MEI-suola

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:23, 06.10.2003
Akvaarioseurat: FOMA
Paikkakunta: sipoo

MEI-suola

Viesti Kirjoittaja kk »

Käyttääkö enään kukaan MEI:n Crystal sea marinemix suolaa, joka on sitä kokeillut ?
Jos ei, niin miks ei ?
FOMA rules
BenZo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 18:23, 02.10.2002

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Käyttää, käyttäää :mrgreen: ja miksei käyttäisi? 8O

Oikein hyvä suola, ei valittamista... [;)]
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Voisin myydä tuollaiset 10 kg. Oli sitä enemmänkin mutta ehdin osaksi käyttää pihakäytävän suolaukseen.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

7kk käyttöä takana eikö ainakaan toistaiseksi mitään valitettavaa ole omalla kohdalla tullut eteen. Toisilla taas ei ole niin hyvin toiminut...
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Käytän.

Tästä vielä, ne jotka nyt syystä tai toisesta ovat lopettaneet MEI:n käytön, olisi mielenkiintoista kuulla että minkä takia...?
kk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:23, 06.10.2003
Akvaarioseurat: FOMA
Paikkakunta: sipoo

Mei

Viesti Kirjoittaja kk »

Sillä aloin asiasta kyselemään kun alotin MEIn käytön reilut 2kk sitten, niin ensin tuli punaista cyanoa ja sen jälkeen rihmalevää ( kuitulevää ) ja kumpaakaa näitä mulla ei ole ollut vuosiin vaikka allas on muuten ollut alimitoitetulla vaahdotuksella, valolla, vedenkierrolla ja hoidolla.
Kävin tänään Kimillä ja tuli suolat puheeksi niin sanoi että muillakin MEIn käyttäjillä on ollut ongelmia ja ovat vaihtaneet Tropic Marineen.
Altaaseeni on tehty alkuvuoden aikana muitakin muutoksia esim. kalkkivesireaktori, zeovit systeemi, ja suuremman aktiivihiili määrän 4dl jatkuva käyttö ja vettä on vaihdettu säännöllisesti reilut 5% / viikko mutta näiden toimenpiteiden ei luulis aiheuttavan levän kasvua?
Kimi löi päänsä pantiksi että syy on MEIn ( alanko teroittamaan kirvestä ) :mrgreen:
Kivikorallit, ne muutamat joita mulla on ovat kasvaneet vähän mutta värit on haalistuneet.
Vesiarvot PH 8, KH 11,5 ja Ca 450

No, ostin TM säkin ja kokeilen mitä tapahtuu ja voin myydä loput MEIt (reilut 30kg) sopuhintaan, sellaiselle jolle se sopii.
FOMA rules
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Silakka kirjoitti:Tästä vielä, ne jotka nyt syystä tai toisesta ovat lopettaneet MEI:n käytön, olisi mielenkiintoista kuulla että minkä takia...?
Itse lopetin sen käytön jo ennen suolan saapumista suomeen. Minuun teki vaikutuksen reefcentralissa alkanut keskustelu siitä suolasta, korallit vaaleni,suola ei sekoittunut kunnolla ,tarvittiin ilmastusta ym..konsteja, niin miksi ottaa riskiä ja laittaa sitä suolaa altaaseen kun kaupasta saa semmoista mistä ei ole pahemmin käyttäjillä valittamista ollut,ei ainakaan näin paljon mitä Mei suolasta tuli.
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

rambi kirjoitti: Itse lopetin sen käytön jo ennen suolan saapumista suomeen.
Aikamatkustusta? :P
rambi kirjoitti: Minuun teki vaikutuksen reefcentralissa alkanut keskustelu siitä suolasta, korallit vaaleni,
Jup, näistä mäkin olen kuullut, mutta en mitään kovin konkreettista.
rambi kirjoitti: suola ei sekoittunut kunnolla ,tarvittiin ilmastusta ym..konsteja,
Jep, tästä mäkin valittelin.. mutta sitten huomasin, että Kimmo oli ihan oikeassa, ei kannata yrittää liikaa :) kun sekoitus pumppu vaihtui 1200l/h -> 600 l/h ja vesi ro-veteen (en tiedä vaikuttiko tämä), niin johan alkoi kirkastua, ilman ilmastusta.
rambi kirjoitti: niin miksi ottaa riskiä ja laittaa sitä suolaa altaaseen kun kaupasta saa semmoista mistä ei ole pahemmin käyttäjillä valittamista ollut,ei ainakaan näin paljon mitä Mei suolasta tuli.
No voin sanoa vain henk. koht. syyt: käsitääkseni suolan pitäisi olla muita puhtaampaa (viittauksena se suolatutkimus mikä täälläkin oli), ja toinen syy on hinta.
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

En ole käyttänyt suolaa muuten kuin yksi paketti on ollut varalla joten pitkäaikaisesta (käytöstä yleensäkkin) en osaa sanoa mitään. Nyt päätin vaihtaa vettä hieman käyttäen MEI:tä ja avattuani ämpärin missä olin säilyttänyt suolaa tulvahti vastaan erittäin vahva kloorin haju. En tiedä onko tätä ominaisuutta muissa suoloissa. Suola mikä oli ollut alkuperäisessä paketissa oli ihan ok ja luulen että ämpärissä ollut oli kostunut hieman.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No te jotka olette tuohon tai johonkin muuhun merivesisuolaseokseen kyllästyneet, voitte tarjota vaikkapa minulle yksityisviestillä. En laita tuonne ostetaan-osastolle koska en ole erityisesti juuri nyt etsimässä suolaa mutta jos sattuu näitä MEItä tai MUIta syystä tai toisesta olemaan nurkissa ja pois haluaa niin hyvä. Ehkä nyt ei toiselta puolelta Suomea, pääkaupunkiseudulta ja länsiuudeltamaalta lähinnä.

Korallien kasvu ja sellaiset meriakvaariohienoudet eivät ole minulle kovin keskeisiä, käytän suolaa murtovesialtaassa jossa taas hinta on erittäin keskeinen seikka. Vettä kun joutuu vaihtamaan PALJON (puolet viikossa ei oikein tunnu "suolapalloilleni" riittävän) ja suolaa siksi kuluu pienestä pitoisuudesta huolimatta paljon. Sikäli hintapyyntö on erittäin keskeinen tekijä.

Mika
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Eikö murtovesikaloille voi käyttää myös tavallista merisuolaa, joko osana tai kokonaan?
/jari
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

JJVi kirjoitti:Eikö murtovesikaloille voi käyttää myös tavallista merisuolaa, joko osana tai kokonaan?
Jotkut väittää että voi, jotkut taas sanoo että missään tapauksessa ei. Ei viitsi ruveta tekemään eläinkokeita lemmikeillä.

Mika
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minulla on hommat toiminut vaikka olen käyttänyt MEItä jatkuvasti ja allas on ollut nyt huonolla hoidallakin ja melkoisten myllerrysten kohteenakin. Haaleista väreistä en osaa sanoa. Useat korallit ollivat ennen myllertämistä erittäin värikkäitä. Samoin myös isälläni korallit ovat olleet värikkäitä.

Nyt kun myllersin altaan, kaikki korallit voivat hieman huonosti ja väritkin ovat huonoja. Pahin silmää haittaava asia on kuitenkin veden kirkkaus. Jos vesi on kristallin kirkasta, niin se näyttää mahtavalta. Koitappas hieman hämmentää pohjaa, niin näyttää ihan lattean harmaalta.

En ota kantaa siihen onko suola hyvä vai huono, mutta sopii ja toimii minulla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”