Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Saisinkohan täältä apua pulmaani?

Minulla on siis erillisessä poikasakvaariossa kasvamassa erikokoisia kääpiörihmakalan poikasia. Akvaariossa ei ole mitään pohjamateriaalia, siellä on yksi tekokasvi, pieni kiviluola ja pintakasveina salviniaa ja kelluvaa sammalta. Suodatuksen hoitaa pillisuodatin.

Olen päivittäin vaihtanut 50% poikasakvaarion vedestä ja pelkällä letkulla laponnut pohjalta ylimääräisen ruuan ja syntyneet jätteet. Poikasia ruokin neljä kertaa päivässä likoeläimillä, JBL:n nestemäisellä poikasruualla, kuorituilla artemian munilla, hienonnetulla tavallisella ruualla sekä elävillä artemian toukilla. Siksi monenlaista ruokaa, kun poikasia on erikokoisia. Isoimmille on juuri ilmestynyt pienet rihman alut, poikaset ovat n. 1,5cm mittaisia, ja pienimmät ovat sen kokoisia, että isommat niitä pistävät poskeensa.

Ongelmani on lähenevä kesälomareissu Pohjois-Suomeen. Heinäkuussa olisi tarkoitus lähteä ja ainakin reilu viikko olla poissa kotoa. Viime kesänä naapurit hoitivat isompaa akvaariota, mutta en voi nyt oikein kenellekään antaa hoidettavaksi poikasakvaariota, kun se vaatii noin paljon huolenpitoa päivittäin. Tietysti toivon, että poikaset ehtisivät lomareissuun mennessä kasvaa mahdollisimman isoiksi.

Miten te olette tällaisessa tilanteessa toimineet? Miten ruokinnan voisi järjestää ja voisiko vedenvaihdon tarvetta millään keinolla vähentää? Kuinka isoilla poikasilla voi ruokintakertojen määrää vähentää? Tarvitsen kipeästi apua tähän pulmaan, kun ei ole minkäänlaista kokemusta poikasten kasvatuksesta.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Jos kalat syövät artemian munia ja kuivaa ruokaa, niin miksei niille voi laittaa ruokinta-automaattia?
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Koska joukossa on vielä niin pieniä poikasia, jotka syövät vain likoeläimiä. Ja joka tapauksessa ongelma syntyy siitäkin, että poikasia on ruokittava usean kerran päivässä ja tällöin vedenvaihdon tarve 56-litraisessa akvaariossa on päivittäinen. Poikasten kanssa yliruokintaa on lähes mahdoton välttää ja vesi kuormittuu ylimääräisestä, pilaantuvasta ruuasta. Muuten olisi ihan hyvä idea ruokinta-automaatti ja sitäkin olen jo ehtinyt pohtia.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mulle tuli ainoastaan mieleen säätää ruokinnan määrä niin pieneksi että kalat selvii hengissä. Ei kai noin pienet heti enää nälkään kuole tai ainakin varmemmin se likainen (kuormittunut) vesi ne tappaa. Eiköhän siitä kuivasta sen verran irtoo pikkuhöttöä että minilapsetkin sais.
Nano Riutta <3
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://www.akvaarioon.fi/Hobby-Protogen-20-ml

Toimisiko se, että laittaisi muutaman papanan noita likoeläinpellettäjä suoraan akvaarioon kasvamaan. Kun kuoriutuvat, kalat saavat muonaa.

Olen laborointeja varten kasvattanut noita. Minusta 24 tuntia on liikaa luvattu - tai en osaa tehokkaasti niitä kasvattaa. Minusta kunnon satsi tohvelieläimiä ym. öttiäisiä on suurimmillaan 4-5 päivän päästä, jopa viikon päästä.

Noita osaisi naapuri heittää muutaman pelletin 4 päivän päästä uudelleen (minigrippussiin valmis satsi). Ja ennen lomaa toki kannattaa testata tuota, ettei ole hakuammuntaa kun itse loma.

Itse olen tosin kasvattunut niitä erilliskipossa. Mutta voisi noita akvaan suoraankin laittaa. Kaipa nuo turvallisia akvakäytössä on eli ei tule mitään lisäörkkejä eivätkä valtaa akvaariota, jos hillitysti käyttää. Ei tietysti olisi kiva, jos hirveä alkueliöinvaasio olisi akvassa ja kohta sitä varten lääkintä.

