkissa löytyy useita eri osioita, joissa kaikissa eri ravinteita sisältävät murot, eli siinä kai tulee vaihtelua kun annan aina yhtä murovalikoimaa kerralla. Testissä on kans monneille ollu kurkkua, joka ei oo maistunut, mutta aattelin pistää kokeiluun kesäkurpitsan ja nyt kans luin että perus pakastekatkis on kans hyvä ruoka silloin tällöin annettavaksi. Kiitos muuten tosi paljon avusta. Tuntuu että vaikka mistä sivuilta lukee asioista nii silti menee pieleen. Platytki ostin kaupasta jossa ei kerrottu ettei niitä tetrojen kaa laiteta samaan altaaseen, vaikka sen mainitsin. Harmi sinänsä että joutuu antaa uuteen kotiin nuo kauniit platyt (ja niihinhän sai rahaakin kulumaan D:) mutta eikai siinä, virheistä oppii.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei noi laadukkaat ulkosuodattimet vuoda yhtään sen herkemmin kuin akvaario itsessäänkään ja helpottaa sun elämää ihan tolkuttomasti. Omalla 35v harrastusaikana josta osa ihan ammattina on sisäsuodattimet aiheuttanu enemmän vesivahinkoja ku ulkosuodattimet.

Platyt suosittelen siirtämään joko omaan altaaseen tai jollekin toiselle harrastajalle jolla jo entuudestaan on platyja. Missäpäin muuten oot? Mä kasvattelen pienessä mittakaavassa synnyttäviä hammaskarppeja ja voisin olla kiinnostunu jos ollaan lähellä.

Käyttämäsi ruoka on ilmeisesti TetraPRO Multi-Crisps Menu? Valmistajan nettisivuilla ei ollut mitään mainintaa ruuan ravintosisällöstä. Kommentoin siis ruokaa vain yleisella tasolla ja kokemukseen perustuen. Tetran ruuat on joskus noin 20v sitten ollut alan kärkeä, mutta sen jälkeen tapahtui jotain ja niiden laatu on kärsinyt todella paljon. Myyntipuheet on kauniit mutta totuus puheiden sijasta onkin jotain aivan muuta. Ruokapuolessakin suosin itse JBL:n ruokia koska olen ne hyväksi havainnut sekä harrastus, että kaupallisessa käytössä.

Nuo kurpitsat ja kurkut syön mielummin itse. En ole yhdessäkään lähteessä törmännyt siihen, että kalat luonnossa kiipeilisivät kuivalle maalle lounastamaan ko. vihanneksia. Ne eivät siis kuulu kalan luontaiseen ruokavalioon. Sen sijaan erilaiset puista pudonneet hedelmät kuuluvat monenkin lajin luontaiseen ravintoon.

Tämä internet on siitä ihmeellinen paikka, että tänne kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa (myös minä) ja nimimerkkien takaa on helppo huudella. Täällä esiinnyn ihan omana itsenäni ja perustan vastaukseni vuosien kokemukseen. Toki tunnustan, että en kaikkea tiedä. Kukaan ei tiedä kaikkea. Mutta kysymyksiin johon en tiedä vastausta en edes vastaa. Valitettavan paljon varsinkin tuolla sosiaalisen median puolella eri ryhmissä jotkut kuvittelevat olevansa koko alan asiantuntijoita luettuaan pari kirjaa kannesta kanteen ja oppineensa siinä sivussa muutaman kemiallisen kaavan tai tieteellisen nimen. Niiden tietojen varassa sitten neuvotaan aloittelijaa tai jopa jo kokeneempaa harrastajaa. Ei näin. Yksinkertaisesti, ei näin :)

Kuten taisin jo aikasemmin sanoa, mulle saa koska tahansa laittaa privaa jos siltä tuntuu.
Matonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:36, 03.08.2022

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Matonen »

Ajattelin pistää pystyyn vanhan akvan noille platyille. Joo, se on totta että tietoa saat jos jonkinnäköistä, toiset on ehdottomasti vastaan ja toiset taas ei yms. Ajattelin käväistä lähipäivinä vielä yhdessä liikkeessä (hyväksi todettu ja aijemminkin saanut neuvoa sieltä, ompahan sitten monesta eri paikasta tietoa etsitty) Lähinnä siksi haluan vielä siellä käydä, koska platyt voi ulospäin tosi hyvin, on saanut poikasia, ruoka maistuu jne. Toki eihän se välttämättä kerro mitään voivat silti olla tosi huonossa jamassa vesiolosuhteiden takia. Oon kyllä sen huomannut tässä akvaarioharrastuksessa että usein on fiilis ettei tiedä tekeekö oikein vai ei, ehkä se pitää vaan johonkin luottaa ja mennä kans jonku verran oman kokemuksen mukaan :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Antamasi vesiarvot eivät voi pitää paikkaansa. KH 7-10 on niin korkea, ettei pH asetu 7:n alle, jos sinne ei varta vasten laita jotain happoa. Suosittelen, että mittaat tai mittautat vesiarvot JBL:n tippatesteillä ennen kuin teet isoja päätöksiä kalastosta.

Olen samaa mieltä Teemun kanssa siitä, että bakteerivalmisteen laittaminen alkukäynnistyksen jälkeen on turhaa, joskaan siitä ei ole haittaakaan.

