Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

DIY nainen toimii ja pohtii:
Projektina 95L sisustusakvaario.

Löysin mielenkiintoiset ohjeet: http://terraario.net/tnet015.html- ja http://personal.inet.fi/koti/aqua/Kalat/tausta.html Kokeilunhaluisena luin ohjeet muutamaan kertaan ja päätin soveltaa.

Koska olen tyyppi, joka mielellään tekee itse ja koska mm. teen kaakelointeja yms. niin päätinpä kokeilla tätäkin. Satuin huuto.net:ssä huomaamaan Cisco kotikittiä, jonka huusin itselleni minkä jälkeen hain Värisilmästä mustaa Uula määväriä. Kun oli hankittu nämä, niin nokka kohti Biltemaa ja ostamaan terraario.net:in ohjeistamaa kaksikomponenttista polyesterihartsia ja kovetinta.

Tämän jälkeen koitti parin päivän päästä hetki, jona päätin toimia. Hain autotallin vintiltä styroksia, jonka muotoilin tukevalla mattoveitsellä. Mieheni oli sitä mieltä, että puukko on parempi, mutta itse kuitenkin totesin käytännössä työstäessäni, että omaan käteeni sopii mattopuukko paremmin. Styroksia raapiessani ja koverrellessani pidin mielessäni miltä vuosituhansia veden alla oleva kivi joutuu kokemaan ja heittelin styroksia päin kaikki virran tuottamat uurteet, rapautumat, lohkeamat ja rösöisyydet. Olipa kalliotaustani pari kohtaa päässyt helpommallakin ja pariin kohtaan uursin taskut, joihin on tarkoitus istuttaa lähemmäs veden pintaa ja valoa jotakin pienempää kasvia kuten pikkuluikkaa tai pyörölehteä. Taustan työstössä on otettu huomioon käyttöön tuleva kulmasisäsuodatin, joka pyörii nyt toisessa akvaariossamme.

Kun styroksi oli muotoiltu, maalasin pohjan neljään kertaan kotikitillä, jonka sekaan olin sekoittanut Uula maaväriä. Massa muistutti "moussea" kotikokkikielellä ja ensimmäiset kolme kerrosta olivat harmaata väriä, viimeinen kerros musta, joka korosti uurteet ja syvänteet. Otin tyttäreni maalisiveltimistä lainaan pehmeän siveltimen (joka meni sittemmin roskiin kitin kovettamana :) - unohdin sen pöydälle - ). Ensimmäsessä versiossa olin käyttänyt liian suurta ja turhan jäykkää remppasivellintä, jolla ei oikein pystynyt "töpöttämään" värikittiä taustaan. Kerrokset maalasin aina kun edellinen oli kuivunut.

Kun pohja oli kittimaalattu, siirryin "muovittamaan". Noh, onneksi tein kaksi koe kappaletta ensin sillä innoissani ensimmäisellä kerralla maltoin maalata vain yhden pinnan ja käytännössä näinkin, että pinnoitteeni pääsi liian ohuen kerroksen läpi ja syövytti styroksiin kunnon reikiä. Tämä oli mielestäni mielenkiintoista, mutta ei lannistavaa. Muovisivellintä ei kannata hankkia sillä tuo polyesterihartsikin tehdään lasipurkkiin, se syövyttää muovia (kannattaa aina lukea purkin kyljet hyvin). Pienellä ja pehmeällä siveltimellä (= vesiväripensseli) myös polyesterihartsi levittyi hyvin töpöttämällä (en sivellyt), toisin kuin sillä liian suurella ja jäykällä, joka pahimmillaan pinnoitettaessa raapaisi koko pinnan pinnoitteineen mukaan syövyttäen styroksin jos erehtyi tekemään levitystä sivellinvedoin. Muovihanskoja on hyvä olla useammat sillä niitä kuluu useammat jos/kun ainetta roiskuu... Ja hengityssuojain nihin huuruihin mitä aine tuottaa sekä suojalasit ettei silmille käy mitään :)
Pinnoituksen tein autotallissa sillä käry on valtava... Ja minimilämpötilakin 15 astetta.
Huomasin myös, että jos pintaa ei maalaa moneen kertaan ja kunnolla, niin polyesterihartsi hakee kovettuessaan tien ohuen kohdan läpi ja syövyttää styroksin irti kittimaalatusta pinnasta. Pinta kyllä kovettuu, mutta jättää raon styrosn ja pintakalvon väliin... Ja tähän liittyykin seuraava pohdintani.

