Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Akvaario- ja lemmikkieläinkauppoja putoilee suomen kartalta yhä kiihtyvällä vauhdilla. Sen on jokainen varmasti huomannut. Tottakai se tuntuu mukavalta istua soffalla läppäri sylissä ja surffailla verkkokaupasta toiseen tsekkaamalla josko jostain löytyis vielä euroa halvemmalla uusi ulkosuodatin. Hyvässä lykyssä siinä säästää muutaman kympin verrattuna paikallisen kivijalkakaupan hintoihin. Tuskin sitäkään, jos on ollut paikallisen kivijalkakaupan kanta-asiakas jo pidempään. Mutta kun se verkkokauppa on niin helppoa!
Noh, nyt ollaan tilanteessa, että verkkokauppa kasvaa ja kehittyy ja sellaisetkin verkkokaupat, jotka eivät ennen ole akvaariotarvikkeita listoillaan pitäneet, ovat nyt ottaneet ne valikoimiinsa. Eräskin tunnettu verkkokauppa alkoi markkinoimaan tuossa joulun alla muovisia muutaman litran kippoja "koska kalat ovat lapsille helppohoitoisia lemmikkejä". Ööh... Miten meni niinku omasta mielestä?
Sitä mukaan kun tietoisuus kalojen, kasvien ja muiden vesiolentojen elämästä lisääntyy, suuret monikansalliset yhtiöt jyrää tän monen ihmisen tekemän työn 6-0 ja yhä useamman pikkutytön tai -pojan työpöydän kulmaa piristää pikku purkki/malja muutamalla kalalla (niillä paikkakunnilla, joista vielä kalojen saaminen kohtuullisen matkan päästä on mahdollista).
Luulin että kultakalamaljoista päästiin eroon tossa ysärin alussa, mutta nyt näyttää pahasti siltä, että ollaan jälleen lähtöruudussa.
Oliko tämä se, mitä me akvaarioharrastajat haluttiin? Oliko yhteinen tahtotila se, että ajetaan suomalaiset akvaarioalan erikoisliikkeetja vuosikymmenien tietotaito alas ihan vaan sen takia, että se uusi ulkosuodatin löyty saksasta muutaman euron halvemmalla? Oliko meidän halukkuus se, että jos akvaarioon iskee joku tauti, on matkustettava 200km suuntaansa saadakseen tautiin hoitoa tai vaan annettava kalojen kuolla siihen ja hankkia sitten uusia? Niin, tai sitten tilata sieltä verkkokaupasta ja maksaa siihen päälle mojovat toimitusmaksut kun muulle ei juuri sillä hetkellä ollut tarvetta? Haluttiinko me oikeesti sitä, että kun suodattimeen tarvitaan varaosa, joudutaan tekemään kuten edellä?
Keskustelua, kommentteja?
Ps. Sovitaanko, että ei tulla lesoilemaan tähän ketjuun millään tonnien säästöillä jos on tilattu ulkomailta tavaraa jota suomesta ei kertakaikkiaan saa.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja GTX »

Todellisuudessa hintaero suomalaisen kivijalan ja eurooppalaisen verkkokaupan välillä on useissa tuoteryhmissä 40-60%. Kyse ei ole mistään muutaman euron pikkurahasta. Myös verkkokaupan kuljetuskustannukset ja ajansäästö ovat ihan kilpalukykyiset verrattuna fyysiseen käyntiin kivijalassa, mikäli ei asu tai muuten liiku kivijalan lähistöllä.

