Sateenkaarikirjoahvenista, perusasioita kyselisin

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Papunen
Starting Member
Starting Member

Sateenkaarikirjoahvenista, perusasioita kyselisin

Viesti Kirjoittaja Papunen »

Koska olen vasta alkutaipaleella kahden sateenkaarikirjoahvenen kanssa, en tiedä kuuluisko mun kysellä tuolla aloittelijapuolella, mutta tässä siis:

- 118L altaassani on kaksi sateenkaarikirjoahventa, jotka olen hankkinut viime syksynä (myytiin pariskuntana). Mistä sukupuolet erottaa, kun nyt näyttää että ovat melko tasakokoisiakin?

- ahvenet ovat aika arkoja, suuren osan aikaa piileskelevät ja värityskin on paljolti tummanpuoleinen. Millä ne saisi nauttimaan olostaan, vaikuttaako esim jos vettä vaihtaisi useammin pienemmän määrän (nyt noin 3vko välein?) Piiloja on, muu kalasto: 6 kuparitetraa, 6 kirsikkabarbia, 5 piikkisilmää.

Kiitos jos joku ehtii auttamaan ahvenaloittelijaa!
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Sateenkaarikirjoahvenista, perusasioita kyselisin

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Papunen kirjoitti:- 118L altaassani on kaksi sateenkaarikirjoahventa, jotka olen hankkinut viime syksynä (myytiin pariskuntana). Mistä sukupuolet erottaa, kun nyt näyttää että ovat melko tasakokoisiakin?

- ahvenet ovat aika arkoja, suuren osan aikaa piileskelevät ja värityskin on paljolti tummanpuoleinen. Millä ne saisi nauttimaan olostaan, vaikuttaako esim jos vettä vaihtaisi useammin pienemmän määrän (nyt noin 3vko välein?) Piiloja on, muu kalasto: 6 kuparitetraa, 6 kirsikkabarbia, 5 piikkisilmää.
Kyllä tuo 118 litraa on sateenkaariahvenille liian pieni allas ja vedenvaihtoja voisit tosiaan tihentää. Itse en kyllä alle 250 litraiseen noita laittaisi ja silloinkin allaskaverit ovat hätää kärsimässä jos/kun ne innostuvat kutemaan.

Tuossa meidän pariskuntamme naaras ja koiras.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Tässä on akvaarion hoidosta hyvät sivut:

http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

Tässä sivu kaloista, kasveista ja hoidosta:

http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalalinks.html

Näihin kun tutustut huolella olet jo paljon viisaampi :)
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”