Koska olen testimielellä liikenteessä, niin aion kiinnittää viimeisimmän taustani, johon tuli yksi tällainen edellä kuvattu kohta/ railo. Aion lähiaikoina käytännössä testata miten vedenpaine taustaa kohtelee. Jos tämä yksi kohta taustakuvan alaosasta (näkyy toisessa kuvassa valkoisena railona) lähtee irti, niin se ei minua haittaa. Se jää piiloon hiekan alle ja kasvillisuuden taakse. Ennen käyttöönottoa pidän kuitenkin akvaarioni testivedessä ja mittailen arvoja.
Tämän testivesiajan vedenvaihtoineen mitoitan ainakin kahdelle viikolle ennen kuin mietin seuraavaa sisustusvaihetta. Sisustuksessa vaihdan pohjalla olleen soran hiekkaan ja nostan Juwelin 15 cm korkealla kalliojäljitelmällä taustan edessä pohjahiekan paksuudeksi 10-12 cm. Taustassa oleva syvänne/ luola jää suurelta osin hiekan alle. Etualalle hiekkaa tulee noin 7 cm kerros.

Alla kuvat, valitettavasti heijastelevat paljon:
Liitteet
Akvaario lattialla projektina, alakulmassa näkyy railo, joka tod.näk. ei kestä veden painetta. Ylhäällä pinnoittamaton kohta, joka ei tule veden alle. Akvaariossa on koukku kiinni lasissa tuolla kohtaa.
Akvaario lattialla projektina, alakulmassa näkyy railo, joka tod.näk. ei kestä veden painetta. Ylhäällä pinnoittamaton kohta, joka ei tule veden alle. Akvaariossa on koukku kiinni lasissa tuolla kohtaa.
WP_20140303_005.jpg (118.13 KiB) Katsottu 8421 kertaa
Akvaario lattialla projektina. Ylhäällä ja keskellä nuo tummemmat kohdat ovat kasvitaskuja, joihin tulee lannoite, hiekka ja kasvit. Railo alhaalla oikealla.
Akvaario lattialla projektina. Ylhäällä ja keskellä nuo tummemmat kohdat ovat kasvitaskuja, joihin tulee lannoite, hiekka ja kasvit. Railo alhaalla oikealla.
WP_20140303_001.jpg (103.12 KiB) Katsottu 8421 kertaa
Akvaario ennen, pahoittelen huonoa kuvaa.
Akvaario ennen, pahoittelen huonoa kuvaa.
IMG_2934.JPG (94.3 KiB) Katsottu 8421 kertaa
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

Ohessa epäonnistunut versio ja sen vaiheet.
Liitteet
Tästä se lähti, se ensimmäinen keversio.
Tästä se lähti, se ensimmäinen keversio.
WP_20140212_002.jpg (123.72 KiB) Katsottu 8390 kertaa
Muotoja lisätty.
Muotoja lisätty.
WP_20140213_002.jpg (121.31 KiB) Katsottu 8390 kertaa
Maalattu kivikko vain yhdellä kerroksella.
Maalattu kivikko vain yhdellä kerroksella.
WP_20140214_012.jpg (159.43 KiB) Katsottu 8390 kertaa
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

Ensi kesänä taidan tehdä tällä tekniikalla: http://www.kolumbus.fi/pekka.sivander/a ... kallio.htm
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

No niin... Tästä tuli tällainen "Älä tee näin"- juttu? :D

Nyt on ollut koekäytössä ja vedessä. Tästä tuli tyypillinen projekti: hillitön alkuinnostus ja into, vähäisten taitojen ja tietojen sekä mahdollisesti väärin käytettyjen faktojen lopputuloksena täysi floppi.

