Apua kiilakylkien kudetukseen

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 09:40, 19.04.2003
Paikkakunta: Kajaani

Apua kiilakylkien kudetukseen

Viesti Kirjoittaja kalakala »

Vajaa viikko sitten siirsin uuteen 240 litraiseen akvaariooni 5 entistä, ja 6 uutta kiilakylkeä. Pari päivää sen jälkeen huomasin niiden harjoittelevan kutemista! Etenkin 2 lihavaa naarasta olivat innokkaita, ja pyörivät paljon jaavansaniaisen alla koiraiden kanssa. Kerran tuli jopa mätiä, mutta ne syötiin siinä silmänräpäyksessä. Aloin laittaa niille kutuakvaariota, mutta kalojen kutuinto tuntui yhtäkkiä jotenkin lopahtaneen :(. Eilen ei tapahtunut mitään, ja tänäänkin olen nähnyt kalat vain kerran lehden alla harjoittelemassa... Siispä kysynkin, että onko mitään keinoa saada kalat taas innostuneeksi? Käsittääkseni kiilakylki ei kude helposti, pitääkö paikkansa?
"Ehkäpä myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu..."

-Muumipappa-
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Mulla ainakin kutevat yleensä vedenvaihdon jälkeen. Kokeile monipuolista ja tukevaa ruokintaa ja vedenvaihtoja. Erillinen kutuakvaario pitänee olla, muuten mäti joutuu tosiaankin ruokalistalle.
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kiilakyljillä on ainakin ollut vaikeahkon kudetettavan maine, mutta itse olen onnistunut monta kertaa, eivätkä muutkaan kiilakylkien kudetusta kokeilleet joita olen haastatellut, lajia ole vaikeana pitäneet.

Erillinen kutuakvaario, ehdottomasti. Sinne melalehteä, miekkakasvia tai vaikkapa jaavansaniaista. Puhdasta, tuoretta vettä, ehkä turveuutteen lisäys: vesi saa olla pehmeää ja happaman puolella olevaa. Lämpötila n.26 astetta. Ei kannata heti hätääntyä jos mitään ei tapahdu, kalat saattavat odotella päivän tai parikin. Poikaset ovat sitten todella pieniä ja herkkiä, niiden hoitoon on satsattava huolella varsinkin parin ensimmäisen viikon ajan :).
jartza
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 22:02, 16.05.2004
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja jartza »

Kutuun tarvitaan pehmeää vettä,jonka kovuus ei ylitä 6 dh:ta.
Kutupari sijoitetaan erilliseen pieneen akvaan,jossa on kutukasvina jokin melalehti.Naaras kiinnittää mädin melalehden alapinnalle.Kutupari poistetaan heti kun kutu on päättynyt.Poikaset kuoriutuvat 26'c 28 tunnissa.Viiden päivän kuluttua kudusta poikaset lähtevät uimaan!
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
jerk12
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 16:38, 01.12.2007

Saanko kiilani kutemaan?

Viesti Kirjoittaja jerk12 »

Täällä on niin paljon kiilakyljen kutemisesta otsikkoja, että kirjoitan nyt tähän murheeni:
Minulla on uusi akvaario ja sain sen kypsäksi ja kävin hakemassa pioneerikaloiksi kolme kiilakylkeä. Ilmeisesti 2 urosta ja 1 naaras. Nyt mietin, että voisinko saada ne kutemaan tuolla, ettei tarvisi ostaakaan lisää niitä. Sukupuolet päättelin siitä, että yksi on vähän pulleampi ja ne kaksi on vähän solakampia ja se pullukka ui koko ajan toisen laihan kanssa, ja toinen laiha on yksin.

Vettä on 60l ja dh on 3 tai jopa alle ja ph joku 7. Varmaankin turvetta voisin laittaa, että saisin pH:n alemmaks. Kasveja on vallisneriaa, karvalehtee ja intianvesitähdikkiä.

Tarvitseeko ne kalat sitten pienemmän kutupurkin, että ne löytäisi toisensa, vai onko tuo hyvä? Ja häiritseekö se kolmas pyörä niitä kahta? Pitääkö ne poikaset sitten eristää johonkin verkkoaltaaseen tai erilliseen akvaarioon, vai syökö ne omat munansa/poikasensa? Vastailkaas kellä on kokemuksia näistä kiilojen kutupuuhista :D..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”