Kysymyksiä ensimmäisestä altaasta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Paula
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 13:59, 14.04.2002
Paikkakunta: Turku

Kysymyksiä ensimmäisestä altaasta

Viesti Kirjoittaja Paula »

Ostin käytettynä 63 litran purkin (tiedän, se on todella säälittävän kokoinen, mutta jostain on aloitettava, eikö). Se on ensimmäinen altaani. Kysymykseni olisivat jokseenkin niitä tavallisia: minkäsorttista kalastoa purtiloon ehdottaisitte?

Itse olen pohtinut suunnilleen tällaista:
- pieni parvi mustatetroja (kuinka pieni parvi sen sitten pitäisikään olla?)
- muutamia nuoli-imumonneja tai vastaavia pieniä levänsyöjiä
- pohjalle pieni parvi Corydoraksia (mitäs lajia ehdottaisitte? montako?)
(-mahdollisesti vielä pinnalle kääpiörihmakalapariskunta)
Mitäs mieltä olette?

Tarvitsevatko Corydorakset välttämättä hienoa hiekkaa? Tavallinen karkea sora kun tuli akvaarion mukana.

Kasvistoa pähkäillessäni olen selaillut Varjon kirjaa "sata akvaariokasvia" ja erityisesti mieleeni ovat siitä jääneet konnanputki, hatturuoho, jaavansammal ja intianvesitähdikki. Niille mahdollisille kääpiörihmakaloille olen harkinnut jatakin pintakasvia (pikkulimaskaa tai pistiaa).
Onko kokemuksia kyseisistä kasveista? Pitäisikö perustusvaiheessa suosia nopeakasvuisempia lajeja?

Riittääkö valaistukseksi 1x15W Aguastar-merkkinen loisteputki? Akvaarion mukana seurasi sisäsuodatin on kuulemma riittävän tehokas, mutta mitään merkkejä tai sarjanumeroita ei suodattimesta näy. Suodatusta lisätään jos se tuntuu tarpeelliselta.
Tarvitaanko erillistä ilmastusta vai riittääkö suodattimen virtaus rikkomaan pintajännitettä tarpeeksi(tuloaukko pinnan tasalla)?
Tarvitaanko muita testejä kuin pH, kovuus ja nitriitti?

Miten kasvien lannoituksen kanssa? Oen jostain lukenut, että pohjahiekkojen alle voi laittaa lannoitukseksi jopa kerroksen turvetta/multaa. Eikö varta vasten tarkoitukseen suunniteltujen lannoitteiden käyttö olisi kuitenkin varmempaa?

Miten kuivalta maalta löydetyt oksat ja juurakot pitäisi käsitellä ennen akvaarioon laittoa? Pitääkö puun olla kuivaa? Miten ankkuroidaan pohjaan ja mikä puu ylipäätään käy tarkoitukseen?
Toivottavasti joku jaksaa vastailla!
t: Paula

Edit: Virkkeet alkaa isolla kirjaimella + jäsennetty luettavammaksi. Pehis
Mika87
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 07:29, 17.03.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika87 »

No huh huh!
Parven minimikoko on 6. Corydorakset pitävät hienosta hiekasta mutta, vähän karkeampikin käy.
Minä otin juurakkoni luonnosta: Kuori pois, pesu, jos otettu vedestä niin uuniin paistumaan tai keittäminenkin käy.
Melkein mikä tahansa puu-laji käy mutta uppoaminen vaihtelee lajeittain.
Toivottavasti tuossa oli jotain mistä saat apua. Onnea harrastukseen! :D
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 14:48, 14.04.2002

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Kalasto näytti olevan ihan OK...
Parvenhan minimi (kauhea sana!) koko tulisi yleinsä olla n. 5-6 kalaa.

Kasvitkin vaikuttivat mielenkiintoisilta, et tosin maininnut niiden määrää...

Vähintään pH-testi kannattaa aina hankkia (ja käyttää...), tosin myös kovuustestejä suositellaan.

Juurakkoja ei kulma tulisi hankkia luonnosta, sillä niistä irtoaa yleinsä joitain "ikäviä" aineita... Eläinkaupan juurakot ovat tuotu jostain trooppisilta alueilta ja ovat maanneet vuosia veden alla: Täten kyseiset aineet ovat jo "häipyneet".

En ole koskaan ennen kuullut että multaa (siis jotain Biolania jne.) laitettaisiin akvaarioon, mutta saatan vain olla tietämätön... [:I]

Lämmitys tuntuu puuttuvan... Toivotaan että huone jonne ajattelit akvaarion sijoittaa on lämmin...
TanTan
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 12:33, 05.03.2002
Paikkakunta: Vantaa

hieman apuja.

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Onnea siis uudelle-vanhalle akvaariolle. :)

Kääpiörihmoista. Omat kääpiörihmani menivät kuuskymppisessä kopskops laseja pitkin (vauhtia oli liikaa ja tilaa liian vähän) ja ukko pahoinpiteli runsaasta kasvillisuudesta huolimatta akkaansa. Eli huono valinta, jos minulta kysytään. Hunajarihma jää kai pienemmäksi, menisikö sellainen? Taistelukala on myös mellevä valinta ja jos ei pidä ukon liehuhelmoista, taististytötkin ovat varsin persoonallisia. Taistispariskunta kuuskymppisessä voi olla riskaapelia, kaks ukkoo tappaa toisensa ja kahdelle tytöllekin voi käydä niin. Riippuu yksilöiden luonteesta.