Tarvittaessa voin hakea kaloja silloin tällöin vaikka 200 km päästä tai pidemmältäkin, se ei ole minulle kynnyskysymys. Käytän silti pääosin verkkokauppoja, enkä ota minkäänlaista syyllisyyden taakkaa kannettavakseni tästä(kään) asiasta.
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja Polar »

Sama juttu, en ota tunnontuskia verkosta tilaamisesta. Se on nykyaikaa. Itselläni on huonoja kokemuksia kivijalkaliikkeiden valikoimista. Koskaan ei ole hyllyssä sitä mitä haluaisin ostaa. Ymmärrän kyllä ettei hyllyssä ole mitään järkeä pitää hurjaa valikoimaa vanhenemassa. Tilaamalla saattaisi saada, mutta olen sen tuotteen jo tilannut itse sata kertaa nopeammin ja halvemmalla, kuin se kivijalkaliike. Nykypäivän kivijalkaliikkeen toiminnan edellytys taitaa olla, että sillä on myös verkkokauppa tukemassa myyntiä. Eikä pelkästään akvaario/lemmikkibisneksessä, vaan kun ajatellaan kivijalkaliikkeitä ylipäätään. Toisaalta on paljon ihmisiä jotka eivät osaa tilata verkosta, ja heille kivijalkaliikkeet ovat korvaamattomia. Itse enemmän harmittelen kalojen myynnin lopettamista kivijalkaliikkeistä.
Tarjako
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 14:49, 23.02.2021

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja Tarjako »

Meidän suunnalla avasi ovensa (itse asiassa kahdella eri paikkakunnalla) uusi eläinkauppa muutama vuosi sitten. Voi olla että avautui vastaavan kaupan sulkiessa samalla alueella ovensa samaan aikaan, sitä en muista mutta kuitenkin. Alusta saakka molemmissa liikkeissä on ollut sekä tarvikkeita, ruokia, nesteitä että kaloja ja kasveja. Olen jotakin eläjää tilannutkin heidän kauttaan. Juuri joku viikko sitten ostin suoraan "hyllystä" xxl-kokoisen papukaijalehden, samoin loisteputkiasiat käy mukavasti tilaamalla heille liikkeeseen. Palvelu on oikein mukavaa, perustiedot on selkeästi selvillä, vesitestejäkin näyttävät pientä korvausta vastaan tekevän. Joku kala on tullut nyt parin vuoden aikana haettua muilta harrastajilta, muut kaikki tilattu näihin liikkeisiin tai ostettu suoraan altaasta. Kyseessä on tosiaan eläintarvikeliike, päämyynti tulee varmasti koira-ja kissatarvikkeista ja ruuista mutta mielestäni palvelevat kyllä peruspirkkoa näissä akvaarioasioissakin. Olen kyllä tilannut kotimaisesta nettikaupasta mm suodattimen osia ja joka kerralla on tarttunut kasvia ja ruokaa samaan tilaukseen. Mutta kivijalkakauppa pesee näin vanhan akvaristin mielestä nettikaupan mennnen tullen. Se lapsuuden fiilis kun pyörit altaiden välissä tsekkailemassa onko uusia lajeja, miten parvikalat käyttäytyvät...ja mikä parasta, saan apua niin halutessani ja jos sanon että katselen kalat tässä, saan rauhassa katsella.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ilman verkkokauppoja minun akvaarioharrastuksesta ei olisi tullut mitään. Parhaimmillaan Kouvolassa oli 4 eläinkauppaa joissa oli myös akvaario puoli. Pelkkää akvaariokauppaa täällä ei muistaakseni ole koskaan ollut. Onhan se turhauttavaan kun kierrät kaikki kaupat läpi ja mistään ei löydy sitä lämmitintä ei minkäänlaista suodatinta tai tippatestiä. Kaikki perustavaratkin puuttuu. Tilaamalla tietysti hankkivat mutta yksittäistä tuotetta ei tilata vaan pitää odottaan että tilauksia tulee enmmän niin sitten tilaavat kerralla useamman tuotteen. Tämä tietää odottelua ja toista käyntiä kaupassa. Mitä hintoihin tulee niin esim kivijalkakaupasta saa lannoitetta tai vedenparannusainetta 5dl kun netistä samaa ainetta saa 5l samalla hinnalla kotiovelle tuotuna.

