Olen uusi akvaarioharrastuksen parissa ja ostin tänään käytetyn akvaariokokonaisuuden, josta olisi nyt kesäloman aikana taiteilla kiva katseenvangitsija olohuoneeseen! Olen lukenut jonkin verran aiheesta, mutta kaipailisin nyt hyviä käytännön vinkkejä aloittamista varten. Alla on myös paljon mielessäni pyörineitä kysymyksiä akvaarioharrastuksesta, joihin haluaisin myös teidän kanssalotraajien vastauksia, sillä onhan kokemusasiantuntija aina kokemusasiantuntija

Tässäpä vähän perustietoa ostamastani paketista:
- allas blau optiwhite 38l (mitat p45xs28xk30cm) ja kansilasi
- valaisin blau lumina (olettaisin 9W) säätimellä
- suodattimet aquael pat mini ja laitasuodatin blau FW-120
- lämmitin eheim 50W
- blau terra activa soil
- vedenparannusaine biotopol ja tippatestisetti (pH, kH, gH, NO2) löytyvät myös valmiiksi ostettuina
Tiedän, että valitsin ensialtaaksi varsin pienen altaan ja haluankin, ettei altaaseen eksy vahingossa sille liian suureksi kasvavia kalalajeja. Pieneen vuokra-asuntoon en kuitenkaan paljon suurempaa allasta voi/uskalla ottaa jo vesivahingonkin varalta.
Ajatukseni olisi majoittaa altaaseen pieni (~10kpl, vai meneekö enemmän?) parvi hehkutetroja. Hehkutetra vaikuttaisi varsin passelilta kalalajilta kauniin värityksensä ja rauhallisen luonteensa vuoksi ja siihen vahingossa törmäsin, kun mietiskelin ensin pieniä rasboralajeja. Hehkutetroille mm. Akvaariolinnan lajiesittelyvideolla annetaan akvaarion pohjan kooksi vähintään 45cmx30cm ja vesiarvoiksi happamuudeksi pH 5,0-7,0, kovuudeksi dH <12 sekä lämpötilaksi 20-28 astetta. Huomasin kuitenkin, että Varjon akvaariokalat 2.0- kirjaa moni kuitenkin on suositellut ja sen ehdin jo laittamaan varaukseenkin, joskin sille tuntui varauksia olemaan ihan jonoksi asti.
Millä suosittelisitte starttaamaan altaan kypsytyksen? Onko Prodibion Start Up Nano ollut hyvä tähän? Lueskelin hirvensarvisuolan ja muiden eri keinojen käyttämisestä, mutta ne vaikuttivat melko monimutkaisilta ja eri ohjeiden välillä oli suuriakin eroavaisuuksia. Eniten minua hirvittää se, että ymmärrän jotain väärin ja jokin menee kypsytyksessä vikaan.
Voiko altaan mukana tullutta soilia käyttää normaalin pohjamateriaalin (hiekan) tavoin? Lueskelin tuosta netissä ja ilmeisesti sillä on veteen happamoittavia eli pH:ta ja (karbonaatti?)kovuutta laskevia vaikutuksia. Se kuitenkin tarjoaisi hyvän ravinnepohjan kasveille. Kannattaako mukana tullut kahden kilon pussi jättää suosiolla hiekan alle, vai käyttää pohjamateriaalina vain ja ainoastaan soilia? Mielestäni se on ihan kivan näköistä, että sinällään mulle itelleni ihan fine vaihtoehto.
Entäs sitten, kun mieleni tekisi käyttää sisustukseen vähän puuta sekä tummia seriyu-kiviä. Niiden kuitenkin kerrotaan nostavan kovuutta. Mitenköhän toimii yhtälössä, jossa on pohjamateriaalina on jo valmiiksi kovuutta laskeva soil sekä joku puunkarahka? Onko tässä muuta vaihtoehtoa kun kypsytyksen aikana kokeilla ja seurata vesiarvojen muutoksia ja sen mukaan operoida sisustuksen saralla (esim. vähentää/lisätä kiviä). Kovin paljoa sisustusta ei tuon kokoiseen altaaseen mahdu, muttei sitä aikomuksenakaan ole kovin paljoa laittaa, että kasveille jää hyvin tilaa.
Kasvit ja lannoitteet, suurimpia huolenaiheitani. Kuinka löydän hyvä balanssin valaistusajan, kasvien määrän ja lannoituksen suhteen?
Onko vain sellainen asia, jossa tasapainoa etsitään koko ajan ja kun se löytyy, se löytyy?
Kuinka lähteä liikkeelle allasta perustaessa niin, ettei ensimmäiseksi vastassa ole leväongelma? Nostetaanko valaistusaikaa asteittain, kun myös kasvien määrä ja aika altaan perustamisesta lisääntyy? Tiedän, että ensimmäiset kuukaudet esim. levätasapainon kanssa voivat olla hyvinkin epästabiileja, mutta haluaisin minimoida ilmeisesti hyvinkin yleisten leväräjähdysten riskit.
Mikä lannoite on toiminut teillä parhaiten niin, että kasvit saisivat yhdestä ja samasta lannoitteesta mahdollisimman kattavasti tarvitsemansa ravinteet? Tropican Specialiced Nutritionia ja Premium Nutritionia olen nähnyt suositeltavan akvaariopiireissä, onko kyseisillä tuotteilla eroa?
Akvaariokaupassa minulle suositeltiin taas Easy-Life Profiton, Ferron ja Easycarbo Bion yhdistelmää, mutta se kävisi aika kalliiksi. Kyseiseltä merkiltä löytyy kuitenkin vielä ainakin Fosfo, Nitro ja Kalium-Potassium, olisiko niillekin tarvetta?
Plantaminin ja Ferropolin olen ymmärtänyt olevan melko suppeita ravinteiden suhteen, eli niiden lisäksi joutuisi sitten lotraamaan vielä vaikka mitä.
Mitään kovin vaikeatasoisia kasveja en ole ajatellut altaaseen ottaa, mutta esimerkiksi papukaijalehti on todella kauniin värinen kasvi ja se houkuttelisi altaaseen kyllä ottaa, keskivaikeasta luokituksesta huolimatta.
Mitkä testit olisi kannattavia hommata kasveja ajatellen? Nitraattitesti ilmeisesti kannattaisi kuulua ihan vesitestien perusvarastoon, mutta olisiko vielä jokin muu, mistä voisi olla hyötyä esimerkiksi lannoitteita ajatellen?
Hurjasti kiitoksia teille, jotka jaksatte kysymyksiini vastailla