Olen itsekin vasta vuoden päivät akvaarioiden parissa painiskellut, mutta jotankin on jo haaviin matkan varrelta jäänyt. Ainakin se huomio, että mitä pienempi allas, sitä arempia ja flegmaattisempia kalat ovat. Eli pieneen altaaseen mahdollisimman rauhallisia ja pieniä kaloja, luonnostaan vilkkaat ja enemmän tilaa vaativat eivät noin pienessä liiku, ehkä senkään takia että niille tarpeeksi isoa (toisin sanoen turvaa antavaa) parvea ei ole mahdollista ottaa. Mustatetasta en sano mitään kun ei ole kokemusta niiden käyttäytymisestä (Liisa Sarakontu mainitsee sivuillaan, että mustatetra vílkas ja voi syyllistyä evien näykkimiseen, joista jälkimmäinen vielä korostuu pienessä akvaariossa), mutta esimerkiksi neontetra ja sen kokoluokan pikkusintit :D viihtyy vielä tuollaisessakin. Omat intiaaninsulkani (aikuiskoko 4,5cm) totesivat kuuskymppisen liian pieneksi.

Levänsyöjäksi partamonni, nuo mainitsemasi nuoli-imumonnit (nimi vanhentunut, en muista uutta) ovat ymmärrykseni mukaan hankalia vesiarvojen suhteen, eli noviisin ei kannata turhan hankalia elukoita ottaa. Pienen akvaarion vesi on varsinkin ylikansoitetussa altaassa (aloittelijan moka) vaikeampi saada pysymään hyvänä. Partiskin kasvaa isoksi, mutta viisaammat ainakin tässä foorumissa ovat sen pitämisen noin 60-litrasessa hyväksyneet sen tarpeellisuuden takia. Itsellänikin on moinen samankokoisessa pikkualtaassa, kasvaa vain hitaasti eikä niin isoksi. Partamonni on sissi :mrgreen: .

Kalamääriä en rupea sulle neuvomaan ettei mene pieleen, kerron vain sen verran kuin varmaksi tiedän. Laskemalla pelkkiä kalasenttejä (1cm per litra) mustatetroja menee tuohon kuusi, pohjalle partamonni ja kolme pientä ja kestävää corydorasta tai sitten esim. kahdeksan neontetraa, partamonni ja hunajarihmapariskunta. Eiköhän joku kokeneempi ilmoita sulle hyvän satsin.

Ja kasveista ainakin konnanputki kasvaa ja rehottaa, mulla ainakin oli mainio pioneerikasvuston osanen. Lamppu on riittävä noin pieneen, kaksiputkinen tietysti parempi, mutta menee tuokin hyvin. Kasvien lannoitus onnistuu helpoiten juurten sekaan tökättävillä pohjalannoitteilla niitä tarvitseville kasveille, muut ottaa nestemäistä kasviravinnetta vedestä. Ja suodattimen virtaus riittää tuomaan happea, jos suodattimessa on tarpeeksi tehoja ja se on asennettu sentin pinnan alapuolelle. Mainitsemasi testit ovat varmasti perustarpeisiin riittävät, kypsyneessä akvaariossa nitriitin ei pitäisi enää vaivata, mutta nitraattitesti sen sijaan voi osoittautua tarpeelliseksi. Puista varmin valinta on akvaariokaupan mangrovet, mutta jos otat luonnosta, niin poista kaikki vähänkin pehmeät kohdat. Puun pitää olla ennen kaikkea kovaa.

Ja netistä ja kirjoista löytyy rutkasti lisää tietoa. Toivottavasti vaatimattoman pitkästä vastauksestani on jotain hyötyä. [:I]
Parasta ihmisessä on koira.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Kysymyksiä ensimmäisestä altaasta

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Paula kirjoitti:Ostin käytettynä 63 litran purkin (tiedän, se on todella säälittävän kokoinen, mutta jostain on aloitettava, eikö). Se on ensimmäinen altaani. Kysymykseni olisivat jokseenkin niitä tavallisia: minkäsorttista kalastoa purtiloon ehdottaisitte?
Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että tuon kokoiseen altaaseen ei kannata laittaa kardinaalitetraa kovin paljon isompaa parvikalaa jos haluaa näyttävän parven ( ehkä joku 15 kalaa)

Pohjakalat ovatkin ongelma koska tilaa ei ole paljon. Joku pieni monnilaji ehkä sopisi. Mielestäni ei partista koska se kasvaa isoksi. Paitsi jos sen saa sijoitettua myöhemmin isompaan kotiin.