Onneksi siis on vaihtoehto jotta akvaarioharrastus ylipäätään on mahdollista. Netissä valinnanvaraa riittää ja hinnat ovat edullisempia ja toimitusaika huomattavasti nopeampi kuin kivijalkakaupassa. Mikä estää tilaamasta ulkomailta kun toimitusaika voi olla jopa huomattavasti nopeampi kuin kotimaasta tilattuna. En näe mitään tarvetta maksaa kotimaiselle kivijalkakauppiaalle moninkertaisia hintoja. Se että kivijalkakaupasta saisi asiantuntevaa apua ei pidä useinkaan paikkansa ja siitä on monta keskustelua tälläkin foorumilla kun on saatu aivan ihmeellisiä ohjeita kalavalinnassa ja akvaarioharrastuksen aloituksessa. Miten kissan ja koiran ruokaa myyvällä kauppiaalla voisikaan olla oikeita vastauksia arvaario puolelle. Pelkkiä akvaario kauppoja taitaa suomessa olla todella harvassa.

Jos eräskin tunnettu verkkokauppa alkoi markkinoimaan tuossa joulun alla muovisia muutaman litran kippoja en koe että se on minun vika kun en asioi kivijalkakaupoissa kysymässä ei oota.
Viimeksi muokannut Koomikko, 18:02, 10.02.2022. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja GTX »

Polar kirjoitti: 10:03, 10.02.2022Itselläni on huonoja kokemuksia kivijalkaliikkeiden valikoimista. Koskaan ei ole hyllyssä sitä mitä haluaisin ostaa.
Tämä on iso asia myös minulle. Ostan yleensä kaikki perustarvikkeet vuoden tarpeisiin kerralla, kuten suodatustarvikkeet, kemikaalit, lannoitteet ja ruuat. Akvaarioharrastukseni alkutaipaleella kävin kivijaloissa. Ostosten tekeminen tarkoitti käytännössä erillistä käyntiä pääkaupungin 2-3 suurimmassa akvaarioliikkeessä, ajoa yli 150 kilsaa, aikaa kului 3-4 tuntia ja silti jäi aina jotain puuttumaan. Yleensä suodatuslevyjä oli hyllyssä liian vähän, vedenparannusaineen 5 litran kokoiset purkit loppu, loisteputkia tulee lisää parin viikon kuluttua tai ei tullut vielä silloinkaan niitä mun tilaamia kokoja, vaan tervetuloa käymään jälleen parin viikon kuluttua. Ei jaksa enää pyöriä edestakaisin kivijaloissa. Verkkokaupoissa tuotteiden, saatavuuden ja hintojen vertailu on helppoa. Lopuksi tavarat tulevat halutessani vaikka suoraan kotiovelle.

Akvaariopäiväkirjani mukaan olen tehnyt kalaostoksen viimeksi kolme vuotta sitten ja se on myös viimeisin käyntini kivijalassa. Eiköhän jostain saa vielä kaloja, kun seuraava hankinta tulee ajankohtaiseksi. Muuten suuntaan ostoksille Tukholmaan, Tallinnaan tai laitan kotimaisia lajeja.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja tellie »

Kirjoittelin muutama päivä sitten vähän samasta asiasta toisaalla, mutta minä olen ehkä eri mieltä siitä, mikä tuohon "kultakalamaljojen" paluuseen on johtanut. Ehkä minulle on vain kertynyt huonoja kokemuksia akvaarioliikkeistä, mutta (pl. eräs itsestäni satojen kilometrien päässä oleva liike), en ole saanut kovin asiantuntevaa apua, kun olen sitä tarvinnut. Internet sen sijaan on auttanut.

Olen myös huomannut, että kaloja myyvissä kaupoissakin on monesti selkärankaisia alle 40 litraisissa kipoissa. En tiedä mitä suositus nykyään tästä sanoo, mutta wanhoina hywinä aicoina kulma jos toinenkin olisi kohonnut. (Ei niinä esihistoriallisina wanhoina kehnojna aicoina, vaan siinä välissä)

Tämä ei toki tarkoita sitä, että minusta olisi tosi kivaa ja jeespox kun akvaariotarvikemyyjät ja kalakaupat katoavat. Pointti oli ihan vaan siinä, että ei noista kaupoista ole tosiaan tietoa ja viisautta ole hirveän paljon niskaan satanut. Joskin toisaalta täytyy myöntää, että olivathan niiden kehnotkin tilasuosituset ("kultakala tarvitsee ainakin 100 litran akvaarion") paremmat kuin täysin puuttuvat.

