Hakusessa mahdollisimman tumma hiekka jonka raekoko olisi noin 1-3mm. Onko tällaista saatavilla tolkulliseen hintaan ja ilman valtavaa pesemisrupeamaa? Olen katsellut esim JBL manadoa mutta turhan kalliiksi tulee kun kyse on melko isosta määrästä (allas 700l).
Toisaalta houkuttelisi ihan perus bilteman hiekka (jos sitä vielä saa?) kun sitä ei tarvitsisi lainkaan pestä... Mutta haluaisin nyt tummempaa ja isompi rakeista. Ehdotuksia?
Mistä löytäisin 1-3mm hiekkaa?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mistä löytäisin 1-3mm hiekkaa?
...niin ja tarkoitus on siis saada kasveille mahdollisimman hyvä pohja (ei liian tiivis) ja riittävän tumma että toisi kalat parhaiten esille 

Onko musta basaltti jo liian tummaa? Sehän on ihan mustaa.
Eikös tuo musta basaltti ole sellaista kiiltävää ja teräväsärmäistä? Pohdin tuota joskus +10 vuotta sitten kun minulla viimeeksi oli seura-akva mutta en uskaltanut sitä silloin laittaa..
Muistelen että siitä olisi jtain pulmia syntynyt pohjakalojen kuten monnisten kanssa? Jotain tällaisa keskusteluja taisi olla täälläkin kun surffasin aiheen tiimoilta..

Ei mulla ainakaan oo ollu koskaan mitään onglemia mustan basaltin kanssa sen koommin kotiakvaarioissa kun ex-työpaikassakaan. Tästä nimenomaisesta hiekasta kyse. Tuotekuvauksessa lukee 1-2mm mutta joukossa on kyllä karkeampaakin materiaalia joten ei vaaraa tukkeutumisesta.