Ongelmaksi muodostui noiden kahden ohjeen yhdistäminen, vaikka ohjeissa oli paljon samaa, niin ainakaan minä en onnistunut :D Pari päivää tausta näytti hyvältä, mutta sitten se alkoi muuttua ällöttävän valkoisen näköiseksi. Ja se haju... Polyesterihartsi haisee ja se haju ei kyllä hellittänyt, vaikka tausta oli kovettunut. Haju nousi esiin aina kun veden vaihtoi. Nimenomaan käisitin tuon terraario.netin ohjeen niin, että tämä oli se parempi vaihtehto kun ollaan tekemisissä veden kanssa :)
Tuo ongelma, että polyesterihartsi irroitti taustan styroksista olisi ehkä ohitettavissa sillä, että laittaa kitti/ maalikerroksia ohuita kerroksia kerrallaan ainakin sen 10 kerrosta. Välillisesti polyesterihartsi "kosteuttaa" pinnan ennen kovettumistaan ja ohuen kerroksen läpi syövytti pinnan irti styroksista. Ja ajankohta jolloin tehdä= kesä jos ei ole autotallia, jossa työstää. Pinnat kuivuisivat kesällä auringossa varmasti nopeammin, siis kun maalaa kittiseoksella (en tarkoita pinnittamista polyesterihartsilla, se kovettuu, ei kuivu).

Joka tapauksessa, olipahan mielenkiintoinen rojekti... Alla pari kuvaa ja kuvateksteissä lisää. Otin taustan pois :)
Liitteet
Koska styroksi ja pinnan väliin pääsi vesi, niin veteen ja laseihin irtosi kittimähmää. Tausta näyttää kuvassa oudolta ja oli toki hapero, koska oli paikka paikoin irti styroksista. Eli tuo toivottu lopputulos: "pinnoitus" ei toiminut. Valkoharmaa väritys tekee taustasta mössön näköisen. Tässä akvaario tyhjenee pumpun avulla.
Koska styroksi ja pinnan väliin pääsi vesi, niin veteen ja laseihin irtosi kittimähmää. Tausta näyttää kuvassa oudolta ja oli toki hapero, koska oli paikka paikoin irti styroksista. Eli tuo toivottu lopputulos: "pinnoitus" ei toiminut. Valkoharmaa väritys tekee taustasta mössön näköisen. Tässä akvaario tyhjenee pumpun avulla.
4.jpg (114.56 KiB) Katsottu 8216 kertaa
Vielä näyttää hyvältä... Kiinnitetty Cascon lasisilikonilla, joka mennyt "vanhaksi" joskus 2011. Silikonia oli käytetty tuubista vain 2cm verran ja se oli vielä täysin toimivaa tavaraa. Tämän huomasin taustaa irroittaessanikin. Silikoni on joustavaa ja juuri sellaista kuin pitikin. Oli siis hyvin tupessaan, ei ollut ilma päässyt pilaamaan.
Vielä näyttää hyvältä... Kiinnitetty Cascon lasisilikonilla, joka mennyt "vanhaksi" joskus 2011. Silikonia oli käytetty tuubista vain 2cm verran ja se oli vielä täysin toimivaa tavaraa. Tämän huomasin taustaa irroittaessanikin. Silikoni on joustavaa ja juuri sellaista kuin pitikin. Oli siis hyvin tupessaan, ei ollut ilma päässyt pilaamaan.
3.jpg (123.25 KiB) Katsottu 8216 kertaa
Tausta ennen akvaarion täyttöä.
Tausta ennen akvaarion täyttöä.
2.jpg (134.58 KiB) Katsottu 8216 kertaa
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sementti (myös tuo kotikitti) kuivuu kovemmaksi kuivuessaan hitaasti pikku hiljaa. Ehdottomasti mieluummin saunan lauteiden alla peitettynä kostutetulla pyyhkeellä kuin suorassa auringonpaisteessa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

Mulla tuo kuivui ihan huoneilmassa viikon vimosen kerroksen jälkeen :)

Tuo pyyhkeen alla kuivuminen on varmaan loppuvaiheessa? Molemmissa ohjeissa kehoitetaan laittamaan siveltimellä useampi kerros, joten tuskin joka kerroksen jälkeen saunan laiteiden alle pyyhkeen kanssa? :) Noissa seoksissa on jo väri mukana ja pinta sivellääm kerros - kerrokselta.

