Miten kala lopetetaan oikein?
Valvoja: Moderaattorit
Miten kala lopetetaan oikein?
Tästä on varmaan puhuttu aikaisemminkin, mutta en löytänyt haulla oikein osumia
Itselläni ei onneksi ole tarvinnut ikinä lopettaa kalaa, mutta jos tälläinen tilanne tulee eteen, niin miten kala pitää lopettaa? Olen jostain kuullut että veitsellä vain pää poikki, mutta onko tuo se oikea tapa?

-HEZZU-
Tutustu J. Järven sivuihin!
Kiduksilla hengittäville kaloille neilikkaöljy on tähän mennessä parhaaksi ja kivuttomimmaksi todettu kotikonsti: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hyvia.php
J. Järven sivuihin kannattaa muutenkin ehdottomasti tutustua!
J. Järven sivuihin kannattaa muutenkin ehdottomasti tutustua!
Re: Miten kala lopetetaan oikein?
Se on hyvä tapa, ainakin kalan kannalta, pienille kaloille. (Pienille, jotta saat veitsen menemään kerralla ja nopeasti läpi.) Isommille millä on vahvempi niska nuijanukutus päähän, silmien väliin ja niskan tietämille. Voihan sitä nuijaa käyttää pienemmillekin, mutta siitä tulee muhennosta. Kala on hyvä kääriä johonkin tai laittaa pussiin, jotta se pysyy missä pitää. Ennenkuin alat mihinkään, sinun pitää tietää mitä teet, ettei kala joudu yhtään odottamaan ulkona vedestä. Katso sieltä sivuilta.HEZZU kirjoitti:Olen jostain kuullut että veitsellä vain pää poikki, mutta onko tuo se oikea tapa?

-
- Starting Member
Ja kunhan ei sekoita nukutuksen annostusta tappavaan annokseen.Purjotuulikki kirjoitti:Neilikkaöljy on varmasti kivuttomin ja "säädyllisin" tapa. Kunhan varot etteivät esim. matot, vaatteet ym. tuhriudu ko. tököttiin.
Toisaalta hyvää harjoitusta saisit veitsen käyttöön ostamalla kokonainen isompi kala ja valmistamalla siitä fileet keittiössä.
Viimeksi muokannut 111na, 23:09, 09.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuota neilikkaöljyä ajattelinkin vielä paremmin tämän jälkeen ja voisi hyvinkin jonkun sairaan oskarin tai muun ison lemmikin kanssa olla hyvin vaikeaa toimia ilman sitä. Toisaalta en kyllä niin isoja kaloja kotiin elävänä toisi. Se olisi jotenkin.. outoa..
Onneksi ihmiset ovat kuitenkin erilaisia eikä jokaisen tarvitse jokaista ilmiötä edes täysin ymmärtää tai omana pitää!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minä ainakin olen joutunut lopettamaan miljoonakalojen poikasia keittämällä(tiputtamalla kiehuvaan veteen) koska ne ovat olleet niin pieniä, että niiltä ei päätä saksilla saisi poikki.HEZZU kirjoitti:Jos joskus joku kala täytyy nirhata, niin kyllä taitaa neilikkaöljyt jäädä ostamatta, koska kalani ovat kuitenkin sen verran pieniä.
Sen verran tiedän, että kaloja ei saa mennä keittämään tai pakastamaan.
Eli toi neilikkaöljy olisi paras vaihtoehto juuri pienille eikä isoille kaloille. Vai mitä HEZZU?
Minä tapoin eilen ensimmäisen kerran kalan.
Ja kun tarkoitus ei edes ollut tappaa tuli tosi kurja mieli. Otin suodatinta pois akvaariosta, nostin sitä ämpäriin ettei vettä valuisi kaikkialle. Suodattimen mukana tuli ämpärinpohjalle mollin poikanen ja samaan aikaan märkä suodatin lipsahti kädestäni ja.. suoraan ämpäriin poikasen päälle. Murskautui ja kuoli, ja minulle tuli koko illaksi kurja mieli. Siitä olisi joskus tullut ihana kaunis lyyrapyrstöinen mustamolli.
Niin virheestä nyt sen verran viisastuin että poikasen, ainakin ihan pienen saa hyvin nopeasti ja sille helposti hengiltä kalauttamalla kunnolla. Empä kyllä olisi halunut sitä tällä tavalla oppia.

Niin virheestä nyt sen verran viisastuin että poikasen, ainakin ihan pienen saa hyvin nopeasti ja sille helposti hengiltä kalauttamalla kunnolla. Empä kyllä olisi halunut sitä tällä tavalla oppia.

Hammaskarppi tyttö
Minunkin piti tänään tappaa miljoonakala koiras
Se ei tosin minun ollut joten ei se niin kovin pahalta tuntunut.
Sukulaiseni ei itse raaskinut sitä tappaa, joten hän soitti minut lopettamaan sen.
Laitoin kalan pakastepussiin ja kalautin sitä vasaralla päähän.
Kala kuoli heti, eikä ehtinyt kärsiä.Operaatiossa meni ehkä 2 sekunttia.
Syynä kalan lopetukseen oli se, kun siltä oli pyrstö jostain syystä lähtenyt irti ja se mökötti maha ylöspäin pinnalla.