Nähdäkseni isompi ongelma noissa allaskoko- yms. asioissa on se, että porukka lukee ulkomaalaisia nettisivuja ja niiden suosituksia. Siellähän on suomalaisesta näkökulmasta hyvinkin erikoisia ratkaisuja ihan ns. sivistyneenkin maailman maissa. Kun tähän lisää viime vuosien nanoilubuumin, niin onko ihme, jos kultakalat ovat kohta taas maljoissa ja taistot hillopurkeissa... Kun siellä jenkkien ison lemmikkifirman sivullakin sanottiin, että taisto menee 1 gallonaan (3.8 litraa)! Siis tää kymppilitrainen pyttyhän on ihan mieletön palatsi sille!

Samaan aikaan forkkakulttuuri kuolee ja keskustelu siirtyy alustoille, joissa vanhoja juttuja on vaikeampi etsiä ja mm. stickyjen kanssa on vaikeampaa. Siksi samat kysymykset rallaavat jatkuvasti ja konsensuksen puuttuessa on vaikea lähteä varsinkin omalla naamalla (fäbäri) kyseenalaistamaan jonkun saamia "myyjän ohjeita", kun sitten on herneitä nenässä syyllistämisestä ja ties mistä.

Itse ostan paljon verkkokaupasta. Ostaisin mielelläni kasveja, itse valitsemiani puunkappaleita, vesitestejä, ruokia ja putkia kivijalkakaupasta, jos niitä vaan sieltä saisi. Kun ne saisi sitten heti käteen ja puunkappaleissakin voisi valita sen, minkä niistä mielellään yli kahdesta kappaleesta haluaa. Ja tietty kaloja ostaisin mielelläni. Joo, tuleehan se halvemmaksi ostaa netistä, mutta enemmän se on saatavuuskysymys... Jos etsin CO2 flipperiä, niin hittoako minua auttaa, jos lähimmäksi hyllytuotteeksi pääsee ilmaletku? Tai jos haluan katseenkestävämmän CO2 checkerin, niin lähin tuote voi olla pH-testi - liuskana, kuka niitten tippojen kanssa pelaa...?

Ajattelen itse sillä viisiin, että olisi tosi hienoa jos kivijalkaliikkeet pystyisivät tekemään yhteistyötä jonkun toisen toimijan kanssa siten, että sieltä pystyisi saamaan neuvonnat ja vaikka jonkun sortin pakettialennukset tilauksiin. En kuitenkaan ymmärrä liiketoiminnasta mitään, joten tiedä sitten.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mennään vaikka 20 vuotta ajassa taaksepäin. Mielestäni kivijalkakaupat olivat vielä surkeampia mitä ne nyt ovat vaikka verkkokaupoista ei vielä tiedetty mitään. 10 vuotta sitten ei tilanne ollut muuttunut sen paremmaksi. Minun mielestä kivijalkakaupat eivät koskaan ole olleet tällä alalla sitä mitä niiden olisi pitänyt olla. Verkkokauppojen tuleminen on mahdollistanut akvaario harrastuksen laajentamisen ja monipuolistamisen kun tarjontaa löytyy varmasti kaikkien tarpeisiin kun maan rajatkaan ei ole esteenä kaupanteolle. Minkään harrastuksen päätarkoitus ei liene elättää kauppiaita.