Muista että akvaarion koko on vain 63 litraa ja siten pohjapinta-ala on hyvin pieni. Korkeintaan 3 eri kasvilajia jos vielä kantokin tai kivi tai joku muu koriste pitäisi mahtua. Intianvesitähdikki kasvaa hyvin nopeasti ja sitä on helppo lisätä joten riittää kun ostaa yhden taimen sitä.

Alkuun pääsee ph testillä ja tetratest 5 in 1 testillä.
ph:ta voi testata alkuun päivittäin niin oppii tietämään miten muuttuu ja jatkossa vähän harvemmin sitten. tetratestillä testaa viikon parin välein niin tietää missä mennään nitraatti ja GH arvoissa.

Ei muuta kun onnea harrastuksen parissa.
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Muista että akvaarion koko on vain 63 litraa ja siten pohjapinta-ala on hyvin pieni. Korkeintaan 3 eri kasvilajia jos vielä kantokin tai kivi tai joku muu koriste pitäisi mahtua.
On kai makuasia, kuinka täyden tai avaran näköiseksi akvaaronsa haluaa. Minulla on omassa 60-litraisessani kuutta eri kasvilajia, pari pientä kantoa ja kiveä ja vielä näyttää vähän orvolta. Noista kasvilajeista mikänä ei kyllä ole kovin puskamainen.
Kasvilajeista siis lähinnä riippuu, montaako eri sorttia sinne kannattaa ruveta työntämään.
Onko kokemuksia kyseisistä kasveista? Pitäisikö perustusvaiheessa suosia nopeakasvuisempia lajeja?
Nopeakasvuiset lajit ovat aluksi hyviä siksi, että ne kuluttavat nopeasti vedessä lilluvia ylimääräisiä ravinteita ja muuta ihmeen sälää, en ole tästä liian hyvin perillä, kuten huomaatte. [;)]

Konnanputki on ihan hyvä, nopeakasvuinen ja muutenkin nätti, mutta ainakin minulla 18 watin valossa se kasvoi aika rupisen näköisenä kun nyt pystyy vertaamaan isommassa altaassa paremmassa valossa kasvaneisiin taimiin.

Intianvesitähdikki on hyvä laji akvaarion alkutaipalellaa ja toki myöhemminkin. Minusta kannattaisi vielä lisäksi ottaa vaikka vedensuosikkia. Se on mukavan näköistä ja kasvaa hyvin ja nopeasti 15 watilla. Jos taimien päät alkavat näyttää vaaleilta, kannattaa veteen lisätä jotain nestemäistä lannoitetta, jossa on rautaa mukana. Minä huomasin ensimmäisen kerran raudanpuutoksen juuri tuosta vedensuosikista.

Jaavansammal on myös kivannäköistä, vaikkakaan ei ilmeisesti kauhean nopeakasvuista kuitenkaan. Minä olen kasvattanut oman tukkuni yhdestä ainoasta sammalsäikeestä, joka tuli ostamani kasvin juurien seassa. Pallero on nyt ehkä ison greipin kokoinen ja aikaa tähän on kulunut puolisen vuotta.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Niin, maku asiahan se on kuinka täyteen akvaarionsa haluaa.
Itse olen kyllästynyt oman akvaarion kasvien vähyyteen ja alkanut kasvattaa niinsanottua kasviakvaariota. Saa nähdä kuinka onnistun.

Mielestäni kuitenkin on turhaa ostaa kovin montaa eri lajia koska halvemmallakin pääsee alkuun.
Kasveja voi sitten lisätä jos siltä tuntuu.

Nopeakasvuisia kasveja ei kannata ostaa kuin yksi taimi koska ne kasvavat aika nopeasti jos käyttää lannoitusta.
Intianvesitähdikki on ainakin mulla kasvanut räjähdysmäisesti.

Tietysti jos ei rahasta ole kiinni........
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymyksiä ensimmäisestä altaasta

Viesti Kirjoittaja dsl »

Paula kirjoitti: Tarvitsevatko Corydorakset välttämättä hienoa hiekkaa? Tavallinen karkea sora kun tuli akvaarion mukana.
Hiekka on niin halpaa, että osta ihmeessä. Hiekka on myös kauniimpi, käsittääkseni parempi kasveille ja miellyttää ainakin minun silmääni enemmän.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Mielestäni kuitenkin on turhaa ostaa kovin montaa eri lajia koska halvemmallakin pääsee alkuun.
Kasveja voi sitten lisätä jos siltä tuntuu.
Aa juu, luulin, että tarkoitit, ettei noin pienessä akvaariossa tulisi pitää milloinkaan yli kolmea kasvilajia. Ei minustakaan lopullista kasvivalikoimaa kannata ensimmäiseksi ostaa. Olen muutenkin vähän keräilijätyyppiä..
Ja jos alkuun pukkaa kauhean leväkatasrofin, niin ei ole kiva katsella kun kalliit ja harvinaiset kasvit menevät ihan tärviölle.

Eli kannattaa aluksi hommata vain nopeita ja halpoja kasveja, kunnes akvaario on kypsynyt. Tämä kai pätee kaloihinkin. En minä ainakaan menisi ostamaan mitään monen sadan plekoa vastaperusteettuun akvaarioon. Ihan turvallisuussyistä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”