Kysynkin että tietääkös joku paikkaa josta noita 4 ja 7 puskuriliuoksia ja elektrodin huoltoliuosta saisi ihmismäiseen hintaan?
Esim oisko täällä pastalla kukaan duunissa jossain labrassa ja tietäisi kätevän tavan saada litkuja halvalla
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Laboratoriotarvikkeita myyvistä liikkeistä esim. Penli Tampereella. Tarkoitat nyt sitten "huoltoliuoksella" varastointi- tai pesuliuosta, niin kumpaakin pitäisi löytyä ko. liikkeestä.Jani kirjoitti:Otsikonmukaisia aineita olisi haussa. Noita kyllä saa apteekin kautta tilattua mutta hinta oli aika suolainen.
Kysynkin että tietääkös joku paikkaa josta noita 4 ja 7 puskuriliuoksia ja elektrodin huoltoliuosta saisi ihmismäiseen hintaan?
Esim oisko täällä pastalla kukaan duunissa jossain labrassa ja tietäisi kätevän tavan saada litkuja halvalla
Itselläni on Pinpointin pH-mittari. Siinähän se anturi roikkuu piuhan päässä. Minulla anturi on koko ajan altaassa, ja piuha tietysti kiinni mittarissa, josta näen helposti koko ajan altaan pH:n 0.01 yksikön tarkkuudella. Eihän noilla sadasosilla oli todellakaan mitään virkaa akvaariokäytössä, mutta olen tykännyt että on se ihan kiva lelu. Ainakin tulee päivittäin tarksitettua altaan pH, mitä en varmasti tekisi tippatestillä. Viime viikonloppuna kalibroin mittarin muutaman kuukauden käytön jälkeen, ja virhe oli n. 0.13 pH yksikköä, eli ei se kovin vääriä arvoja anna. Anturi on ollut nyt minulla käytössä n. 2 vuotta. Tyytyväinen olen mittariin ollut vaikka hinta olikin aika suolainen.Timppa kirjoitti:Minkätakia ihmiset ostavat ja käyttävät elektronisia pH mittareita kun ne ovat suoraansanottuna "tuhkaluukusta" .
jouniv kirjoitti: Oliko Timppa teillä tallilla pelkät tippatestit?
Eli hätäinen mittaaja saattaa saada paljonkin todellisuudesta poikkeavia lukemia. Myös vääränlaisesta käytöstä johtuvat mittavirheet ovat yleisiä(esim. kuivalla elektrodilla mittaus).Timppa kirjoitti: Silläpä sanoinkin noista "halpaversioista" esimerkkinä tuo meidän pH kynämalli mittarista, sen kalibrointi oli ainakin välttämätön viikottain että sai jonkin näköisen luotettavan tuloksen, lisäksi se oli erittäin hidas lukemaan.