Mustaa levää(kö?) kasveissa!?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikkanen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 11:32, 27.12.2021
Sukupuoli: N/A

Mustaa levää(kö?) kasveissa!?

Viesti Kirjoittaja pikkanen »

Mulla akvaariokasvien lehdet ovat alkaneet peittyä mustaan, alkaa lehden reunoilta ja lähtee siitä etenemään koko lehteen. Näyttää joksenkin levämäiseltä. Oon joutunut karsimaan joitakin kasveja pois, kun ovat lopulta olleet lähes kokonaan tän mustan asian peitossa. Akvaarion pitäisi muuten olla hyvinvoiva.

Akvaariossa olevat kasvit oli myyjän suosittelemia, kun kysyin helppohoitoista lajia, kahden muun lajin nimeä en muista, mutta yksi on iso rasvalehti. Palstoilta ymmärsin, että tuon lajin ei pitäisi edes sopia mun akvaarioon, sillä läpötila pyörii siellä 28 asteessa. Toinen mysteerikasveista ei menesty ollenkaan, mutta toinen mysteerilajeista tuntuu kukoistavan. Kasvupyrähdyksen jälkeen kuitenkin myös tähän kasviin on alkanut tarttua tätä mustaa levämäistä asiaa.

Tarkempia tietoja akvaariosta:
-Juwel rio 180l
-2x Juwel day 60w valaisimet
-Ehem sisäsuodatin (jos oikein muistan pakkauksen mukaan soveltui n.200l akvaan, mulla suodattimen säädöt aika pienellä jotta helmirihmat viihtyisi paremmin pinnalla)
-Lämmitin

Kalasto:
2x partamonni
3x helmirihmakala
11x kardinaalitetra
5x kirsikkabarbi

Vesiarvoja en oo hetkeen mitannut, mutta tarkoitus olisi ihan lähipäivinä hankkia lisää vesitestejä. pH pyörii yleensä siinä 7,5 paikkeilla, tarkoitus olisi saada laskettua seitsemään. No2 ollut nolla nyt viime testauskerroilla ja No3 vaihdellut 5-10 välillä.

Annan kasvistolle vedenvaihdon yhteydessä ravinteita Sera Florena sis: Rauta,Magnesium,Ca,K,Mn,Co, sekä välillä Sera Flore 1 carbo. Akvaarion valo on aamu 9 ilta 9.

Mietin myös, että onko mulla liian vähän kasveja? Ja soveltuvatko edes nämä kasvit mun akvaarioon, ja jos ei, niin mitä lajeja suosittelette?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1929
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Mustaa levää(kö?) kasveissa!?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Saisitko tänne kuvaa siitä mustasta asiasta?
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mustaa levää(kö?) kasveissa!?

Viesti Kirjoittaja tellie »

Kuva akvaariosta myös antaisi käsitystä siitä, onko kasveja "liian vähän" :)

Mutta mihin huomioi kiinnittyi, niin sinulla on melko matalat nitraatit, ja kun tämän yhdistää epäilyyn liian vähäisesistä kasvimääristä, voi epäillä, että vaidat kuitenkin vettä ns. normaalisti? Makroravinteistä (NPK) fosforista ei ole tietoa - kaliumia menee lannoitteessa määrä X, mutta fosfori (fosfaatti) voi olla vaikka nollilla. Jos harkitset vesitestien lisäämistä, niin se voisi olla järkevä investointi.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
pikkanen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 11:32, 27.12.2021
Sukupuoli: N/A

Re: Mustaa levää(kö?) kasveissa!?

Viesti Kirjoittaja pikkanen »

kr70 kirjoitti: 16:51, 10.02.2022 Saisitko tänne kuvaa siitä mustasta asiasta?
Tässä parii kuvaa:
Liitteet
20220210_132956.jpg
20220210_133100.jpg
pikkanen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 11:32, 27.12.2021
Sukupuoli: N/A

Re: Mustaa levää(kö?) kasveissa!?

Viesti Kirjoittaja pikkanen »

tellie kirjoitti: 18:14, 10.02.2022 Kuva akvaariosta myös antaisi käsitystä siitä, onko kasveja "liian vähän" :)

Mutta mihin huomioi kiinnittyi, niin sinulla on melko matalat nitraatit, ja kun tämän yhdistää epäilyyn liian vähäisesistä kasvimääristä, voi epäillä, että vaidat kuitenkin vettä ns. normaalisti? Makroravinteistä (NPK) fosforista ei ole tietoa - kaliumia menee lannoitteessa määrä X, mutta fosfori (fosfaatti) voi olla vaikka nollilla. Jos harkitset vesitestien lisäämistä, niin se voisi olla järkevä investointi.
Otin eilen rasvalehden kokonaan pois, sillä oli niin huonossa kunnossa (kärjet ihan nuukahtaneet ja kärähtäneen oloiset, osa lehdistä muuttunut läpinäkyviksi, toki partamonnien innokas levänputsaus kasvista voi olla osasyy tähän, sekä varret olivat paikoittain ihan kaljuna, lehtiä siis alueittain varissut pois). Kävin sitten samana päivänä akvaliikkeessä hakemassa kasveja, joiden pitäisi pärjätä vähän korkeammassa läpötilassa (piti samalla hakea niitä vesitestejä, mutta pääsi unohtumaan, joten pitää tässä viikonlopun aikana hakea). Menin sitten vielä vaihtamaan pohjamateriaalit tummempaan hiekkaan, alkuperäinen valkoinen jokisora oli aika jäätävä tuolla akvaariossa varsinkin noilla mun kirkkailla lampuilla 8O .