Sukulaiseni ei itse raaskinut sitä tappaa, joten hän soitti minut lopettamaan sen.
Syynä kalan lopetukseen oli se, kun siltä oli pyrstö jostain syystä lähtenyt irti ja se mökötti maha ylöspäin pinnalla.
-HEZZU-
Olisikohan tuo hoitunut helpommin(ainakin siistemmin) laittamalla kala pieneen lasiin ja leikata siltä niska poikki?HEZZU kirjoitti:Minunkin piti tänään tappaa miljoonakala koiras![]()
Niinpä tietenkin
Valitettavasti pää ei aina kuole heti, eikä varmasti tunnu kivalta vaikka saksilla melkein heti niin kävisikin. Nuija on nopeampi, mutta nukutus on edelleenkin paras. Ajattele mitä itse toivoisit, jos olisit kala - tai edes mitä toivoisit ihmisenä, jos pitäisi valita!
Vaikka onkimiehet saattavat kieltää kalan kivun tuntemukset, niin varmaa on, että ne tuntevat sitä. Muutenhan kalat teloisivat itsensä pahasti, kun käyttäytymisellä ei olisi väliä. Eikä esimerkiksi näykkäyksillä olisi kaloille mitään merkitystä, elleivät ne tuntuisi ikävältä.
... Kun on kysymys hoidokkieni hyvinvoinnista, ei minulle ole kompromisseja (Renate Husmann, J. Järvi suom.).
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/lopetus.php
Vaikka onkimiehet saattavat kieltää kalan kivun tuntemukset, niin varmaa on, että ne tuntevat sitä. Muutenhan kalat teloisivat itsensä pahasti, kun käyttäytymisellä ei olisi väliä. Eikä esimerkiksi näykkäyksillä olisi kaloille mitään merkitystä, elleivät ne tuntuisi ikävältä.
... Kun on kysymys hoidokkieni hyvinvoinnista, ei minulle ole kompromisseja (Renate Husmann, J. Järvi suom.).
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/lopetus.php
Kalan lopetus pitäisi aina olla nopea ja kyllintehokas jotta turhilta kärsimyksiltä vältytään. Tarvittavat välineet valmiiksi ja mietitään "sotasuunnitelma" sitten vasta kala haaviin ja nopea toimitus.
Tekee sen sitten neilikkaöljyllä, veitsellä, saksilla, vasaralla, sormilla.
Jos epäröi käyttää teräaseita tai vasaraa kannattaa turvautua neilikkaöljyyn. Kamalintahan olisi tilanne jonka kuulin kaverilta: Kalaa lopettava ihminen yritti, siis yritti sohia monta kertaa liukasta ja panikoivaa partista veitsellä ja partisten omistajathan tietävät kuinka sitkeitä nämä kaverit osaavat olla, niin loppujen lopuksi oli "teurastaja" onnistunut silppuamaan melkein koko kalaa kaikkialta muualta paitsi niskasta ja kala vaan henkitoreissaan. kunnes oli lopulta älynnyt lopettaa sen vasaralla.
Kannattaa siis miettiä valmiiksi miten menettelee siinä tilanteessa ja antaa sen homman muille jos itseä epäilyttää toimia pyövelinä.
Tekee sen sitten neilikkaöljyllä, veitsellä, saksilla, vasaralla, sormilla.
Jos epäröi käyttää teräaseita tai vasaraa kannattaa turvautua neilikkaöljyyn. Kamalintahan olisi tilanne jonka kuulin kaverilta: Kalaa lopettava ihminen yritti, siis yritti sohia monta kertaa liukasta ja panikoivaa partista veitsellä ja partisten omistajathan tietävät kuinka sitkeitä nämä kaverit osaavat olla, niin loppujen lopuksi oli "teurastaja" onnistunut silppuamaan melkein koko kalaa kaikkialta muualta paitsi niskasta ja kala vaan henkitoreissaan. kunnes oli lopulta älynnyt lopettaa sen vasaralla.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
...
Ellei neilikkaöljyä ole, niin kaksi pakastepussia päällekkäin ja kala sinne + voimakas vasara/lekanukutus on nopea ja 'siisti'. Pyydä isää, veljeä, vanhempaa ystävää tai muuta jämptiä kaveria tekemään se puolestasi, ellet itse voi.
Sitä ennen on tietenkin huolehdittava viikoittaisista vedenvaihdoista ym. toimista parhaansa mukaan, ettei tähän koskaan jouduttaisi. Kalakin voi kuolla luonnollisen kuoleman.
Sitä ennen on tietenkin huolehdittava viikoittaisista vedenvaihdoista ym. toimista parhaansa mukaan, ettei tähän koskaan jouduttaisi. Kalakin voi kuolla luonnollisen kuoleman.