Mutta heitto, ei kokemuksia suorakasvatuksesta akvassa. Onko muilla? Voisiko olla vaihtoehto? Aliruokinta mieluusti viikoksi kuin yliruokinta. Siihen kuolee moni lomakala, kun nitriittiä pukkaa....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Fisutar: Voisihan tuo toimia. Harmi vain, että ei ole nyt muuta tarvetta tuolta netistä tilata. Tilaisivatkohan minulle noita paikalliseen liikkeeseen, jos pyytäisin? Saattaisi ehtiä vielä kokeilemaan ennen lomareissua. Mitenhän tuo likoeläinymppi ja siitä kuoriutuvat likoeläimet pilaavat akvaarion vettä? Tuo vedenvaihto ja akvaarion putsaus ovat edelleen ongelma, johon en ole keksinyt ratkaisua :?

Tuonne Alkeet-otsikon alle olen myös tätä pohtinut. Olen poikasakvaarioon laittanut bakteerivalmistetta (Easy-life Bacterial combi system ohjeen mukaan 1. 7. ja 14.pvä) eikä siellä nitriittiä ole ollut, mutta nitraattia on. Voiko tuollainen poikasakvaario, jossa ei ole pohjamateriaalia ja on vain pillisuodatin, kypsyä ja sinne muodostua hyvä bakteerikanta? Missä ne bakteerit siinä tapauksessa ovat akvaariossa? Kun olen sitä miettinyt, että jos voisin tuon poikasakvaarion jotenkin kypsyttää ennen lomaa, niin ei niin helposti sitä nitriittipiikkiä syntyisi ja vettä ei ehkä tarvitsisi päivittäin vaihtaa. Tämä on vain tällaista omaa mietintääni ja tietämätöntä sellaista :roll: Jos jollain on vinkkiä tähän pulmaan, niin mielelläni otan vastaan :D

Toisaalta ihan hetkessä ovat nuo isoimmat poikaset kasvaneet enkä ole nyt vähään aikaan ottanut uusia kuplapesiä poikasakvaarioon talteen juurikin tuon tulevan lomareissun vuoksi. Ehkä pienimmät poikaset ehtivat heinäkuuhun mennessä varttua jo niin isoiksi, että eivät tarvitse tuota likoeläinruokintaa. Mutta haluaisin siihenkin varautua, että eivät niin tee. Kääpiörihmakalani kutevat kuitenkin lähes päivittäin ja sydäntä kyllä särkee jättää kuplapesät, munat ja pienet poikaset isompien kalojen syötäväksi :cry:
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

En usko poikasakvaarion bakujen riittävyyteen typen kierrossa, koska pohjamateriaali ja kunnon suodatuspinta edesauttaisi sitä. Kypsytetyt suodattimet olisivat poikaa.

Minulla on 86 litran pytyissä pohjamatskukin, mutta pieni Eheim Classic -13 pyörittämässä vettä. Uskomattoman hyvä bakukanta siinä on. Kestää lääkityksestä lähtien, vaikka sairaala-akvassa on eikä nitriitti tai ammoniakki nouse.

Kun suihkuputken tulpan ottaa ottaa pois ja laittaisi poikasakvaan imuputkeen sukkahousun, ettei fisut mene, olisi ehdoton. Kaikenlainen muukin, missä on paljon suodatuspintaa auttaisi.

Mattosuodatin toinen, mutta melko hankala kyhätä, vie paljon tilaa jne...

Kalanpojat menevät herkästi suodattimeen ja rihmikset eivät siedä suurta puhuria....

Jotenkin hyödyntäisin pääakvaasi ja kypsyttäisin siellä suodattimen ja tuikkaisin Biodigest-ampulleja kyytipoaksi suodattimeen ja pikkuakvan veteen.

Itselläni on niin reilusti akvoja, että ulkosuodattimissa on aina kypsät massat, joita saa toiseen akvaan, sisäsuodattimen suodatuspatruunojakin on reilusti kypsänä (niitä vaikka ennen projektia ei pese pahemmin, ettein bakut mene) ja sompailee osan sisäsuodatinpatruunoista pentulaan suodattimeen.

