Vaalea uloste

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tomi69
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 21:49, 02.02.2002
Paikkakunta: vaasa

Vaalea uloste

Viesti Kirjoittaja tomi69 »

Altaani on 560 l ja asukkeina 18kpl kiekon poikasia. Kahdella poikasella
havaitsin ruokahaluttomuutta ja vaaleaa pitkää ulostetta ja ne kyyhöttivät
erossa muista.(muut uivat ja syövät isossa parvessa) Edellisviikon keski-
viikona otin kyseiset kalat haaviin ja annoin suoraan suuhun flubenolia 1ml liuoksen. Aloitin samalla koko altaassa flubenol kuurin.

Puolitoista viikkoa kulunut ja samat oireet edelleen, pitkä vaalea uloste,
ruokahaluttomuus ja yksikseen kyyhöttäminen(kasveja ja kantoja kyllä näykitään) Hätäilenkö vai onko diagnoosini väärä lääkityksen suhteen?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Re: Vaalea uloste

Viesti Kirjoittaja TiHe »

tomi69 kirjoitti:Puolitoista viikkoa kulunut ja samat oireet edelleen, pitkä vaalea uloste,
ruokahaluttomuus ja yksikseen kyyhöttäminen(kasveja ja kantoja kyllä näykitään) Hätäilenkö vai onko diagnoosini väärä lääkityksen suhteen?
Paljonko laitoit veteen flubenolia (annos / 100 litraa akvaariovettä ?) Ja mitä flubenolia ? Jauhe, tabletit, pasta ?

Oireet viittaavat kyllä sisäloiseen (capillaria)
tomi69
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 21:49, 02.02.2002
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja tomi69 »

Laitoin o,2gr eli 1,12 gr jauhetta altaan vesimäärän mukaan. Kyseiset kiekot kyllä näykkivät kasveja ja kantoja, mutta ruokailu ei maita. Ajattelin erottaa altaasta kanaverkolla osan kyseisille kiekoille kun ovat niin säikkyjä muihin verrattuna(ovat parven pienimpiä) Miltä kuullostaa
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Odottelisin rauhassa että lääke vaikettaa, minun laskelmieni mukaan sinulla on menossa lääkekuurin toinen viikko vasta ja kuuri kestää kaikiaan 4 viikkoa.

Onhan paljon mahdollista että olemme saanneet capillaria kannan sitkistymään ( resistenssi ) liiallisella flubenolin käytöllä eikä enää flubenol tehoakkaan normaaliannoksina ?

Muitakaan lääkkeitä sisäloisiin suomessa ole saatavana jotka tehoaisivat capillariaan. Jenkeissä ainakin on saatavana loislääkkeitä sisäloisin katselkaa nettikaupoissa surfaillessanne tarkasti löytyisikö capillariaan lääkettä, nimiä en kirjoita tähän tarkastamatta mutta tiedän itse niitä käyttäneenä ettei näitä aineita voi käyttää kiekkokalojen loishoitoon seura-akvaariossa, kiekkokalat kestävät nämä lääkkeet moni muu kala ei. Lääkkeet ovat myrkkyä kuuluvat (organofosfatteihin) joita käytetään tuholaistorjunnassa, esim muurahaiset. Oikein kiekkokaloille anosteltuna tuhoaa elävät kidus sekä sisäloiset. Lääkkeen mekanismi on siis erillainen kun flubenolilla (flubenol on mieto myrkky tähän verrattuna) organofosfaatit tappaa loisen oikein annosteltuna, flubenol vaikuttaa siten että se estää loisen ravinnon imetymisen ja näinollen loiset kuolevat siis nälkään.

Yksi organofosfatti joilla olen kiekkokalojen loisia hoitanut on nimeltään ( Trichlorofon ) älkää kysykö mistä olen sitä saannut, se ei ole saatavilla esim apteekista tavallisille akvaristille eikä sitä saa reseptilläkään. Ohjetta en tänne laita kun siitä ei ole hyötyä. Jos joku tätä ainetta onnistuu saamaan ja kalojensa loisia sillä haluaa häätää tietämättä ohjetta voi mailata minulle. Katson onko minulla kirjallista tietoa organofosfaateista, jos on skannaan ne ja laitan nettiin ja linkin tähän.
Viimeksi muokannut TiHe, 11:35, 21.04.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomi69
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 21:49, 02.02.2002
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja tomi69 »

Annan kuurin loppuun ja odottelen.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Löytyi kyllä jonkinverran tietoa kotoakin mutta netistä löytyy kanssa hakusanoilla. * Masoten / Neguvon (Trichlorofon) *

Lontoonkieltä taitaville. Lääkeiden annostusohjeet sekä luetun ymmärtäminen jää lukian omalle vastuulle, kuin myös vastuu ko lääkkeitä käyttäessä mahdollisista kalakuolemista. Onneksi nämä eivät ole vapaastisaatavilla koska nämä ns lääkkeet ovat voimakkaita myrkkyjä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”