Älypistorasiat

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tervehdys aw-laiset,

Kyselenpä että miten moni on siirtynyt digiaikaan pistokkeiden osalta, haulla kun ei näköjään tullut yhtäkään tulosta. Jo pitkän aikaa olin haaveillut älypistorasioista, joita voisin käyttää esim. valaistuksen säätämiseen perinteisten, äänekkäiden tikittäjien sijaan. Ostin sitten viime viikolla kolme älypistorasiaa Motonetistä muistaakseni hintaan 29,90. Kytkeminen oli hiukan hankalaa alkuun mutta pääsin jyvälle kyllä. Ja nyt on ollut tavattoman hiljaista, minulla oli kolme eri ajastinta jotka nakuttivat ilmeisen äänekkäästi. Ajastimien poistaminen toi huomattavan eron kodin äänimaailmaan. 8-)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ei ole älykkäitä pistorasioita minulla, mutta ajastimia on myös digitaalisia, jotka eivät pidä mitään ääntä. Maksavat muutaman euron.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja totoro »

kr70 kirjoitti: 23:47, 26.07.2022 Ei ole älykkäitä pistorasioita minulla, mutta ajastimia on myös digitaalisia, jotka eivät pidä mitään ääntä. Maksavat muutaman euron.
Ainakaan tavallisista kaupoista digitaalista ajastinta ei saa alle kymmenen euron hintaan, ostin kerran kyseisen laitteen ja en saanut sitä toimimaan lainkaan. Minulle ehkä osui viallinen yksilö.

En todellakaan ole huonoin laitteidenkäyttäjä mutta olen kokenut älypistokkeen helpommaksi käyttää kuin digitaalisen ajastimen, sillä älypistoketta voi hallita myös etänä sovelluksen avulla ja samalla pistoke voi lähettää viestin jos virta syystä tai toisesta katkeaa. Samanhintaisia laitteita mutta eri ominaisuuksilla.
Aer0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 15:04, 06.11.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja Aer0 »

Itselläni on ollut nämä käytössä kodissa ja akvaarioissa. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/616085/

Akvaarioissa on ollut vaan magneettiventiilissä, sillä täysin ledeihin siirryttyä oon valinnut valaisimet niin, että niissä on kännykällä toimiva sisäinen ajastin.
hmmhmmm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 15:50, 28.08.2021

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja hmmhmmm »

Mulla on Tp-link tapo pistorasioita akvaariolle 4 kpl. Noi maksavat amazonista (saksa) 10€ kpl ja ovat toimineet ongelmitta. Verkkokaupassa ovat 16€ kpl näemmä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... pKRz1fhtja
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja GTX »

Onko ajatuksia älylaitteiden tietoturvasta? Niin kivoja kuin monet älylaitteet ja sovellukset ovatkin, niin osassa on ihan todellisia riskejä käyttäjille.

Tässä on yksi testiraportti älypistorasioiden hakkeroinnista
https://www.aoitgroup.com/knowledge-hub ... me-network

Kun kotiverkkoon kytkettyyn älypistorasiaan murtaudutaan, niin kyse ei ole pelkästään siitä, että hakkeri voi kytkeä pistorasiaa päälle ja pois. Pahimmillaan hakkeri pääsee älypistorasian heikkoutta hyödyntäen käsiksi myös käyttäjän muihin laitteisiin, kuten puhelin tai tietokone. Silloin vaarassa ovatkin jo yksityiset tiedot, sähköpostit, pankki- ja luottokorttitiedot, identiteettivarkauden mahdollisuus, ym.

Akvaarioharrastajalle on tarjolla monenlaisia muitakin älylaitteita, kuten ohjelmoitavia LED-valaisimia, suodattimia tai lämmittimiä. Tietoturvariskien lisäksi minua mietityttää näiden älylaitteiden elinkaari. Jos maksan monta sataa euroa ohjelmoitavasta LED-valaisimesta, niin toimiiko puhelinsovellus vielä 5 tai 8 vuoden kuluttua tulevaisuuden uudessa puhelimessani? Onko puhelinsovellusta saatavilla edes 3 vuoden kuluttua tai loppuiko pilvipohjaisen sovelluksen toiminta valmistajan kadottua markkinoilta?

Mun ainoa akvaariokäytössä oleva älylaite on TC420 LED-kontrolleri. Siitäkin otin USB-liitännäisen mallin, koska tiedän pystyväni käyttämään sitä vielä yli 10 vuodenkin kuluttua, eikä se aiheuta tietoturvariskejä.
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja Herman »

Minulla ei ole käytössä yhtään puhelimella tai tietokoneella langattomasti ohjattavaa laitetta. Myönsin itselleni vuosia sitten, että en jaksa perehtyä niiden tietoturvaan riittävästi. Akvaarioiden LED-valojakin ohjaavat mekaaniset ajastimet, vaikka osa valojen ominaisuuksista jääkin tällöin käyttämättä.
onlyer
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 21:41, 18.05.2008
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja onlyer »

Suoraan sanottuna en ole edes ajatellut digitaalisia tai muitakin hienompia ajastimia. Ostin valoille prismasta sisäkäyttöön tarkoitetun ajastimen, samanlaisen mitä huonekasveilla on, naksahdus kuuluu vain kun valo syttyy tai sammuu. Mut ei rutise niinkuin ulkokäyttöön tarkoitetut.
Mun tuurilla nämä hienommat ei toimi mulla kuitenkaan tai sit niillä on täysin oma elämä ja toimivat kun tahtovat 🤣
Mut olishan se hienoa jos pystyis kännykällä ohjamaan ajastimia 🤔 täytyy vissiin laittaa ostoslistalle 😏
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja joppe »

Varmaan vähän vanhanaikainen kun ei meinaa millään hahmottaa mitä akvaariossa on semmosta jota pitäisi päästä kännykällä ohjaamaan? Varmaan kehityksen vankkureista tien varteen pudonnut tai jotain semmoista.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

No esmes sellanen ois hyvä toiminto että kännykkäsovelluksella sais kalat kutemaan. Tai jos pieniin poikasiin sais yhteyden ja vois ilmottaa niille että pölymäistä tehdasruokaa voi syödä vaikka se ei liiku.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja joppe »

No tarkemmin ajatellen voishan sitä makkara kädessä ja kännykkä toisessa röhnöttää sohvalla ja sytytellä/sammutella valoja tai vaikka pumppua. Ei tarvisi enää erikseen matkustaa akvan viereen sen vuoksi. :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Voishan akvaarion eteen laittaa kameran ja siitä yhteys kännykkään. Siten vois maata sohvalla ja silti kattella akvaariota. Tai kattella sitä akvaariota vaikka töissä ja bussissa matkalla töihin.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Älypistorasiat

Viesti Kirjoittaja joppe »

Kyllähän tässä alkaa avautumaan mahdollisuuksia kun miettii. Sitä voi vaikka töräyttää hiilidioksia akvaan ja kuvata se kameralla ja katsoa kännykällä livenä ruokatunnilla suurta spektaakkelia. Laittaa vielä kameran pyörivälle alustalle niin voi samalla tarkistaa töistä käsin ettei sohvallakaan ole menossa mitään suurta spektaakkelia..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”