Joko uskaltaa kaloja kuskata? Rikkinäisen altaan hinta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Joko uskaltaa kaloja kuskata? Rikkinäisen altaan hinta?

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Heips!
Tarkoitus olis viedä eläinkauppaan 3 kulmatetraa ja 2 miljoonakalanaarasta pyörällä. Tässä pohdinkin, joko niitä uskaltaisi tänään viedä, vaikka lämpöä on luvattu vain 7 astetta? Matka kestäisi n. 20 minsaa...en haluis että pussin lämpötila laskisi liikaa, mutta haluaisin kaloista eroon, koska lämpimiä ilmoja odotellessani 3 miljoonakalaa (jotka piti viedä kauppaan ) muuttuivat yli 30 miljoonakalaksi, vaikkei urosta ollut enää mailla eikä halmeilla...onneksi vain yksi aikuisista on ollu uroksen kanssa tekemisissä...

Ja toinen, mulla on 270 ja 330 litraset altaat. 270 litranen vuotaa saumoistaa ja 330 litrasesta on pohja halki. Ajattelin myydä nämä terraarioiksi jyrsijöille, mikä teidän mielestänne voisi olla sopiva hinta? Ikää purkeilla on alle 10 vuotta, ja ne on lasikehysteiset (ilmeisesti tämä oli suuri syy hajoamiseen). Näiden altaiden tuoton laittaisin kassaan jolla ostetaan kilppareille 500 litranen. =)
-Chyental-
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Kalojen kuskaus kylmällä

Viesti Kirjoittaja Jani »

Olet ilmeisesti pyörällä liikenteessä vai miten? Ennenvanhaan ennenkuin itse hommasin auton, kuskattiin kalat sillai että kala pussiin, sanomalehtiä lämmikkeeksi ja komeus muovipussiin. Sitten vaan tungettiin muovipussi takin alle ja pyörän selkään.
Koskaan ei yhtään kalaa delannut vaikka pakkasta oli 30 astetta. Ruumiinlämpö piti hyvin pussin lämpimänä. Jos taas olet kävelemällä, laita kalat styrox laatikkoon ja kaveriksi vaikka toinen pussi jossa on lämmintä vettä. Varmasti kestää 20 minsaa lämpö sisällä [:)]
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Joko uskaltaa kaloja kuskata? Rikkinäisen altaan hinta?

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Chyental kirjoitti: Ja toinen, mulla on 270 ja 330 litraset altaat. 270 litranen vuotaa saumoistaa ja 330 litrasesta on pohja halki. Ajattelin myydä nämä terraarioiksi jyrsijöille, mikä teidän mielestänne voisi olla sopiva hinta? Ikää purkeilla on alle 10 vuotta, ja ne on lasikehysteiset (ilmeisesti tämä oli suuri syy hajoamiseen). Näiden altaiden tuoton laittaisin kassaan jolla ostetaan kilppareille 500 litranen. =)
Eikös tuosta 330 litraisesta saa vielä ihan käypäisen, kun silikoonaa sinne pohjalle toisen lasilevyn, joka peittää koko pohjan halkeaman suunnassa?
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Ikää purkeilla on alle 10 vuotta, ja ne on lasikehysteiset (ilmeisesti tämä oli suuri syy hajoamiseen).
Mikä on lasikehysteinen? Kehykset tehty lasista?? Tuskin pohjan halkeamisen syy on kuitenkaan kehykset. Lasissa on pakko ollut olla vääntöä tai siihen on kolahtanut kivi tms. Ihan mielenkiinnosta kysyn lorahtiko pahasti vedet lattialle? Hinnasta en osaa sanoa, itse en varmaan maksaisi enempää kuin jotain 60 euroa rikkinäisestä 300 l altaasta. Tietysti terraariokäyttöön ne on ihan käypäset.
Viimeksi muokannut juhani, 10:35, 19.04.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juhani
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

..

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Juu pyörällähän minä liikkeellä olisin, kuten viestissäni mainitsin. Akvaarioliikkeen pusseja ja valmiiksi paketoituja sanomalehtiä (vain pää tarvitsee sulkea) kyllä löytyy...reppuun ne kalaset ois tarkotus tunkea.

