Vesi siis liian kovaa. No CO2 levittimellä sen kuulemma saa alas (tähän päädyin itsekin). Kauppias sitten myymään mulle 250€:n systeemiä ja sanoin jo alkuunsa et nyt budjetti paukkuu. Minut vähän kuin jätettiin siihen sitten ihmettelemään niin minähän marssin ovesta ulos ja mietin et muitakin liikkeitä löytyy ja joku ratkaisu tähän CO2-probleemaan. Aikani pähkäiltyäni ja täällä seikkaillessa ja juttuja lukemassa päädyin rakentamaan itse CO2 levittimen ja hinnaksi tuli muoviletku 5m 2,70€ sekä sokeripaketti lähikaupasta 0,72€

Mutta pH ei meinaa painua alemmas 7,0.ssa pysyttelee ja nyt kaipaan neuvoja. Kannattaako laittaa toinen kilju käymään? Kalathan sitten hoitaa hiilidioksidin tuottamisen vaikka ilmeisesti silti olisi hyvä pitää ainakin yksi pönttö käymässä?
Toinen ongelma muodostui bakteereista sekä nitriittipiikistä. Akvaariopaketin mukana tuli Bactozymiä ja Safe Startia, niitä lisäilin ohjeiden mukaan juurikin tämän ensimmäisten kahden viikon aikana. Ja sitten kävin siellä liikkeessä mittauttamassa vesiarvot. Nitriitti oli ok, mutta vasta kun löysin tältä saitilta jutut, että niitä bakteereja täytyy myös ruokkia niin tajusin, että eihän siellä altaassa mitään piikkiä ole missään vaiheessa tullutkaan.
Tunsin itseni idiootiksi, kun en ollut aiemmin tajunnut, että tarviihan ne bakut ruokaa. Allashan on periaatteessa aika streriili noin alussa?
Mulla oli vielä Safe Startia hieman jäljellä ja viimeiset Bactozym kapselit olin lisännyt varmaan pari pv ennen tätä valaistumista tän bakujen ruokinnan suhteen. Safe Start tyhjentyi altaaseen ja hieman kalanruokaa perään.
Tilanne on nyt siis sellainen, että tän viimeisen kahden viikon aikana olen laittanut kalanruokaa joka toinen-joka kolmas päivä. Aika pieniä määriä olen jauhanut hiutaleita sinne, jotta en kuormita allasta liikaa. Nitriittitestin kävin ostamassa myös heti kun tajusin tän bakujen ruokinnan, jotta voin seurata tilannetta.
Muut vesiarvot on olleet mun mielestä ok, mulla on siis ihan vihko, johon olen taulukon tehnyt ja kirjaan vesiarvot ylös, kun mittaan ne. Käytössä siis Seran pH ja kH tippatestit sekä niiden Quick test-liuskat (jotka olen huomannut todellakin vain suuntaa antaviksi) ja JBL:n NO2 tippatesti. Jatkossa ostan kaikki JBL:ltä, kuten täällä suositeltu.
Mä voisin yrittää liittää tähän mukaan kuvat, joissa liikkeen mittaamat arvot sekä oma taulukko ja vaikka uusin kuva mun akvaariosta (näette myös leväongelman mikä mulla on mutta siitä en ole jaksanut stressata vielä). Ai niin, mulla valaistuksen suhteen led lamput LED DAY 17W ja LED COLOR 17W plus ajastin, aamulla n. 4h päällä ja illasta 5h, aloitin jollain 7h:lla ja viikottain pikkuhiljaa lisännyt valoaikaa.
Altaassa tuli siis nitriittipiikki tämän viimeisen kahden viikon aikana ja nyt pari päivää arvot olleet <0,1, eilen illalla tein vedenvaihdon 30% ja mittasin arvot sen jälkeen. Mua nyt vaan askarruttaa, että oliko se piikki tarpeeksi, kun toisilla täällä arvot huutaa punaista päivätolkulla ja mulla ne ylsi 0,2:een? Onko tuo riittävä piikki vai onko vaara, että kun tuon kalat niin tuleekin isompi nitriittipiikki ja raukoilla hengenlähtö lähellä?