Jalusta 200x60x60 altaalle

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
@nsku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 10:45, 20.04.2005
Paikkakunta: Lapua

Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Mulla on tämmönen haave toteutumassa. Eli oon rempannu vanhan rintamamiestalon ja kauan haaveilemani iso allas tulee ns. seinän sisälle ;)
Käytännössä allas tulee nyt kuitenkin fyysisesti kodinhoitohuoneeseen ja olohuoneen välisessä seinässä on aukko altaalle, josta allas näkyy olohuoneen puolelle. Allas on tosiaan 200x60x60 mitoiltaan ja jalusta altaan alle nyt vähän mietityttää... eli edullisesti vois vaan tehdä harkkojalustan mutta entäs sitten kun lattiassa on kuitenkin lattiakaivo, kaatoa on pikkusen... saako harkkojalustaa kuinka helposti vaateriin... säätöjaloilla oleva jalusta olis siinä mieles paras ratkaisu, mutta on niin kalliita, vai tietäiskö joku mistä sais kohtuu hintaan? korkeuttakin jalustalla pitäis olla vähän normaalia enempi, aukon alareuna seinässä korkeudella 85.
Altaan ajattelin laittaa lähelle seinää ja sellasta laajenevaa tiivistettä aukon reunoihin että on kuitenkin tiiviisti aukkoa vasten.
Tiedä saako tästä selostuksesta kukaan mitään selvää, mutta kyselkää, yritän selittää parhaani mukaan ja otan vinkkejä ilolla vastaan...
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja Heska »

Noin korkeita jalustoja vaikea käytettynä löytää ja teettynä tulee hintoihin, joten tee itse joko harkoista tai puutavarasta.
Ohjeita löytyy netistä kyllä pilvinpimein. :P
Puiseen voit ostaa säädettävät jalat niin helpottaa vaateriin saamista.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
@nsku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 10:45, 20.04.2005
Paikkakunta: Lapua

Re: Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Jalustalle riittää toki pienempi korkeus, siinä on nimittäin varaa, ajattelin niin että jalusta voisi olla 75-78cm korkea, vois olla hyvän näköinen niin että pohjahiekat olis sen aukon tasalla, eli hiekat ei näkyisi sinne olohuoneen puolelle...
Katselin tuota viestiketjua noista jalustoista, mutta kaipailisin tarkempia kuvia miten on toteutettu. Puinen jalusta olisi muuutenkin mieleen. Ja olis ovet tavaroiden suojana.
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Itselläni on hieman isompi akvaario 190x70x70 jossa on tämmöinen jalusta.
https://www.dropbox.com/s/sgngbpbl3x7wn ... .06.34.jpg
Jalusta tuli akvaarion mukana, itse modasin sitä hieman matalammaksi.
Pystypuut ovat 9x9cm vahvuista tolppaa joiden päällä on 3cm vahvuinen liimapuulevy. Akvaarion ja liimapuulevyn välissä on vielä solumuovilevy.
Nuo pystypuut kestäisi varmasti 4-5 kertaisenkin painon, mutta sehän ei ole huono asia.
Jos alusta on epätasainen ja jokainen pystypuu tulisi olemaan hieman eri pituinen niin niiden alle voi vielä laittaa ohuen (2-3cm) palan styrokslevyä. Akvaario pyrkii hakeutumaan vateriin ja styroks antaa sopivasti periksi.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja Heska »

@nsku kirjoitti:Jalustalle riittää toki pienempi korkeus, siinä on nimittäin varaa, ajattelin niin että jalusta voisi olla 75-78cm korkea, vois olla hyvän näköinen niin että pohjahiekat olis sen aukon tasalla, eli hiekat ei näkyisi sinne olohuoneen puolelle...
Katselin tuota viestiketjua noista jalustoista, mutta kaipailisin tarkempia kuvia miten on toteutettu. Puinen jalusta olisi muuutenkin mieleen. Ja olis ovet tavaroiden suojana.
http://www.geosaquarium.com/2012/03/diy ... ium-stand/ tossa esim. rakentamismallia ja oviksi voi ostaa valmisovet kun mitoittaa aukot sen mukaan.
Itse laitoin oviksi Ikean pähkinäpuunväriset ovet ja siistit tuli, jopa vaimon mielestä. :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Mun jalustan "oviin" ei tule saranoita ollenkaan [;)]
En tykkää kuinka saranalliset ovet vie tilaa kun ne ovaa, eikä tuohon olisi saanut liukuoviakaan nätisti.
Liimaan "ovien" sisäpuolelle solumuovista aukon kokoiset palat ja kun painan ovet paikoilleen ne solumuovit toimivat samalla myös äänieristeinä. Samalla saan helpommin tehtyä akvaarion jalustan samantyyliseksi kuin baaritiskin jalusta. Eikä ovet ole huoltotöiden tiellä kun ne saa helposti ja nopeasti nykästyä kokonaan pois.
tounison
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 07:17, 09.05.2013
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja tounison »

Kaituli kirjoitti:.
Liimaan "ovien" sisäpuolelle solumuovista aukon kokoiset palat ja kun painan ovet paikoilleen ne solumuovit toimivat samalla myös äänieristeinä.
Itse laiton muutaman ovimangneetin, joissa oli 6kg veto. Kolme tälläistä ja oven sai nykäistä voimalla auki.
> < ( ( ( ( °> ReefToni >< ( ( ( ( °>
stop dreaming start reefing
@nsku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 10:45, 20.04.2005
Paikkakunta: Lapua

Re: Jalusta 200x60x60 altaalle

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Kiitos linkeistä ja vinkeistä! Lisääkin saa laittaa ;) tollaseen jalustaan olis helppo laittaa ne säätötassutkin alle ;)
Sitä ihimine ku alakaa puhua pohojammaata, tyhymenöö heti pualet, mutta onneksi on mistä ottaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”