Niin, siinä ei siis ole alumiinikehyksiä. Kysyin eläinkaupasta niiden korjauttamisesta (vuosien kokemus akvaarioiden tekemisestä) ja myyjän mukaan niitä ei kannata lähteä korjaamaan juuri sen takia, että niissä ei ole niitä kehyksiä...Toki siihen halkeamiseen on vaikuttanut muutkin syyt, mutta mielestäni kehyksien puute näinkin isossa altaassa on saattanut jossain määrin vaikuttaa.

Tarkoitatko 60 euroa? Niistä ois hyvä päästä eroon, ja niistä ollaankin nyt kiinnostuneita gerbiileille, hinta vaan pitäis kekkasta.
-Chyental-
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Ihan mielenkiinnosta kysyn lorahtiko pahasti vedet lattialle? Hinnasta en osaa sanoa, itse en varmaan maksaisi enempää kuin jotain 60 € rikkinäisestä 300 l altaasta. Tietysti terraariokäyttöön ne on ihan käypäset.
No siinä kävi niin, että tästä 270 litrasesta oli aiemmin hajonnut toinen tukipilari (lasinen). No eipä tuo menoa haitannut, vaan akvaario kesti käyttöä monta vuotta. Sitten se alko vuotamaan, ja ajateltiin, että otetaan kilpikonnien allas kaloille,korjataan kalojen allas ja laitetaan kilpikonnat siihen jne, koska kaloja kuitenkin oli niin paljon, ettei ne oikeestaa ois noihin pieniin altaisiin mahtunut. No, vatupassin kanssa mittailtiin joka suunnasta, että varmasti on suorassa, pistettiin pöydän päälle vielä tukilevyt ja pehmuste altaan alle. Siinä vaiheessa ku olin sisustanu akvaarion ja heittäny kalat sekaan, huomasin akvaarion vuotavan.... eli ei siitä kymmeniä litroja ehtiny maahan vuotamaan, ku heitin kalat sitten pieniin altaisiin ja kasvit saaviin ja allas tyhjäksi...Jokin siinä sitten vain mätti vaikka kuinka mittailtiin. Pöytä oli sama kuin kilppareiden alla, mutta ilmeisesti sora toi sitä painoa niin paljon enemmän. Oli kyl vika kerta ku ostin akvaarion ilman jalustaa...
-Chyental-
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Chyental kirjoitti:
No siinä kävi niin, että tästä 270 litrasesta oli aiemmin hajonnut toinen tukipilari (lasinen). No eipä tuo menoa haitannut, vaan akvaario kesti käyttöä monta vuotta. Sitten se alko vuotamaan, ja ajateltiin, että otetaan kilpikonnien allas kaloille,korjataan kalojen allas ja laitetaan kilpikonnat siihen jne, koska kaloja kuitenkin oli niin paljon, ettei ne oikeestaa ois noihin pieniin altaisiin mahtunut. No, vatupassin kanssa mittailtiin joka suunnasta, että varmasti on suorassa, pistettiin pöydän päälle vielä tukilevyt ja pehmuste altaan alle. Siinä vaiheessa ku olin sisustanu akvaarion ja heittäny kalat sekaan, huomasin akvaarion vuotavan.... eli ei siitä kymmeniä litroja ehtiny maahan vuotamaan, ku heitin kalat sitten pieniin altaisiin ja kasvit saaviin ja allas tyhjäksi...Jokin siinä sitten vain mätti vaikka kuinka mittailtiin. Pöytä oli sama kuin kilppareiden alla, mutta ilmeisesti sora toi sitä painoa niin paljon enemmän. Oli kyl vika kerta ku ostin akvaarion ilman jalustaa...
Nämä jalustat, mitä yleensä myydään, eli sellaiset alumiiniputkijalustat eivät ole tukevuudeltaan mitään kaksisia. Ne sallivat taipumista melkoisesti, koska ne on koottu useasta pätkästä ainoastaan muovinen putken sisään menevä liitin niitä yhdistäen. Edellytys, että tuollainen jalusta on parempi, on se, että lattia ei jousta, ja jalat "passataan" niin, ettei yksikään jalka "kanna", tai ole ilmassa.