Mutta tosiaan suodatin sellainen, että virtaus olematon ja paljon suodatusmassaa (jossa bakuja) ...ja virtausta pienentämään kasvit yms. lisäksi....

http://www.juwel-aquarium.de/en/Product ... i-int.html
Parjattu Juwelin oma suodatin voisi olla sopiva. Tuo on pieniin kippoihin. Yleensä tehty hyväksi biologiseksi suodattimeksi. Tuota en ole nähnyt. Ja yleensä moni irrottaa nuo pois ja myy pilkkahintaan. Mutta joku muukin, johon saat suodatuspatruunaa paljon....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Hyvä vinkkejä! Kiitos Fisutar!

Minä kun harrastan vielä aika pienimuotoisesti tätä akvaariotouhua, niin ei ole isommalti noita suodattimia varastossa. Tosin olen huomannut, että nälkä kasvaa syödessä [;)] Akvaarioiden määrä voi hyvinkin lisääntyä tulevaisuudessa, kun akvakärpänen on päässyt puraisemaan :mrgreen: Ei minulla ollut tarkoitus lähteä noita kääpiörihmakalojakaan kasvattamaan, mutta minkäs teit, kun ensimmäinen kuplapesä akvaarioon ilmestyi ja sinne mätimunat. Aivan pakottavalta tuntui tarve päästä näkemään syntyykö niistä poikasia. Ja tässä sitä nyt ollaan!

Ne isoimmat poikaset ovat minulla n. kaksisenttisiä pyrstöevineen, niin olisiko mahdollista laittaa tuonne poikasakvaarioon jo pohjamateriaali ja sisustaa sitä muutenkin enemmän? Vai meneekö liian hankalaksi akvan putsaus silloin? Ajattelin, että olisi bakuille tarttumapintaa enemmän siten. Ja hyvin ehtisin tuollaisen toimenpiteen tehdä ajoissa ennen lomamatkaa. Voisin myös korvata tuon tekokasvin oikeilla, jos saisin pohjamateriaalin laitettua. Nyt on vain ollut niin helppoa tuon akvaarion pohjan putsaus, kun on letkulla saanut sen lapottua ja tekokasvi on ollut kätevä, kun poikaset ovat siitä saaneet suojaa ja se on kuitenkin ollut helppo nostaa putsaamisen ajaksi akvaariosta pois.

Jos saan jostain poikasakvaarioon sopivan suodattimen, niin ajattelitko niin, että sen kypsyttäisin isossa akvaariossa ja siirtäisin sitten poikasakvaan? Minä luulen, että kaikki sisäsuodattimet vaativat sen sukkahousuverhoilun vedenottokohdan päälle, kun nuo poikaset ovat kuitenkin vielä aika pieniä ja virran vietävissä. Onko tavallisen suodattimen kanssa mahdollista käydä niin, että poikaset imeytyvät suodattimeen kiinni? Tuossa pillisuodattimessa on niin pieni imu, että sen kanssa sellaista ei tapahdu. Virtauksen voimakkuuden pitäsi ainakin olla hyvin säädettävissä. Ulkosuodattimeen minulla ei tässä vaiheessa ole varaa ja jos keksin jonkin edullisen tai mieluiten lähes ilmaisen keinon, niin käytän sitä.

Olin ajatellut kuitenkin akvaarion hoitajalle opettaa vedenvaihdon. Jos hän muutaman kerran lomani aikana vaihtaisi vettä niin sekin olisi hyvä vai mitä?
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://www.akvaarioon.fi/Sera-F700
Muistelen, että tuttu helmirihmiskasvattaja kehui tuota rihmiksille. Kuulemma hyvä peli. Voisi olla turvallinen poikasille ja pinta-alaa bakuillekin. Hyvä olisi tuo masina nähdä käytännössä. Perustunee ihan vain kiertovesipumppuun ja siihen mattosuodatuslevyä. Luultavasti saman asian ajaisi Aquaball, johon on laitettu imuritilä (lisäosana) ja siihen tehty leikkaamalla mattosuodattimesta sopiva patruuna. Enpä näkisi paljon ongelmaa siinä.