Vielä tänä päivänäkään kaikki kivijalkakaupat eivät ymmärrä verkkokaupan tärkeyttä. Kaupan sivuilla voidaan mainita ainoastaan tuotemerkit mitä myydään. Joillain voi olla verkkokauppa puolikin mutta tuotevalikoima on todella suppea. Minä voisin kannattaa kivijalkakauppoja niin että tekisin tilauksen heidän verkkokaupasta ja noutaisin tuotteen kivijalkakaupasta. Samalla voisi ostaa heräteostoksia. Ei ole mahdollista niin ei ole..........
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja tellie »

tellie kirjoitti: 18:48, 10.02.2022Tämä ei toki tarkoita sitä, että minusta olisi tosi kivaa ja jeespox kun akvaariotarvikemyyjät ja kalakaupat katoavat. Pointti oli ihan vaan siinä, että ei noista kaupoista ole tosiaan tietoa ja viisautta ole hirveän paljon niskaan satanut. Joskin toisaalta täytyy myöntää, että olivathan niiden kehnotkin tilasuosituset ("kultakala tarvitsee ainakin 100 litran akvaarion") paremmat kuin täysin puuttuvat.
Tämän suhteen otan kyllä vähän sanojani takaisin päin. En siksi etteikö tämä olisi totta, vaan siksi, että ehkä asiaa pitäisi katsoa toisesta(kin) perspektiivistä.

Minä hommasin ensimmäisen akvaarioni vuonna 2004, ja kuten liittymispäivämäärästä näkee, löysin tänne AW:hen aika nopsaan sen jälkeen. Sitä ennen oli mm. kirjoja ja lehtiä tullut tavattu. Täällä AW:ssa saatavilla oli tosi paljon suomalaisittain ajantasaisinta(?) akvaarioharrastajatietoa ja kunnianhimoisia näkemyksiä mm. liittyen noihin allaskokohommiin. Henkilökohtaista apua ongelmiin. Kyllähän siinä jäi aika nopeasti toiseksi paikkakunnalla silloin toimineiden "sekaeläinkauppojen" kohtuullisen pintapuoliset ohjeet.

Mutta.

Vähän epäilen, että oma kokemukseni ja harrastuspolkuni, tai monien muiden AW:laisten kokemus ei välttämättä ole edustava otos suomalaisten akvaarionomistajien kokemuksesta. Vaikea sanoa, mutta epäilisin, että se ei välttämättä edes ole se tavanomaisin kokemus.

Kun jälkikasvu rankuu mutsilta ja/tai fatsilta lemmikkiä ja päädytään akvaarioon, kun "se on helppo eikä kaloja tarvii ulkoiluttaa" tai "kun on tuota allergiaa koirille niin ei voida sellasita ottaa", niin touhu näyttää hivenen toisenlaista. Ehkä siinä myös kivijalkaliikkeen rooli neuvojana on hivenen toisenlainen.
Koomikko kirjoitti: 13:48, 11.02.2022 Mennään vaikka 20 vuotta ajassa taaksepäin. Mielestäni kivijalkakaupat olivat vielä surkeampia mitä ne nyt ovat vaikka verkkokaupoista ei vielä tiedetty mitään. 10 vuotta sitten ei tilanne ollut muuttunut sen paremmaksi. Minun mielestä kivijalkakaupat eivät koskaan ole olleet tällä alalla sitä mitä niiden olisi pitänyt olla. Verkkokauppojen tuleminen on mahdollistanut akvaario harrastuksen laajentamisen ja monipuolistamisen kun tarjontaa löytyy varmasti kaikkien tarpeisiin kun maan rajatkaan ei ole esteenä kaupanteolle. Minkään harrastuksen päätarkoitus ei liene elättää kauppiaita.

Vielä tänä päivänäkään kaikki kivijalkakaupat eivät ymmärrä verkkokaupan tärkeyttä. Kaupan sivuilla voidaan mainita ainoastaan tuotemerkit mitä myydään. Joillain voi olla verkkokauppa puolikin mutta tuotevalikoima on todella suppea. Minä voisin kannattaa kivijalkakauppoja niin että tekisin tilauksen heidän verkkokaupasta ja noutaisin tuotteen kivijalkakaupasta. Samalla voisi ostaa heräteostoksia. Ei ole mahdollista niin ei ole..........
Täällä lappeen Rannassa tilanne on kyllä mennyt huonompaan suuntaan siinä mielessä, että kaloja myyvien kauppojen lukumäärä on 0 ja akvaariotarvikkeita myyvien eläinliikkeiden määrä on 1. Sielläkin akvaariokamojen osuutta hiljattain supistettiin, ja supistettiin mm. ruokatarjontaa tiputtamalla eräs valmistaja kokonaan pois. (Sinänsä kun oli vielä kalamyynti, ei siitä ollut mitään erityisen pahaa sanottavaa.) Silloin n. 20 vuotta sitten oli ainakin täällä paremmin saatavilla tippatestiä, juurakkoa, jotain kivenmurikoita yms. pikkuroinaa.