Tosiaan vettä vaihdan kerran viikossa 40-60l riippuen kuinka paljon likaa sieltä pohjasta tulee.

Tässä vielä kokonaiskuva akvaariosta, vesi on tosiaan vielä vähän sameana pohjanvaihdosta:
Liitteet
20220211_121531.jpg
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mustaa levää(kö?) kasveissa!?

Viesti Kirjoittaja tellie »

En oikein saa tuosta levästä tolkkua. Minusta näyttää jotenkin tummanvihreälle? mutta muutama lisähavainto :)

En valitettavasti myöskään ymmärrä mitään noista lediputkista, joten en osaa sanoa, onko valo ns. hyvä vai ei. Kaikkihan ne väittävät olevansa supermegahyviä :roll: Mutta mikä on totuus, se on sitten toinen asia. (Kolmas asia on se, mistä hemmetistä sen totuuden saisi ledeille selville.)

Sinulla on tosiaan aika vähän kasveja. No, vaikeahan niitä on pitää, jos eivät elä :D Yksi mahdollisuus olisi pyytää joltakulta nopeakasvuisia sitkeähenkisiä kasveja vaikkapa kellumaan akvaarion pinnalle. Niillä saisi nopeasti kasvimassaa kehitettyä ja hommaa käynnisteltyä. Sitten kun leväongelmat on selätetty ja pohjakasvit alkavat kasvaa kunnolla, pinnalla lilluvia kasveja voi kipata jorpakkoon (tai osan vaikka jättääkin rihmakalojen iloksi). Itse olen tykännyt kasvattaa pinnalla sammakonputkioletettua, koska saan sitä sen verra imukpeilla kiinni akvan yläreunaan, että pystyn hallitsemaan varjo- ja valopaikkoja.

Valaistusaikasi on tosi pitkä, varsinkin jos valosi oletetaan tehokkaiksi kasvivaloiksi... Nythän olet siis tilanteessa, jossa on vähän kasveja, joitakin ravinteita tarjolla paljon (joitain toisia ehkä ei ja paljon valoa. Sinulla näyttäisi myös olevan suodatin joko pinnassa tai sen ilmanotto päällä? Tuo voi ajaa ikävästi CO2 pois altaasta. Onko se tämän sinun leväsi kannalta hyvä vai huono juttu, se on sitten toinen asia...

Mitäkö minä tekisin levälle, jos tuo allas olisi minun?

- yrittäisin selvittää akvaario(kasvi)harrastajien kokemuksia tuosta valosta ja jos pahasti nyrpistelevät nenäänsä jostain perustellusta syystä, harkitsisin sen vaihtamista

- lyhentäisin valaistusaikaa muutamalla tunnilla

- yrittäisin saada selkoa siitä, mitä makroja (NPK) altaaseen tällä hetkellä menee

- lisäsisin kasvimassaa ihan piipin piipisti esimerkiksi ostamalla harrastajalta jonkun ison kasvipaketin, jossa tulee siis kasveja runsaasti grammoissa mitattuna. (Akvaariokapoissa kun myydään tyylillä "yksi kasvi", niin se kasvi on aika pieni siihen nähden, jos on tarkoitus ankarasti lisätä kasvimassaa. Ja siis jos kukkaro kestää, niin sieltähän saa sitten valikoitua just mitä tahtoo! Nuo harrastajien paketit vaan ovat näppärä budjettiratkaisu)

- pohtisin CO2-lisää esim. kiljuilla

- Eläisin levän kanssa. Okei, jos levä peittää kaiken alleen ja kasvit delaavat, on leväongelma, jonka kanssa elämiseen ei tarvitse tyytyä :D Mutta tuo sinun altaasi näyttää ainakin kuvassa muuten ihan siistiltä, eikä tuo kasvikaan miltään hirveän leväkatastrofin uhrilta.

Vertailun vuoksi, alla on kanto minun akvaariostani (ja leväbuffetissa safkaavan amanoravun ahteri xD) En koe, että minulla olisi leväongelma, koska kasvit kasvavat mukavasti ja pääsääntöisen levättöminä. Suuressa viisaudessani vaan olen asetellut tuon kannon niin, että siihen paahtaa valo, ja suodatinkin on siinä just sopivasti, että yhteen kohtaan puhaltaa ja toisessa kohdassa ei ole virtausta. Sisustuselementti tämäkin.

TOKI jos kasvit ovat "pakollinen paha" kalaharrastuksessa, niin sitten on eri ääni kellossa! Ja konstitkin ehkä toiset.

Täällä on muuten myös sticky leväongelmista ja huonosta kasvien kasvusta selviämiseen: viewtopic.php?t=199603
leva.jpg
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”