Havaitsin, että yksi halppissuodatin, joka on ihan hyvä ja säyseä virtaus, sain kalapaketin mukana, toimii samalla periaatteella. Siinä on hieman raksuja bakuille ja karkeasuodatuksesksi. Ja alas vain laitetaan imuritilän ympärille suodatuspatruuna. Hyvin pelittää eikä fisut sinne imeydy. Patruunasta irtoaa kaloille höttöääkin ja partiset tykkää nyylätä sitä.

http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?c=175
Minulla on turbo, mutta tuo mini-versio voisi ajaa hyvin poikasakvassa asiansa. MInusta ihan hintansa väärti ainakin tuo turbo. Ei paha hintakaan. Joku tuon tyylinen poikaskippoon. Sinne laittaisin hiekkaa ja kasveja. Varovasti tekisin, ettei kalat kärsi. Vaikka sukkahousuissa pieniä eriä kerralla ja vapauttaisin (tosin puhdas sukkis, ettei liukene mitään) tai vaikka jokin puhdas pakasterasia täyteen ja kansi päälle. Akvan pohjalle hiekka pienissä erissä.

Jos hiekka olisi pääaltaan pinnasta, suht puhdasta, niin bakuthan saisit siitä. Auttaisi bakuongelmaan. Myös pääaltaaseen laittaisin suodattimen kypsymään tai jopa ottaisin siitä suodatinmatkua hieman uuteen suodattimeen. Bakuja on paljon suodatinlietteessä joten vaikka sitä joten puristelisi uuteen suodattimeen. Näin bakuja saisi pääaltaasta.

Bakuvalmisteita ostaisin ja niitä laittaisin myös akvaan. Biodigest-ampullit kova sana. Pieneen kippoon ei mene paljoa...ja säilyvät hyvin. Itse tilaan suurpakkauksia akvaarioon.fi:stä niin ei paha hinta.

Myös hiven saat pääaltaan kasveista bakuja ja nehän poistavat sitten nitraatteja.

Lomahoitajalle opettaisin niin, että vesi laitetaan vuorokaudeksi ämpäriin ensin. Eli annetaan seisoa vaikka parikin päivää puhtaissa ämpäreissä. Näin tulee ainakin tasaisempaa lämpöä. Testailisin lämpöjä. Rihmiksethän ovat herkkiä lämpötilamuutoksille. Mielummin ehkä usein ja vähempi vettä kuin kerralla suurempi määrä. Näin pysyy stabiilina.

Hiekkapohjaa voi lapota, kunhan varoo fisuja eikä hirveästi pöyhi. Laittaisin ehkä vain helppoja köynnöksiä ja pari pintakasvia, enkä pohjaravinteita, ettei lapotessa nouse pintaan ravinteet. Hiven nestelannoitetta, mutta vain todella alakanttiin.

Toivottavasti joku oikea rihmiskasvattaja vielä neuvoisi:).

Ainiin...itse kävin ostamassa pari reilut 2 cm helmirihmistä. Pistin pääaltaaseen tirrit ja ruokin siinä sivussa melko usein. Hyvin porskivat tuolla ja kasvuvauhti on hurja. Varon hieman, ettei ikkunasta tule viileää labyrinttielimille, mutta kesällä ei ongelma, vaikka kansi auki. Talvella pitänen sen kiinni.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Tänään laitoin poikasakvaarion pohjamateriaaliksi raekooltaan pientä soraa ja istutin isosta akvaariosta ottamiani karvalehteä ja argentiinan vesiruttoa sinne. Muutamia kiviä laitoin pohjalle sekä sen poikasakvaariossa ennestään olleen kiviluolan. Pintakasvejahan oli siellä valmiiksi myös. Laitoin akvaarioon bakteeriymppiä ja toivon, että saan sen kypsytettyä ennen lomamatkalle lähtöäni. Kestäisi sitten paremmin ilman nitriittipiikkiä poikasten ruokinnan ja vähemmillä vedenvaihdoilla.