Ymmärtäähän sen, että jos juuri jonkun CO2-käikäleen ostaa noin 2 ihmistä vuodessa, niin on niiden pitäminen hyllyssä on taloudellisesti haastavaa... Mutta valitettavasti tämän ymmrätäminen ei tee siitä ilmaletkusta yhtään sopivampaa hiiliarikäikäleen korvaajaa.

Harrastuksen tarkoitus ei lie elättää kauppiasta, mutta hankalaksi menee harrastaminen, jos elävät pitää tilata jotain hornan tuutista saakka kun kauppias ei elä :cry:
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Herman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 21:19, 29.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kainuu

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja Herman »

Verkkokaupat ovat kieltämättä käteviä. Ehkä ihmiskunnan suurimpia saavutuksia, heti kuulentojen jälkeen. :)

Tavallisimmat akvaariokalat ovat oikeastaan järkyttävän halpoja, jos niiden hintaa vertaa akvaarioiden ja akvaariotekniikan hintoihin. Jos akvaariokalojen myyntihinnat olisivat euron tai kaksi korkeammat yhtä kalaa kohti, niin motivoisikohan se eläintarvikeliikkeitä pitämään akvaariokaloja valikoimissaan. Useimmat akvaarioissa pidettävät kalalajit elävät asiallisissa olosuhteissa pidettynä useita vuosia, joten uusia kaloja tulee ostettua harvoin. Kalojen vähän korkeampi hinta ei rasittaisi paljon akvaarioharrastajan taloutta, mutta voisi pitää akvaariokalojen saatavuuden kohtuullisella tasolla. Korkeampi hintataso voisi myös motivoida akvaarioharrastajia viljelemää omia kalojaan useammin kuin nyt.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarioliikkeet meni, verkkokauppa tuli

Viesti Kirjoittaja totoro »

Täytyy myös muistaa, että verkkokauppa ei välttämättä ole poissulkeva tekijä akvaarioliikkeelle. Suomessa on monta erittäin laadukasta akvaarionettikauppaa, jotka ovat myös paikallisia akvaarioliikkeitä. Verkkokaupan avulla pienikin liike voi pärjätä koronan yli, ja sen jälkeenkin hengissä. Näistä muutamia mainitakseni esimerkiksi Aapelin akvaario (akvaarioon.fi), Lakeuden akvaariotarvike (fishtank.fi) ja Aquatalli (aquatalli.mycashflow.fi). Verkkokauppa voi mahdollistaa monelle yrittämisen, josta ei aiemmin ole voinut haaveillakaan tilojen puutteen vuoksi. Nyt verkkokaupan ylläpitämiseen tarvitsee vain riittävän kokoisen varaston/huoneen, ei välttämättä kalliita liiketiloja. Kotimaisista verkkokaupoista tuotteita saa yllättävän kilpailukykyiseen hintaan, ja jos asuisin minkään verkkokauppaliikkeen lähellä niin kävisin kyllä sielläkin. Useimmiten näissä pienissä verkkokauppa/liike-yhdistelmissä palvelu ja tietous on ihan eri luokkaa kuin perusketjujen liikkeissä, joissa pääosassa on useimmiten kuitenkin muut karvaisemmat lemmikkieläimet kuin kalat. Itse en koe kalojen pidentynyttä hankintamatkaa ongelmaksi, tällöin ostaja ehkä miettii tarkemmin jo matkan aikana mitä kaloja tulisi sieltä kaupasta kiikuttaa. Uusi eläinlaki ei ainakaan helpota kalojen myyntitoimintaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”