Mitä kaloja 80-litraiseen akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
smoukki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 23:40, 12.05.2015

Mitä kaloja 80-litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja smoukki »

Hei kaikki, täällä kaivattaisiin asiantuntevia neuvoja!

Eli siis minulla on 80-litrainen akvaario, ei tosin vielä edes kypsymässä. Olin siinä uskossa, että se on 50-litrainen, kunnes itse sitten laskin tilavuuden, koska tankki näytti aivan liian suurelta ollakseen vain 50-litrainen. Ja olin oikeassa. Minulla oli aika suurinpiirtein mietittynä, mitä olisin halunnut pienempään akvaan, mutta 80-litraisessa vaihtoehtoja olisikin sitten jo jonkin verran enemmän ja ajattelin nyt kysyä, mitä suosittelisitte siihen. Olen itse aika viehättynyt hohtomiljoonakaloista ja parvi niitä on luultavasti tulossa, mikäli keksisin vain jotain niiden kanssa sopivia kalakamuja.

Olen siis aloittelija, jolla on ollut 100-litrainen tankki kymmenisen vuotta sitten, mutta olin tuolloin aika lapsi, joten en oikeastaan muista siitä paljoakaan, mutta nyt palo syttyi jostain syystä uudestaan. Olen siis tässä uudessa akvaarioinnostuksessani suunnistanut Varjon Akvaariokalat-kirjan avulla, mutta olisi kiva kuulla jotain ihan "oikeiden ihmisten" suosituksia tällaisen pienen akvaarion kalastoksi :) esimerkiksi nyt vaikka sitten niiden hohtomiljoonakalojen kanssa. Tai ihan muutenkin vaan kivoja ideoita olisi mukava kuulla!

Kiitos jo valmiiksi, jos joku jaksaa vaivautua suosittelemaan! I'd appreciate it!
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä kaloja 80-litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Hurraa erinomaisesta kalavalinnasta! Hohtomillikset ovat parhaita mahdollisia tyyppejä! Tuon kokoiseen altaaseen niitä menee melkoinen määrä ja toisaalta 80 litraiseen saa varsin näyttävän sisustuksen. Suosituksena: pitäydy samassa kokoluokassa, eli max 4 sentin mittaisia kaloja. Sillä tavoin altaan mittasuhteet ovat kaikkein miellyttävimmät silmälle. Vinkkejä voi etsiä vaikkapa sellaisesta kirjasta kuin Nanoakvaariot, siinä on paljon hyvää luettavaa pienten altaiden hoitajille vaikka nanoilla yleensä tarkoitetaankin ihan minikokoisia altaita. Tuon kokoiseen altaaseen ottaisin hohtojen lisäksi minikoon monnisia hyvän parven (kääpiömonninen, pikkumonninen...) ja sukarapuja. Varjon kirjasta kannattaa tsekkailla olisiko jotain pientä haaremissa viihtyvää kalaa, minkä voisi ottaa lisäksi. Harmillisesti suurin osa pareittain tai haaremissa viihtyvistä kaloista ovat sellaisia, että popsivat hohdot suihinsa, mutta esim killeistä tai sinisilmistä voisi löytyä mielenkiintoisia harkinnanarvoisia lajeja.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
smoukki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 23:40, 12.05.2015

Re: Mitä kaloja 80-litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja smoukki »

Ooh kiitos kovasti vastauksesta! Olin ajatellutkin jotain ihan pieniä monnisia ja sukarapuja, olin siis ilmeisen hyvillä jäljillä! Ajatellen siis sitä, mitkä kalaset ominaisuuksiltaan sopivat yhteen. Jes, onpas kivaa! Nyt täytyy vaan sitten lähteä jostain niitä hohtomiljoonakaloja metsästämään, niitä en ole vielä mistään Kuopiosta löytänyt. Melkein jo ajattelin, että päädyn siihen ihan "tavalliseen" miljoonakalaan, kun näyttää hieman toivottamalta tämä. Mutta ehkäpä vielä yritän keksiä niitä hohtoversioita jostain kiven kolosta! Jos jollain olisi vaikka ylimääräisiä. :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Mitä kaloja 80-litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hyvä akvaarioliike tilaa kyllä hohtomiljoonakaloja varmasti. Suosittelen tosiaan itsekin pikkumonnista seuraksi. Jos kolmatta lajia etsit, niin voit harkita ottoja levänsyöjiksi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä kaloja 80-litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Facebookissa on miljoonakalat-ryhmä, siellä on usein liikkeellä poikasia. Kannattaa vilkuilla niitä kaupankin kaloja, nykyisin nimittäin monessa miljoonakala-altaassa on tosiasiassa hohtohybridejä eikä mitään oikeita miljoonakaloja. Netistä kun selailee kuvia vaikka poecilia wingei hybrid niin oppii tunnistamaan ne olennaiset tuntomerkit. Mutta kauppaan saa joka tapauksessa tilattua hohtoja, ja hyvällä tuurilla saatat silloin saada ihan puhdasta lajiakin eikä mitään epämääräistä risteytystä. Jos tavallisia miljoonakaloja kaipaat, niin ehdottomasti hankit joltain toiselta harrastajalta ne. Hammaskarppien kanssa on se perusongelma, että ulkomaan tukusta tulleet kalat eivät ole kovinkaan kestävää sorttia, ja sitä paitsi, miljoonakalojen hoivaajat ovat usein ongelmissa poikasten sijoittamisen kanssa. Siltä taas vältyt itse, kun otat pelkkiä koiraita!

Otot ovat tosiaan mainio lisä. Näillä saat hauskan altaan kun on kolmenlaista vipeltäjää!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Mitä kaloja 80-litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Yksi hauska ehdokas voisi olla jokin muu hammaskarppilaji, kuten metallihammaskarppi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”