Perhoskirjoahvenallas

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Perhoskirjoahvenallas

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Etsi-toiminto ei tuottanut tulosta...

No joka tapauksessa, kun allastilanteeni paranee, ajattelin, että voisin pienimmän (80 l) pyhittää perhoskirjoahvenille. Ajattelin, että siellä olisi vain perhoskirjoahvenia ja jotain monnisia tai piikkisilmiä. Mites, kun perhoskirjoahvenen sanotaan olevan parikala, mutta eläinkaupassa sanottiin, että niitä kannattaisi ottaa vaikkapa 5 kalan parvi. Mikä määrä siis olisi sopiva? Onko pohjakalaksi sopivin piikkisilmä vai onko ehdotuksia? Luultavasti tää ei toteudu vielä pitkään aikaan, mutta on kiva suunnitella etukäteen. =) Tietääkseni vesiarvot pitäisi olla aika hyvät perhosia ajatellen, kunhan vaan se vesi pysyy puhtaana (siksi ei muita kaloja). Niin, ja mites ku eläinkaupassa sanottiin, ettei perhoskirjoahven oikein viihdy näin pienessä altaassa?
-Chyental-
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Perhoskirjoahvenallas

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Chyental kirjoitti:Etsi-toiminto ei tuottanut tulosta...
Haku-indeksi meni jotankin sekasin muuton yhdeydessä eikä se sisällä kuin ne viestit jotka on kirjoitettu tällä syteemillä... Mahdollisesti saadaan se korjattu, toistaiseksi joutuu kuitenkin selailemaan tai tyytymään siihen joka siitä löytyy.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No mutta eikös sinulla ollutkin kiekkoja? Mikset laittaisi perhosia niiden kanssa samaan altaaseen, viihtyvät nimittäin yhdessä loistavasti.
Perhoset on parikaloja ja jos sittenkin laitat ne siihen 80 litraiseen niin ei missään nimessä enempää kuin pariskunta tuonne.

T: Mari
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mari kirjoitti:No mutta eikös sinulla ollutkin kiekkoja? Mikset laittaisi perhosia niiden kanssa samaan altaaseen, viihtyvät nimittäin yhdessä loistavasti.
Perhoset on parikaloja ja jos sittenkin laitat ne siihen 80 litraiseen niin ei missään nimessä enempää kuin pariskunta tuonne.

T: Mari
Kyllä sä nyt oot erehtyny pahemman kerran...mulla ikinä oo mitään kiekkoja ollu...kultakala ja rihmakalat on suurimpia kaloja mitä mulla on koskaan ollu... :)

Perhosia kun niin mieli tekisi, mutta toistaiseksi en niitä uskalla jo kuormitettuihin altaisiini tuupata, odotan että saan hankituksi isomman, ja vaikuttais mielenkiintoselta pyhittää niille täysin tuo pikkupurkki...toisaalta olen harkinnut tekeväni siitä karanteenialtaan...saapa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
-Chyental-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Perhoskirjoahvenet eivät edelleenkään ole mielestäni kovin ehdottomia parikaloja, koskapa voivat kuteakin yhden koiraan ja kahden naaraan kesken. Useamman koiraan kanssa voi sen sijaan tulla ongelmia.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

maisu kirjoitti:Perhoskirjoahvenet eivät edelleenkään ole mielestäni kovin ehdottomia parikaloja, koskapa voivat kuteakin yhden koiraan ja kahden naaraan kesken. Useamman koiraan kanssa voi sen sijaan tulla ongelmia.
Tätä just haluisinkin selvittää, että pari vai useampi, näyttää olevan niin montaa mielipidettä kuin harrastajaakin? Tosiaan eläinkaupassa suositeltiin n. 5 hengen porukkaa. tosin ne kuulema sopisivat jo tämänhetkiseen kalastooni, minkä kanssa en ole samaa mieltä koska nyt kalastoa vähennettyäni siellä on just sopiva kalamäärä (suositus tuli jo ennen vähennystä).

Sekin hämää, että tiedän henkilöitä jotka pitävät niitä samankokoisessa ja jopa pienemmässä altaassa kuin minä, mutta eläinkaupan mukaan ne eivät viihdy näin pienessä?

Niin ja onko näin pieneen mitään muita leväkaloja suositeltavissa kuin partamonni? Kääpiönuoliainen ilmeisesti sopisi, mutta niitä tarvittaisiin jo lauma...? Kuitenkaan tarkoitus ei ole tunkea allasta niin täyteen kaloja kuin sentit antavat myöden...

Niin ja olen miettinyt, että kun laskette kuinka paljon kalasenttejä mahtuu tai lääkitystä, niin lasketteko koko altaan tilavuuden mukaan, vai vähennättekö siitä mm. soran vievän litramäärän?
-Chyental-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Chyental kirjoitti: Niin ja onko näin pieneen mitään muita leväkaloja suositeltavissa kuin partamonni? Kääpiönuoliainen ilmeisesti sopisi, mutta niitä tarvittaisiin jo lauma...?
Kääpiönuoliainen ei syö levää. Imunuoliainen tai nuolimonnit sopisivat kokonsa puolesta, mutta niiden lämpötilavaatimukset eroavat turhan paljon perhoskirjoahventen vaatimuksista. Partamonnejahan tosin on monenlaisia, hanki vaikka joku vähän tavallista maatiaista näyttävämpi laji vaikka itse en tuon kokoiseen partamonnia laittaisi. Ilman levänsyöjiäkin pärjää hyvin.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

maisu kirjoitti:Kääpiönuoliainen ei syö levää. Imunuoliainen tai nuolimonnit sopisivat kokonsa puolesta, mutta niiden lämpötilavaatimukset eroavat turhan paljon perhoskirjoahventen vaatimuksista. Partamonnejahan tosin on monenlaisia, hanki vaikka joku vähän tavallista maatiaista näyttävämpi laji vaikka itse en tuon kokoiseen partamonnia laittaisi. Ilman levänsyöjiäkin pärjää hyvin.
Niinno mä en oo noihin nuoliaisiin perehtyny piikkisilmiä enempää, näin vain oletin jostain syystä.

Altaassa on koko ajan partamonni. Mä oon kyllä ihmetelly, miksi aina sanotaan että semmonen täytys olla joka altaassa talonmiehenä ja ei mahdu sen ja sen kokoiseen jne...kun mun kumpikaan partamonni ei liiku kuin ruoka-aikaan eikä silloinkaan kovin usein. Öisin ei oo tullu äkättyä niitä liikekannalla. Ne vaan makoilee kannon alla tai keramiikkamökissä. Tosin niiden ikäkin saattaa vaikuttaa: n. 10 vuotiaita molemmat. Nuoruuden vuodet tytöt viettivät 270 litrasessa. Niin tolla aikasemmalla lähinnä viittasin, etten haluaisi siihen partamonnia, vaan jonkun pienemmän ja ehkä hieman erikoisemman leväkalan...mutta olkoon sitten ilman jos niitä ei löydy.
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”