Kasvilannoitteista ja valoista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
isoakva
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Kasvilannoitteista ja valoista

Viesti Kirjoittaja isoakva »

Täältä löytyy varmaan viisaampia kertomaan mitkä nestemäiset kasvilannoitteet olisivat hyviä. Mulla on Helsingin Akvaariokeskuksesta mittatilauksena tilattu 720L akvaario jossa paljon kasveja. Valona 150cm pitkä led (51Watt, High CRI 97, 117lm/W cree led lukee paketissa) ja lisävalona 60cm Akvaterrasta tilattu Boyu light STS-600 (AC230V, 50Hz, T5 14Wx3) http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/ak ... -4029.html

Olen käyttänyt nyt pari viikkoa Easy-Lifen Easycarboa ja Profitoa (250ml) ja nyt jo huomaan, että tulee aika kalliiksi pitemmän päälle käyttää noin isoon akvaarioon noin pieniä pulloja.

Mitä kasvilannoitteita suosittelisitte vähän isommissa pakkauksissa? Mistä on edullisin niitä hankkia? Kun tuota easycarboa pitää lisätä päivittäin, niin onko mitään hyvää lannoitetta jota voisi laittaa esim. vain kerran viikossa?

Ja sitten vielä valoista, eli tarkoitus on pitää akvaariossa paljon kasveja ja nyt noilla valoilla tuntuu jo siltä, että ihanasti punertaa monet kasvit eikä levää tunnu olevan kuin yhdessä jonka ostin valmiina kiveen kiinnitettynä. Kasvit tuntuvat viihtyvän ja kasvavan kovaa vauhtia. Lämpötila 23-24 tällä hetkellä.

Voiko joku viisaampi kertoa riittääkö nuo valot, eli led x kolmiputkiset T5 valot kasveille, vai pitäisikö ostaa vielä vaikka Akvaterrasta toinen kolmiputkinen valo? Eli tuleeko noista nyt tarpeeksi tehoa?
Akvat 720L, 600L, 300L
arho
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kasvilannoitteista ja valoista

Viesti Kirjoittaja arho »

Eikös totakin tuotetta saa isommissa päniköissä jolloin litrahinta putoaa melkoisesti!
Ass, grass or gas. Nobody rides free!
Visumies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Tuo profito varmaan ihan jees jos ostaa 5L pänikän, mutta tuota nestehiiltä saa sitten mättääkin. Itse tuon kokoiseen hankkisin kunnon hiilidioksidi systeemin. Valojen "riittävyyttä" hiukka hankala arvioida, tarkkailisin kasvien vointia ja sitten mahdollisesti lisää. Se että siellä kasvit punertavat, kertoisi hiukka että valoa olisi sopivasti ?
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mulla Profiton 5 litran pönikkä samankokoisessa altaassa kestää, ja kestää, ja kestää. Easycarboa ei kyllä tuon kokoisiin altaisiin kannata mättää, eipä se oikeastaan hiilidioksidiksi muutu, hiiltä kun on. Suosittelisin myös kaasua, jos aiot kunnon rehuallasta ylläpitää :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”