Suodatin olisi etsinnässä tuonne. Nythän siellä on vain pillisuodatin. Sellainen varmaan olisi hyvä kuin mitä Fisutar tuossa edellä pohti. Mahdollisimman iso suodatuspinta-ala ja hyvä biologinen suodatus ja sellaisella virtauksella, että sen saa kääpiörihmakaloille tarpeeksi pieneksi. Millainen ruokinta-automaatti olisi paras poikasruualle?

Onko mitään kalaa tai muuta eliötä, jonka voisin 56-litraiseen poikasakvaariooni ottaa pohjan puhtaanapitäjäksi? Lämpö on 27, pH 7 ja vesi pehmeää. Tietysti sen pitäisi olla sellainen, joka ei pistele poikasia suuhunsa. Miten pohja olisi nyt parhain putsata, kun siellä on sora. Uskaltaako sitä lapota? Ennen pohjamateriaalia imuroin pohjan puhtaaksi pelkällä letkulla.

Onko vinkkejä siihen miten saisin artemiaan tottuneet poikaset huolimaan kuivaruokaa? Minusta nimittäin vaikuttaa vähän siltä, että omani kiertävät kuivaruuan ja nyrpistävät sille nenäänsä. Lomareissuni aikana olisi aika tärkeää, että niille kelpaisi tuo kuivaruokakin.

Sain poikaset laskettua akvaariomuutosta tehdessäni. 32 isompaa ja lisäksi poikasaltaassa akvaarion reunalla toistakymmentä pientä tirriä. Isoimmat ovat n. 2cm:n mittaisia. Sinisiä niistä taitaa useimmista tulla. Jonkin ajan päästä niitä voi minulta kysellä :D

Jos joltain löytyisi vielä poikasten loman aikaisesta hoidosta vinkkejä, niin mielelläni otan niitä vastaan. Tai jos jonkun mielestä olen toimimassa aivan väärin ja tällä tavalla menetän poikaset matkani aikana.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hieno saavutus. Luulisi vaikein ja herkin vaihe menneen ohi. Milloinkas fisusi luovutuskokoisia? Itse ostin helmirihmikset about 2-3 cm.

Mietin jopa itse käppänöitä 450 litran purkkiini, kunhan järjesten. Sinne tulee lipuvan veden fisut. Ei tarvitse nyt tehdä kompromisseja. Mietittävä, miten pärjäävät sinirihmojen ja helmien kanssa. Pienet kalat usein joutuvat isojen jalkoihin, joten hyvä, kun olisivat pääkala kuten sinulla:).

Mattosuodatus tosiaan kuten toisella sikermällä neuvottiin ihan hyvä ratkaisu sekin. Itse olen sellaisia duunin kipossa pitänyt. Fisut tykkäävät sen keräämästä levästä yms. Vettä se ei puhdista hyvin, mutta nitriitit ei siinä kipossa helposti nouse. Laitoin päätyyn mattosuodatuslevyn (leikattu piukka koko) ja kirtovesipumpun. En mitään tieteellisiä laskelmia tehnyt, mutta hyvin toimi. Esteettinen se ei ollut ja vei tilaa rutosti. Riski myös irrota hiven seinästä tai letku kiertovesipumpusta, koska en kovin paljon silikoonaillut vaan pistin vain päätyyn piukasti. vedenvaihdossa sitten oma ongelmansa kun meinasi lörpsähtää.

Mutta kun bakuja haluaa keräillä suodattimeen. Minikököt kyllä onnettomia typen kierrossa ja nitriitit helposti nousee. Jokin säyseä ja iso masina olisi tuohon hyvä, jossa paljon pinta-alaa. Ja jos säätönapikka, laittaa virtausta pienemmälle.

Mikäs suodatus sinulla on pääakvassa? Jos olet siihen vaihtamassa toista patruunaa yms. kantsisi säästää se likainen vanha poikasakvaan. Tosin ennen lomaa ei hyvä vähentää mistään suodattimesta pahemmin bakuja ylirassauksella (vaikka hyvä puhdistaakin) tai vaihdella kaikki uusiin yms.

Kannattaa poikasille ostaa kalliimpia hyviä ruokamerkkejä. Selvä eri maittavuudessa. Isojakoinen kuiva kökköhiutale ei maistu monellekaan fisulle. Itse syötän poikasille New life spectrumin Grow:ta. Mutta jokin hyvä pienijakoinen ruoka varmaan ok ja vaihtelua pöperöihin - muutama eri perusruoka. Ja hiven niillä kokeilua. Vähän ja usein parempi kuin kerralla paljon. Itse annostelen nykyisin teelusikalla, ettei ruokinta mene överiksi. Hitunen teelusikan nokassa ja useammin.