Yksi luottamusta herättävimmistä jalustoista, mitä olen nähnyt, ei ollut tehdastekoinen, vaan teetetty. Arviolta about 8 senttisestä neliö teräsputkesta hitsaamalla tehty kuusijalkainen jalusta. Varmaan minimoi väännöt varsin hyvin.
kkm
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 19:19, 26.09.2001
Paikkakunta: Lohja, Finland

Viesti Kirjoittaja kkm »

Jäppinen kirjoitti:Nämä jalustat, mitä yleensä myydään, eli sellaiset alumiiniputkijalustat eivät ole tukevuudeltaan mitään kaksisia. Ne sallivat taipumista melkoisesti, koska ne on koottu useasta pätkästä ainoastaan muovinen putken sisään menevä liitin niitä yhdistäen.
Aijaa, mielestäni nuo liittimet on kyllä sisältä metallia (vain päältä muovia). On nimittäin tullut joitakin telineen osia osteltua ihan puretuista systeemeistä ja osassa olleet ne "muovikuoret" rikki.
Kirsi
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Olen tehnyt kyseisestä alumiiniputkesta kirjahyllyn ja pöydän joten osaan kertoa hieman.

Kulmapalat ovat rautaa jotka ovat päällystetty muovilla.
Putki onkin sitten suht ohutta alumiinia joka taipuu kulmapaloista huolimatta. Ei kovin hyvä idea käyttää akvaarion alla.

Itselläni on huonekaluputkesta (teräs) tehty pöytä (1500mm pitkä) jossa on kahdeksan jalkaa. Jokaisen jalkaparin kohdalla poikittaistuki ja vielä lastulevy kantena. Jokaisessa jalassa säätö. Kasattu hitsaamalla.

Tälläisen pöydän kun teettää niin ei varmasti ole siitä kiinni pysyykö akvaario ehjänä vai ei. En tiedä tosin mitä maksaa teettäminen mutta kannattaa käydä kysymässä läheisestä metalliverstaasta.

Edit: Pari samanlaista viestiä poistettu. --Kaizu
Antoi jonkun virheilmoituksen 3 kertaa mutta tuli näköjään kaikki kuitenkin läpi . ? -HillyBilly
Viimeksi muokannut HillyBilly, 18:18, 19.04.2002. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Kuljetus

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Kuljetus onnistuu myös seuraavanlaisella kaavalla:

1 kpl pieni kylmälaukku
2 kpl kalapussi
1 kpl Kaleva, HS, tms. sanomalehti
1 kpl leveää maalarin- tai pakkausteippiä

0. Pistä kylmälaukkuun muutama kerros paperia niin, että pohja ja seinät peittyvät sekä paperia jää seinien suuntaisesti tarpeeksi pystyyn, että ylimäärän voi taittaa lopuksi koko hoido päälle, kannen alle.

1. Laita n. 5dl reilun lämmintä (n. 40 astetta) vettä kalapussiin ja aseta se kylmälaukun pohjalle. Tämän päälle tulee 10 paperin kerros sanomalehteä.

2. Haavi kalat toiseen kalapussiin, täytä joko pikahenkäisymetodilla tai ilmapumpulla + vesi. Sulje hyvin.

3. Kääri kalat muutaman paprerin paksuiseen paperipakettiin ja laita se kylmälaukkuun lämpöpussin päälle.

4. Taittele kohdan 0. mukaisesti vuorauspaperit kalapaketin päälle ja sulje laukku. Varmista, ettei mikään pääse liikkumaan laukun sisällä lisäämällä paperia tarpeen mukaan.

5. Teippaa kansi kerran tai kahdesti kiinni, jos olet epävarma tasapainoilusta pyörällä tai vastaavasta putoamisvaarasta.

6. Mene.

-Sale

p.s. Metodi on testattu ja toimivaksi todettu -32 asteen pakkasessa 20 min. ajan takin ulkopuolella.
Miksi Tiku ja Taku ei ole enää kavereita? No ku Taku kaivoi Tikulla pyllyä.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Re: Kuljetus

Viesti Kirjoittaja Chyental »

VetyVoima kirjoitti:p.s. Metodi on testattu ja toimivaksi todettu -32 asteen pakkasessa 20 min. ajan takin ulkopuolella.
Juu varmasti toimiva kikka talvella, mutta kalat meni jo perjantaina kauppaan...ei ne ainakaan sillon kärsineiltä näyttäneet. En vaan saanu niistä aikuisista kulmatetroista mitään, ku olivat niin isoja. Kauppiaskin ihmetteli, että ompas isoja.... Tosin mulla ei oo kylmälaukkua. =)

