Ahvenia 250 l altaaseen

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Saqua
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ahvenia 250 l altaaseen

Viesti Kirjoittaja Saqua »

Mulle on tulossa loppu kuusta 250 l allas johon oon ajatellut ahven kaloja, koska entisen 140 l seuraakvaarion lisäksi haluaisin ottaa "haastetta" lisää ja hankkia kokokaan uuden lajin.
Nyt sitten nettiä luettuani ja täältä selattuani on aika ristiriitaisia tietoja, et en tiedä mitä tohon purkkiini oikein ottaisin. Koska netissä annetaan vähittäismitta altaalle jollekkin lajeille 120 cm ja täällä suositellaan paljon suurempaa:) Tai kalojen koot heittelevät suuresti, että ei nyt oikein tiedä. :/

Haluaisin ahvenia, jotka kestävät ja viihtyvät pehmeässä vedessä tai eivät ole kovinkaan nirsoja laadun suhteen.
Toki jos mieleinen laji löytyy tai lajit jotka keskenään tulevat toimeen ja vaatii vähän enemmän omistajaltaan ei tietenkään ole este vaan haaste;) Pieniä tai suuria, koolla ei oo väliä minulle, mutta altaan koko ja siihen tulevat muut eläjät ratkaisee.

SINIKIRJOAHVEN: netistä löytyy tietoa, että altaan mitta vähintään 120 cm , kun täällä taas ohjeistaa harrastajat et huomattavasti isompaan altaaseen? Lisääntyy helposti? Eli tarvitsee joukkoon esim. tetrakaloja tätä rajoittamaan?

AVAINKIRJOAHVEN: joo täältä lueskelinkin juuri em. lajien topicin. Mutta taitaa olla tuo mun 125 cm liian pieni?

SEEPRAKIRJOAHVEN: tarvitsee ilmeisesti kovempaa vettä, kuin em?
PUNAKIRJOAHVEN: ärhäkkä, soveltuuko jonkun em. seuraksi?

Kuitenkin tarkoitus olisi saada jotain väriä akvaarioon, mahdollisesti sellaisia ahvenia, jotta sinne voisi sijoittaa pohjakaloja tai tetroja. (ei mitään pakko)

Yritän kovasti opiskella ja lukea uusista lajeista, en halua summamutikassa mitään hankkia. Ja etsiä tietoa paljon ennakkoon.

Mitkä lajit soveltuisivat tuohon minun altaaseen?
Ja onko kokemuksia ahvenista ja käärmekaloista? Kuinka käy?
JA olenko ymmärtänyt oikein, että ahvenet ja rihmakalat eivät ole hyvä samassa altaassa?
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Ahvenia 250 l altaaseen

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

http://www.seriouslyfish.com/species/la ... dorsigera/

Tämmönen ainakin helsingin akvaariokeskuksesta löytyy tai voi tilata :)
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
akiholm
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Ahvenia 250 l altaaseen

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Vastaus(ei tyhjentävä) tulee viiveellä, mutta kysymyksesi on aina ajankohtainen. Nyt kuitenkin ollaan ikuisuus kysymysten äärellä;kasveja vai kivikkoa/juurakkoja? Jos kuitenkin lähdetään ns,"normiveden kaloista" helpointa lienee pitäytyä etelä-amerikkalaisissa lajeissa, keskisen amerikan lajit tuppaavat olemaan ärhäkämpiä. Uskallan tämän väitteen heittää arvosteltavaksi ,koska tiedän olevani aina oikeassa.
(Jopa ollessani väärässä :twisted: )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”