Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

ViestiKirjoittaja Jakulaari » 23:49, 18.12.2018

Moi.

Pienen harrastustauon jälkeen mulla on nyt ollut vuoden Betta hendroja ja kiinnostaa tietää onko jollain muullakin hendroja tai muita pieniä bettoja jotka on kotoisin Borneolta? Mitään suomeksi kirjoitettua en ole onnistunut ainakaan hendrojen osalta netistä löytämään.

Itse tilasin ensimmäiset hendrat vuosi sitten. Tuolloin tuli imazolta 2 koirasta. Nämä koiraat ovat asustelleet suhteellisen sopuisasti yhdessä 54 litraisessa akvaariossa seuranaan 3 kpl nuolimonneja. Reilu kuukausi sitten tilasin 2 hendraa lisää ja nyt on koiras ja naaras + pieni määrä poikasia myös karanteenissa asustelemassa. Seuraavaksi on tulossa 120 litrainen allas, jota en luultavasti täytä kokonaan täyteen. Tähän altaaseen olisi tarkoitus kokeilla yhdistää populaatio koiraita ja naaraita, kunhan poikaset kasvavat ja saan varmistettua sukupuolijakauman järkeväksi. Pienempi allas jää ainakin toistaiseksi kudetus ja karanteeni käyttöön.

Voin näistä hendroista ja laji-allasprojektista toki enemmänkin tarinoida, jos jotakuta kiinnostaa. Ja tosiaan itseäni kiinnostaa myös muiden kokemukset jos Borneolta kotoisin olevia bettoja AW:laisten altaista löytyy.

Perustiedot hendroista täällä: http://www.seriouslyfish.com/species/betta-hendra/

Muutama kuva vanhemmista koiraista:
Liitteet
betta_hendra_2.jpeg
betta_hendra_2.jpeg (141.51 KiB) Katsottu 1001 kertaa
betta_hendra.jpeg
betta_hendra.jpeg (49.02 KiB) Katsottu 1001 kertaa
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Ikä: 35

Re: Betta hendra ja muut pienet taistelijat Borneolta

ViestiKirjoittaja Jaani » 19:59, 20.12.2018

Tosi komeita ovat. Täysin uusia tuttavuuksia minulle.
Jaani
Senior Member
Senior Member

Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

ViestiKirjoittaja Jakulaari » 00:32, 22.12.2018

Kiitos. :D

Borneolla olisi myös muita kiinnostavia bettoja kuten nämä: http://www.seriouslyfish.com/species/betta-brownorum/.
Tosin mulla on vielä vääntöä tuon pH arvon tiputtelun kanssa, että edelliset jäänee haaveeksi vielä pitkään. Olen vakavissani alkanut harkitsemaan RO-laitteen hankkimista. Hendrojen pH suositus on kuitenkin löytämieni lähteiden mukaan 4 - 6.5 ja mä olen saanut humusuutteella, mantelipuunlehdillä ja hiilidioksidilla pH:n parhaimmillaankin tiputettua vain 6.4:ään. Tosin en ole ihan hirvittävän rankkoihin operaatioihin vielä ryhtynyt pää-altaassa majailevien nuolimonnien tähden, laji-altaalla tätä voi sitten yrittää enemmän.

Vanhemmat kalat on oppineet syömään tehdasruokaa, mutta nämä uudet on syöneet vain pakastesurvaria ja nyttemmin suostuvat syömään vain elävää artemiaa, kun ruokin poikasia sillä. Ehkä ne myöhemmin oppii syömään muutakin, kun saan ne pois tuolta poikasten seasta. :roll:
En usko että mitkään näistä Borneon soilla elävistä lajeista sopii seura-akvaarioon, mutta sille joka haluaa jotain vähän erilaista pienehköön akvaarioon, nämä on ihan nappivalinta varmasti.

Tässä kuvia noin kuukauden vanhasta jälkikasvusta, nämä kuvattu muovilaatikon läpi, joten kuvien tarkkuus on aika heikko:
Liitteet
Hendra_fry.jpeg
Hendra_fry.jpeg (31.08 KiB) Katsottu 858 kertaa
Hendra_fry2.jpeg
Hendra_fry2.jpeg (33.9 KiB) Katsottu 858 kertaa
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

ViestiKirjoittaja Jaani » 17:53, 25.12.2018

Mulla on vielä lajialtaat kokeilematta. Toistaiseksi on aina löytynyt enemmän kuin tarpeeksi mielenkiintoista altaan täytettä, ja sehän sitten pitää nämä lajin ehdoilla tapahtuvat mielenkiintoiset ja antoisimmat kokeilut minun ulottumattomissa. Nyt on aasia-allas tekeillä. Tuolta suunnalta löytyy paljon kaikkea mielenkiintoista.
Jaani
Senior Member
Senior Member

Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

ViestiKirjoittaja Jakulaari » 00:11, 14.01.2019

Uusi allas on pystytetty viikko sitten tai oikeammin muutin kaiken pienessä altaassa olleen materiaalin ja kalat uuteen altaaseen, laitan kuvan kunhan saan jonkun järkevän otettua..
Tästä altaasta on siis tarkoitus muodostua aikanaan Aasia-geo, vaikkakin siellä elelee nyt 3 nuolimonnia Hendrojen lisäksi. Vähän olen haaveillut kääpiönuoliaisista tai piikkisilmistä tuonne lisäksi. Harmillisesti Aasian suunnassa ei taida olla mitään levää syöviä kaloja jotka tähän kokoonpanoon kävisivät. Kokeilin pienemmässä altaassa leväsukarapuja, mutta ne eivät menestyneet, epäilen veden olevan liian hapanta ja vaikeuttavan kuorenvaihtoa. Toistaiseksi mennään Hendrojen ehdoilla ja katsotaan mihin asti vesiarvoja saan muokattua happaman puolelle. Kasvisto on kuitenkin Aasiasta.

Hieman uhkarohkeasti siirsin viime viikolla myös kaikki 3 koirasta tähän uuteen altaaseen, koska epäilin ettei uuden koiraan lisääminen enää myöhemmin onnistu. Tänään siirsin toisen vanhemmista koiraista yksin takaisin pieneen altaaseen, koska yllätyksekseni tilanne kääntyikin niin, että tämä 1 koiras rakenteli kuplapesää ja rökitti kahta muuta koirasta niin paljon, ettei ne enää uskaltaneet liikkua altaassa ollenkaan. Eli vaikka Hendrat on säyseitä tavallisiin taistelukaloihin verrattuna, ei niitäkään välttämättä voi yhdistää ihan miten vain. Voi olla, että tilanne olisi kärjistynyt tähän vaikka olisin siirtänyt vain ne 2 jo yhdessä asunutta koirasta uuteen altaaseen, koska kahnausta oli alkanut edellisessäkin altaassa olemaan enenevissä määrin. Egoa siis löytyy näiltäkin. Altaaseen jääneet kalat ei ainakaan heti alkaneet tappelemaan, vaan uiskentelivat operaation jälkeen pitkin allasta varsin tyytyväisen oloisina. Nähtäväksi jää kauanko rauha säilyy ja säilyykö se varsinkin silloin jos lisään myöhemmin naaraita altaaseen.

Poikas-altaasta laskin 12 poikasta tässä yhtenä iltana. Kasvavat hitaasti, mutta varmasti, sukupuolia ei vielä pysty erottamaan kuitenkaan.

pH kaikissa altaissa kieppuu tällä hetkellä siinä <7 tienoilla ja lämpöä on 25-26 astetta.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Paluu Labyrinttikalat