Juu ja toinen rikkinäisistä altaista on käytännössä myyty, isompi ei oo vielä.
-Chyental-
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

kkm kirjoitti:
Jäppinen kirjoitti:Nämä jalustat, mitä yleensä myydään, eli sellaiset alumiiniputkijalustat eivät ole tukevuudeltaan mitään kaksisia. Ne sallivat taipumista melkoisesti, koska ne on koottu useasta pätkästä ainoastaan muovinen putken sisään menevä liitin niitä yhdistäen.
Aijaa, mielestäni nuo liittimet on kyllä sisältä metallia (vain päältä muovia). On nimittäin tullut joitakin telineen osia osteltua ihan puretuista systeemeistä ja osassa olleet ne "muovikuoret" rikki.
Voit olla oikeassa, mutta ihan sama mistä ne liittimet on tehty, koska niiden kohdalta jalusta pääsee "elämään" enemmän, kuin jos putket olisi hitsattu, tai yhtä "puuta".
LauraF
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 17:19, 23.04.2002

Viesti Kirjoittaja LauraF »

Paljonkos pyydät siitä altaasta?
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

LauraF kirjoitti:Paljonkos pyydät siitä altaasta?
Mitat ovat: 145*53 centtiä ja 45 cm korkea ja hinnaksi ajattelin 60 euroa. Tietenkin riippuu mihin käyttöön ne tulisi, itse ajattelin lähinnä terraarioksi niitä, koska kuitenkin niissä on kasvatettu tipuja, joten akvaariokäyttöön ottaminen saattaa olla kyseenalaista niiden virtsan typpiyhdisteiden takia, vai miten se Liisa tämän asian sanoi olevan toisessa foorumissa kissan pissan suhteen... ei tuo varmaan paljoa kissasta eroa tuo tipun jätökset.
-Chyental-
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Siellä toisella foorumilla oli kissanpissaa ja -kakkaa hiekassa, sinulla tipunkakkaa ilmeisestikin akvaariossa eli eri asia. Akvaario on helpompi pestävä kuin iso kasa hiekkaa, kyllä se sieltä lähtee ihan pyyhkäisyllä niin vähiin ettei mistään typpiarvoista tarvitse olla huolissaan. Oman tautivaarasi (ainakin salmonella) takia allas kyllä vaatii ihan kunnon.
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

salmonellasta..

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Liisa S kirjoitti:Siellä toisella foorumilla oli kissanpissaa ja -kakkaa hiekassa, sinulla tipunkakkaa ilmeisestikin akvaariossa eli eri asia. Akvaario on helpompi pestävä kuin iso kasa hiekkaa, kyllä se sieltä lähtee ihan pyyhkäisyllä niin vähiin ettei mistään typpiarvoista tarvitse olla huolissaan. Oman tautivaarasi (ainakin salmonella) takia allas kyllä vaatii ihan kunnon.
Aijaa. Mä ajattelin, että niitä vois rinnastaa toisiinsa. Tohon salmonellaan sanoisin, että mulla on kokemusta siipikarjateurastamosta 8 kk verran (myös salmonellaeristä), sekä meillä on ollut myös omia kanoja (kuten tipuista kävi ilmi) ja kilpikonnia joiden kaikkien sanotaan levittävän salmonellaa. Itse suhtaudun salmonellaan normaalia kadun tallaajaa rennommin, koska tiedän, kuinka pieni mahdollisuus on saada se salmonella. Ehkä 1 % luokkaa, ja tiedän, ettei meidän tipuissa sitä ollut.

Eli menee nyt vähän asian vierestä, mutta ihmiset pelkää salmonellaa ihan hysteerisesti, sen olen huomannut mm. tuttujen kesken grilli-illoissa, kun ilmestyn paikalle joko kalkkunafilee tai broilerfileepaketin kanssa... mä voin sanoa, että yhtä varmasti voi saada kanasta salmonellan kuin jauhelihapakkauksesta hullun lehmän taudin (Jakob jotain..) Suomessa.

Sen verran kuitenkin itsekin olen varonut, että salmonellaillan jälkeen on joku vienyt koiran lenkille siksi aikaa kun saavun kotiin, ettei se oo kosketuksissa mun ihoon eikä vaatteisiin, jotka pestään heti.
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”