Jos tekee pinnan kitillä muotoilemalla ja lopuksi maalaamalla, niin sittenhän tuossa lauteiden alla kuivumisessa ei ole ongelmaa? :)
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pitää myöntää etten kovin tarkkaan selannut noita ohjelinkkejä. Itse olen styroksin pintaan suoraan maaväreillä värjättyä kotikittiä läästinyt siveltävää paksumpana 5-20mm kerroksen ja antanut kuivua hitaasti. Kovin kestäviä ei silläkään saa ilman jotain tukirankaa, kuten esmes muoviverkkoa siellä sisällä "raudoituksena".
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Iso_K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 14:54, 24.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Iso_K »

Todella hyvää lisäinfoa :) Noista ohjeista puuttuu yksityiskohtaisempi selostus tekemisen vaiheista eli mitä pinnalle tehdään, missä kohtaa ja miksi. Ei myöskään selitetä kummemmin syy-seuraus suhteita.

Lueskentelin itse jostakin muovifoorumilta styroksin ongelmia ja selvästi ilmi tuli se, että pintaan tarttumisen aikaan saaminen on ongelma. Sieltä sai sen käsityksen, että styroksi on helppo muokata, mutta muuten hankala. Käytännössä jäi se mielikuva, että styroksiin nyt ei vaan oiken mitään kestävää ja hyvää pintaa saa. Tyyliin styroksi näyttää kylä hyvältä, mutta on muutoin lähes mahdoton :) Ja sitten näin tämänkin ja pohdin miksi käyttää aikaa jos parilla kympillä saa 3D taustan: http://www.petnetstore.fi/3d_-tausta_te ... y685oXd5xI
Kati
Kulma-akvaario 95L ja ulko-allas projektina sekä tyttären AquaEl 125L tetra-akvaariona. (Aiemmin 240L Amazonjokiakvaario ja 100L seurala).
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kunhan muistaa että partis ja monet muutkin plekot vetävät hyvin äkkiä värit pinnasta jonka jälkeen valkoista palluraa kelluu pinnan täydeltä. Nice? :D Myös monet affenat kunnostautuvat tuossa palluroiden nyppimisessä. Sementti/kotikitti pitää jyystävät hiukan kauemmin poissa styroksista. Niin ja finnfoamin tai vastaavan levyn käyttö styroksin sijaan poistaa myös tuon palleroskenaarion.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
oskariittus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 13:00, 19.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Re: Tee Se Itse - akvaarion kalliotausta

Viesti Kirjoittaja oskariittus »

Styroksin muotoiluun lienee paraslaite juotos kolvi jonka tinauspäähän esim. teräs klemmarilla kiinnitetään n. 1mm paksu .5mm leveä silmukan muodostava kuparipelti suikale, ko. silmukan voi muotoilla haluamallaan tavalla, kuumennettuna se leikkaa styroksia kuin kuuma veitsi voita. käryää kyllä ,muista tuuletus.

Ei missään nimessä polyesterihartsia+ lasikuitua akvaarioon. jos lasikuituun päädyt niin epoksihartsi on parempi aine,sen kanssa.
Kuten olit huomannutkin polyesteriharsissa oleva vaarallinen myrkky (styreeni) sulattaa styroksia kuin kuuma vesi lunta.

Omaan projektiini kiinnitin sisustuksen pääasiassa kehyksiin pultatuilla sisustuksien yläpuolella kulkevilla teräs laatoilla , edellyttää luonnollisesti teräskehys akvaariota.

Kohdassa "muut työt " löytyy muutama kuva altaasta.

http://www.jpk-apupalvelut.fi/muut.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”