uudelleen aloittajan tyhmät kysymykset

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mattolaituri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:49, 22.06.2022
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

uudelleen aloittajan tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Mattolaituri »

Muutuin happamaksi vanhaksi naiseksi ja piti tehdä jotain! Siis akvaariota perustamaan, kun tyttärellä sattui olemaan ja liikakansoitus uhkasi, miljoonakalat siis tuottivat kiitettävästi jälkeläisiä.
Olen aikoinaan aloittanut harrastuksen miljoonakaloilla kakkukuvussa. Silloin aika oli toinen ja huomaan pudonneeni kelkasta pahemman kerran. Älkää kuolko kauhusta kysymysteni edessä.
Minulla on 60 litrainen akvaario. Se on ollut nyt toiminnassa runsas kaksi viikkoa ja siten siis varmaankin tosi kesken. Suodatin on Fluval u2 ja näyttää avaruusvekottimelta siihen nähden millainen suodatin oli silloin vuosia sitten.
Asukkainen on niitä miljoonakaloja, jotka kyllä ovat ehdottomia lemppareitani. Heitä on noin 24 eri ikäisiä. Yksi selkeä ukko, parista näyttäisi tulevan ukkoja ja muut ovat vielä niin pieniä etten osaa sanoa. Nämä ovat kuulemma jotain luonnon muotoa. Kellertäviä ja muutama sellainen harmaa ja ukko tietty värikäs oranssipyrstöinen. Olisiko lyyrapyrstö, joka on ilmeisesti taistelukalan raatelema.
Sitten minulla on kymmenen sukarapua, niitä kirsikka sellaisia ja myös hyvin eri ikäisiä. Kasveina vedensuosikkia ja luultavasti jaavan saniaista sekä kääpiömelalehti. Ja rapujen mukana tullutta vedensuosikin tapaista, mutta paljon harvempaa. En ole vielä löytänyt sille nimeä.
Terrakottaruukku (kukkaruukku, uusi) omenapuun oksia ja kiviä.
Ja ne kyssärit... Ravuista, kitiinikuori kiinnostaa, eli siis pitääkö olla jokin kitiinilisä , jotta kuoresta tulee hyvä ja miten kalkki, seepian suomua? Minulla oli sellainen ulkomailta tuotu kotilon vai simpukankuori, mutta otin sen pois, kun jostain luin ettei niitä suositella akvaarioihin vaikka kauniita ovatkin.
Pohjamateriaali on muuten soraa ja vaaleaa pienempirakeista 1-2mm vaaleaa grind taisi lukea pussin kyljessä, siis hiekan ja soran välimaastosta. Pitääkö ravuille olla vaikka kupissa vielä hienompaa hiekkaa?
Nitriittitestejä olen tehnyt ja vähän oli koholla , 0.5 Seran tippatestillä ja vaihdoin osan vettä, tänään oli nollassa.
Voiko nuo litkut, siis testilitkut , surutta kaataa viemäriin? Entä kun vedessä on niitä pieniä vihreitä kelluvia kasveja, onko vesilaitoksen altaat kohta täynnä niitä, kun kaataa akvaarioveden lavuaariin, mitä ei käytä kukkien kasteluvetenä? Ai niin, käytän Seran aquatan vedenparannusainetta, kasveille ravinnetta.
Tässä näin alkuun :D
Sopiva määrä uteliaisuutta tekee elämästä kiinnostavan.
lai
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:07, 02.01.2022
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: uudelleen aloittajan tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja lai »

Mattolaituri kirjoitti: 11:31, 12.07.2022
Voiko nuo litkut, siis testilitkut , surutta kaataa viemäriin? Entä kun vedessä on niitä pieniä vihreitä kelluvia kasveja, onko vesilaitoksen altaat kohta täynnä niitä, kun kaataa akvaarioveden lavuaariin, mitä ei käytä kukkien kasteluvetenä?
Itse olen ainakin kaatanut testilitkut viemäriin, nuo hapot ja emäkset laimenevat jo vesilukossa. Meillä kukat suorastaan riehaantuvat kasvamaan kun kastelee akvaariovedellä. Ulkosuodattimen vaahtomuovien pesuvesi on todella hyvää kukille. Sitä ei missään nimessä saa kaataa viemäriin,vaan kukkienkasteluun parasta A1 luokan lannoitetta.
Mattolaituri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:49, 22.06.2022
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: uudelleen aloittajan tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Mattolaituri »

Olen huomannut saman, että kukat tykkää ja miksipä eivät tykkäisi, onhan siinä vaikka mitä kukkasia kiinnostavaa. :mrgreen: Hyvä kun muistutit suodattimen pesuvedestä, sen taisin kipata lavuaariin. En kippaa enää..
Sopiva määrä uteliaisuutta tekee elämästä kiinnostavan.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: uudelleen aloittajan tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ravuille ei tarvitse olla mitään erikoista hiekkaa. Ei tarvita mitään kitiinilisiä. Kelluva kasvi on luultavasti pikkulimaskaa. Se on luontainen myös Suomessa, kuten melkein kaikkialla muuallakin.
Mattolaituri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:49, 22.06.2022
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: uudelleen aloittajan tyhmät kysymykset

Viesti Kirjoittaja Mattolaituri »

kr70 kirjoitti: 21:18, 14.07.2022 Ravuille ei tarvitse olla mitään erikoista hiekkaa. Ei tarvita mitään kitiinilisiä. Kelluva kasvi on luultavasti pikkulimaskaa. Se on luontainen myös Suomessa, kuten melkein kaikkialla muuallakin.
[/quo

Kiitos paljon vastauksestasi. Muutama huoli vähemmän :D
Sopiva määrä uteliaisuutta tekee elämästä kiinnostavan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”