Vedenparannusaineen käytöstä olen nykyään sitä mieltä, ettei sitä kannata käyttää, jos siihen ei ole tarvetta. Yleisimmät syyt sen käytölle ovat kloorin lisääminen vedenpuhdistuslaitoksella ja kupariputket. Vedenpuhdistuslaitokselta voi kysyä, käyttävätkö klooria. Vaikkeivat käyttäisi säännöllisesti, voivat käyttää ajoittain, kun raakaveden laatu huononee. Myös jälkimmäisessä tapauksessa vedenparannusaine on tarpeellinen, koska eihän voi kysyä viikoittain, onko klooria käytetty. Kloorin poistamiseen on kyllä muitakin menetelmiä kuin kemikaalien lisääminen, mutta useimmille vedenparannusaine sopii helppoutensa vuoksi. Jos klooria ei käytetä (kuten itseni tapauksessa), pitäisi tietää, liukeneeko veteen kuparia putkista (kuten itseni tapauksessa). JBL:llä on kuparitesti, mutta se ei ole tarpeeksi luotettava/tarkka. Veden voi testauttaa labrassa. Jos kuparia on, on parempi suodattaa se pois juomaveden puhdistukseen tarkoitetulla aktiivihiilisuodattimella. Tämä poistaa myös kloorin. Huom! akvaariokäyttöön tarkoitetut aktiivihiililevyt ja -rouheet eivät auta! Vedenparannusaine ei poista kuparia, vain sitoo sen kelaattiin, mistä se voi liueta veteen esim. pH-arvon muuttuessa. Olen joutunut perehtymään tähän, koska uuden asuntoni vesijohtovedessä on valitettavasti 0,15 mg/l kuparia, 5 kertaa niin paljon kuin saisi olla.

Ulkosuodatin ei ole riskialtis, jos on huolellinen letkujen liitoksien kanssa, pitää huolta tiivisteiden kunnosta jne., mutta sisäsuodatin on tietyllä tavalla huolettomampi, koska ei tarvitse kantaa huolta em. asioista. Muuten ulkosuodatin on kyllä parempi. Moni sisäsuodatin aiheuttaa myös veteen vibraatiota (kokeilkaapa kädellä!), jonka voisi kuvitella olevan epämieluisa kaloille.

Kesäkurpitsaa ja muita vihanneksia kyllä syotetään yleisesti kasvinsyöjä-imumonneille, kuten partamonnille. Kurkku on huono, koska se melkein pelkkää vettä, minkä monni huomaa ja syö mieluummin akvaariokasveja. Onhan kurkusta sanottu ihmisravintonakin, että on luonnonvarojen tuhlausta kärrätä sitä pelloilta pöytiin, kun siinä ei ole juuri mitään ravinteita. Kesäkurpitsa on sensijaan ravinteinen ja pitäisi toimia paremmin monneille.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Neontetrat + Platyt apua

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

kr70 kirjoitti: 22:58, 03.08.2022 Vedenparannusaineen käytöstä olen nykyään sitä mieltä, ettei sitä kannata käyttää, jos siihen ei ole tarvetta. Yleisimmät syyt sen käytölle ovat kloorin lisääminen vedenpuhdistuslaitoksella ja kupariputket. Vedenpuhdistuslaitokselta voi kysyä, käyttävätkö klooria. Vaikkeivat käyttäisi säännöllisesti, voivat käyttää ajoittain, kun raakaveden laatu huononee. Myös jälkimmäisessä tapauksessa vedenparannusaine on tarpeellinen, koska eihän voi kysyä viikoittain, onko klooria käytetty. Kloorin poistamiseen on kyllä muitakin menetelmiä kuin kemikaalien lisääminen, mutta useimmille vedenparannusaine sopii helppoutensa vuoksi. Jos klooria ei käytetä (kuten itseni tapauksessa), pitäisi tietää, liukeneeko veteen kuparia putkista (kuten itseni tapauksessa). JBL:llä on kuparitesti, mutta se ei ole tarpeeksi luotettava/tarkka. Veden voi testauttaa labrassa. Jos kuparia on, on parempi suodattaa se pois juomaveden puhdistukseen tarkoitetulla aktiivihiilisuodattimella. Tämä poistaa myös kloorin. Huom! akvaariokäyttöön tarkoitetut aktiivihiililevyt ja -rouheet eivät auta! Vedenparannusaine ei poista kuparia, vain sitoo sen kelaattiin, mistä se voi liueta veteen esim. pH-arvon muuttuessa. Olen joutunut perehtymään tähän, koska uuden asuntoni vesijohtovedessä on valitettavasti 0,15 mg/l kuparia, 5 kertaa niin paljon kuin saisi olla.
Hyvinkin pitkälle juurikin näin. Kuitenkin kalleinkin vedenparannusaine on niin halpaa, etten missään tapauksessa halua altistaa kaloja millekään ylimääräisille myrkyille, millä vedenparannusaineella pääsisi eroon. Kun työskentelin akvaarioliikkeessä jossa oli useampi kymmentä allasta, huomasi vedenparannusaineen tärkeyden. Sellaisissa altaissa joihin syystä tai toisesta oli unohtunut vedenparannusaine laitta oli aina huoltopäivän jälkeen vainajia isommalla summalla kun mitä koko muun myymälän vedenparannusaineen kulutus oli. Muutaman kalliin ja kaloille varmasti kivuliaan mokan jälkeen opin lisäämään vedenparannusaineen altaaseen aina jos en ollut varma olinko sitä sinne laittanut vai en.

Toki veden kemialliset olot saa selville paikalliselta vesijohtolaitokselta, mutta ne kertovat vain sen tuloksen jolla vesi lähtee laitokselta. Ne eivät kerro sitä, mitä sinun hanastasi juuri sillä hetkellä tulee. Hanaveden laatu voi siis suurestikin poiketa siitä, mitä vesilaitos ilmoittaa. Siksi mielummin annan vesilaitoksen työntekijöille rauhan keskittyä siihen oman osaamiseensa ja käytän sen muutaman hassun centin lompakostani vedenparannusaineeseen kun vettä vaihdan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”