Jokin ruoka varmaan, joka kelluu melko kauan hyvä. Jokin hyvä miljoonakalapöperökin varmaan hyvä, kun hienojakoista. Satsaisin laaturuokaan.

Lomalla mielummin aliruokinta kuin yliruokinta. Olisi tosin hyvä, jos kaverisi osaisi mitata nitriitit kiposta. Sehän on todella helppoa. Kerran kun itse tekee ja katsot vierestä, niin ei voi epäonnistua. Kunhan ei tunge aineita akvaarioosi ja pitää visusti ruiskut erossa akvastasi ja eri kipot mittauksille.

Jokin nuorikin innostuisi mittaamaan kun hiven opettaa. Jo nitriittitesti kertoo paljon akvasi tilasta lomilla. Biodigest start-ampullit tai Tetran bakut hyvä pitää myös hoitajalle jemmassa. Jos katastrofi, vedenvaihto hallitusti ja bakuja kehiin.

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=8093
Mattosuodattimen värkkäysohje kuvin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Minä en oikein tiedä minkä kokoisina noita kääpiörihmakalan poikasia voi luovuttaa [:I] Ne innostuivat selvästi sisustetusta asumuksestaan ja tänä aamuna sängyssä loikoillen katselin niitä enkä meinannut saada silmiäni irti siitä poikasakvaariosta, kun siitä tuli omaankin silmään kaunis! Vauhdilla ne ovat kasvaneet ja luulisin, että lomani jälkeen voisi isoimmat niistä olla luovutusikäisiä ja -kokoisia. Kovin isoiksi ne eivät tuossa 56-litraisessa mahdu muutenkaan kasvamaan, joten uuden kodin etsin niille jokatapauksessa ripeästi ja tarjoan niitä ehkä liikkeeseenkin, jos huolivat.

Purkista laitoin bakteereita. Minulla on tuota Easy-lifen Easystart bacterial combi systemiä pullossa. Sillä ihan onnistuneesti kypsytin isonkin akvaarion, vaikka sielläkin oli jo muutama kala kypsytyksen aikana. Ajattelin sillä kokeilla. Mutta harkitsen niiden ampullien hankkimista ainakin loman ajaksi. Hankalaa tästä tekee se, että varaa ei olisi minkään ylimääräisen ostamiseen ja yritän siksi pärjätä niin vähällä kuin voin. Seuraan kyllä tuon poikasakvaarion arvoja nyt päivittäin aluksi ja yritän sen mukaan säätää vedenvaihdon sellaiseksi, että lomahoitaja pärjää myös. Automaatista ja suodattimesta laitoin ostoilmoituksen. Ja siinä tuli mieleen, että voisinhan ruokinta-automaatin lainatakin joltain harrastajalta, jos jollain olisi sellainen antaa lainaan heinäkuussa. Mikäs pakko on ostaa oma, jos tällainen toimisi? Arkisinhan olen täällä kotona kaiket päivät ruokkimassa poikasia, kun työkyvyttömänä on useampi vuosi tässä jo vierähtänyt.

