Olen syntynyt -82 ja muistan jo 80-luvulta akvaarion kotoani. Jossain vaiheessa sille ei sitten ole ollut tilaa, ja siitä luovuttiin, mutta 90-luvun puolella sellainen ilmestyi taas. Silloin jo minäkin opettelin sitä hoitamaan. 2000-luvulla hommasin ekan oman akvaarioni opiskelijakämppääni, ja se mahtoikin olla viimeinen kerta, kun minulla on ollut vain yksi akvaario.
Elämäntilanne on pariin otteesseen pakottanut luopumaan altaistani, mutta kummasti ne aina hiipivät takaisin. Tällä hetkellä on seurala, sukarapula ja karanteeni/poikaskippo. En vain malta olla perustamatta vauvaloita milloin millekin.
Minun harrastustyylini ei varmasti ole hillityin eikä tyylikkäin. Tykkään erilaisista kasveista, ja kun on vain tuo yksi allas, johon niitä kunnolla mahtuu, siellä on sitten sitä sun tätä. Mutta eihän minun ole tarkoituskaan osallistua mihinkään tyylikilpaan altaallani, joten ihan hyvällä mielellä hommaan sinne silmäniloa itselleni.
Kalalajeja minulle tuntuu myös kertyvän. Moni tykkää mahdollisimman pienestä lajimäärästä per akva, ettei allas näytä kalakeitolta, minusta taas tyylikkyys ei ole niin kiva asia kuin persoonalliset asukkaat. Ylikansoitusta en halua, mieluummin järjestän väljät vedet kaloille, tietysti parvikaloja hankin sen verran, että niiden on mukava olla ja uskaltavat olla rohkeita. Mutta yhden lajin allas ei vain meinaa olla minun juttu.

Ihailen kyllä muiden yhden lajin biotooppiprojekteja, ja minulla siintää haaveissa lajiallas monnisille. Kerta se olisi ensimmäinenkin! Monniset ovat niin symppiksiä, että ilman muuta valitsisin ne, jos saisin vain yhden akvan ja siihen yhtä lajia. Ja silti, tällä hetkellä niitä ei minulta löydy yhtään.
Perusjuttu on, että tsekkaan hanasta tulevan veden laadun ja etsin sitten siihen sopivia kaloja. Harrastusmielessä tykkään enemmän rakentelusta kuin vesiarvojen kanssa puljaamisesta. Minusta on mukava näprätä hiilarilevittimiä ja sellaista simppeliä sälää. Pintavedenputsarin askartelin viimeksi ja kaapissa on tarvikkeet ilmapumppusuodattimen tekemiseksi pikkukippoon. Nuohan saisi kaikki kaupasta valmiina, mutta minusta ostaminen tuntuu vähän siltä, kuin harrastaisi palapelejä, mutta ostaisi ne valmiiksi koottuina. Hieno juttu, että kaikenlaista on saatavilla valmiina, mutta näpräily on minulle mieleinen osa harrastusta.
Tykkään hoitaa akvaariota itse, siksi vierastan liikaa automatiikkaa. Akvaarionhoito on minulle hetki, kun en mieti mitään muuta. Vedenvaihto- ja puutarhurointipäivä on oikein odotettu viikoittainen tapaus. Ja iltahetket nenä melkein kiinni lasissa katsomassa, mitä kenellekin kuuluu. Ihana tuo vedenalainen maailma.