Minä mietin tuota mattosuodatinta, mutta luulen, että se vie liikaa tilaa tuosta jo muutenkin pienestä poikasaltaasta. Luulen, että jonkin sisäsuodattimen siihen hankin. Ja pillisuodattimen voisi siinä pitää vielä rinnalla. Pääakvassa minulla on Eheimin pickup 2012 ja Christal Profi greenline-ulkosuodatin. Siinä sairaala-altaassa pörisee sellainen Sharkin ikuisuuksia vanha pieni sisäsuodatin, mutta se kyllä pöhisee minusta ihan kunnolla, taitaa olla 400l/h siinä veden kierrätys. Mutta tuosta suodattimesta ei saa virtauksen suuntaa säädetyksi ja muutenkin virtauksen voimakkuuden säätäminen on hankalaa. Lisäksi se pitää niin isoa meteliä, että en voi sitä makuuhuoneeseeni laittaa. Näiden lisäksi minulle tuli yhdeltä harrastajalta valaisimen kaupanpäälliseksi kaikenlaista akvatavaraa ja niiden joukossa oli Tetratecin sisäsuodatin, mutta en tiedä mitä mallia. Siitä puuttuu patruuna ja imukupit ovat kovettuneet. Siitä käsittääkseni saisi virtausta säädettyä ja myös sen suuntaa ja diffuusorikin siinä taitaa olla. Vettä se kierrättäisi 800l/h. En ole sitä päässyt kokeilemaan kuinka pahaa ääntä se pitää enkä tiedä millaisia varaosia siihen pitäisi hankkia, kun malli ei ole selvillä.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse kyllä hyödyntäisin bakuissa pääakvan ulkosuodatinta. Siellä on runsaasti lietettä, jossa sikana bakuja. Myös raksut sopivat joihinkin sisäsuodattimiin sekä mattosuodatsulevyt, joita siellä on.

Jos ulkkarisi on hiven putsauksen tarpeessa, niin ottaisin sieltä hieman raksuja uuteen sisäsuodattimeen sekä mattosuodatuslevyä. Valkkaisin sellaisen sisäsuodattimen, johon se käy. Esim. Eheimin Biopower on oiva siihen - osaan koreista voi laittaa raksuja, osaan mattosuodatuslevyn, jonka voit saksia sopivaksi mistä tahaansa levystä luovuudella.

Otat vain sen verran, ettei pääakvan raksut ja suodatuslevyt hupene liikaa.

Kerro tarkasti mikä on ulkosuodattimesi malli numerot (901? esim.) Greenline JBL siis? Ja mitä ovat täytteet? Voisitko laittaa hieman uusia sisuksia ja ottaa sieltä poikasille hieman pohjiksi bakuisia raksuja, suodatuslevyä? Ei tietysti kaikkea? Saat hyvät bakut sieltä.

Käsittääkseni nuo raksut käyvät myös Eheimin Aquabaliin, mutta biopower on tehty enempi niille raksuille, vaikka molemmissa voi käyttää. Nissä on lievä suodatuspuhuri ja säätöä suuntaan ja määrään. Jos ilmastin kaverina, niin varmaan oikein hyvä. Diffusorikin niihin saa hyvin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

En muistanut ulkoa sitä ulkosuodattimen mallia, se on e701. Suodatinmateriaalina on suodattimen mukana tulleet siniset suodatinmatot sekä sellaisia valkoisia pallonmuotoisia, onko ne nyt niitä raksuja? Yhden pyöreän sinisen suodatinmaton olen korvannut Fluvalin Peat granules-turverakeilla, jotka ovat yhdessä suodattimen korissa niille tarkoitetussa vettä läpäisevässä kangaspussissa. Tuossa korissa, jossa turverakeet ovat, oli sellainen kaksiosainen suodatinmatto ja turveraepussin ympärille jäi vielä tuota suodatinmattoa. Olikohan sekava selitys? Joka tapauksessa voisin ehkä noita valkoisia palloja ottaa vähän tuohon poikasakvaarion suodattimeen, jos löydän edullisesti jostain sellaisen, johon niitä voi laittaa. Toimisiko myös sellainen, että käyttäisin uuden suodattimen patruunan ulkosuodattimen lietteessä ja puristelisin sitä siinä?

Onko kaloilla mitään samanlaisia ikä- tai kokorajoja luovutukseen kuin esim. nisäkkäillä, jotka ovat lemmikkeinä? Vai onko se ihan ostajasta kiinni kuinka pieniä poikasia uskaltaa hankkia?

Miten nuo pohjan tonkijat? Pitääkö niille kierteisille olla ihan hieno hiekkapohja vai kävisivätkö ne ehkä tuohon minun poikasakvaarioni sorapohjaan, kun se on aika pientä raekooltaan? Arvioisin että n. 1,5-3mm.

Kun tuo poikasruoka on aika hienojakoista, niin pitäisikö sen ruokinta-automaatin olla ilmastoitu, että ruoka ei kostu ja paakkuunnu? Minä en ole ollut koskaan tekemisissä noiden automaattien kanssa enkä näin pienten poikastenkaan, joten en tiedä millainen automaatin pitäisi hienojakoiselle poikasruualle olla. Jos jollain olisi lainata heinäkuussa tällainen laite minulle, se olisi ihanteellinen ratkaisu. Ja jos joudun sellaisen ostamaan, niin onko mitään merkkiä tai mallia, mikä varmasti toimii poikasruuan kanssa? Tietäisin sitten millaista etsiä.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tiedän ne pyöreät valkoiset pallot JBL:ssä. Eivät varmaan parhaimpia biopalloja, koska eivät huokoisia, mutteivät likaannu. Luultavasti se lietteen puristeleminen voisi olla varsin hyvä idis. Jotkut käsittääkseni heivaavat sitä uuden akvan pohjallekin surutta ulkosuodattimen pohjalta. Näin bakuja tulee varmasti uuteen kippoon. Ja suodattimeen sitten puristelisin paljon lietettä myös. Voisi toimiakin. Valkoiset pallot myös ok, ja varmasti biopalloja ovat, mutta pienet huokoiset raksut parempia minusta esim. Eheimin biopallerot.

Sitten jokin hyvä pieni suodatin sinne pörräämään, joka ei ime fisuja. Kun joku tarjoaa käytettynä, niin hiven tutki speksejä. MYös olisi hyvä, että akvassa olisi pari vedenliikuttelijaa/hapettajaa, ettei yhden kortin varaan jää, jos jokin käytetty simahtaa.

Opasta tuuraajaa siihen, että osaa katsoa, että suodatin ja hapetin toimii.

http://www.amazon.fi/eheimsisasuodattimet.htm
Noitahan liikkuu varmaan paljon markkinoilla. Lisäkoreja saa niihin, joilla suodatusteho laajenee, mutta virtaus ei nouse enää. Eheimit kuitenkin suht varma valinta. Mutta varmasti paljon hyviä vaihtoehtoja.

Eiköhän kirteiset ole tuohon hyvä valinta. Omput eivät pidä kovin happamasta lilluvasta ja pehmeästä vedestä. Partiksen pennuthan ovat oivia talkkareita, mutta aikuisena eivät pieneen kippoon sovi. Pitäisi perustaa partispoikasvuokraamo talkkaripalveluksi. Vastaanottaja ylläpitää kasvattaa partikseni myyntikokoon niin suureksi kuin rahkeet kestävät akvassa. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kääpiörihmakalan poikasten hoito loman aikana

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Partispoikasvuokraus - vallan mainio idea! Alahan vain Fisutar kehittelemään siitä bisnestä. Ongelmiahan nuo partamonnit taitavat aika monelle aiheuttaa, varsinkin jos erehtyy kaksi poikasta hankkimaan samaan altaaseen ja pääsevät lisääntymään. Meillä on kyllä tuo juniorin lempikala Pilkku tuolla isommassa akvaariossa ollut mainio talonmies. Ja kun on naaras, niin ahkerasti putsailee pintoja, vaikka on kasvanut kokoa jo jonkin verran. Tuossa poikasakvaariossahan talkkarin tarve ei olisi kovin pitkäaikainen, mutta en uskalla partamonnin poikasta sinne ostaa, kun pelkään, että en saa sille uutta kotia sitten, kun se kasvaa akvaarioon liian isoksi. Niistä kun taitaa olla melkoisesti ylitarjontaa.

Jospa yrittäisin noita kierteisiä jostain saada. Mielessä kävivät myös piikkisilmät, mutta ne eivät kyllä mitään levän putsaajia ole, vaikka muuten pohjaa pitävät puhtaana. Voiko noita kierteisiä lähettää postissa vai menehtyvätkö matkan varrella?

Tuon pillisuodattimen ajattelin sen tulevan sisäsuodattimen rinnalla pitää. Minusta se liikuttaa veden pintaa juuri sopivasti, mutta riittävästi. Kansilaseja minulla ei poikasakvaariossa ole, vain valaisin, joka on ylipitkä ja tulee akvaarion reunojen yli, on siinä päällä. Ilmastusta muutenhan nuo rihmakalat eivät tarvitse, kun pinnalta sitä happea hakevat.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”